مدارگرد مریخی اودیسی ناسا برای ۱۰۰ هزارمین بار به دور مریخ می‌گردد

مدارگرد مریخی اودیسی ناسا برای ۱۰۰ هزارمین بار به دور مریخ می‌گردد

طبق گزارش ناسا مدارگرد مریخی این آژانس فضایی توانست طی ۲۳ سال ۱۰۰ هزارمین گردش خود را به دور مریخ با موفقیت انجام دهد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق پست اخیر ناسا در وب سایت خود مدار گرد مریخی اودیسی ناسا که از سال ۲۰۰۱ تاکنون در حال نقشه برداری از […]

طبق گزارش ناسا مدارگرد مریخی این آژانس فضایی توانست طی ۲۳ سال ۱۰۰ هزارمین گردش خود را به دور مریخ با موفقیت انجام دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق پست اخیر ناسا در وب سایت خود مدار گرد مریخی اودیسی ناسا که از سال ۲۰۰۱ تاکنون در حال نقشه برداری از مواد معدنی و یخ در سطح این سیاره سرخ است، اخیراً ۱۰۰ هزارمین گردش خود را نیز انجام داده است.

این مدار گرد اخیراً توانسته تصاویر تازه‌ای از بلندترین آتشفشان در منظومه شمسی به ثبت برساند. به گفته ناسا در این تصاویر یک نمای بی‌سابقه از آتشفشان به تصویر کشیده شده که می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا به مطالعه دقیق‌تر لایه‌های مختلف مواد موجود در از جمله ابرها و غبارها بپردازند.

این مدار گرد که اکنون داده‌هایی را از کاوشگرها و فرودگرهای ناسا به زمین منتقل کرده حتی تصویری از بالگرد نبوغ ناسا را به ثبت رسانده که به عنوان اولین هواپیمای ساخت انسان در سال ۲۰۲۱ موفق به پرواز با قدرت کنترل شده در سیاره ای دیگر شده بود. همچنین در دو دهه اخیر مدار گرد مریخی ناسا موفق به ثبت حدود ۱.۴ میلیون تصویر شده و داده‌های عظیمی معادل ۱۷.۱ ترابیت به زمین ارسال کرده است.

مدیر پروژه اودیسی از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می‌گوید: برای ادامه ماموریت و حفظ جدول زمانی برنامه‌ریزی و اجرای علمی باید از شیوه‌های مهندسی شده نوآورانه و نظارت دقیق بهره برد. در حال حاضر مریخ‌نوردها و فرودگرهای ناسا مانند مریخ نوردهای استقامت و کنجکاوی هنوز در حال کاوش روی مریخ هستند و فرودگر این سایت ناسا نیز در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ پس از ۴ سال فعالیت به طور کامل بازنشسته شد.