مایکروسافت، اپیک، اکتیویژن و الکترونیک آرتز به‌خاطر اعتیادآور بودن بازی‌ها به دادگاه می‌روند

مایکروسافت، اپیک، اکتیویژن و الکترونیک آرتز به‌خاطر اعتیادآور بودن بازی‌ها به دادگاه می‌روند

بحث اعتیاد به بازی‌های ویدئویی همیشه در دنیای گیمینگ وجود داشته و هرگز این موضوع از بین نرفته است. اگر شما حتی یک گیمر معمولی هم باشید همیشه با این جمله که «بازی‌های ویدئویی شما را معتاد می‌کند» روبرو شده‌اید. نکته اینجاست که این موضوع فقط محدود به خانواده یا اطرافیان نمی‌شود و چیزی بزرگ‌تر از آن است.

به طور کلی بازی‌های ویدئویی به شکلی طراحی می‌شوند که کاربران را جذب خود کنند. به دلیل اینکه گیمینگ هم یک صنعت بسیار گسترده بوده و شرکت‌ها همگی به دنبال سود هستند. با این حال اینکه یک شرکت بازی خود را به شکلی طراحی کند که اعتیاد ایجاد کند یک جرم قانونی است که باید پیگیری شود. به دلیل اینکه جذاب بودن یک بازی با اعتیادآور بودن آن بسیار متفاوت است.

حال ۴ عدد از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیای گیمینگ متهم به ساخت عناوین اعتیاد آور شده‌اند. یکی از کارمندان رسانه چندی پیش متوجه شکایتی شد که ۴ شرکت بزرگ دنیای گیمینگ را متهم به عدم مقابله با بازی‌های اعتیادآور و ساخت این سبک عناوین کرده است. در این شکایت ۱۴ تخلف ذکر شده که این چند شرکت بزرگ مانع آن‌ها نشده‌اند. برای مثال اینکه در ابتدا بازی ذکر شود که امکان اعتیاد به آن وجود دارد یا اینکه بازی به شکل دیگری به کاربر ارائه شده و واقعیت آن متفاوت بوده است.

لیست شرکت‌های درگیر به شرح زیر است:

  • اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) و شرکت‌های زیردست
  • کمپانی مایکروسافت
  • شرکت اپیک گیمز (Epic Games)
  • شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) و شرکت‌های زیردست
  • یوبیسافت و شعب مختلف آن

در این شکایت ذکر شده که هر ۵ شرکت باعث گسترش اعتیاد به بازی‌های ویدئویی شده و هدف اصلی آن‌ها جذب بیشتر مخاطبان و حفظ آن‌ها با ایجاد اعتیاد بوده است. ماجرای این شکایت نیز بسیار جالب بوده که در ادامه توضیح خواهیم داد.

چرا از شرکت‌های بزرگ گیمینگ شکایت شده است؟

شاکیان این ماجرا یک مادر و پدر اهل آرکانزاس (Arkansas) هستند. این افراد از طرف فرزند خود از این شرکت‌های بزرگ شکایت کرده‌اند. طبق چیزی که در شکایتنامه نوشته شده، فرزند این خانواده ۱۳ سال سن دارد و در روز حدود ۱۳ ساعت بازی می‌کند. بیشتر این زمان را نیز او به تجربه فورتنایت (Fortnite)، رینبو سیکس (Rainbow Six)، بتلفیلد (Battlefield) و کال آو دیوتی (Call of Duty) صرف می‌شود. همینطور اینکه او در ماه حدود ۳۵۰ دلار برای بازی‌های مختلف هزینه می‌کند. برای مثال فرزند این خانواده حدود ۳۰۰۰ دلار برای یک بازی هزینه کرده و محتوای قابل خرید آن را دریافت کرده است.

 

مادر و پدر این کودک در شکایت خود ذکر کرده‌اند که بازی‌های مذکور به شکلی طراحی شده‌اند که کودکشان و افراد دیگر را به خود جذب کرده و به آن اعتیاد پیدا می‌کنند. در اصل این افراد می‌گویند که بازی‌های ویدئویی این شرکت‌ها به این دلیل ساخته شده و سبک طراحی آن‌ها هم در همین راستا است.

اعتیاد این کودک آسیب بسیار زیادی هم به خود او و هم به خانواده وارد کرده است. به این شکل که این کودک در دستان خود احساس درد کرده و ضرر اقتصادی بسیار زیادی به خانواده وارد کرده است. در نتیجه این افراد به دنبال جبران خسارت از طرف شرکت‌های بزرگ گیمینگ هستند و آن‌ها را مسئول می‌دانند.

این پدر و مادر به یک شکایت ساده راضی نبوده‌اند. به همین دلیل به طور کامل این بازی‌ها را بررسی کرده و یک شکایتنامه ۱۲۹ صفحه‌ای نوشته‌اند. برای مثال در این شکایت‌نامه ذکر شده که وجود خریدهای درون برنامه‌ای و سیستم لوت‌باکس باعث شده تا فرزندشان به شدت درگیر بازی شود و دائم به دنبال خرید موارد مختلف باشد.

این پدر و مادر در شکایت خود به نکات بسیار جالبی اشاره می‌کنند. برای مثال اینکه اکتیویژن بر اساس عملکرد رفتاری بازیکن و وضعیت او در بازی به او موارد مختلف را برای خرید پیشنهاد می‌دهد. برای مثال اگر یک بازیکن به شدت در یک بخش توانمند است به او خرید یک بسته الحاقی را پیشنهاد می‌دهد. مورد دیگر این است که این شرکت افرادی که دارای موارد پریمیوم هستند را با افرادی که ندارند در یک مبارزه قرار داده تا این افراد ترغیب به خرید شوند.

این موضوع در مورد مایکروسافت هم وجود دارد. به این شکل که مایکروسافت نمی‌گذارد تا دستاوردهای (Achievements) یک بازی برای کاربر باز شود تا زمانی که آن را به طور کامل خریداری کند. الکترونیک آرتز نیز به کاربران تازه کار موارد مختلف را ارزان‌تر ارائه می‌کند. در نتیجه اگر شما در بازی‌های این شرکت مهارت بیشتری کسب کنید، باید هزینه بیشتری هم پرداخت کنید.

این شکایت کمی عجیب به نظر می‌رسد. هرچند که موضوع اعتیاد در دنیای گیمینگ اهمیت بسیار زیادی دارد و باید مد نظر گرفته شود، اکثر بازی‌ها به نوعی اعتیاد‌آور هستند. هدف شرکت‌ها جذاب بودن یک بازی بوده و سود است اما اینکه یک سری عناوین بیش از حد برای یک سری افراد جذاب هستند، ارتباطی به شرکت سازنده ندارد.

اکثر افرادی که بازی‌های ویدئویی را تجربه می‌کنند آن را در وقت آزاد خود گذاشته و به کارهای اصلی خود می‌پردازند. زمانی این اعتیاد جدی است که گیمینگ مانع از عملکرد خوب فرد بشود و اولویت اول افراد بشود. بحث اینجاست که برخی از افراد از گیمینگ درآمد کسب می‌کنند و برای این افراد به عنوان شغل کاملاً منطقی است. برای کودکان اما این موضوع اصلاً منطقی نبوده و نیازمند بررسی‌های بیشتر هم از لحاظ شرکت‌های سازنده بازی و هم از لحاظ خانوادگی کودک دارد.

منبع: Games Industry