قلعه گبری؛ یادگار ساسانیان در ری

قلعه گبری؛ یادگار ساسانیان در ری

اطراف پایتخت قلعه‌های شگفت‌انگیز بسیاری وجود دارد که هریک یادگاری از دوران‌های تاریخی هستند. قلعـه‌هایی که در گذشته اغلب کاربردهای نظامی داشته، اما امروز تبدیل به مکانی برای گردشگری شده‌اند. یکی از این قلعه‌ها، قلعه گبری شهر ری است که شکوه دوره ساسانیان را به نمایش می‌گذارد.

همشهری-سعیده مرادی: قلعه گبری در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری جنوب غربی تهران قرار گرفته است. این بنای تاریخی در سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آخرین خانه مرداویج

قلعه گبری از جمله بناهای قدیمی است که قدمت آن به بیش از ۲۰۰۰ سال می‌رسد و مساحتی حدود ۳۰۰۰ متر مربع دارد. این قلعه تاریخی در زمان‌های گذشته در مسیر عبور کاروانیان قرار داشته و مردم برای سفر به شیراز و اصفهان و شهرهای دیگر از کنار آن عبور می‌کردند. قلعه گبری در ابتدا برای حفظ مردم از حملات دشمنان ساخته شد و بعدها به عنوان مقر تمرینات نظامی سربازان ساسانی مورد استفاده قرار گرفت. این قلعه خشتی شبیه به دژی سنگی بوده که به مرور زمان، بر اثر برودت، بارش باران و وزش باد، فرسایش یافته و تنها بخشی از آن باقی مانده است که یک چهار دیواری کامل با ۲ برج دیده‌بانی را شامل می‌شود. در داخل این برج‌ها، پنجره‌هایی در ۳ طبقه قرار دارند که برای نظارت و شناسایی دشمنان به کار می‌رفتند. همچنین در قلعه گبری، اتاق‌هایی نیز با ارتفاع کمتر و دیوارهایی با ضخامت بیشتر وجود دارند که در زمان‌های مختلف برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در اینجا مرداویج، بنیانگذار سلسله آل زیار نیز دفن شده است.

قلعه‌ای در حصار تاریخ

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، از قلعه گبری به عنوان کارخانه باروت سازی استفاده می‌شد و پس از مرگ صاحب آن، این قلعه در اختیار آستان عبدالعظیم(ع) قرار گرفت. بنای قلعه گبری، دیواره‌ای است ناهموار، ولی زیبا که رهگذران را به سوی خود جلب می‌کند. ورودی قلعه گبری یک در کوتاه وجود دارد که جنس آن از آهن است و نگهبان قلعه اجازه ورود به آن را نمی‌دهد؛ البته اطراف قلعه با نورپردازی‌های زیبا مزین شده که علاقه‌مندان می‌توانند به این مکان تاریخی سر بزنند و از تماشای قلعه لذت ببرند. همچنین در گوشه و کنار قلعه گبری، سنگ قبرهای قدیمی دیده می‌شود که هنگام اجرای طرح توسعه و بهسازی گورستان‌های قدیمی شهرری به این مکان منتقل شده‌اند. روی سنگ برخی از آنها هم نام‌هایی همچون فرمانفرما، مستوفی و… دیده می‌شود. برخی سنگ ها قدمتی بیشتر از ۱۰۰ سال دارند. همچنین آتشکده بهرام، بقعه جوانمرد قصاب، آرامگاه ابن بابویه از دیگر جاذبه‌های قلعه است که در سفر به این محدوده می‌توانید سری به آنها بزنید.

نشانی: شهر ری، محله علائین، خیابان شهید باهنر، پایین‌تر از میدان گاز