فیلم ابرقهرمانی «مارول‌ها» ضعیف‌ترین افتتاحیه دنیای سینمایی مارول را رقم زد

فیلم ابرقهرمانی «مارول‌ها» ضعیف‌ترین افتتاحیه دنیای سینمایی مارول را رقم زد

فیلم ابرقهرمانی «مارول‌ها» (The Marvels) با ۴۷ میلیون دلار در اولین هفته اکرانش بدترین افتتاحیه تاریخ دنیای سینمایی مارول را رقم زد. این در حالی است که پیش‌بینی‌های اولیه رقمی نزدیک به ۷۵ تا ۸۰ میلیون را تخمین زده بود، اما این حدس و گمان‌ها در روزهای اخیر به شدت کاهش یافت و به ۶۰ تا ۶۵ میلیون دلار رسید. با وجود شایعات و تبلیغات منفی و اعتصاب بازیگرانی مانند بری لارسون که نتوانستند فیلم را تبلیغ کنند، «مارول‌ها» حتی به آن تخمین‌های ناامیدکننده نزدیک هم نشد.

تنها دو فیلم دیگر از این مجموعه گسترده («مارول‌ها» سی‌وسومین قسمت در ۱۵ سال گذشته است) کمتر از ۶۰ میلیون دلار فروش داشته‌اند: «هالک شگفت‌انگیز» (The Incredible Hulk) محصول ۲۰۰۸ با ۵۵.۴ میلیون دلار و «مرد مورچه‌ای» (Ant-Man) در سال ۲۰۱۵ با ۵۷.۲ میلیون دلار. اگرچه دنیای سینمایی مارول نشانه‌های نادری از فرسودگی را در خود نشان می‌دهد، اما دو ماجراجویی دیگر این فرنچایز که امسال اکران شدند، «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» (Ant-Man and the Wasp: Quantumania) (106 میلیون دلار) در ماه فوریه و «نگهبانان کهکشان قسمت سوم» (Guardians of the Galaxy Vol. 3) (118 میلیون دلار) توانستند در اولین اکران‌های خود سه رقمی شوند. حتی سومین قسمت از فیلم‌های «مرد مورچه‌ای» تا پایان اکران باکس آفیس خود به عنوان یک فیلم شکست‌خورده شناخته نشد. «مارول‌ها» در حال حاضر تنها فیلم دنیای سینمایی مارول است که به این لقب مزین می‌شود!

«مارول‌ها» در باکس آفیس بین‌المللی هم با فروش جهانی ۱۱۰ میلیون دلار، ضعیف‌تر از انتظارات ظاهر شد. دیزنی امیدوار بود تا آخر هفته حداقل ۱۴۰ میلیون دلار در سراسر جهان کسب کند. حتی این هم برای فیلمی که تقریبا ۲۲۰ میلیون دلار برای تولید و ۱۰۰ میلیون دلار برای تبلیغ جهانی هزینه داشت، رقم قابل توجهی نیست.

تماشاگران مشخصا «مارول‌ها» را نپسندیدند، بنابراین احتمالا با شروع فصل تعطیلات و اکران پیش‌درآمد «بازی‌های گرسنگی» (The Hunger Games)، فیلم «تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها» (The Ballad of Songbirds and Snakes)، انیمیشن «آرزو» (Wish) دیزنی و دیگر فیلم‌های خانواده‌پسند، دوباره با مشکل مواجه خواهد شد.

دیوید ای گراس، مدیر شرکت مشاوره فیلم می‌گوید: «این برای مارول یک سقوط بی‌سابقه در باکس آفیس است. اعتصابات به بازاریابی فیلم لطمه می‌زند، اما باز هم دلیل موجهی برای چنین ارقامی نیست.»

«مارول‌ها» به کارگردانی نیا داکوستا و با بازی لارسون، تیونا پریس و ایمان ولانی، دنباله فیلم پرفروش میلیارد دلاری «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) در سال ۲۰۱۹ است. این فیلم به هیچ وجه به اولین نمایش قهرمانانه ۱۵۳ میلیون دلاری قبلی خود نزدیک نشد، آن هم در حالی که «کاپیتان مارول» بین دو عنوان از بزرگ‌‌ترین فیلم‌های تاریخ، یعنی «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» (Avengers: Infinity War) در سال ۲۰۱۸ و «انتقام‌جویان: پایان بازی» در سال ۲۰۱۹ اکران شده بود.

«پنج شب با فردی» (Five Nights at Freddy’s) در سومین هفته اکران خود با ۹ میلیون دلار از ۳۶۹۴ سینما به رتبه دوم سقوط کرد. این فیلم ترسناک اقتباسی از بازی‌های ویدیویی محصول یونیورسال و بلوم هاوس تا اینجای اکرانش درخشان ظاهر شد و ۱۲۷ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۲۱۵ میلیون دلار در سراسر جهان تا به امروز به دست آورد.

در رتبه سوم، «تور دوره‌ها» (The Eras Tour) تیلور سویفت ۵.۹ میلیون دلار دیگر از ۲۴۸۴ سالن در پنجمین هفته اکران خود کسب کرد. این فیلم کنسرت که توسط سویفت تهیه و توسط اِی‌اِم‌سی تیاترز توزیع شده است، در آمریکای شمالی ۱۷۲.۵ میلیون دلار و در سطح جهانی ۲۴۰.۹ میلیون دلار فروش داشته است. در باکس آفیس داخلی، «تور دوره‌ها» بهتر از فیلم‌های «ماموریت غیرممکن – روزشمار مرگ قسمت اول» (Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One) (۱۷۲ میلیون دلار) و «تبدیل شوندگان: ظهور جانوران» (Transformers: Rise of the Beasts) (۱۵۷ میلیون دلار) عمل کرده است. این فیلم به زودی از «ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت» (Indiana Jones and the Dial of Destiny) (۱۷۴ میلیون دلار) به عنوان یازدهمین فیلم بزرگ سال پیشی می‌گیرد.

فیلم زندگینامه‌ای پریسیلا پریسلی به کارگردانی سوفیا کاپولا با ۴.۷۹ میلیون دلار از ۲۳۶۱ سینما در رتبه چهارم باقی ماند که نسبت به هفته قبل ۱۰ درصد کاهش داشت. این یک امتیاز قابل توجه برای فیلم A24 است که تاکنون ۱۲.۷ میلیون دلار درآمد داشته است. فیلم محبوب فصل جوایز، که نگاه بسیار متفاوتی نسبت به فیلم زندگی‌نامه‌ای «الویس» (Elvis) ساخته باز لورمن در سال ۲۰۲۲ دارد، تا پایان پاییز به اکران خود ادامه خواهد داد.

فیلم «قاتلان ماه گل» (Killers of the Flower Moon) ساخته مارتین اسکورسیزی با ۴.۶ میلیون دلار از ۳۳۵۷ سینما در چهارمین هفته اکران خود در رتبه پنجم قرار گرفت. فروش بلیت این فیلم حماسی جنایی ۲۰۰ میلیون دلاری با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت دنیرو نیز با افت ۳۴ درصدی همچنان قوی باقی ماند. «قاتلان ماه گل» تاکنون ۵۹.۹ میلیون دلار در بازار داخلی و ۱۳۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. ارزیابی اینکه آیا این نتیجه برای چنین فیلم پرهزینه‌ای موفقیت‌آمیز است یا وحشتناک، پیچیده است، زیرا اپل که از بودجه کلانش حمایت و پارامونت را برای نمایش آن در سینماها انتخاب کرد، در مقایسه با عناوین سنتی هالیوود از معیارهای موفقیت یکسانی برخوردار نیست.

کمدی درام «جاماندگان» (The Holdovers) که در کمال تعجب در سومین هفته اکران به فهرست ده فیلم اول جدول باکس آفیس اضافه شده است، در جایگاه ششم قرار می‌گیرد. این فیلم با ۳.۲ میلیون دلار مجموع درآمد داخلی خود را به ۴.۲۷ میلیون دلا رساند. این فیلم به کارگردانی الکساندر پین و با بازی پل جیاماتی در نقش اصلی داستان یک معلم متحجر تاریخ در یک مدرسه‌شبانه روزی نیوانگلند را دنبال می‌کند که مجبور می‌شود در تعطیلات کریسمس با تعدادی از دانش‌آموزانی که جایی برای رفتن ندارند همراه شود. این فیلم در راتن تومیتوز ۹۶ از ۱۰۰ و در IMDb امتیاز ۸.۴ از ۱۰ دریافت کرده است.

آنتونیو باندراس در فیلم «سفر به بیت‌لحم»

آنتونیو باندراس در فیلم «سفر به بیت‌لحم»

فیلم موزیکال «سفر به بیت‌لحم» (Journey to Bethlehem) در اولین هفته اکران کارش را با ۲.۴۷ میلیون دلار آغاز کرد و در جایگاه هفتم جدول باکس آفیس قرار گرفت. این فیلم به کارگردانی آدام اندرس و بازی آنتونیو باندراس با ملودی‌های کلاسیک کریسمس و آهنگ‌های پاپ مدرن داستان زن جوانی با مسئولیتی غیرقابل تصور، مرد جوانی که بین عشق و شرافت قرار گرفته و پادشاهی حسود را روایت می‌کند. «سفر به بیت‌لحم» که تنها ۶ میلیون دلار بودجه تولید داشت، در راتن تومیتوز ۷۶ از ۱۰۰ و در IMDb امتیاز ۶.۹ از ۱۰ بدست آورد.

هشتمین عنوان باکس آفیس این هفته انیمیشن «سگ‌های نگهبان: فیلم بزرگ» (PAW Patrol: The Mighty Movie) است که در هفتمین هفته اکران ۱.۷۶ میلیون دلار بدست آورد و مجموع درآمد خود را در آمریکای شمالی به ۶۴.۵۶ میلیون دلار رساند.

کمدی درام مکزیکی «رادیکال» (Radical) که دومین هفته اکران خود را پشت سر گذاشت، با ۱.۷۵ میلیون دلار در رتبه نهم جدول باکس آفیس قرار گرفت و در مجموع ۵.۲ میلیون دلار تا این هفته درآمد داشت.

و در نهایت فیلم ترسناک «جن‌گیر: مومن» (The Exorcist: Believer) در ششمین هفته اکران در رتبه دهم باکس آفیس قرار گرفت. این فیلم با ۱.۱۵ میلیون دلار مجموعا در آمریکای شمالی ۶۴.۹۹ میلیون دلار درآمد داشت.

پاییز امسال دوران سختی برای باکس آفیس بود. بدون چهره‌های معروف برای تبلیغ پروژه‌های پرهیاهوشان و تاخیر در تاریخ انتشار، درآمدها تقریبا ثابت یا ناامیدکننده بودند. اکنون که اعتصابات تاریخی نویسندگان و بازیگران پایان یافته است، هالیوود و غرفه‌داران امیدوارند که کسب و کارشان با شروع فصل تعطیلات جان تازه‌ای بگیرد.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
مارول‌ها
The Marvels
۱ ۴۷.۰۰ ۴۷.۰۰
پنج شب با فردی
Five Nights at Freddy’s
۳ ۹.۰۰ ۱۲۷.۲۰
تیلور سوییفت: تور دوره‌ها
Taylor Swift: The Eras Tour
۵ ۵.۹۰ ۱۷۲.۵۲
پریسیلا
Priscilla
۳ ۴.۷۹ ۱۲.۷۲
قاتلان ماه گل
Killers of the Flower Moon
۴ ۴.۶۵ ۵۹.۹۳
جاماندگان
The Holdovers
۳ ۳.۲۰ ۴.۲۷
سفر به بیت‌لحم
Journey to Bethlehem
۱ ۲.۴۲ ۲.۴۲
سگ‌های نگهبان: فیلم بزرگ
PAW Patrol: The Mighty Movie
۷ ۱.۷۶ ۶۴.۵۶
رادیکال
Radical
۲ ۱.۷۵ ۵.۲۰
جن‌گیر: مومن
The Exorcist: Believer
۶ ۱.۱۵ ۶۴.۹۹

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است و فروش داخلی فیلم‌ها در آمریکای شمالی را شامل می‌شود.

منبع: boxofficemojo