فلسطینی ها در کرانه باختری سلاح خود را از کجا تامین می‌کنند؟ | گزارشی از الجزیره

فلسطینی ها در کرانه باختری سلاح خود را از کجا تامین می‌کنند؟ | گزارشی از الجزیره

ارتش اسرائیل برای پنجمین روز متوالی به عملیات نظامی خود در شهر جنین در شمال کرانه باختری ادامه می‌دهد و هر از چند گاهی درگیری و صدای انفجار شهر جنین و اردوگاه آن را می‌لرزاند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از الجزیره، طبق اعلام ارتش اسرائیل از آغاز عملیات موسوم به «اردوگاه‌های تابستانی» در چهارشنبه گذشته، شاخه‌های نظامی گروه‌های فلسطینی چندین بمب را در خودروهای ارتش رژیم صهیونیستی منفجر کرده‌اند که به برخی از آنها خسارت وارد کرده و چند سرباز هم زخمی شده‌اند.

در سایه شکست اسرائیل در به دست آوردن نتیجه قطعی در نبردهای شمال کرانه باختری و قرار گرفتن آن در کمین گروه‌های فلسطینی، یک سوال مهم و در عین حال قدیمی مطرح می‌شود: رزمندگان فلسطینی چگونه سلاح و تجهیزات را به دست می‌آورند؟ مواد منفجره و بمب خود را چگونه می‌سازند؟

منابع مختلف تامین سلاح

اهالی کرانه باختری تحت تدابیر امنیتی و نظامی و کنترل شدید اسرائیل بر گذرگاه‌ها و ورودی و خروجی‌های این منطقه زندگی می‌کنند و بیش از ۷۰۰ ایست بازرسی نظامی در سراسر کرانه باختری وجود دارد.

مسلم است که گروه‌های مسلح فلسطینی منابع تسلیحات و تجهیزات خود و نحوه ساخت مواد منفجره را فاش نمی‌کنند، اما با مروری سریع بر آنچه در رسانه‌های عبری و ارتش اشغالگر منتشر می‌شود و نظر برخی کارشناسان، می‌توان به تصویری دقیق‌تر از این امر نزدیک‌تر شد.

سرلشکر بازنشسته یوسف الشرقاوی در این باره گفت: اشغالگری انگیزه اصلی تشکیل گردان‌ها و مقاومت و تشکیل نیرو برای حفاظت از مردم است. هیچ اشغالگری بدون مقاومت یا تشکیل گروه‌های مسلح پایان نیافته است.

وی در مورد منابع تسلیحاتی می‌گوید: «بازار اسلحه در کرانه باختری باز است که مطمئناً یک بازار اسرائیلی است، تجارت اسلحه و دنیای زیرزمینی در اسرائیل منبع اصلی تسلیحات برای کرانه باختری، از جمله آنچه به دست مقاومت و عشایر می‌رسد، است.

الشرقاوی ادامه داد: گروه‌های فلسطینی ۷۶ سال پس از نکبه و ۵۶ سال پس از اشغال کرانه باختری، به این حد از تجربه‌ رسیده‌اند که چطور سلاح خود را بدون افشای منابع آن تامین کنند.

الشرقاوی در مورد منبع مواد منفجره می‌افزاید: اسرائیل به صراحت اعلام کرده که مواد اولیه در بازار موجود است و روش ساخت و تهیه آن هم در اینترنت قابل دسترسی است.

وی با اشاره به اطلاعیه‌های قبلی مبنی بر مصادره کودها و فرآورده های کشاورزی به بهانه اینکه این کودها به عنوان مواد اولیه تبدیل به مواد منفجره محسوب می‌شوند، اشاره کرد.

«عمر جغاره»، کارشناس امور اسرائیل هم گفت:رسانه‌های اسرائیلی تبلیغ می‌کنند که سلاح‌ها از ایران و از طریق اردن وارد کرانه باختری می‌شود و این یک اتهام صریح به اردن است علیرغم اینکه توافقنامه وادی عربه بین دو طرف برقرار است همانطور که در کریدور صلاح الدین بین مصر و غزه هم اشغالگران مدعی قاچاق سلاح هستند.

جعاره اظهار داشت: علاوه بر قاچاق سلاح از مرزها که امری غیرقابل انکار است، منبع مهم تامین سلاح «سازمان‌های جنایتکار اسرائیلی و فلسطینی» است که از این تجارت سود اقتصادی کلانی به دست می‌آورند.