غزه ؛ آزمایشگاه ماشین کشتار هوش مصنوعی

غزه ؛ آزمایشگاه ماشین کشتار هوش مصنوعی

رژیم صهیونیستی با استفاده از تسلیحات مبتنی بر هوش مصنوعی مشغول قتل‌عام فلسطینی‌ها هستند.

گروه دیپلماتیک – همشهری آنلاین: «کابوس دنیای آخرالزمانی فرا رسیده است. ماشین‌های کشتار دست به کار شده‌اند. هوش مصنوعی جنگی در حال حاضر در غزه مورد استفاده قرار گرفته و مردم فلسطین در آزمایشگاه این تکنولوژی دیوانه‌وار و عمیقاً غیرانسانی قربانی می‎شوند. ما به افشاگران بیشتری نیاز داریم.» این بخشی از مقاله مارک رافالو بازیگر سرشناس هالیوودی است که برای یک مجله تخصصی نوشته است که باعث شد استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای قتل‌عام فلسطینیان در نوار غزه مورد توجه قرار بگیرد.

روبرت اینلاکش تحلیلگر، خبرنگار و مستندساز انگلیسی، در روزنامه اینترنتی فلسطین کرونیکل می‌نویسد: نوامبر 2023 بود که برخی رسانه‌ها خبر دادند که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) از تکنولوژی هوش مصنوعی در حملات خود به سرزمین فلسطینی استفاده می‌کند. یکی از این تکنولوژی‌های به نام حبسورا (انجیل) برای تولید خودکار اهداف حمله در سریع‌ترین زمان ممکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین متوجه شدیم که ارتش اشغالگر بدون اختصاص وقت کافی برای بررسی دقیق اهداف و کسب اطمینان از غیرنظامی بودن آنان، اهداف موردنظر را تائید می‌کند.

سیستم هوش مصنوعی دیگری که در جنگ غزه مورد استفاده قرار می‌گیرد «لاوندر» نام دارد، برنامه‌ای که ده‌ها هزار هدف را برای ارتش اشغالگر به‎طور متوسط در حدود 20 ثانیه تعیین می‌کند.


بیشتر بخوانید:

چرا صهیونیست‌ها از اسامی مقدس برای نامگذاری تسلیحات و عملیات‌های نظامی استفاده می‌کند؟


تاریخچه استفاده هوش مصنوعی علیه فلسطینیان

البته استفاده از هوش مصنوعی علیه فلسطینیان به پیش از هفتم اکتبر سال 2023 میلادی بازمی‌گردد. در واقع، ارتش اسرائیل برای اولین بار در ماه می سال ۲۰۲۱ بود که با افتخار اعلام کرد در حملاتش به غزه از هوش مصنوعی استفاده کرده است، حملاتی ۱۱روزه که به شهادت حدود ۳۰۰ فلسطینی ـ اغلب غیرنظامی ـ انجامید.

نیروهای اشغالگر در سال 2022 نیز در کرانه باختری اسلحه‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی را در یک بازرسی در شهر الخلیل فلسطینی مستقر کردند. آن‌ها همچنین تسلیحات مشابهی را که محصول شرکت اسرائیلی Smart Shooter بودند، بر روی جیپ‌های نظامی مستقر کردند. این فناوری هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی با وجود خطرات آشکارش به‎طور واقعی بر روی غیرنظامیان فلسطینی آزمایش شده است.

علاوه بر این، استراتژی‌های جمع‌آوری اطلاعات در نوار غزه نیز تا حد زیادی به سیستم‌های هوش مصنوعی واگذار شده است و تفنگ‌های خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی بر روی برج‌های نظامی و ساختمان‌های بلند نصب شده است.

تل‌آویو در سال ۲۰۲۱ قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار با شرکت‌های گوگل و آمازون برای دریافت خدمات رایانش ابری و هوش مصنوعی امضا کرد که منجر به اعتراض‌های گسترده و اخراج دهها کارمند گوگل شد. در این مرحله، ارتش رژیم صهیونیستی اغلب در همکاری با فناوری‌های توسعه‌یافته توسط شرکت‌های خصوصی، طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و سامانه‌های تسلیحاتی کنترل‌شده توسط هوش مصنوعی را برای جاسوسی، نظارت، ردیابی، هدف‌گیری و کشتن فلسطینی‌ها به کار گرفته است، به طوری که فهرست کردن همه آن‌ها دشوار است.

روبرت اینلاکش تحلیلگر، خبرنگار و مستندساز انگلیسی می‌نویسد:‌ اشغالگران در حملات نسل‌کشانه خود به غزه از این منطقه به عنوان آزمایشگاهی برای فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کنند به‌طوری که این روزها تشخیص ماشین از انسان در ارتش اسرائیل دشوار شده است. زمان آن رسیده که افراد با وجدان شاغل در صنعت تکنولوژی برخیزند و مانع استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در کشتار غزه شوند.