غار کشف شده در ماه می تواند پناهگاه فضانوردان در آینده باشد

غار کشف شده در ماه می تواند پناهگاه فضانوردان در آینده باشد

دانشمندان موفق به شناسایی یک غار در ماه شدند که در نزدیکی مکان فرود نیل آرمسترانگ و باز آلدرین قرار دارد. به گفته این دانشمندان احتمالا غارهای بیشتری روی سطح ماه قرار دارند و این کشف نیز این موضوع را تائید می کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان با کشف این […]

دانشمندان موفق به شناسایی یک غار در ماه شدند که در نزدیکی مکان فرود نیل آرمسترانگ و باز آلدرین قرار دارد. به گفته این دانشمندان احتمالا غارهای بیشتری روی سطح ماه قرار دارند و این کشف نیز این موضوع را تائید می کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان با کشف این غار روی سطح ماه اعلام کردند این مکان می تواند به عنوان خانه هایی برای فضانوردان در آینده مورد استفاده قرار بگیرند.

دانشمندان ایتالیایی در گزارشی اعلام کردند موفق به شناسایی یک غار روی سطح ماه شدند که قسمت ورودی آن درون یک گودال عمیق قرار گرفته است. محل قرارگیری این غار درون دریای آسایش بوده و با محل فرود در ماموریت آپولو ۱۱ حدود ۴۰۰ کیلومتر فاصله دارد. گودال مورد نظر همانند دیگر گودال ها در اثر فروپاشی مجرای گدازه شکل گرفته است. برای کشف این غار از داده های مدارگرد ماه متعلق به ناسا استفاده شد. دانشمندان داده های مورد نظر را با داده های مربوط به مجرای گدازه ها در زمین مقایسه کردند. پس از بررسی یافته های بدست آمده به عنوان یک مقاله علمی منتشر شد.

در داده های بررسی شده مشخص شد رادارها تنها می توانند قسمت ابتدایی این حفره زیرزمینی را شناسایی کنند. احتمالا این غار دارای ۴۵ متر عرض و طولی برابر با ده ها متر داشته باشد. این نخستین بار است که دانشمندان توانستند از طریق شواهد وجود این غار را تائید کنند. پیش از این وجود چنین حفره هایی روی ماه به شکل یک معمای حل نشده ۵۰ ساله همچنان باقی مانده بود.

اکثر غارهای احتمالی روی سطح ماه در میدان های گدازه قرار دارند. احتمالا چندین غار نیز در بخش قطب جنوب ماه قرار دارد. ناسا قصد دارد در اواخر دهه جاری فضانوردان خود را در قطب جنوب ماه پیاده کند. این مکان همان جایی است که احتمال می رود آب به صورت منجمد در دهانه ها قرار دارند. به گفته دانشمندان این غارها می توانند به عنوان یک سرپناه طبیعی توسط فضانوردان مورد استفاده قرار گرفته و محافظی در برابر پرتوهای کیهانی و تشعشعات خورشیدی باشند.