علت لاغری کودک چیست؟

علت لاغری کودک چیست؟
اگر حس می کنید که کودک شما وزن کمی دارد، حتما باید برای درمان این مشکل اقدام کنید؛ زیرا کمبود وزن در کودک می تواند نشان از مشکلات جدی جسمی باشد. لاغری در کودکان ممکن است دلایل بسیار مختلفی از جمله کم اشتهایی، کمبود مواد مغذی، ژنتیک، مشکلات گوارشی و عادات غذایی نامناسب داشته باشد. برای درمان لاغری راه های زیادی هست که برای انتخاب بهترین راه باید از پزشک متخصص کمک گرفت. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد این که علت لاغری کودک چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد توضیح دادیم.
​داروخانه اینترنتی مهتاطب
تمامی محصولات معرفی شده در مقالات مجله مهتاطب متعلق به سایت داروخانه اینترنتی مهتاطب(داروخانه شبانه روزی دکتر رویا میرنظامی) می باشد و شما عزیزان میتوانید کلیه محصولات مورد نیاز خود را از طریق مراجعه به سایت مهتاطب به آدرس www.mahtateb.com خریداری نمائید.

لطفا برای انتخاب محصول مناسب ابتدا مقاله را کامل و دقیق مطالعه کنید.

پشتیبانی و مشاوره در برنامه ایتا ، روبیکا ، واتساپ و تلگرام: 09358343612
شماره تماس: 02165389693

علت لاغری کودک چیست ؟ | بررسی دلایل و راهکار ها

علت لاغری کودک چیست مین

لاغری در کودکان می تواند نگران کننده باشد؛ زیرا در اکثر اوقات لاغری بیش از حد نشان دهنده مشکلات جسمی کودک است. لاغری کودکان ممکن است دلایل بسیار زیادی از جمله کمبود اشتها، مشکلات گوارشی، فعالیت بدنی بیش از حد، مشکلات روحی و روانی و همچنین بیماری های مزمن داشته باشد. مهم است که بعد از تشخیص لاغری کودک، فورا برای درمان آن اقدام کنید. برای آشنایی بیشتر در این مقاله درمورد این که علت لاغری کودک چیست و چگونه می توان این مشکل را درمان کرد توضیح خواهیم داد.

دلایل لاغری کودک و کم وزنی

علت لاغری کودک چیست اولی

مهم ترین دلایل کمبود وزن در کودکان عبارت اند از:

  • بیماری ‌های دستگاه گوارش: بیماری ‌هایی مانند بی‌ اشتهایی عصبی (Anorexia) و بیماری التهابی روده (IBD) ممکن است باعث استفراغ، اسهال، سوء هاضمه و سوزش سر دل شوند. این عوامل مانع جذب مواد مغذی از غذا می شود و در نهایت منجر به لاغری کودک می‌ گردد.

 

  • عوامل ژنتیکی: ژنتیک ممکن است در لاغری کودک نقش داشته باشد. به این معنا که اگر یکی از والدین، هر دو یا برخی از خواهر و برادر ها لاغر باشند، احتمال لاغری کودک نیز افزایش می ‌یابد.

 

  • اختلالات خوردن: اختلالاتی مانند بی ‌اشتهایی عصبی می‌ توانند بر وزن کودک تأثیر بگذارند. درمان چنین اختلالاتی علاوه بر مداخله پزشکی، نیازمند حمایت روانشناختی نیز هست.

 

  • پرکاری تیروئید: در پاسخ به این سوال که علت لاغری کودک چیست ، می توان به مشکلات تیروئید اشاره کرد. در این شرایط، بدن به اندازه‌ کافی غذا برای ساخت و ساز دریافت نمی ‌کند.

 

  • دریافت ناکافی کالری: رژیم غذایی نامناسب و کم‌ کالری یا عدم مصرف مقادیر مناسب از پروتئین ‌های باکیفیت، کربوهیدرات ‌های پیچیده و چربی ‌های سالم، می ‌تواند باعث لاغری کودک شود.

 

  • علل مرتبط با دوران پیش از تولد: در پاسخ این که علت لاغری کودک چیست و چرا اتفاق می افتد، می توان به دوران پیش از تولد کودک اشاره کرد. برخی عوامل در دوران بارداری، می ‌توانند بر رشد کودک تأثیر بگذارند و زمینه ‌ساز لاغری در آینده شوند.

 

  • علل مرتبط با دوران نوزادی تا 6 ماهگی: کیفیت پایین تغذیه با شیر مادر، شیردهی ناکافی، کوتاه بودن زمان شیر دهی در هر وعده به دلیل تصور سیری زودرس مادر یا تهیه‌ اشتباه شیر خشک، همگی بر وزن ‌گیری کودک تأثیر منفی می گذارند.

 

  • نقص ‌های مادرزادی: برخی از نقص ‌های مادرزادی در کودک ممکن است در خوردن یا هضم غذا اختلال ایجاد کنند و در نتیجه به لاغری منجر شوند.

 

چگونه تشخیص دهیم کودکمان کم وزن است؟

علت لاغری کودک چیست دومی

اگر نشانه های زیر را در کودک خود مشاهده کردید، به این معنی است که کودک لاغری غیر طبیعی دارد:

  • عدم افزایش وزن: اگر کودک شما در طول ۶ ماه گذشته افزایش وزن نداشته است، یا در طی ۳ ماه بیش از ۱۰ درصد از وزن بدنش را از دست داده باشد، نیازمند بررسی است.

 

  • کمبود شدید وزن: به وضعیت ظاهری کودک دقت کنید. لاغری مفرط و نمایان شدن استخوان ‌ها و پوست نشانه‌ کمبود شدید وزن و سوء تغذیه است. همچنین، ایجاد اِدِم (ورم) عمومی در بدن به دلیل سوء تغذیه می ‌تواند هشدار دهنده باشد.

 

  • قد کوتاه نسبت به همسالان: برای پاسخ به این که علت لاغری چیست و چگونه خود را نمایان می کند باید گفت که اگر قد کودک شما به طور قابل توجهی از همسالانش کوتاه ‌تر است و یا سرعت رشد قد او (افزایش قد در یک سال) در دوران کودکی میانی (حدودا ۶ تا ۱۰ سالگی) کمتر از ۴ سانتی ‌متر است، به خصوص زمانی که والدین او قد متوسطی دارند، ممکن است نشانه ‌ای از کمبود وزن باشد.

 

راه درمان کودک لاغر با اشتهای کم

علت لاغری کودک چیست سومی
  • استفاده از مکمل ها

کم اشتهایی در کودکان می‌ تواند ناشی از کمبود برخی مواد مغذی باشد. کمبود روی (Zinc) و ویتامین B1 از عوامل شناخته شده در کاهش اشتهای کودکان هستند. پزشک در صورت تشخیص کمبود این مواد، ممکن است مصرف مکمل ‌های روی یا ویتامین B1 را تجویز کند.

  • حذف عوامل حواس پرتی در زمان غذا خوردن

این که علت لاغری کودک چیست و چه مشکلی باعث کاهش وزن کودک شما شده، ساده تر از آن چیزی که فکر می کنید. عوامل ساده ای که باعث حواس پرتی کودک می شوند، از جمله تبلت، گوشی یا تلویزیون باید در زمان مصرف وعده های غذایی حذف شوند؛ زیرا با تمرکز بر غذا اشتهای کودک افزایش می یابد. همچنین داشتن فضایی آرام و بدون استرس با صندلی راحت برای کودک نیز در افزایش اشتها کودک موثر است.

کودک من غذا زیاد می خورد اما کم وزن است.

علت لاغری کودک چیست چهارمی

اگر بپرسیم که علت لاغری کودک چیست، احتمالا اولین جوابی که به ذهن خواهد آمد، کم غذا خوردن کودک است؛ اما گاهی اوقات کودک غذا زیاد می خورد، با این حال هنوز هم کم وزن است. دلیل این کم وزنی، معمولا چنین دلایلی است:

  • تناسب وعده های غذایی

حجم معده کودکان زیر 2 سال کم است و وعده‌ های غذایی باید متعدد و متناسب با سنشان باشد. ممکن است غذایی که کودک می خورد زیاد به نظر برسد؛ اما در کل، غذای کافی در تمام طول روز دریافت نمی‌ کند.

  • کیفیت پایین غذا

با اینکه کودک زیاد می ‌خورد؛ اما کیفیت غذای او پایین و تکراری است. پزشکان توصیه می ‌کنند روزانه 15 تا 20 نوع غذای مختلف مصرف شود.

شربت های درمان لاغری کودک
گفتیم که لاغری کودک ممکن است دلایل زیادی داشته باشد و به همین دلیل راه های مختلفی برای درمان آن نیز پیشنهاد می شود. یکی از این راه ها، استفاده از شربت های درمان لاغری کودک است که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. این محصولات عبارت اند از: شربت اشتها آور استار ویت، شربت اشتها آور پدیا بست و شربت اشتها آور پرافیل خوارزمی.

  • شربت اشتها آور استار ویت
شربت اشتها آور اپتایزر استار ویت

شربت اشتها آور اپتایزر محصول برند استار ویت و ساخت کشور ایران، تحت لیسانس فرانسه است. هر بسته از این محصول حاوی 200 میلی لیتر شربت است و به بهبود رشد و وزن گیری کودکان کمک می کند.

ویژگی ها:

ترکیبات:

  • عصاره کاسنی: کاسنی سرشار از ویتامین ها است و خاصیت سم زدایی دارد.
  • عصاره شنبلیله: این ترکیب به بهبود عملکرد هضم غذا کمک می کند.
  • زنجبیل: زنجیل در درمان بیماری های گوارشی و افزایش اشتها موثر است.

نحوه مصرف: دو بار در روز یک قاشق مرباخوری.

  • شربت اشتها آور اپتایت پدیابست
شربت اشتها آور اپتایت پدیابست

شربت اشتها آور اپتایت مصول برند پدیابست که تحت لیسانس کشور پرتغال تولید می شود. این محصول حاوی 150 میلی لیر شربت اشتها آور است که به کودکان در وزن گیری بهتر کمک می کند.

ویژگی ها:

  • مناسب برای کودکان بالای دو سال
  • افزایش انرژی
  • فاقد گلوتن و الکل
  • افزایش اشتها

ترکیبات:

  • عصاره کاسنی: کاسنی خاصیت سم زدایی دارد و عملکرد کبد را بهبود می بخشد.
  • عصاره شنبلیله: شنبلیله در درمان کم خونی، عفونت، دیابت و اختلالات تنفسی موثر است.
  • ویتامین های گروه Bویتامین های گروه B به بهبود متابولیسم سلولی کمک می کنند.

نحوه مصرف: دو بار در روز،  20 دقیقه قبل از غذای اصلی، مقدار 5 میلی لیتر به کودک بالای دو سال داده شود.

  • شربت اشتها آور پرافیل خوارزمی
شربت اشتها آور پرافیل خوارزمی

شربت اشتها آور پرافیل ساخت برند خوارزمی در ایران است و هر بسته از این محصول 150 میلی لیتر حجم دارد. این شربت به درمان بی اشتهایی و کمبود انرژی در کودکان کمک می کند.

ویژگی ها:

  • درمان بی اشتهایی
  • موثر در بهبود لاغری های مربوط به اختلالات مزاجی
  • مناسب برای کودکان و بزرگسالان

ترکیبات:

  • ویتامین های گروه B: این دست از ویتامین ها با تاثیر بر متابولیسم سلولی و پیشگیری از بیماری های مزمن نقشی مهم در سلامت کودک ایفا می کنند.

نحوه مصرف: مقدار 5 میلی لیتر از شربت، سه یا چهار بار در روز همراه غذا مصرف شود.

شما می توانید برای مشاوره و خرید انواع شربت اشتها آور با شماره ۰۲۱۶۵۳۸۹۳۴۲ تماس بگیرید و یا در واتس اپ به شماره ۰۹۳۰۲۰۰۷۵۸۷ پیامک دهید تا بتوانید مستقیما با مشاوران متخصص در داروخانه آنلاین مهتاطب صحبت کنید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

درمان لاغری کودک با علت ژنتیکی

در تلاش برای رسیدن وزن و قد ایده‌ آل برای کودک، گاهی اوقات نقش ژنتیک را فراموش می‌ کنیم. اندازه قد و جثه‌ شما و والد دیگر کودک، تا حد زیادی بر اندازه نهایی او تاثیر می‌ گذارد. به عبارت دیگر، اگر شما و یا والد دیگر جثه‌ کوچکی دارید، به احتمال زیاد قد و وزن نهایی فرزندتان نیز متناسب با آن خواهد بود.
با این حال، اثر ژنتیک بر اندازه کودک ممکن است تا بعد از دوره‌ نوزادی خود را نشان ندهد. در یک یا دو سال اول زندگی، وزن کودک بیشتر تحت تاثیر وزن هنگام تولد قرار دارد. به همین دلیل گاهی اوقات لازم است که درمان لاغری از طریق درمان ژنتیکی صورت بگیرد.

جمع بندی
اگر حس می کنید که کودک شما وزن کمی دارد، حتما باید برای درمان این مشکل اقدام کنید؛ زیرا کمبود وزن در کودک می تواند نشان از مشکلات جدی جسمی باشد. لاغری در کودکان ممکن است دلایل بسیار مختلفی از جمله کم اشتهایی، کمبود مواد مغذی، ژنتیک، مشکلات گوارشی و عادات غذایی نامناسب داشته باشد. برای درمان لاغری راه های زیادی هست که برای انتخاب بهترین راه باید از پزشک متخصص کمک گرفت. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد این که علت لاغری کودک چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد توضیح دادیم.