علت فرونشست جاده شیراز فردا اعلام می شود | جاده های کدام استان ها درگیر فرونشست شدند؟

علت فرونشست جاده شیراز فردا اعلام می شود | جاده های کدام استان ها درگیر فرونشست شدند؟

فرونشست زمین بار دیگر استان فارس را با چالش مواجه کرد. این بار در محدوه گردنه سینه سفید، جاده اصلی سیاخ دارنگون و برخی روستاهای شهر شیراز که یکی از مسیرهای پرتردد این استان محسوب می‌شود به طوری که این منطقه دچار شکاف عمیق و وسیع شد.

به گزارش همشهری ‌آنلاین، معاون سازمان راهداری استان فارس با تایید این خبر به همشهری می‌گوید: «فرونشست زمین اغلب مسیرهای روستایی اطراف شیراز را مسدود کرده بود.»

سعید واسعی ادامه می‌دهد: «وقتی این حادثه رخ داد، با مقامات راهداری تماس تلفنی گرفتیم و ظرف یکی دو ساعت آنها در منطقه حاضر شدند و با احداث کنارگذر دوباره تردد برقرار شد. در حال حاضر تردد از طریق کنارگذر صورت می گیرد.»

او تاکید می‌کند: «از روز حادثه در حال بررسی هستیم تا علت رانش زمین با نظر کارشناسی فردا ( شنبه 19 خرداد) به صورت رسمی اعلام شود.»

معاون سازمان راهداری استان فارس یادآور می‌شود: «همزمان در دو منطقه رانش زمین اتفاق افتاد. یکی از موارد متاسفانه در کنار جاده رخ داد که منجر به فروکش کردن جاده شده بود. خوشبختانه مشکل خاصی برای کسی به وجود نیامد و خسارت مالی هم به شخص خاصی نداشتیم.»

واسعی معتقد است که پیشتر اقدامات لازم در این منطقه صورت گرفته بود. او می‌گوید: «در دو سه سال گذشته در همین مسیرهایی که فرونشست اتفاق افتاده، راهداری نسبت به ایمن سازی آن اقداماتی انجام داده است. به همین دلیل، در حادثه اخیر راهداری ظرف مدت زمان کوتاهی مسیرهای تردد را بازگشایی کرده است.»

به گفته معاون سازمان راهداری فارس، پیش از این هم در این منطقه فرونشست زمین رخ داده بود. واسعی عنوان می‌کند: «به دلیل جنس خاکی که در این منطقه وجود دارد، سابقه رانش زمین داشته است. البته در حوادث قبلی هیچ گاه به جاده خسارت وارد نشده بود که این بار جاده هم آسیب دید.»

فرونشست در استان‌ها

فارس یکی از استان‌هایی است که با بحران فرونشست مواجه است. در حالی که فرونشست برخی از استان‌های کشور را نیز در بر گرفته است. همزمان با فرونشست در جاده شیراز، بخشی از مسیر سیلبند واقع در محدوده تقاطع پونه، رو به روی مصلای شهر ایلام دچار حادثه شد. چنانکه کارشناسان شهرداری فرسودگی زیرساخت شهری و سازه سیلبند را علت رخداد این حادثه عنوان کردند.

10 روز پیش، در ادامه فروریزش‌های سریالی در خیابان‌های اصفهان این بار خیابان شهید صادقیان در منطقه ملک شهر دچار فروریزش شد.

در ماه‌های گذشته نیز فرونشست آسفالت در محور بزمان به ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان در پی بارندگی و سیل اخیر منجر به تخریب بخشی از جاده شد.

شهریور سال گذشته تصاویر وحشتناکی از فرونشست زمین در کمربندی یزد منتشر شد. در حالی که سال 1402 مسیر شامکان به سنگر در شهر رشت و در روستای علی آباد حادثه فرونشست رخ داد و جاده کمربندی سد مهاباد در آذربایجان غربی نیز با بحران فرونشست مواجه شد. همچنین بزرگراه آزادگان در تهران معمولا با حادثه فرونشست مواجه شد، سال گذشته نیز از این حادثه در امان نبود و فرونشست جاده پرند/ بلوار رسول اکرم (ص) فاز ۶ حادثه آفرید.