علت جوش خط فک چیست و چطور درمان می‌شود؟

علت جوش خط فک چیست و چطور درمان می‌شود؟

برخلاف جوش‌هایی که در جاهای مختلف صورت ظاهر می‌شوند، جوش خط فک و چانه سفت بوده و چرکی نیستند. درمان صحیح این جوش‌ها و دست نزدن به آن‌ها می‌تواند از به جا ماندن اثر دائمی جای جوش‌ها جلوگیری کند. فرقی نمی‌کند که به آن‌ها آکنه، جوش یا جوش چرکی بگویید در هر حال این برجستگی‌های قرمز یا سفید در هر قسمت از بدن می‌توانند ظاهر شوند. در این مطلب به بررسی جوش‌های روی خط فک و پرفروش‌ترین محصولات ضد جوش در فروشگاه دیجی کالا می‌پردازیم.

یکی از قسمت‌هایی که این جوش‌ها در صورت بیشتر ظاهر می‌شوند ناحیه‌ی T صورت است که از پیشانی آغاز شده و تا بینی و چانه ادامه پیدا می‌کند.

دلیل ایجاد جوش خط فک چیست؟

زیر پوست غده‌های چربی وجود دارند که غدد سبابه نامیده می‌شوند و چربی‌ روان کننده و محافظت کننده از پوست را تولید می‌کنند. این چربی از طریق روزنه‌های کوچکی که منافذ نامیده می‌شوند به سطح پوست می‌رسند.

هنگامی که روزنه‌ها با آلودگی، چربی اضافی و سلول‌های مرده‌ی اضافی پر شوند باکتری می‌تواند داخل آن‌ها رشد کرده و برجستگی متورمی به نام جوش ایجاد کند. جوش‌ها می‌توانند قرمز و سفت بوده یا سرسفید باشند. جوش‌ها می‌توانند در هر قسمتی از صورت از جمله خط فک ایجاد شوند.

برخی عوامل تولید چربی را افزایش داده و منجر به ایجاد آکنه می‌شوند. این عوامل عبارتند از:

  • هورمون
  • استرس
  • مصرف داروهایی از جمله داروهای ضد بارداری، ضد افسردگی، ویتامین‌های گروه B و کورتیکواستروئید

خانم‌ها بیشتر از آقایان به جوش خط فک یا چانه مبتلا می‌شوند. بروز این جوش‌ها به دلیل افزایش هورمون‌های مردانه‌ای است که غدد چربی را تحریک می‌کنند. برخی از خانم‌ها در نزدیکی دوران قاعدگی خود به دلیل تغییرات هورمونی آکنه‌های بیشتری را تجربه می‌کنند. آکنه همچنین می‌تواند نشانه‌ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد. این سندرم شرایطی است که در آن خانم‌ها سطح هورمون‌های مردانه‌ی بالاتر نسبت به شرایط عادی و کیست‌های کوچک در تخمدان‌ها دارند.

در آقایان، اصلاح کردن می‌تواند باعث برون‌ریزی جوش‌ها شود. اصلاح کردن با تیغ کثیف و آلوده باعث ورود باکتری‌ها به پوست شده و برخی کرم‌ها و روغن‌های اصلاح خاص می‌توانند روزنه‌های پوست را ببندند. گاهی اوقات اصلاح کردن باعث اذیت شدن پوست حساس شده و منجر به ایجاد جوش می‌شود.

آسیب‌های ناشی از لباس‌ها یا لوازم آرایشی هم می‌توانند باعث آکنه‌های خط فک شوند به ویژه اگر پوست حساسی داشته باشید. همه‌ی موارد زیر می‌توانند محرک بروز جوش شوند.

  • استفاده از شوینده‌ی صورت یا وسایل آرایش جدید
  • استفاده از کلاه ایمنی دارای بند زیر چانه یا پیراهن یقه تنگ
  • لمس زیاد چانه

درمان جوش خط فک

درمان جوش خط فک

برای خلاص شدن از جوش خط فک، درمان‌های مشابه رفع جوش از سایر قسمت‌های صورت را به کار بگیرید. به این منظور دو بار در روز صورت خود را با شوینده‌ی ملایم بشویید تا چربی اضافی پوستتان از بین برود. در صورتی که این روش کارساز نبود از یک محصول حاوی موادی مانند بنزوییل پراکساید یا سالیسیلیک اسید استفاده کنید.

علاوه بر آن می‌توانید از درمان‌های طبیعی آکنه مانند:

  • آلوئه‌ورا
  • آزلائیک اسید
  • عصاره‌ی چای سبز
  • روغن درخت چای
  • روی

استفاده کنید.

برای آکنه‌های شدیدتر یا آکنه‌هایی که با دستورالعمل‌های خانگی درمان نشدند به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است به یک درمان آکنه‌ی قوی با نسخه نیاز داشته باشید، مانند:

  • ژل‌ها، کرم‌ها، لوسیون‌ها یا قرص‌های آنتی بیوتیک
  • بنزوئیل پراکساید
  • رتینوئیدهای کرم یا خوراکی

برخی از پزشکان هم از درمان‌های غیردارویی مانند لیزر و لایه برداری شیمیایی برای از بین بردن آکنه استفاده می‌کنند. جوش‌های بزرگتر ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشند.

خانم‌هایی که جوش‌هایشان نزدیک دوران قاعدگیشان اتفاق می‌افتد باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند. قرض‌های ضد بارداری می‌توانند به بهبود جوش‌های چانه‌ی مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک یا چرخه‌ی قاعدگی کمک کنند.

چه شرایط دیگری می‌توانند باعث بروز جوش‌های خط فک شوند؟

شرایط دیگری که می‌توانند باعث ایجاد جوش خط فک شوند عبارتند از:

  • جوش؛ توده‌های قرمز عفونی که از فولیکول‌های عفونی مو رشد می‌کنند.
  • سلولیت؛ عفونت پوستی که اطراف بریدگی یا خراش ایجاد می‌شود.
  • درماتیت تماسی؛ واکنش پوست به محصولاتی مانند لباس‌ها یا محصولات شوینده که استفاده یا لمس می‌کنید.
  • فولیکولیتیس؛ عفونتی که در فولیکول مو وجود دارد.
  • رزاسه؛ وضعیتی که منجر به قرمزی و ایجاد جوش روی صورت می‌شود.

اغلب جوش‌های خط فک در عرض چند روز از بین می‌روند و جوش‌های مقاوم‌تر به چند هفته برای درمان نیاز دارند و برای از بین رفتن و بهبود به پزشک نیاز دارند. ممکن است حتی بعد از از بین رفتن جوش‌ها هم لازم باشد درمان را ادامه دهید. ادامه‌ی درمان باعث می‌شود دیگر جوش نزنید و از به جا ماندن جای جوش‌ها جلوگیری می‌کند.

نکات جلوگیری از بروز جوش در خط فک

جلوگیری از بروز جوش خط فک

در ادامه چند روش برای جلوگیری از بروز آکنه روی چانه، خط فک و سایر قسمت‌های صورت بیان شده‌اند:

  • صورت خود را دو بار در روز با شوینده‌ی ملایم بشویید؛ صورت خود را با آب گرم شسته و به آرامی خشک کنید. صورت خود را محکم ماساژ ندهید زیرا این کاز باعث بدتر شدن آکنه می‌شود.
  • دست‌هایتان را زیاد به پوستتان نزنید؛ هر زمانی که صورتتان را لمس می‌کنید باعث انتقال باکتری به روزنه‌های پوستتان می‌شوید. در صورتی که مجبور به لمس چانه‌ی خود شدید در ابتدا دست‌های خود را بشویید.
  • از کلاه‌های دارای بند زیر چانه و لباس‌هایی که یقه‌ی آن‌ها تا زیر چانه می‌رسد استفاده نکنید؛ در صورتی که مجبور به پوشیدن کلاه ایمنی هستید پس از استفاده صورت خود را بشویید.
  • هنگام اصلاح مراقب باشید؛ تیغ‌های مختلفی مانند ریش تراش‌های برقی و ایمن را امتحان کنید تا متوجه شوید که کدام یک برای پوستتان مناسب‌تر است. هنگامی که از تیغ ایمن استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از حساسیت در ابتدا لوسیون یا صابون اصلاح ملایم و آب را روی صورت خود بزنید.
  • از مواد آرایشی، شوینده‌ها و سایر محصولاتی که برچسب غیر کومدون‌زا دارند استفاده کنید؛ این محصولات باعث ایجاد جوش نمی‌شوند.
  • از محصولاتی که باعث حساسیت پوست می‌شوند استفاده نکنید؛ محصولات حساسیت‌زای پوست شامل موادی مانند الکل هستند و ممکن است برچسب‌هایی مانند محصولات لایه‌بردار داشته باشند.
  • از کندن و دستکاری جوش در هر ناحیه‌ای خودداری کنید؛ کندن یا دستکاری جوش باعث می‌شود آلودگی از انگشتانتان به پوست منتقل شده و همین مساله منجر به عفونت می‌شود. هنگامی که یک جوش را دستکاری می‌کنید درمان و بهبود آن بیشتر طول می‌کشد و ممکن است اثر آن روی پوستتان باقی بماند.

۱۰‌ کرم و ژل ضد جوش پرفروش در دیجی کالا

در ادامه کرم و ژل‌های ضد جوش پر فروش در دیجی کالا را معرفی می‌کنیم.

۱. کرم ضد جوش بایو آکوا مدل pure skin حجم ۳۰ میلی لیتر

این کرم بر پایه‌ی عصاره‌های گیاهی است و عارضه‌ی و حساسیت خاصی برای پوست ایجاد نکرده و جوش‌های پوست‌های حساس و ملتهب را از بین می‌برد. علاوه بر این از به وجود آمدن لک جلوگیری کرده و باعث ایجاد بافت نرم، کشسان و روشنی در پوست می‌شود. بافت این کرم فاقد چسبندگی بوده و سرعت جذب بالایی دارد.

کرم ضد جوش بایو آکوا مدل pure skin حجم 30 میلی لیتر

۲. اسپری ضد جوش آردن سبوما مدل SALICYL2 حجم ۲۵۰ میلی لیتر

اسپری ضد جوش آردن مناسب پوست‌های چرب بوده و شامل سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید است که باعث پاکسازی عمیق پوست و کاهش ایجاد جوش می‌شود. علاوه بر این اسپری آردن بسیار سریع جذب پوست شده، جوش‌های قدیمی و در حال تشکیل را برطرف کرده و ضایعات پوستی را کاهش داده و درمان می‌کند.

اسپری ضد جوش آردن سبوما مدل SALICYL2 حجم 250 میلی لیتر

۳. ژل ضد جوش دیفرین مدل Adapalene حجم ۳۰ میلی لیتر

این ژل ضد جوش به وسیله‌ی افزایش بازسازی سلول‌ها، منجر به کاهش التهابات پوستی و جلوگیری از ایجاد انواع جوش سرسیاه و سر سفید شده، پوست را روشن و یکدست کرده و از ایجاد لک و مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این ژل باید ابتدا صورت را تمیز کرده و سپس ژل را روی صورت بزنید.

ژل ضد جوش دیفرین مدل Adapalene حجم 30 میلی لیتر

۴. کرم ضد جوش درمالیفت مدل Sebolift حجم ۳۰ میلی لیتر

این کرم ضد جوش باعث درمان سریع جوش‌های التهابی و چرکی، کومدون‌های سرسیاه و سرسفید شده و چربی پوست را تنظیم می‌کند. علاوه بر این ضد باکتری و ضد قارچ بوده، سطح لایه‌ی شاخی مجاری غدد چربی را کاهش داده و اسکار ناشی از آکنه را درمان می‌کند. برای استفاده از این کرم ابتدا صورت را شسته و روزانه دوبار کرم را روی مناطقی از پوست که دچار آکنه و کومدون شده‌اند مالیده و به خوبی ماساژ دهید. کرم ضد جوش درمالیفت مناسب پوست‌های چرب است.

کرم ضد جوش درمالیفت مدل Sebolift حجم 30 میلی لیتر

۵. پن مایع ضد جوش دئودراگ مدل Benzoyl Proxide 0605 حجم ۱۵۰ میلی لیتر

پن مایع ضد جوش دئودراگ برای کنترل و بهبود آکنه‌های التهابی، مزمن و مقاوم به درمان، جوش‌های سرسیاه و زیر پوستی و فولیکولیت استفاده می‌شود. علاوه بر این در جهت درمان جای جوش هم کاربرد دارد. این پن همچنین خاصیت آنتی باکتریال با اثر ضد التهابی هم دارد و مناسب انواع پوست است.

پن مایع ضد جوش دئودراگ مدل Benzoyl Proxide 0605 حجم ۱۵۰ میلی لیتر

۶. سرم ضد جوش بایو آکوا مدل ترمیم کننده حجم ۳۰ میلی لیتر

سرم ضد جوش بایوآکوا به لایه‌های عمقی پوست نفوذ کرده، باعث تنظیم چربی پوست شده و به همین وسیله باعث از بین رفتن جوش‌ها و آکنه‌ها می‌شود. علاوه بر این با افزایش جریان خون سلول‌های آسیب دیده‌ی پوستی را احیا و ترمیم کرده و باعث لطفات، شادابی و آبرسانی پوست می‌شود.

بهتر است این سرم را شبانه و پس از شست‌و‌شوی پوست استفاده کنید. به این منظور مقدار مناسبی از سرم را روی پوست صورت خود ریخته و با انگشتان تمیز دست آن را به حالت دورانی به مدت ۱۰‌تا ۱۵ دقیقه روی پوست ماساژ دهید تا خوب جذب شود. سرم ضد جوش بایوآکوا دارای ویتامین بوده و مناسب انواع پوست است.

سرم ضد جوش بایو آکوا مدل ترمیم کننده حجم 30 میلی لیتر

۷. محلول ضدجوش بریلی مدل از بین برنده جوش‌های سر سیاه حجم ۱۷ میلی لیتر

محلول ضد جوش بریلی سرشار از روغن درخت چای بوده و با نفوذپذیری قوی می‌تواند جوش‌های سرسیاه، آکنه، ناخالصی‌ها، آلودگی‌ها و چربی اضافی را از منافذ پوست پاک کرده و منافذ را به صورت عمیق پاکسازی کند. این بسته شامل ماسک از بین برنده‌ی جوش سرسیاه درخت چای و ۱۰۰ عدد کاغذ نوار است. برای استفاده از سرم باید یک حوله‌ی گرم و تمیز را روی صورت خود قرار دهید تا منافذ باز شود سپس یک لایه به ضخامت متوسط را روی قسمت مورد نظر زده و نوارها را ۳ الی ۵ دقیقه روی آن قسمت قرار داده، به خوبی فشار داده و صبر کنید تا کاملا خشک شود، سپس آن را از روی پوست خود بکنید.

محلول ضدجوش بریلی مدل  از بین برنده جوش های سر سیاه حجم 17 میلی لیتر

۸. ژل کرم ضد جوش سینره حجم ۳۰ میلی لیتر

ژل کرم ضد جوش سینره یک محصول بسیار قوی است که درمان جوش را نیم ساعت بعد از استفاده با جذب فولیکول مو شدن شروع می‌کند. ترکیب گیاهی  آویشن، بابونه و روغن درخت چای موجود در این ژل کرم با اثرات ضد میکروبی، ضد التهاب و ترمیم کنندکی‌ای که دارند باعث درمان فوری جوش می‌شوند. در ترکیبات محصول از عصاره پروپولیس، سالسیلیک اسید و عصاره آلوئه ورا هم استفاده شده است. برای استفاده از این ژل کرم صورت را با استفاده از شوینده‌ای ملایم شسته و مقداری از ژل را روی جوش بمالید سپس بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صورت را با آب سرد بشویید.

ژل کرم ضد جوش سینره حجم 30 میلی لیتر

۹. ژل ضد جوش پرودرما مدل ACNEVEST حجم ۲۰ میلی لیتر

ژل ضد جول پرودرما دارای اسید سالیسیلیک و تارتاریک بوده و مناسب پوست‌های چرب و جوش‌دار است. این ژل فاقد چربی بوده و با فرمولاسیون بسیار سبک به رفع انواع جوش‌های التهابی، سرسیاه و سر سفید کمک می‌کند. علاوه بر این ترشح چربی پوست را کنترل کرده، منافذ پوست را باز می‌کند و از بروز آکنه و تکثیر باکتری‌های ایجاد کننده‌ی جوش‌ جلوگیری می‌کند. ژل پرودرما دارای آلانتوئین، عصاره‌ی آرنیکا و بابونه، اسید سالیسیلیک و بتا هیدروکسی اسید است.

ژل ضد جوش پرودرما مدل ACNEVEST حجم 20 میلی لیتر

۱۰.‌ محلول ضدآکنه ژنوبایوتیک مدل Anti Acne3 حجم ۱۰۰ میلی لیتر

محلول ضد جوش ژنو بایوتیکبا استفاده از عصاره‌های طبیعی گیاهی برای درمان ضایعات التهابی و غیرالتهابی آکنه استفاده می‌شود. این محلول با دارا بودن فرمولاسیون یاس بنفش باعث درمان سریع آکنه می‌شود. همچنین لیکوریس، برداک، اسید لینولئیک، آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها، روی و عصاره‌ی گیاه شاهی موجود در این محلول موجب مهار باکتری آکنه، لایه‌برداری ملایم، پاکسازی منافذ پوستی، رهاسازی سلول‌های مرده و باکتری‌های مولد جوش، تنظیم میزان ترشح چربی پوست و جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می‌شوند.

محلول ضدآکنه ژنوبایوتیک مدل Anti Acne3 حجم 100 میلی لیتر

منبع: healthline