شرکت اسپیس ایکس موشک غول پیکر استارشیپ را برای پرواز آزمایشی آینده آماده می کند

شرکت اسپیس ایکس موشک غول پیکر استارشیپ را برای پرواز آزمایشی آینده آماده می کند

شرکت فضایی اسپیس ایکس، در راستای پیشبرد برنامه های بلندپروازانه خود، جدیدترین موشک غول پیکر استارشیپ را برای انجام یک پرواز آزمایشی مهم آماده کرده است. استارشیپ که به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین موشک ساخته شده تا به امروز شناخته می شود، از دو جزء کاملاً قابل استفاده مجدد تشکیل شده است: مرحله اول عظیمی […]

شرکت فضایی اسپیس ایکس، در راستای پیشبرد برنامه های بلندپروازانه خود، جدیدترین موشک غول پیکر استارشیپ را برای انجام یک پرواز آزمایشی مهم آماده کرده است. استارشیپ که به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین موشک ساخته شده تا به امروز شناخته می شود، از دو جزء کاملاً قابل استفاده مجدد تشکیل شده است: مرحله اول عظیمی به نام سوپر هوی و یک فضاپیمای مرحله بالایی که با نام استارشیپ شناخته می شود. تاکنون نمونه های اولیه استارشیپ چهار بار با موفقیت پرواز کرده اند و اسپیس ایکس قصد دارد به زودی تعداد این پروازهای آزمایشی را افزایش دهد.

به گزارش سرویس اخبار نجوم و هوافضای تکنا، شرکت اسپیس ایکس در تاریخ ۸ آگوست ۲۰۲۴ در پیامی از طریق ایکس اعلام کرد: فضاپیمای استارشیپ و سوپر هوی شماره ۵ برای پرواز آماده هستند و تنها در انتظار تأیید نهایی سازمان های نظارتی قرار دارند. این شرکت در ادامه افزود: “آزمایش های اضافی مربوط به بازیابی مرحله اول و همچنین تست های نهایی وسیله نقلیه برای مأموریت Flight 6 در حال انجام است و این اقدامات تا زمان دریافت مجوز نهایی برای پرواز ادامه خواهد داشت.”

به نظر می رسد تأییدیه نهایی مورد نیاز برای انجام این پرواز از سوی اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) صادر خواهد شد. این سازمان مسئول صدور مجوز برای پرتاب های فضایی از خاک ایالات متحده است. یکی از ویژگی های قابل توجه مأموریت Flight 5، تلاش اسپیس ایکس برای بازیابی مرحله اول موشک، یعنی سوپر هوی، با استفاده از بازوهای مکانیکی تعبیه شده بر روی برج پرتاب در سایت استاربیس واقع در جنوب تگزاس است. این نخستین باری است که اسپیس ایکس اقدام به چنین مانوری کرده است. در چهار پرواز آزمایشی اولیه استارشیپ که به ترتیب در آوریل ۲۰۲۳، نوامبر ۲۰۲۳، مارس و ژوئن سال جاری انجام شدند، هدف نهایی فرود سوپر هوی در خلیج مکزیک بود.

اسپیس ایکس موفق شد در پرواز ماه ژوئن به این هدف دست یابد و این پرواز را به طور کلی یک موفقیت کامل ارزیابی کرد. مرحله فوقانی استارشیپ نیز پس از تحمل گرمای شدید ناشی از ورود مجدد به جو زمین، با موفقیت در اقیانوس هند فرود آمد. این اولین باری بود که هر دو مرحله موشک استارشیپ به طور کامل از مأموریت خود جان سالم به در می بردند، چرا که در سه پرواز آزمایشی قبلی، هیچ یک از مراحل سوپر هوی و کشتی موفق به فرود سالم بر روی آب نشده بودند. اسپیس ایکس برنامه های بلندپروازانه ای برای موشک استارشیپ در نظر دارد و این وسیله نقلیه را به عنوان پیشرفتی کلیدی در جهت دستیابی به سکونت انسان در ماه و مریخ با توجیه اقتصادی در آینده می داند.