سیستم جدید لباس فضانوردان تنها در ۵ دقیقه ادرار را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

سیستم جدید لباس فضانوردان تنها در ۵ دقیقه ادرار را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

در لباس فضانوردی جدید سیستمی قرار دارد که می‌تواند تنها در ۵ دقیقه ۵۰۰ میلی‌لیتر ادرار را تصفیه کرده و آن را به آب آشامیدنی تبدیل کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان برای سفرهای فضایی نوعی لباس جدید طراحی کردند که قادر است از طریق یک سیستم جدید ادرار فضانوردان را […]

در لباس فضانوردی جدید سیستمی قرار دارد که می‌تواند تنها در ۵ دقیقه ۵۰۰ میلی‌لیتر ادرار را تصفیه کرده و آن را به آب آشامیدنی تبدیل کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان برای سفرهای فضایی نوعی لباس جدید طراحی کردند که قادر است از طریق یک سیستم جدید ادرار فضانوردان را به آب آشامیدنی تبدیل کند. این فرایند می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد. در صورت وجود این فناوری در آینده می‌توان پیاده‌روی‌های فضایی بیشتری توسط فضانوردان انجام شود.

طبق گزارش منتشر شده توسط گاردین، اولین نمونه از لباس جدید فضانوردان به نام Stillsuits با الهام از فیلم علمی تخیلی Dune ساخته شده و قادر است ادرار فضانوردان را جمع آوری و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را تصفیه کرده و مجدداً از طریق یک لوله به فضانورد برساند.

در این لباس یک فنجان از جنس سیلیکون قالب گیری شده قرار دارد که برای مردان و زنان متفاوت بوده و در اطراف اندام تناسلی قرار می‌گیرد. این فنجان به یک پمپ خلا فعال شده با رطوبت متصل شده و در صورت ادرار کردن فضانوردان فعال خواهد شد. ادرار پس از جمع آوری به سیستم فیلتراسیون منتقل شده و در آنجا می‌تواند با راندمان ۸۷ درصدی به آب آشامیدنی تبدیل شود. به گفته دانشمندان این سیستم می‌تواند ۵۰۰ میلی لیتر ادرار را تنها در ۵ دقیقه تصفیه کرده و مجدداً به فضانورد تحویل دهد. سیستم مورد نظر حدود ۸ کیلوگرم وزن دارد و با قرارگیری در لباس فضانوردی همچنان سبک و راحت است.

سازندگان این لباس امیدوارند بتوانند با توسعه آن قبل از پایان دهه جاری از آن در برنامه آرتمیس ناسا و برای یادگیری نحوه زندگی و کار به شکل طولانی مدت در دنیای دیگر استفاده کنند. ناسا در حال حاضر خود را برای ماموریت آرتمیس در سال آینده میلادی آماده می‌کند که در آن قرار است فرود خدمه در قطب جنوب ماه انجام شود.