سو استفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟

سو استفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟

حتما شنیده‌اید که گاهی افرادی با سوء استفاده از عکس و اطلاعات پروفایل افراد دیگر در فضای مجازی، برای آنها مزاحمت ایجاد می‌کنند. اما آیا می‌دانستید که این مزاحمت‌ها جرم است و بر اساس قانون، فرد مجرم از سوی دادگاه به حبس و جریمه نقدی محکوم می‌شود؟

همشهری آنلاین – حوادث: هادی عمرانی، وکیل پایه یک دادگستری دراین باره می‌گوید: ابزارها و برنامه‌های مجازی که این روزها از سوی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد در کنار مزیت‌هایش، تهدیدهایی نیز در پی دارد. گاهی اتفاق می‌افتد که فردی با استفاده از تصویر پروفایل یا تصویری که فرد دیگری در صفحه شخصی‌اش به اشتراک گذاشته، اقدام به ایجاد مزاحمت برای او می‌کند.

سو استفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟

او ادامه‌ می‌دهد: مطابق با قانون جرایم رایانه‌ای، قانونگذار ضمن جرم انگاری سو استفاده از حریم شخصی افراد در فضاهای مجازی با هر انگیزه‌ای که منجر به هتک حیثیت بزه دیده شود، مجارات تعیین کرده است.

مطابق ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای هر کس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی فیلم، صوت و یا تصویر دیگران را تغییر دهد و یا تحریف کند مجرم است.

در صورتی که شخصی مطابق این ماده، تصویر دیگری را با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت صاحب عکس شود به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی محکوم می‌شود و چنانچه این تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد مرتکب به حداکثر مجازات قانونی محکوم می‌شود.

این وکیل اضافه می‌کند: همچنین این امکان وجود دارد که فردی با سوء استفاده از تصاویر پروفایل افراد اقدامات مجرمانه دیگری همچون تهدید افراد، اخاذی، کلاهبرداری، توهین و سایر جرایم مرتکب شود که در این صورت مقام قضایی به سایر جرایم ارتکابی نیز مطابق با قوانین مربوطه از جمله قانون مجازات اسلامی رسیدگی و فرد مرتکب را به مجارات قانونی محکوم می‌کند.

واضح است با پیشرفت فضاهای ارتباطی و تنوع برنامه های مجازی کاربران آن نیز باید هوشیارتر عمل کنند، اگرچه استفاده از این فضاها جزئی از زندگی مردم است، ولی هوشیاری و آموزش و آگاهی از قوانین نیز امری ضروری برای جلوگیری از آفات و تهدیدهای این فضا است.

او تاکید می‌کند: شهروندان باید هوشیار باشند تا در دام مجرمان سایبری قرار نگیرند و حدالامکان امنیت حریم فضاهای مجازی خود را تامین کنند و چنانچه متوجه سواستفاده از حریم خود در فضاهای مجازی شدند، بلافاصله این موضوع را با مقام قضایی و ضابطین دادگستری از جمله پلیس فتا در جریان قرار دهند، چرا که در برخی از جرایم از طریق فضاهای مجازی مثل کلاهبرداری از افراد توسط پروفایل ممکن است مسئولیت‌های قانونی متوجه مالک و دارنده صفحه آن شود.