سوال مهم زاکانی از رهبر انقلاب درباره برجام و پاسخ ایشان | هشدار به چینی‌ها؛ نظر زاکانی درباره برقراری روابط با آمریکا | اعتراف بزرگ ظریف درباره برجام

سوال مهم زاکانی از رهبر انقلاب درباره برجام و پاسخ ایشان | هشدار به چینی‌ها؛ نظر زاکانی درباره برقراری روابط با آمریکا | اعتراف بزرگ ظریف درباره برجام

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حتی با آمریکا می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم به شرطی که گذشته را جبران کند و سیطره طلبی نداشته باشد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، امروز به همراه جلال دهقانی‌فیروزآبادی و مجید غلام‌زاده پاسخگوی سوالات کارشناسان در میزگرد سیاسی شبکه سه سیما بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: سیاست خارجی برای ما مهم است، چون انقلاب اسلامی یک پیام جدید برای جهان داشت و می‌توان آثار آن را مشاهده کرد.

بعد از طوفان‌الاقصی اعتبار مضاعفی برای ایران فراهم شد

او گفت: فرهنگ ایرانی اسلامی و اهمیت منطقه غرب آسیا به ما دیکته می‌کند، سیاست‌خارجی را به عنوان اولویت مدنظر داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید یاد کنیم از حاج قاسم که مرد میدان بود؛ شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان که مرد حرکت در مسیر منافع ملی بودند. علیرضا زاکانی ادامه داد: جهان در حال گذار است و نظم دو قطبی جهان تا قبل ۱۹۹۱ و بعد ادعای بوش پدر و بعد ادعای بوش پسر و ادعای خاورمیانه جدید با شکست مواجه شد.

او اضافه کرد: بعد از طوفان الاقصی یک اعتبار مضاعفی برای ایران فراهم شد و اهمیت دارد که ایده پیشروانه خود را با کنش و تقسیم کار به بهترین نحو در جهان دنبال کنیم و منزلت ایران را بالا ببریم و تثبیت کنیم.

کنایه جالب زاکانی به مجری: اگر یک ساعت اینجا می‌زدید خوب بود | ویدئو

ظرفیت امروز ما عظیم است و این را باید قلدرهای بین‌المللی بدانند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با عناصر سیاست خارجی مبتنی بر ایده محوری و فعالیت در سطوح پنجگانه می‌توانیم ظرفیت‌های جدیدی را خلق کنیم و در شرایط جدید جهانی جایگاه ممتازی به خود اختصاص دهیم.

در دانشگاه‌های آمریکا صدای مقاومت بلند شده است
زاکانی افزود: اصول ما کرامت بشری برای کل جهان است و برجسته‌ترین نفی سلطه پذیری و سلطه‌گری است. راهبری امام و رهبری و پشتوانه مردم عمق استراتژیک را دنبال می‌کنیم که ارتقای کرامت بشری را ایجاد کنیم.

او ادامه داد: امروز در دانشگاه‌های آمریکا صدای مقاومت با کرامت انسانی بلند است. نکته دوم اینکه باید توانمندی خود را زیاد کنیم تا دیگران را به خود نیازمند کنیم و امنیت ما امنیت دیگران شود. یکی از آنها کریدور شمال به جنوب است. در این مسیر می‌توان شرایط را به سمتی برد تا بقیه کشورها از آن سود ببرند. داخل کشور هم از این اتفاق بهره خود را خواهد برد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: گام بعدی ارتباط همسایگی و عمق بخشی محور مقاومت و پیوستگی با ملت‌ها و دولت‌های همسایه است. ما هیچ محدودیتی برای ارتباط حتی با عربستان نمی‌بینیم. ‌می‌توانیم در بهترین موقعیت منافع مشترک با یک دست پیش‌دار و فعال، کارکردهای خودمان را دنبال کنیم و می‌توانیم پیمان‌های دفاعی و امنیتی ببندیم و منطقه را عاری از بیگانگان کنیم و ابتکارات صلح‌آمیز را روی میز بگذاریم.

زاکانی اضافه کرد: ایران می‌تواند در عراق، یمن، قفقاز و افغانستان نقش‌آفرین باشد.گام چهارم تعریف یک چهره جدید از ایران است و باید این چهره را با دیپلماسی عمومی، گردشگرِ حوزه اقتصادی، با استفاده از ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم.

نقش‌ تعیین‌کننده ایران، روسیه و چین می‌تواند شرایط جدیدی را ایجاد کند

او تاکید کرد: ایرانیان خارج از کشور فرصت هستند. گام پنجم عمق بخشیدن به دیپلماسی اثرگذار است و می‌توانیم با دیپلماسی اثرگذار بهره‌مندی خود را بیشتر کنیم. با پالایشگاه‌های فرا سرزمینی تحریم را به سخره گرفتیم.

تحریم را باید خنثی کرد
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم به عنوان یک موضوع ظالمانه در دستور کار ماست. تحریم را باید خنثی کرد و اساس تحریم را به سخره گرفت. قبل از اینکه تحریم شویم در ستاره خلیج فارس به توانمندی رسیدیم که تحریم بنزین دیگر اثرگذار نبود. در سفر به چین توانستیم ظرفیت‌های بزرگی را خلق کنیم و قرارداد ۱۳ میلیاردی نوشتیم و یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار قرارداد داریم و ضمانت نامه بانکی از چینی‌ها گرفتیم.

زاکانی بیان کرد: البته قلدرمآبان بین‌المللی بدانند اگر گردن‌کشی کنند ملت ایران اهل باج دادن نیست و امروز ظرفیت‌های ما عظیم است. در آینده جهان باید نقش ویژه‌ای داشته باشیم و نظام یک بعلاوه چند کشور نیز گذشت.

او اضافه کرد: امروز نیازمند همگرایی منطقه‌ای هستیم. یکی از ویژگی‌های بزرگ شهید رئیسی نقد کردن بود. پیمان بریکس و شانگهای ظرفیت‌های بزرگی برای ما می‌تواند ایجاد کند. موقعیت جهانی برای ما بسیار مهم است و نباید از پارامتر قدرت خود غفلت کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز نقش‌تعیین کننده ایران، روسیه و چین در یک متساوی الاضلاع با شراکت معنادار است، چون آنها به ما نیاز دارند. می‌توانیم شرایط جدیدی ایجاد کنیم. نقد کردن دیپلماسی اثرگذار می‌تواند شرایط ویژه ایجاد کند و بتوانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

دهقانی فیروزآبادی مشاور زاکانی در ادامه اظهار کرد: دیپلماسی عنصر قدرت است و قدرت افزاست. دیپلماسی جایگاه مهمی در قدرت ملی دارد. سیاست خارجی موفق چند ویژگی دارد، یکی کنش‌مندی و کارگردانی منطقه‌ای است. کنشگر به معنای استفاده بهینه برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی فراملی است.

مشاور زاکانی بیان کرد: سیاست خارجی یک‌پارچه در ادبیات مرسوم علاوه بر اختلافات نیاز به وحدت درونی دارد. بیش از پنجاه درصد اجماع سازی داخلی است. اجماع شناختی با همه متولیان شناختی و نظام بین‌الملل به یک وحدت نظر برسیم. دوم تعامل موثر و فعال، چون انزوا با ایران سازگار نیست.

او ادامه داد: سوم شناسایی هویت و موجودیت منافع ملی ایران است، چون برخی کشورها می‌خواهند روابط داشته باشند، اما هویت و موجودیت آن را نمی‌خواهند که این اصل موضوعیت ندارد. مذاکره برای مذاکره فی نفسه مطلوب نیست مگر برای دفع وقت. روابط خارجی متوازن و متعادل و متنوع، چون محدود کردن به یک بلوک با ظرفیت‌های ایران سازگاری ندارد. همگرایی منطقه در سیاست‌های فعال است.

نظر زاکانی درباره برقراری روابط با آمریکا

سجادپور کارشناس برنامه گفت: در اظهارت آقای زاکانی واژه نقد کردن زیاد بود که بسآمد آن زیاد است. سوالم درباره چگونگی نقد کردن است. تا چه اندازه معیشت مردم نسبت دارد با سیاست خارجی؟ نسبت سیاست خارجی و دغدغه معیشتی مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ راه عملی تبدیل ظرفیت‌ها و نقد کردن‌ها برای ایجاد دگرگونی قابل حس در زندگی معیشتی مردم از رهگذر سیاست خارجی چیست؟

زاکانی پاسخ داد: موضوع نقد کردن را در چند سطح میتوان دنبال کرد. در منطقه پیوستگی اعتقادی با مقاومت داریم و همکاری حاج قاسم برای جلوگیری از افتاد ن سوریه به دست داعش قدم اول است. ترکیه که دائما متعرض سوریه و عراق بود شرکت‌های ترک در این کشورها بیشتر فعال شدند و وزارت خارجه باید کار را دست میگرفت.

وی بیان کرد: ما با کشورهای نوظهور می‌توانستیم کار را دست بگیریم مثل کاری که ما با چین کردیم و با دشمنان خود از سر عزت و با باورمندی خود جوری حرکت کینم که احساس برتری نکنند و روابط جدید برقرار کنیم و آنها را نقد کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما نباید خود را محدود کنیم و با اروپا و آمریکا ارتباط برقرار نکنیم، اما چه آمریکایی؟ آمریکایی که اقدامات خود را جبران کند و سلطه طلبی نکند. گره‌گشایی از معیشت مردم کار سختی نیست، لذا باید همه ظرفیت‌ها را بسبج کنیم و تمام نیازهای کشور و منطقه‌ای را در خدمت بگیریم و در مقابل زیاده خواهی دیگران بایستیم. معتقدم دیپلماسی فعال و تلاشگر کاری می‌کند که همه کشورها دنباله رو ما شوند.

اعتراف ظریف درباره برجام

فواد ایزدی کارشناس برنامه بیان کرد: برخی میگویند سیاست خارجی ما ایدئولوژی زده است که صحیح نیست. به نظر شما رئیس‌جمهور بعدی چه تجربه‌ای باید از برجام بگیرد؟

زاکانی جواب داد: برجام حاصل یک تفکر است که ظرفیت‌های داخلی و خود باوری ندارد و تلاش می‌کتد تا نظم موجود را بپذیرد. این تمام تفکر برجام است که خلاف کنش‌مندی است. حاج قاسم هنرش این بود که نیروی هوایی روسیه را به خدمت نیروی زمینی ما گرفت، اما در برجام این قضیه نبود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: برجام نگاه غلطی به تقسیم بندی جهانی دارد. همچنین عدم تامل و کار کارشناسی در آن مشهود است و وزیر امور خارجه وقت اعتراف کرد که برجام را نخوانده است. ما تعجب میکردیم کسی که آن را نخوانده چرا اظهار نظر می‌کند؟ بنده اولین سوالم از عراقچی این بود که با دشمن پیمان بستید یا دوست؟ من با برادرم هم این قرارداد را نمی‌بستم.

زاکانی ادامه داد: امروز ایدئولوژیک‌ترین سیاست خارجی مربوط به آمریکا است. او به همه دنیا ظلم می‌کند. وزیر امور خارجه وقت گفت ما حدود ده نفر بودیم و ۲۳۵ نفر طرفین خارجی؛ بنده گفتم مگر طناب‌کشی است. ما فکر می‌کنیم معادلات جهانی ساده است. ما باید عبرت بگبریم و برجام را نقد کنیم.

زاکانی: ظریف خودش اعلام کرد که برجام را نخوانده است + ویدئو

به چینی‌ها می‌گفتم فکر نکنید ما نیازمند شما هستیم

متقی کارشناس برنامه در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه چین خریدار اصلی نفت ما است شما فکر نمی‌کنید چینی‌ها کالاهایی به ما می‌فروشند که غیر راهبردی است؟ آینده روابط ابران و چین در روابط همسایگی و عمق بخشی روابط و تحقق اهداف ایران در فضای تغییر ساختار را چگونه می‌بینید؟ آینده همکاری‌ها با چین در حوزه شهرداری چگونه است؟

زاکانی پاسخ داد: ما می‎‌توانیم کارهای بزرگ را با باور به خود به دیگران تحمیل کنیم. ما در مذاکره با چین شهرداری تنها نبودیم بلکه نماینده دولت بودیم و موضع ما عزتمندانه بود. طوری رفتار کردیم که بگوییم شما مجبورید با ما شراکت کنید و با عزت نفس رفتار کردیم.

او ادامه داد: چینی‌ها باور نمی‌کردند که با موضع پشت گرمی با آن‌ها مذاکره کردیم. چین و روسیه به فکر منفعت خود هستند و این ما هستیم که باید بازی را تعریف کنیم و ظرفیت‌های خود را به رخ بکشیم همانطوری که حاج قاسم در سوریه رفتار کرد. ما در شهرداری تهران پانزده -شانزده کشور را هدف‌گذاری کردیم که یکی از آنها چین بود و مسیر درستی باز شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من همیشه می‌گفتم باید مشارکت کنید نه اینکه به ما به چشم بازار یک‌جانبه نگاه کنید و البته راه دیگری ندارید، اگر درست رفتار کنیم میتوانیم ۴۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این طرح ۲۵ ساله دنبال کنیم. اگر از افکار بلند خود استفاده کنیم، می‌بینیم که چینی‌ها محتاج ما هستند.

سجاد پور در ادامه اظهار کرد: برجام فرد محور نبود و در آن زمان کل نظام به این نتیجه رسیده بود که باید مذاکره کند. آیا انصاف باید بخشی از راهبرد ما باشد؟ سوال من این است که انصاف را چگونه وارد سیستم خود خواهید کرد؟ رابطه تفکر شما با دیپلماسی عملی چیست؟

زاکانی: ملت ایران اهل باج دادن نیست | ویژگی ممتاز شهید رئیسی بریکس و شانگهای بود

برجام حاصل کار یک فرد نیست، اما حاصل تفکر آنها است

زاکانی گفت: من نفی شهید امیرعبدللهیان را نگفتم، ایشان در مسیر حرکت کرد و به شهادت رسید. درباره ظریف باید بگوییم، در کمیسیون برجام که ما بودیم از هر دو طرف بودند و می‌گفتیم باید انصاف به خرج دهیم و نفی کامل کنیم. برجام حاصل کار یک فرد نیست، اما حاصل تفکر آنها است و ایشان نماینده چنین اتفاقی بود. سعی من این است که انصاف را رعایت کنم. در حوزه کارشناسی و علمی کار ما لنگ داشت و به عنوان رئیس کمیسیون برجام به ماحصل مرکز پژوهش های مجلس دسترسی نداشتم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: از تمامی حقوقدان‌های صاحب نظر ۶ موافق و ۶ مخالف قرار دادیم. این جا موضوع منافع ملی است و نمی‌شود به دشمن اعتماد کرد و نمیشود با پیش‌نویس آن‌ها حرکت کنیم.

وی ادامه داد: اطمینان کامل به آن عزیزان دارم و شاید زورشان نرسید. تفکر آنها که مشکل ایران را می‌خواستند با کمک دشمنان حل کنند تفکر غلطی است. من نفی عزیزان را ندارم، اما نقد جدی به آنها داشتم و وزارت خارجه باید بتواند تفکر ملی را نمایندگی کند و برای کشور امکانات فراهم کند.

افشاگری مهم زاکانی درباره برجام و سوال مهم از رهبر انقلاب

زاکانی: روحانی، لاریجانی و ظریف حلقۀ سه‌نفره‌ای را تشکیل دادند که آن‌قدر تنگ بود که حتی ولایتی هم اعتراض کرد. سند برجام را حتی به ولایتی هم نداده بودند. قرار بود تیمی پنج‌نفره با حضور شمخانی و ولایتی باشد و شورای عالی امنیت ملی این را تصویب کرده بود اما شمخانی گفت سند را به من نداده‌اند که ببینم.

سند برجام سند معیوب و ناقصی بود. این ارادۀ نظام نبود. یکی از اشکالاتی که در مجلس وجود داشت این بود که عده‌ای می‌گفتند که آقا این اراده نظام است و به آن عمل کنید.

زاکانی خاطرنشان کرد: گفت: نگاه بنده درباره برجام، جناحی نیست بلکه ملی است. معتقدم در برجام منافع ملی رعایت نشد. اراده نظام برجام نبود، اراده نظام مذاکره بود؛ محصول اراده نظام، برجام نبود.

خودم رفتم و به رهبر انقلاب عرض کردم که آقاجان این سندی که الان هست ما احساس خطر می‌کنیم. اگر ارادۀ نظام این است که ما تابعیم. ایشان فرمودند که به ارادۀ من چه‌کار دارید؟ برو به وظیفه‌ات عمل کن.

افشای زاکانی درباره سند مذاکرات برجام + ویدئو | روحانی، لاریجانی و ظریف حلقه سه‌نفره‌ای را تشکیل دادند که …

باید مرزها و حصارهای کشیده شده علیه کشورمان را بشکنیم

فواد ایزدی کارشناس برنامه از زاکانی سوال کرد آیا از وضعیت فعلی دیپلماسی عمومی کشور راضی هستید؟

زاکانی پاسخ داد: من راضی نیستم و معتقدم که دیپلماسی عمومی بسیار عمیق‌تر می‌تواند عمل کند و این حصار تبلیغی باید شکسته شود. ابزار شکستته شدن این حصار دستگاه دیپلماسی در جهان و ایرانیان خارج از کشور است و ما ارتباط خوبی با این دو وجه نداشتیم.

نامزد انتخابات افزود: ابتدای امر شکستن این حصار با استفاده از نخبگان و ایرانیان خارج از کشور است. ما نیازمند ارتباط و تعامل هستیم. وزارت خارجه باید مسئولیت پیام‌رسانی انقلاب اسلامی به همه جهان را داشته باشد و شهید امیرعبداللهیان در این امر در قله بود.

او ادامه داد: متاسفانه ما اکنون همه را به یک چشم می‌بینیم. مثلا اندونزی با مالزی تفاوت دارد. هر کجای دنیا شرایط خاص خود را دارد. در دوره ۸ ساله رئیس‌جمهور قبلی به عنوان مثال یک سفر هم به آن منطقه صورت نگرفت. این اشتباه است. باید مجموعه هماهنگی داشته باشیم تا بتوانیم از همه ظرفیت‌های خود استفاده کنیم. ما باید مرزها و حصارهای کشیده شده علیه کشورمان را بشکنیم.

زاکانی اظهار کرد: ما باید تعامل و ارتباط را برقرار کنیم و دریافت و درکمان را از شرایط جهانی بهتر کنیم. ما باید مناسبات خاص خود را داشته باشیم تا بتوانیم از این دریا صید مورد نظر خود را به دست آوریم.