سقوط ماهواره‌های استارلینک منظره‌ای جدید در آسمان

اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) در پی نقص فنی منجر به انفجار موشک فالکن ۹ شرکت اسپیس‌ایکس و از دست رفتن محموله ۲۰ ماهواره استارلینک، این موشک را زمین‌گیر کرد. به گزارش سرویس نجوم رسانه تکنا، این اولین نقص فنی در بیش از هفت سال فعالیت فالکن ۹ به شمار می‌رود که به عنوان ستون […]

اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) در پی نقص فنی منجر به انفجار موشک فالکن ۹ شرکت اسپیس‌ایکس و از دست رفتن محموله ۲۰ ماهواره استارلینک، این موشک را زمین‌گیر کرد.

به گزارش سرویس نجوم رسانه تکنا، این اولین نقص فنی در بیش از هفت سال فعالیت فالکن ۹ به شمار می‌رود که به عنوان ستون فقرات صنعت پرتاب‌های فضایی شناخته می‌شود.

حدود یک ساعت پس از پرتاب فالکن ۹ از پایگاه فضایی نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا در شب پنجشنبه، مرحله دوم موشک موفق به راه‌اندازی مجدد نشد و محموله ۲۰ ماهواره استارلینک را در مسیری با مدار پایین مستقر کرد. این ماهواره‌ها در نهایت به جو زمین بازگشته و خواهند سوخت.

ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس‌ایکس، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: تلاش برای راه‌اندازی مجدد موتور منجر به تخریب سریع و غیرمنتظره موتوربه دلایلی که فعلا در دست بررسی است، گردید

اداره هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کرد که فالکن ۹ تا زمان اتمام تحقیقات اسپیس‌ایکس در خصوص علت خرابی، رفع نقص و دریافت مجوز مجدد، زمین‌گیر خواهد ماند. این فرآیند بسته به پیچیدگی مشکل و برنامه تعمیر اسپیس‌ایکس می‌تواند چند هفته یا چند ماه به طول بیانجامد.

این رویداد ناکام به مجموعه‌ای موفق از بیش از ۳۰۰ مأموریت پیاپی فالکن ۹ پایان می‌دهد که در طی آن، اسپیس‌ایکس برتری خود را در صنعت پرتاب حفظ کرده بود. بسیاری از کشورها و شرکت‌های فضایی برای ارسال ماهواره‌ها و فضانوردان خود به فضا به شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس، که ارزشی در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار دارد، تکیه می‌کنند.

اسپیس‌ایکس در حال به‌روزرسانی نرم‌افزار ماهواره‌های استارلینک است تا پیش‌رانشگرهای داخلی آنها را برای جلوگیری از ورود مجدد پر حرارت به جو، با نیروی بیشتری از حالت عادی فعال کند.

سخنگوی اسپیس‌ایکس تاکید کرد که این ماهواره‌ها هیچ خطری برای عموم مردم ندارند. زمان دقیق ورود مجدد آنها به جو که به صورت رگه‌هایی از نور در سراسر آسمان قابل مشاهده خواهد بود، هنوز مشخص نیست.

اسپیس‌ایکس همچنین اعلام کرد که به دلیل پایین بودن ارتفاع ماهواره‌ها، جاذبه زمین با هر بار مدارگردی، آنها را به جو زمین نزدیک‌تر می‌کند و تأیید کرد که آنها نهایتا به جو زمین بازگشته و کاملاً نابود خواهند شد. ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام مأموریت‌های فالکن ۹ اسپیس‌ایکس را زیر نظر دارد.

سخنگوی آژانس فضایی آمریکا گفت: اسپیس‌ایکس با ارائه اطلاعات، ناسا را در تحقیقات در حال انجام برای درک مشکل و مسیر پیش رو برای حل آن مشارکت داده است. اسپیس‌ایکس اعلام کرد که نقص فنی مرحله دوم پس از آن رخ داد که مهندسان نشت اکسیژن مایع، که یکی از پیش‌ران‌ها است را تشخیص دادند.