سفر به دوره ساسانیان در آتشکده تخت رستم

سفر به دوره ساسانیان در آتشکده تخت رستم

شهریار، یکی از مناطق خوش آب‌و هوای نزدیک به پایتخت است که آثار تاریخی زیادی در آن وجود دارد؛ قدمت بعضی از این آثار، به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح می‌رسد. از جمله آن‌ها، می‌توان به آتشکده تخت رستم که در کوهی با همین نام واقع شده است، اشاره کرد. قدمت این بنا، به دوره ساسانی باز می‌گردد.

همشهری – سعیده مرادی: تخت رستم روی کوه مخروطی شکلی بنا شده است. این کوه، یکی از بلندترین کوه‌های منطقه شهریار بوده که به آن تخت رستم گفته می‌شود.

آتشگاهی متشکل از ۳ بخش

آتشگاه تخت رستم از سه قسمت تشکیل شده است: مکانی برای عبادت؛ مکانی برای برافروختن آتش و قسمتی برای نگهداری از آتش. در قسمت پایین کوه که هم اکنون اثری از آن باقی نمانده؛ برای عبادت استفاده می‌شده است. قسمت دوم جایگاهی که مکانی مخفی بوده، در حال حاضر از ستون‌ها و سقف آن اثری نیست. قسمت سوم در نوک قله قرار داشته است. حق ورود به این مکان متعلق به موبد ارشد بوده و هیچ فرد دیگری اجازه ورود به این مکان را نداشته است. معماری این قسمت به شکل گنبد با ستون های بلند بوده که متاسفانه این قسمت در طول زمان ویران شده و هم اکنون مقداری تخته سنگ از آن بنا باقی مانده است.

مناظر دور دست تهران را از اینجا ببینید

آثار به جا مانده از آتشکده تخت رستم از دوران ساسانیان و اشکانیان شامل سکویی بزرگ بوده که بالای صخره ای به ارتفاع ۴۰ متر قرار دارد. از دیگر بخش‌های باقی مانده می توان به: ایوان و گنبد اشاره کرد. یکی از زیباترین ویژگی‌های این آتشگاه؛ دیدن مناظر تهران از دور دست است. گردشگران می‌توانند هنگام بازدید از این ابنیه تاریخی به تماشای مناظر اطراف از فاصله‌های دور بپردازند. در قسمت بالای تپه آثاری از برافروختن آتش نیز وجود دارد. به علت وجود ارتفاعات و آب و هوای معتدل در منطقه شهریار؛ گردشگران می‌توانند برای بازدید از آتشکده تخت رستم در فصل بهار به این مکان سفر کنند. ساعات بازدید این مکان همچنین مشخص نیست، اما به علت قرار گرفتن آتشکده باستانی روی ارتفاعات؛ بهتر است قبل از تاریکی هوا، محل آتشگاه را ترک کنید.

لوکیشن مردان آنجلس

آتشکده تخت رستم، لوکیشن فیلم مردان آنجلس در سال ۱۳۷۵ بوده است. علاوه بر این فیلم، قسمت‌های همجوار این کوه، محل فیلمبرداری فیلم ملک سلیمان نیز بود.

نشانی: ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهریار، اطراف روستای قجر