سریلانکا کجاست؟ همه چیز درباره سفر به سریلانکا

سریلانکا کجاست؟ همه چیز درباره سفر به سریلانکا
سریلانکا، مقصدی بکر و دیدنی + تصاویر

سریلانکا کشوری جزیره‌ای در جنوب هندوستان است که هر ساله مسافران بسیاری از آن دیدن می‌کنند و تلاش‌های بسیاری که برای توسعه صنعت گردشگری در آن انجام می‌شود، هر ساله بر محبوبیت تور سریلانکا می‌افزاید. ترکیب طبیعت بکر و غنای فرهنگی در این سرزمین بسیار خاص است و با وجود وسعت کم، تنوع بسیاری دارد. لذت بردن از تمام این جذابیت‌ها نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق در سفر و آگاهی از ویژگی‌های این کشور است.

شاید نداشتن آگاهی از برخی نکات جزئی، باعث شود آنطور که باید و شاید از برخی سفرهای خود لذت نبرید. مطالعه راهنمای سفر مقاصد مختلف، یکی از راهکارهایی است که به شما کمک می‌کند برای تمام لحظه‌های سفر خود برنامه داشته باشید. به همین دلیل در این مطلب از لست‌سکند قصد داریم هر آن‌چه را که باید بدانید، در راهنمای سفر به سریلانکا در اختیارتان قرار دهیم تا با به کارگیری آن‌ها، حرفه‌ای‌تر سفر کنید.

در این متن قرار است پس از آشنایی مختصر با سریلانکا به شما در انتخاب زمان سفر، بهترین شهرها برای بازدید، نحوه رفت و آمد، غذا و غیره کمک کنیم. حتی اگر در گذشته نیز تجربه سفر به سریلانکا را داشته‌اید نیز این مطلب را از دست ندهید. زیرا نکات آن در سفرهای بعدی شما کارآمد خواهد بود.

سریلانکا کجاست؟

سریلانکا بخشی از شبه قاره هندوستان است که در حدود 50 کیلومتری جنوب هند قرار دارد؛ بنابراین در نیمکره شمالی واقع شده است. برای پیدا کردن این کشور در نقشه جهان، کافی است در اقیانوس هند به دنبال یک جزیره بزرگ به شکل قطره اشک بگردید. این شباهت باعث شده به سریلانکا لقب «اشک هندوستان» یا «گوشواره هند» بدهند. موقعیت سریلانکا دلیل اصلی بیشترین شباهت فرهنگی این کشور به هندوستان است. سریلانکا حدود 65 هزار کیلومتر مربع است که فاصله شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین نقاطش حدود 432 کیلومتر و حداکثر فاصله شرقی و غربی آن حدود 224 کیلومتر است.

چرا به سریلانکا سفر کنیم

محبوبیت سریلانکا بین گردشگران روز افزون است، زیرا این کشور در زمینه گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و دلیل اصلی علاقه‌مندی گردشگران به تور سریلانکا، دلایل متعددی دارد که در ادامه تعدادی از آنها را بررسی می‌کنیم. به جز این دلایل، ممکن است هر کس با توجه به علاقه یا بودجه سفرش، سریلانکا را برای سفر انتخاب کند. دلایلی که در ادامه آمده، از پرتکرارترین عوامل سفر به سریلانکا بین مسافران بودند.

لیست قیمت تورهای سربلانکا

جغرافیای بی‌نظیر سریلانکا

جغرافیای سریلانکا موجب به وجود آمدن آب و هوای دلپذیر و جذابیت‌های طبیعی بسیار زیبایی در این کشور شده است. حاصل‌خیزی خاک این منطقه قدرت‌های قرون گذشته را به فکر استعمار آن انداخت. اگر به عکاسی از طبیعت علاقه‌مندید، باید بدانید که در سفر به سریلانکا قطعا با دستی پر باز خواهید گشت؛ زیرا ترکیب معماری معابد و مناظر طبیعی با چشم‌اندازهایی رویایی از شما پذیرایی خواهد کرد.

سواحل باشکوه سریلانکا

فرقی نمی‌کند که اهل هیجان هستید یا آرامش، سواحل سریلانکا در هر صورت با سلایق شما سازگار خواهد بود. منظره آب‌های زلال، شن‌های گرم ساحل و درختان نخل نگاه شما به هنگام آفتاب گرفتن و آب‌تنی ساعت‌ها خیره خواهد کرد. همچنین افراد جوان‌ و هیجان دوست می‌توانند در سواحل این کشور انواع مختلفی از تفریحات هیجان انگیز آبی مانند، جت اسکی سواری، قایق سواری، موج سواری و غیره را امتحان کنند.

تنوع فرهنگی در سریلانکا

فرهنگ برخی از کشورها یکنواخت است و این یکنواختی ممکن است کمی خسته کننده باشد. تنها فرهنگ یکسان در بین مردم سریلانکا، مهمان‌نوازی آن‌هاست؛ جدا از آن، در هر نقطه از سریلانکا با مردمی از اقوام و ادیان مختلف ارتباط برقرار خواهید کرد. سه شهر دامبولا، سیگیرا و پولوناروا به مثلث فرهنگی سریلانکا شهرت دارند که در آن انواع مختلفی از فرهنگ باستانی سریلانکا، فرهنگ بودایی و فرهنگ دوران استعمار اروپاییان را خواهند دید.

مردم سریلانکا

مردم سریلانکا به طرز عجیبی مهمان‌نواز و صمیمی هستند و در هر نقطه از این کشور با لبخندی گرم از شما پذیرایی می‌کنند. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران از سریلانکا دیدن می‌کنند و از این رفتار مردم سریلانکا احساس خشنودی می‌کنند. فرهنگ ارتباط و پذیرایی از توریست‌ها به خوبی بین مردم این جزیره نهادینه شده است.

حیوانات کمیاب سریلانکا

سریلانکا 26 پارک ملی و 2 پارک دریایی دارد که مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها، پارک ملی یالا است. این پارک ملی بیشترین تنوع از پلنگ‌ گربه وحشی را در خود جای داده است. همچنین بیش از 215 گونه از پرندگان و خزندگان در این نواحی  زندگی می‌کنند. کسانی که به تماشای حیوانات بیرون از باغ وحش علاقه دارند، سفر به سریلانکا را فرصتی می‌دانند که در طول آن زندگی بسیاری از آبزیان و پستانداران از نزدیک ببینند.

پلنگ، گربه سانی محبوب در سریلانکا.jpg
گربه‌سانی در سریلانکا

تاریخچه سریلانکا

تاریخ چند هزارساله سریلانکا یکی از دلایل اصلی محبوبیتش بین گردشگران است. این کشور در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده که نتیجه آن به وجود آمدن آثار قدیمی‌ است که حتی فرهنگ و تاریخ اروپایی را نیز در دل خود جای داده است. در ادامه، تاریخ این جزیره را در مختصرترین حالت ممکن برای شما شرح خواهیم داد تا به هنگام سفر به سریلانکا، در جریان ارزش تاریخی جایی که از آن دیدن می‌کنید، باشید.

سریلانکا در قبل از میلاد مسیح

سریلانکا در دوران باستان حکومت داشته به طوری که برخی از شواهد باستانی قدمتش را تا سه قرن قبل از میلاد مسیح دانسته‌اند. حتی برخی از کاوش‌ها حاکی از فعالیت‌هایی همچون کشاورزی و ذخیره برنج در دوران نوسنگی این جزیره هستند. برخی از شواهد نیز به ورود آریایی‌ها و آموزش ساخت آهن، فنون کشاورزی و حکومت رانی در سریلانکا اشاره دارند. یکی دیگر از اتفاقات مهم باستانی در سریلانکا، معرفی بودائیسم به این جزیره بوده است که تاریخ آن به سه قرن پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. به همین دلیل در سریلانکا آثار باستانی بسیاری از معابد و دین بودا دیده می‌شود.

آثار باستانی سریلانکا.jpg
آثار باستانی سریلانکا

سریلانکا بعد از میلاد مسیح

از ابتدای شروع دوران مسیحیت تا ابتدای قرن چهارم میلادی، سریلانکا به دست خاندان لامباکارنا حکمرانی می‌شد تا اینکه در قرن دهم میلادی جنوب هند این جزیره را تصرف کرد. پس از پنج قرن، دوران استعمار سریلانکا آغاز شد و پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و انگلیسی‌ها به ترتیب در قرون بعدی بر این جزیره تسلط داشتند. سرانجام در سال 1948 مستعمره انگلستان که سیلون نام داشت، مستقل شد و به سریلانکا شناخته شد. آخرین اتفاقات مهم در تاریخ این کشور نیز جنگ‌های داخلی آن بوده است.

کلیسای آلمانی.jpg
کلیسای تاریخی در سریلانکا

بهترین زمان برای سفر به سریلانکا

شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد که نقاط مختلف کشور کوچکی مثل سریلانکا در طول یک روز یا یک ماه آب و هوایی متفاوت داشته باشند، اما به دلیل اینکه آب و هوای سریلانکا از دو موسم مجزا تأثیر می‌پذیرد و در برخی بخش‌ها تفاوت ارتفاع وجود دارد، هر قسمت ویژگی‌های اقلیمی خودش را دارد. بنابراین برای تعیین بهترین زمان سفر به سریلانکا، ابتدا باید بدانید که به کدام نقطه از این کشور قرار است سفر کنیم.

monsoons-11 (1).jpg
جهت وزش بادهای سریلانکا

بهترین زمان برای سفر به سواحل غربی و جنوبی سریلانکا

اگر می‌خواهید به گال در جنوب، چیلاو در غرب و پایتخت سریلانکا در جنوب غربی سفر کنید، باید بدانید که این بخش از جزیره در ماه‌های آوریل تا سپتامبر به دلیل موسم یالا، پرباران است و از ماه اکتبر به بعد، بارش کمتر می‌شود. از آن‌جایی که تفریحات ساحلی بخش مهمی از جاذبه‌های گردشگری این اماکن را به خود اختصاص داده است در راهنمای سفر به سریلانکا به شما پیشنهاد می‌شود در بین ماه‌های اکتبر و مارس از این بخش‌های جزیره دیدن کنید. بهترین زمان برای تماشای موجودات دریایی و شنا در سریلانکا، ماه‌های ژانویه تا مارس است؛ زیرا در این مدت دریا بسیار آرام است. همچنین در ماه‌های آوریل و جولای فستیوال و اعیاد گوناگونی در این محل‌ها برگزار می‌شود.

بهترین زمان برای سفر به تپه‌های مرکزی سریلانکا

به دلیل موقعیت و ارتفاعی که تپه‌های مرکزی سریلانکا دارد، در طول سال خنک‌تر از سایر نقاط سریلانکا است به طوری که در مقایسه با سواحل سریلانکا که میانگین دمای آن‌ها حدود 28 درجه سانتی‌گراد است، میانگین دمای تپه‌های مرکزی این کشور حدود 15 درجه سانتی‌گراد است. این بخش از سریلانکا در طول ماه‌های ژانویه تا مارس، آفتابی‌ترین و کم بارش‌ترین آب و هوا را دارد. همچنین پر بارش‌ترین دوران سال در تپه‌های مرکزی سریلانکا اکتبر و نوامبر است.

بهترین زمان برای سفر به تپه‌های مرکزی سریلانکا.jpg
تپه‌های مرکزی سریلانکا

بهترین زمان برای سفر به شرق سریلانکا

موسم ماها در ماه‌های اکتبر تا ژانویه به بخش شمالی و شرقی سریلانکا می‌رسد. به همین دلیل، این قسمت از جزیره در ماه‌های نوامبر و دسامبر پربارش‌ترین دوران از سال را تجربه می‌کند. ماه‌های آگوست و سپتامبر معمولاً کم‌بارش‌ هستند و بیشتر خانواده‌ها در این زمان ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را سپری کنند. البته لازم به ذکر است که در این مدت باران‌های کوتاه و شدید ممکن است شما را غافلگیر کند.

برای دیدن سریلانکا به چقدر زمان نیاز داریم؟

سریلانکا مقصدی خاص و فوق العاده برای کشف کردن است و شما در سفر به این کشور اغلب باید چند شهر مختلفش را ببینید. به همین دلیل بهتر است به هیچ وجه سراغ گزینه‌های که برنامه سفری کمتر یک هفته دارند، نروید. براساس تجربه مسافرانی که پیش‌از این، این کشور را امتحان کرده‌اند مدت زمان ایده‌آل برای گشت و گذار در سریلانکا حداقل دو هفته است. گرچه اگر بیش‌تر از آن، مثلا سه هفته وقت بگذارید می‌توانید تجربه سفری به سبک گردشگری بدون شتاب داشته باشید و وقت بیشتری برای آشنایی با آداب و رسوم و مردم سریلانکا بخرید.

سریلانکا.jpg
کلمبو، پایتخت سریلانکا

از کدام شهرهای سریلانکا دیدن کنیم؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که مسافران این جزیره را به مطالعه راهنمای سفر به سریلانکا وا می‌دارد، این است که در سفر به سریلانکا از کدام شهر‌ها دیدن کنیم؟ در سریلانکا چند شهر مهم و توریستی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم تا مطابق با علایق و سلیقه خود، بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید.

گال

گال، پنجمین شهر بزرگ سریلانکا، منزلگاه انواع معبد و زیبایی وصف نشدنی است. این شهر علاوه بر طبیعت زیبا و جاذبه‌های ساحلی، از نظر تاریخی اهمیت بسیاری دارد و معابد و کلیساهای قدیمی گوناگونی در آن وجود دارد. معبد سینیگاما، یکی از مشهورترین جاذبه‌های این شهر است که بنا بر افسانه‌ها دعا در آن خوش شانسی می‌آورد. همچنین فانوس دریایی گال که در یک حصار باستانی قرار گرفته است، مناظر فوق العاده‌ای برای عکاسی دارد.

گال.jpg
فانوس دریایی گال

کلمبو

کلمبو پایتخت و بزرگ‌ترین شهر سریلانکا است که آب و هوای دلپذیری دارد. این شهر در جاذبه‌های توریستی تنوع قابل توجهی دارد. دوست‌داران تاریخ می‌توانند از موزه تاریخ طبیعی، موزه تاریخ هلند و اماکن تاریخی این شهر دیدن کنند. دوست‌داران طبیعت نیز علاوه بر گشت و گذار در فضای سبز کلمبو، می‌توانند زندگی لاکپشت‌ها و حراست از نسل آن‌ها را تماشا کنند. علاوه بر این‌ها، کلمبو با انواع کنسرت و تئاتر از گردشگران هنر دوست سریلانکا پذیرایی می‌کند. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، می‌توانید از مطالب راهنمای سفر به کلمبو استفاده کنید.

کلمبو.jpg
پایتخت سریلانکا

سیگیریا

اگرچه سیگیریا شهر نیست، اما به دلیل اهمیت بالای توریستی، آن‌ را در این لیست قرار دادیم. سیگیریا یک سنگرگاه باستانی است که در بالای یک صخره عظیم بنا شده است. دور تا دور این صخره نیز جنگل است. این منطقه به دلیلی اهمیت تاریخی و باستانی در یونسکو ثبت شده است. اطراف سیگیریا انواع امکانات رفاهی و خدمات گردشگری وجود دارد. اقامتگاه‌های کلبه‌ای سیگیریا نیز از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌روند.

سیگیریا.jpg
چشم‌اندازی از سیگیریا

نووارا الیا

در نووارا الیا با رنگ سبز مزارع چای از چشمان خود پذیرایی کنید. این منطقه بهترین زمین گلف سریلانکا را دارد. اگر با قطار به این شهر بروید، احتمالا تمام ساعات، سفر به پنجره‌ خیره خواهید شد. علاوه بر تمام این‌ها، این منطقه شامل یک دریاچه به نام گریگوری، باغ‌های گیاه شناسی و پارک ملی است. به دلیل ارتفاع بالا، نووارا الیا دمای پایین‌تری نسبت به بخش‌های ساحلی سریلانکا دارد.

نوورا الیا.jpg
مسیر زیبای قطار در نووارا الیا

کندی

کندی در تپه‌های مرکزی سریلانکا قرار گرفته است این شهر از جاهای دیدنی چیزی کم ندارد، علاوه بر موزه‌های دیدنی و حیات وحش، مناظر زیبای این شهر نیز از جذابیت‌های آن هستند. بیشتر مرز شهر کندی را رود ماهاوالی گانگا تشکیل می‌دهد. اگر به تماشای اماکن تاریخی و فرهنگی هم علاقه دارید، باید بدانید که کندی در بین شهرهای سریلانکا بسیار خاص است. از مهم‌ترین معابد این شهر، می‌توانیم به معبدی اشاره کنیم که دندان بودا در آن قرار دارد. همچنین کوه‌نوردی و تماشای آبشار و باغ‌های سلطنتی نیز در این شهر امکان پذیر است.

کندی در سریلانکا.jpg
شهر کندی در سریلانکا

روش سفر به سریلانکا

همان‌طور که می‌دانید سریلانکا یک جزیره است؛ به همین دلیل بیشتر سفرهایی که به این کشور انجام می‌شود از طریق سفرهای هوایی است. البته گردشگران از طریق مسیر دریایی نیز می‌توانند فاصله بین سریلانکا و هندوستان را طی کنند که به دلیل طولانی‌تر شدن سفر، مورد پسند بسیاری از افراد نیست. فرودگاه بین‌المللی باندارنیک در کلمبو و فرودگاه ماتالا راجاپاکسا در جنوب کلمبو، دو فرودگاه بین‌المللی در این کشور هستند. هیچ پرواز مستقیمی بین ایران و سریلانکا وجود ندارد و هر پرواز، حداقل یک توقف دارد. مدت زمان پرواز سفر هوایی از ایران به سریلانکا به میزان توقف و مسیر هوایی بستگی دارد، اما به طور میانگین حدود 6 الی 7 ساعت طول می‌کشد.

سفر هوایی به سریلانکا.jpg
هواپیمای سریلانکا

ویزای سریلانکا

گردشگران ایرانی برای دریافت ویزای توریستی سریلانکا، نیازی به مراجعه به سفارت این کشور ندارند و می‌توانند به صورت آنلاین این ویزا را دریافت کنند. همچنین، اخذ ویزا به هنگام رسیدن به فرودگاه نیز امکان‌پذیر است که ممکن است کمی زمان‌بر باشد. با داشتن ویزای توریستی، حداکثر تا 30 روز می‌توانید در سریلانکا باشید و مهلت استفاده از آن بعد از 180 روز به پایان می‌رسد. برای اخذ آنلاین ویزای گردشگری سریلانکا دو هزینه را خواهید پرداخت که هزینه خدمات و هزینه دولت نام دارند. به ویزایی که به صورت آنلاین اخذ می‌شود، ویزای الکترونیکی می‌گویند. برخی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای الکترونیکی سریلانکا به شرح زیر است:

  • مدارک شناسایی
  • فرم تکمیل شده آنلاین
  • پاسپورتی که حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد
  • بلیط بازگشت از سریلانکا و مدارک رزرو هتل
  • حداقل دو قطعه عکس
ویزای سریلانکا.jpg
ویزای سریلانکا

خرید در سریلانکا

خرید خدمات، سوغاتی، ملزومات سفر و غیره بخشی جدایی‌ناپذیر و صد البته مهم در هر سفر است که عدم آگاهی از جزئیات و راهکارهایش، ممکن است مشکلات گوناگونی ایجاد کند؛ به همین دلیل این قسمت از راهنمای سفر به سریلانکا را به نکات مربوط به خرید در این جزیره اختصاص می‌دهیم.

سوغاتی سریلانکا چیست؟

با شنیدن نام سریلانکا، اولین سوغاتی که به ذهن مسافران می‌رسد چای است. این کشور انواع مختلفی از چای را کشت می‌کند که هر کدام خواص خود را دارند. اما سوغاتی‌های بی‌نظیر دیگری نیز در سریلانکا وجود دارند که سالیان سال به عنوان یادگاری در خانه‌ها باقی خواهند ماند. نقاب‌های سنتی و دست‌ساز که در جشن‌های مردم آسیا مورد استفاده است یکی از پرطرفدارترین آن‌هاست. همچنین مجسمه‌های چوبی بودا و فیل، سوغاتی‌های کوچک و محبوبی هستند که می‌توانید چندین عدد از هر یک تهیه کنید. علاوه بر این موارد، سوغاتی‌هایی همچون نقاشی، ظروف، الماس، جواهرات، ادویه و لباس محلی نیز انتخاب بسیاری از گردشگران هستند.

مجسمه بودا سریلانکا.jpg
سوغاتی کوچک در سریلانکا

نکات مربوط به خرید در سریلانکا

به طور معمول، بهترین جا برای خرید در سریلانکا مراکز خرید بزرگ در کلمبو و سایر شهرهای توریستی هستند. حتما قبل از خرید یک کالا قیمت آن را از چند فروشگاه بپرسید. اگر فروشندگان روی کالاهای خود برچسب قیمت نزده‌اند، سعی کنید کمی تخفیف بگیرید. زمانی که از فروشگاه‌های خیابانی خرید می‌کنید ممکن است با چانه زدن بتوانید قیمت کالاها را حتی تا بیش از 30 درصد  پایین‌تر بیاورید.

به همراه داشتن یا خرید با روپیه هندوستان و پاکستان در سریلانکا چندان توصیه نمی‌شود، زیرا بانک‌های این کشور این ارزها را مبادله نمی‌کنند، به هنگام ورود به کشور دردسر ساز است و در محاسبه قیمت‌ها و خرید، ممکن است ضرر کنید. به همین دلیل بهترین پولی که برای مبادله می‌توانید به همراه داشته باشید دلار و پوند استیرلینگ است.

money-banks-sri-lanka-rupee-banknote.jpg
ارز سریلانکا

روش رفت و آمد در سریلانکا

رفت و آمد در بخش‌های مختلف یک کشور از مسائل مهمی است که در هزینه‌های سفر و تنظیم زمان، بسیار تأثیرگذار است به همین دلیل در این بخش از راهنمای سفر سریلانکا قصد داریم انواع روش رفت و آمد در سریلانکا را برای شما شرح دهیم تا با در نظر گرفتن شرایط روش رفت و آمد در سریلانکا را انتخاب کنید.

رفت و آمد با اتوبوس در سریلانکا

به طور معمول برای صرفه جویی در زمان، بهتر است در سریلانکا به جای استفاده از قطار از اتوبوس استفاده کنید. علاوه بر این اتوبوس یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های رفت و آمد و بهترین روش‌های دسترسی به انواع نقاط سریلانکا است که برای بسیاری از مردم این کشور اصلی‌ترین، روش سفر درون شهری یا برون شهری به شمار می‌رود. اما از آن‌جایی که بیشتر اتوبوس‌های سریلانکا قدیمی هستند، ممکن است سفر با آن‌ها چندان هم راحت نباشد.

اتوبوس سریلانکا.jpg
اتوبوس‌های سریلانکا

رفت و آمد با هواپیما در سریلانکا

رفت و آمد با پروازهای داخلی سریلانکا توسط برخی از شرکت‌های هوایی این کشور همانند سینامون ایر ارائه می‌شود که برای طی کردن مسافت‌های طولانی جزیره بسیار مناسب است، زیرا از این طریق تا حد ممکن در زمان صرفه‌جویی خواهید کرد. همچنین تماشای زیبایی‌های جزیره از نقطه نظر یک عقاب به قدری زیباست که تجربه آن فقط در رویاها ممکن است.

در سریلانکا بیش از 20 فرودگاه وجود دارد که 2 مورد از آن‌ها فرودگاه‌های بین‌المللی هستند. پروازهای داخلی سریلانکا با هواپیما‌هایی کوچک انجام می‌شوند. از معایب این روش رفت و آمد، می‌توان به هزینه گران آن اشاره کرد.

رفت و آمد با قطار در سریلانکا

سفر با قطار در سریلانکا بسیار راحت است و با استفاده از آن شما از میان زیبا‌ترین چشم‌اندازهای این کشور عبور خواهید کرد؛ خصوصاً اگر مسیر شما از کلمبو به کندی باشد. برخی از قطارهای این مسیر پنجره‌های بزرگی دارند که نمایی 360 درجه‌ای از مناظر مزارع چای و جنگل‌های سریلانکا دارد. به یاد داشته باشید که مسافرت به بخش‌های تپه‌ای و مرتفع سریلانکا با قطار ممکن است زمان‌بر باشد، زیرا حرکت در این مناطق کند است. در عوض در چنین مسافرت‌هایی شما فرصت بیشتری برای تماشای مناظر بهشت‌گونه سریلانکا خواهید داشت.

زیباترین مسیرهای ریلی سریلانکا

خطوط راه اهن سریلانکا.jpg
خطوط راه‌آهن در سریلانکا

رفت و آمد با ریکشا در سریلانکا

ریکشا به موتورهای سه چرخی گفته می‌شود که یکی از وسایل نقلیه پرطرفدار در هند، پاکستان و تایلند هستند. در سریلانکا نیز ریکشاهای بسیاری در خیابان‌ها رفت و آمد دارند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها مسافرکشی هم می‌کنند. این وسایل نقلیه برای طی کردن مسافت‌های کوتاه بسیار مناسب هستند. مهم‌ترین مزیت استفاده از ریکشا برای گشت و گذار در سریلانکا، قیمت مقرون به صرفه آن است. بهتر است قبل از اینکه سوار ریکشا شوید قیمت و موقعیت دقیق مقصد را با راننده طی کنید.

تاکسی ریشکا.jpg
تاکسی ریکشا در سریلانکا

رفت و آمد با ماشین در سریلانکا

زمانی که از فرودگاه بیرون می‌آیید به احتمال زیاد تاکسی‌های سریلانکا را مشاهده خواهید کرد. هزینه این تاکسی‌ها به صورت کیلومتری محاسبه می‌شود. علاوه بر آن‌ها می‌توانید از تاکسی آنلاین نیز استفاده کنید. یکی دیگر از روش‌های رفت و آمد با ماشین در سریلانکا نیز اجاره ماشین است که برای رانندگی با آن نیازمند گواهی‌نامه رانندگی بین المللی خواهید بود؛ البته امکان اجاره ماشین با راننده نیز وجود دارد که این روش در بین گردشگران طرفداران بسیاری دارد، زیرا علاوه بر رفت و آمد، به طور معمول از راهنمایی‌های گردشگری راننده (که معمولا به زبان انگلیسی مسلط است) نیز بهره‌مند خواهید شد.

رفت و آمد با دوچرخه در سریلانکا

شاید در راهنمای سفر هیچ کشوری به جز راهنمای سفر به سریلانکا، استفاده از دوچرخه به غیر از تفریح توصیه نشود؛ اما باید بدانید که به دلیل ترافیک‌های سنگینی که در شهرهای بزرگ و قسمت‌های شمالی و شرقی این کشور است، دوچرخه‌سواری یکی از بهترین روش‌های رفت‌وآمد است. همچنین برخی از هتل‌های سریلانکا، دوچرخه‌های ارزان قیمت چینی و هندی را به مسافرانشان اجاره می‌دهند. اگر از این روش استفاده می‌کنید، ضمن توجه به نکات ایمنی، باید بدانید که برای بردن دوچرخه به قطار و اتوبوس، باید زود به ایستگاه مورد نظر بروید تا ظرفیت مناسب را پیدا کنید، همچنین ممکن است برای حمل آن با وسایل حمل و نقل عمومی از شما هزینه‌هایی دریافت شود.

دوچرخه سواری سریلانکا.jpg
دوچرخه سواری گردشگران در سریلانکا

اقامت در سریلانکا

اقامت در سریلانکا، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسافران است که در راهنمای سفر به سریلانکا، انواع روش اقامت گردشگران در این کشور را شرح می‌دهیم. همچنین به نکاتی بپردازیم که با استفاده از آن، بهترین اتاق را که با شرایط شما متناسب است، پیدا کنید.

انواع روش اسکان در سریلانکا

افرادی که به دنبال یک اقامت به صرفه در جزیره سریلانکا هستند، عموماً مسافرخانه‌ها را انتخاب می‌کنند. مسافرخانه‌های سریلانکا از نظر کیفیت خدمات و بزرگی با هم متفاوت هستند. برای پیدا کردن مسافرخانه در این کشور قرار نیست زحمت زیادی بکشید، زیرا به محض خروج از ایستگاه راه‌آهن یا فرودگاه، به احتمال زیاد افرادی که مسافرخانه‌ها را تبلیغ می‌کنند را خواهید یافت. گزینه‌ گران‌تر از مسافرخانه‌ها، هتل‌های سریلانکا هستند.

هتل‌های این کشور نیز تنوع بسیاری دارند. برخی از هتل‌های لوکس در بخش‌های مستعمره جزیره قرار دارند که قدیمی هستند و با اقامت‌ در آن‌ها زندگی مردمان گذشته را تجربه خواهید کرد. علاوه بر آن این جزیره از هتل‌های مدرن بسیار زیبا نیز برخوردار است. اگر قصد دارید به مناطق ساحلی سریلانکا سفر کنید، باید بدانید که بخش مهمی از اقامتگاه‌های این قسمت از جزیره به هتل‌های تفریحی مربوط است.

اکوتوریسم سریلانکا پیشرفتی روزافزون دارد. در سال‌های اخیر انواع هتل، کلبه و غیره در جنگل‌ها و سواحل کلمبو ساخته شده‌اند. اگر قصد دارید در طبیعت سریلانکا کمپ کنید، باید بدانید که پارک‌های ملی این کشور تنها اماکن رسمی برای کمپ در سریلانکا هستند. به هنگام خواب در طبیعت سریلانکا، حشرات ممکن است مزاحم شما شوند به همین دلیل، همراه داشتن پشه بند را فراموش نکنید.

img1a.jpg
هتل ساحلی لوکس در سریلانکا

نکاتی برای یافتن محل اقامت

مهم‌ترین راه برای جلوگیری از هر گونه مشکل به هنگام انتخاب هتل یا مسافرخانه در سریلانکا این است که قبل از هر چیز ملزومات و شرایط خود را مطرح کنید. امکانات اتاقی ‌که می‌خواهید، تا حد زیادی به موقعیت شما در جزیره بستگی دارد. برای مثال، در قسمت‌های مرکزی و مرتفع سریلانکا دسترسی آسان به وسایل حمل و نقل بسیار مهم است، اما در بخش‌های ساحلی و کم ارتفاع، اصلی‌ترین چالش در انتخاب اتاق، ارتفاع مناسب سقف و عملکرد مؤثر کولرها است؛ زیرا این مناطق در طول شب به شدت گرم می‌شوند. موقع انتخاب یک اتاق به نورش هم دقت کنید، زیرا هتلداران سریلانکایی اکثرا از لامپ‌های حبابی بیست واتی استفاده می‌کنند. به همین دلیل ممکن است اتاق شما کمی تاریک شود.

اتاق با پنکه در سریلانکا.jpg
نقش مهم جزئیات در انتخاب اتاق

انتخاب غذا در سریلانکا

در بسیاری از شرایط، کیفیت سفر در کیفیت خواب و غذای شما خلاصه می‌شود. بسیاری از مسافرانی که قصد دارند از سریلانکا دیدن کنند، با سوالات بسیاری در مورد غذای رایج در این جزیره روبه‌رو هستند. در این قسمت از راهنمای سفر به سریلانکا پاسخ اصلی‌ترین سوالات خود را در مورد غذای سریلانکا خواهید یافت.

در سریلانکا چه غذایی بخوریم؟

برنج و ادویه، اصلی‌ترین مواد‌ غذایی مردم سریلانکا هستند. در این جزیره حدود 15 نوع برنج وجود دارد که از ترکیب آن‌ها با انواع گوناگونی از ادویه، غذاهای مختلفی طبخ می‌شود که این موارد انتخابی مناسب برای بیشتر توریست‌ها هستند. اما غذای سریلانکا فقط به این موارد محدود نیست. به دلیل جزیره‌ای بودن این کشور، غذای دریایی یکی از 10 غذایی که باید در سریلانکا امتحان کنید، است. همچنین زندگی اروپایی‌ها در سریلانکا در طرز تهیه سالاد و غذای این جزیره تأثیر داشته است.

از آن‌جایی که اسلام یکی از ادیان اصلی این جزیره است، غذای رایج در بین مسلمانان نیز در سریلانکا به آسانی یافت می‌شود، خصوصاً اگر به بخش‌های شرقی این کشور سفر کرده باشید. غذای مردم سریلانکا ممکن است حتی از غذای هندی‌ها هم تندتر باشد به همین دلیل حتما غذای کم فلفل سفارش دهید.

غذای برنجی در سریلانکا.jpg
برنج و سبزیجات در غذای مردم سریلانکا

در سریلانکا چه بنوشیم؟

به خاطر داشته باشید که آب لوله‌کشی در سریلانکا کیفیت لازم برای آشامیدن را ندارد و باید از آب معدنی‌هایی که از بخش‌های مرتفع این کشور تهیه شده است، استفاده کنید. بیشتر برند‌های معروف نوشابه در جهان در سریلانکا هم به آسانی پیدا می‌شود. نوشیدن چای از مواردی است که تقریبا هیچ گردشگری بدون تجربه آن سریلانکا را ترک نمی‌کند. انواع مختلفی از چای در سریلانکا وجود دارد؛ بهتر است در طول سفر خود هر یک از آن‌ها را امتحان کنید. علاوه بر دمنوش‌ها، انواع آب میوه و آب نارگیل نیز از نوشیدنی‌های بسیار محبوب در سریلانکا به شمار می‌رود که کیفیت بالایی دارند.

نوشیدنی سریلانکایی.jpg
آب نارگیل از نوشیدنی‌های محبوب در سریلانکا

در کدام مراکز غذا بخوریم؟

اگرچه غذای سریلانکا در همه جای جزیره بسیار خوشمزه است با این حال تعداد کمی از رستوران‌های این کشور معرف طعم واقعی غذای این جزیره هستند. برخی از کافه‌ها و رستوران‌های محلی سریلانکا با تابلوی (Hotel) شناخته می‌شوند، به همین دلیل ممکن است گردشگران آن‌ها را با هتل اشتباه بگیرند. از آن‌جایی که پیدا کردن رستوران‌های مخصوص گردشگران ممکن است کمی سخت باشد، بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که غذای خود را از هتل یا مهمانخانه‌ها تهیه کنند یا خودشان غذا درست کنند. بیشتر رستوران‌های مخصوص گردشگران در پایتخت سریلانکا هستند اما در شهرهای کندی، گاله و نگومبو نیز این مراکز کم و بیش وجود دارند.

هزینه سفر به سریلانکا

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در راهنمای سفر به سریلانکا باید به سراغ آن رفت بخش هزینه‌هاست. جدا از اینکه بدانیم سریلانکا کجاست یا اینکه بهترین زمان سفر به سریلانکا چه زمانی است، از خودمان میپرسیم آیا توان مالی سفر به این کشور برای من وجود دارد یا خیر؟ اگر قصد یک سفر خارجی آن هم به شرق آسیا را دارید، بد نیست بدانید سریلانکا مقصد خوبی برای کسانی که دوست دارند به یک سفر ارزان بروند. البته فراموش نکنید این ارزان بودن به نسبت دیگر کشورهای منطقه است.

به طور کلی شما در صورتی که برای سفر به سریلانکا برنامه‌ریزی می‌کنید بهتر است هزینه روزانه‌تان را حداقل 7000 روپیه سریلانکا در نظر بگیرد. این هزینه‌ها اغلب شامل حمل و نقل در شهر و خورد و خوراک و بازدید از جاذبه‌ها می‌شود.

روپیه سریلانکا.jpg
روپیه سریلانکا واحد پول کشور سریلانکا

سخن آخر

سفر به سریلانکا یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌های گردشگرانی است که به دنیای طبیعت و فرهنگ آسیا علاقه دارند. بدیهی است که قبل از سفر به نقاط دوردست، سوالات بسیاری ذهن گردشگران را درگیر می‌کند و بی‌پاسخ ماندن برخی از این سوالات ممکن است شما را در طول سفر غافلگیر کند. همچنین برخی از حیاتی‌ترین مسائل مثل وضعیت آب و هوا و فرهنگ غذایی، مستقیماً بر سلامت شما در طول سفر تأثیر می‌گذارد و تنها راه بالا رفتن امنیت شما در سفر، بالا بردن آگاهی است. در این راهنمای سفر به سریلانکا، سعی بر این بود که اصلی‌ترین دغدغه‌های گردشگران مطرح شود و برای هر یک از آن‌ها معمول‌ترین راهکارها ارائه شود.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند