ستاره شناسان یک سیاهچاله بسیار کمیاب را در مرکز راه شیری کشف کردند

ستاره شناسان یک سیاهچاله بسیار کمیاب را در مرکز راه شیری کشف کردند

دانشمندان یک سیاهچاله بسیار کمیاب را در نزدیکی سیاهچاله کلان جرم و در مرکز کهکشان راه شیری کشف کردند. به گفته آنها این سیاهچاله در گروه سیاه‌چاله‌های جرم متوسط قرار داشته و در مرکز کهکشان مخفی شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره شناسان موفق به کشف یک سیاهچاله کمیاب از […]

دانشمندان یک سیاهچاله بسیار کمیاب را در نزدیکی سیاهچاله کلان جرم و در مرکز کهکشان راه شیری کشف کردند. به گفته آنها این سیاهچاله در گروه سیاه‌چاله‌های جرم متوسط قرار داشته و در مرکز کهکشان مخفی شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره شناسان موفق به کشف یک سیاهچاله کمیاب از نوع حلقه گمشده شده‌اند که در مرکز کهکشان و به صورت مخفی قرار دارد. پیش از این خوشه ستایش ستاره‌ای IRS 13 باعث سردرگمی ستاره شناسان شده بود. این خوشه از مرکز کهکشان که سیاهچاله کلان جرم در آن قرار دارد می‌گذرد و فاصله آن یک دهم سال نوری است. قرارگیری این خوشه با کشش گرانشی مربوط به سیاهچاله عظیم نشان می‌دهد که نباید چندان ساختار قدرتمندی داشته باشد.

با این حال پژوهشگرها در این بررسی‌ها متوجه شدند ستاره‌های کلان جرم و داغ در این خوشه دارای حرکت منظم و بر اساس الگو هستند. آنچه که دانشمندان در مجله اختر فیزیک منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد ستاره‌های این خوشه تحت کنترل یک سیاهچاله اسرارآمیز قرار دارد که با سیاهچاله کلان جرم دارای برهمکنش بوده و با یکدیگر در ارتباط هستند. فلوریان پیسکر، ستاره شناس از دانشگاه کلن آلمان در مورد این کشف اخیر می‌گوید: این خوشه ستاره‌ای به شکلی شگفت انگیز باعث حیرت جامعه علمی از حدود ۲۰ سال گذشته تاکنون شده است. در ابتدا تصور شده بود این خوشه ستاره بسیار سنگین باشد. با این حال بررسی داده‌ها به شکل دقیق‌تر نشان داد ترکیب اجزای سازنده آن منطبق بر سیاهچاله‌ای با جرم متوسط است.

سیاهچاله‌ها در اثر فروپاشی ستاره‌های عظیم ایجاد می‌شوند و با بلعیدن گاز ستاره‌ها غبار و دیگر سیاه‌چاله‌ها رشد می‌کنند. در حال حاضر سیاهچاله‌های شناخته شده در دو گروه جرم ستاره‌ای و سیاه‌چاله‌های کلان جرم یا غول‌های کیهانی قرار دارند. سیاهچاله‌های دارای جرم متوسط ۱۰۰ الی ۱۰۰ هزار جرم خورشیدی بوده و می‌توان آنها را یکی از اسرارآمیزترین سیاه‌چاله‌های جهان در نظرگرفت. دانشمندان شواهدی را از کاندیدهای احتمالی برای سیاهچاله کشف کردند. اما تاکنون شواهدی مربوط به کشف سیاهچاله‌ای با جرم متوسط به طور علمی و قطعی مورد تایید قرار نگرفته است.

ویژگی‌های یاد شده باعث سردرگمی دانشمندان شده بود. زیرا در صورتی که سیاهچاله‌ها با پرخوری بی‌انتها از ابعاد ستاره‌ای به کلانتر برسند ود شواهد مربوط به مراحل نوجوانی ستاره‌ها می‌تواند خلاء بزرگ در درک این موضوع ایجاد کند. با وجود داده‌های موجود در مورد سیاهچاله کشف شده ستاره شناسان قصد دارند رصدهای بیشتری از این سیاه‌چاله با کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب و همچنین تلسکوپ آتاکامای شیلی انجام دهد.