ستاره شناسان به دنبال تغییر تعریف سیاره و نگاه مستقیم‌تر به جرم آنان هستند

ستاره شناسان به دنبال تغییر تعریف سیاره و نگاه مستقیم‌تر به جرم آنان هستند

ستاره شناسان قصد دارند تعریف سیاره را تغییر داده و یک تعریف کمی تر از آن ارائه کنند. به طوری که نگاه مستقیمی به جرم داشته باشد. البته همچنان در تعریف جدیدT پلوتون را نمی‌توان جزو سیاره‌ها قرار داد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان تقریبا پس از دو دهه از قرار […]

ستاره شناسان قصد دارند تعریف سیاره را تغییر داده و یک تعریف کمی تر از آن ارائه کنند. به طوری که نگاه مستقیمی به جرم داشته باشد. البته همچنان در تعریف جدیدT پلوتون را نمی‌توان جزو سیاره‌ها قرار داد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان تقریبا پس از دو دهه از قرار دادن پلوتون در طبقه‌بندی غیر سیاره‌ها، به دنبال تعریف جدیدی از سیاره هستند. آنها قصد دارند تعریف جدید را همراه با معیارهای قابل اندازه‌گیری مانند جرم سیاره انجام دهند. در صورت ایجاد تغییر تعریف سیاره همچنان پلوتون در این طبقه‌بندی قرار نخواهد گرفت.

در حال حاضر سیاره طبق تعریف اتحادیه بین المللی اخترشناسی جرمی با سه ویژگی گردش به دور خورشید، بزرگ بودن به اندازه کافی و شکل نسبتاً گرد آن در اثر گرانش تعریف شده است. همچنین طبق این تعریف سیاره‌ها توانستند بر اثر گرانش اجرام کوچک‌تر به جز قمرها را از مدار خود حذف کنند.

گلادمن از ستاره‌شناسان دانشگاه بریتیش کلمبیا در مورد تعریف جدید ارائه شده می‌گوید مشکل در گذشته این بود که یک تعریف کمی از سیاره نداشتیم. اما اکنون قرار است یک طرح پیشنهادی برای تعریف سیاره ارائه شود. به گفته وی تعریف سیاره بدون توجه به مرجع کمی با مشکلات زیادی روبرو است. به عنوان مثال بسیاری از معیارها در تعریف کنونی مبهم هستند. همچنین مشخص نیست اجرامی که به عنوان سیاره در نظر می‌گیرند تا چه اندازه باید بزرگ باشند. یا تا چه میزان باید مدار اطراف خود را پاکسازی کرده باشد تا بتواند به عنوان سیاره در نظر گرفته شوند. در تعریف جدید برخی اجرام چرخان از قبیل ستارگان غیر خورشید یا سیاره‌های خورشیدی نادیده گرفته شدند.

بخش مشکل ساز تعریف کنونی معیار گرد بودن آن است. ژان لوک مارگو از ستاره شناسان و مولف ارشد این پژوهش در این مورد می‌گوید: گرد بودن سیارات به سادگی قابل مشاهده نبوده و فناوری‌های لازم برای بررسی معیار نیز وجود ندارد. همچنین ممکن است در آینده نزدیک نیز به این فناوری دست پیدا نکنیم. بنابراین تعریف جدید سیاره به جای تمرکز روی معیارهایی از قبیل مسیرهای مداری و یا گرد بودن آن، بهتر است روی کمیت‌های قابل اندازه‌گیری از قبیل جرم انجام شود.