ستاره شناسان با روش قطبش سنجی یک کوتوله قهوه ای راه راه را رصد کردند

ستاره شناسان موفق به کشف یک کوتوله قهوه ای شدند که به دلیل وجود گازهای نواری در اتمسفر خود به شکل راه راه درآمده است. این کوتوله از طریق قطبش سنجی نور ساطع شده کشف شده است. نور قطبی شده کمک می کند تا کوتوله هایی با فاصله دور از منظومه شمسی شناسایی شوند. به […]

ستاره شناسان موفق به کشف یک کوتوله قهوه ای شدند که به دلیل وجود گازهای نواری در اتمسفر خود به شکل راه راه درآمده است. این کوتوله از طریق قطبش سنجی نور ساطع شده کشف شده است. نور قطبی شده کمک می کند تا کوتوله هایی با فاصله دور از منظومه شمسی شناسایی شوند.

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی و فناوری تکنا و به نقل از New Atlas، ستاره شناسان با استفاده از روش قطبش سنجی نور یک کوتوله راه راه قهوه ای را با فاصله بسیار زیاد از منظومه شمسی شناسایی کرده اند. وجود گازهای عظیم به شکل نوار در اطراف این کوتوله به شکل راه راه بنظر می رسد. ستاره شناسان این نوارهای گازی را شبیه به ظاهر سیاره مشتری توصیف کرده اند.

کوتوله ها ویژگی هایی شبیه به ستارع دارند اما از آنجائیکه نتوانسته اند با استفاده از فشار و گرما هسته خود را مشتعل کنند مانند ستاره ها نورانی نیستند و در عوض مانند یک گوی سرگردان قهوه ای در آسمان قرار دارند. به همین دلیل شناسایی آنها کار دشواری است زیرا نوری از خود ساطع نمی کنند. برخی از دانشمندان معتقدند این کوتوله های حاصل انقباض سحابی های پیش ستاره ای هستند اما نتوانسته اند به واکنش های هسته ای درون خود برسند. بادهای اتمسفری در سطح این کوتوله ها آنها را شبیه به سیاره مشتری کرده است.

در اندازه گیری قطبش نوری، سطح گرم این ستاره ها باعث دوقطبی شدن مولکول های موجود در جو این ستاره ها شده و با پراکنده شدن آنها، می توان پی برد که قطبش در کل جرم آن یکنواخت پراکنده شده یا در بعضی نقاط بیشتر است. بطور کل مطالعه در زمینه نور قطبی شده میتواند در شناسایی ابرها، جو و یا قابل سکونت بودن سیاره های فراخورشیدی کمک کند.