زنگ خطر زنانه شدن روستاهای ایران | دولت با چه ترفندی می خواهد مردان را به روستا برگرداند؟

زنگ خطر زنانه شدن روستاهای ایران | دولت با چه ترفندی می خواهد مردان را به روستا برگرداند؟

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: افزایش تعداد خانم‌های سرپرست خانوار و خالی شدن روستاها از مردان بدلیل نامناسب بودن شرایط اشتغال در روستا و زنانه شدن برخی روستاها زنگ خطری است که استحکام خانواده‌ها را نشانه رفته است.

همهشری آنلاین: مهاجرت تک نفره مردان از روستا به شهر برای پیدا کردن شغل و کسب درآمد به خصوص در روستاهایی که درگیر خشکسالی و بیکاری هستند، داستان تکراری است که قدمت چند ده ساله در ایران دارد. زندگی‌هایی از هم گسسته‌ای که حالا به گفته انسیه خزعلی، معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده زنگ خطر آن به صدا درآمده است. او در این باره گفته: « افزایش تعداد خانم های سرپرست خانوار و خالی شدن روستاها از مردان بدلیل نامناسب بودن شرایط اشتغال در روستا و زنانه شدن برخی روستاها زنگ خطری است که استحکام خانواده‌ها را نشانه رفته است.»

اما سیاست‌گذاران عرصه خانواده برای جلوگیری از پیامدهای ناشی از این معضل چه کردند؟

روز پنجشنبه، ۲۴ خرداد، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند که به موجب آن در سال ۱۴۰۳ وام‌های کارآفرینی به زوج‌های جوان داده می‌شود.

جزییات این تفاهم‌نامه چیست و شامل چه کسانی می‌شود:

۹۵۲ هزار و ۶۳۵ روستایی مشمول طرح با تمرکز به زوج‌های متولد دهه ۶۰

پرداخت ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی

هر وام ۲۰۰ میلیون تومان به شکل قرض الحسنه

سود ۴ درصد

این موافقتنامه به دلیل استقبال از سوی متقاضیان به صورت متمم برای تکمیل و ادامه تفاهمنامه منعقد شده در سال ۱۴۰۲ است، که به منظور حمایت اقتصادی از خانواده‌های محروم و تشویق به تشکیل ازدواج متولدین دهه ۶۰ در روستاها و مناطق محروم تمدید شد.