زندگیِ غیر ممکن در غیاب حشرات

از بین رفتن حشراتی که گاهی اوقات از آنها به عنوان موجودات مزاحم یاد مِی کنیم ،  جهان را دچار تغییراتی جدی خواهد کرد.

همشهری آنلاین – الهام مصدقی راد :سازمان جهانی محیط زیست شعار امسال خود برای روز جهانی پرندگان مهاجر را ،‌توجه به جمعیت حشرات قرار داده ، موجوداتی که در بقای پرندگان ،‌نقش مهمی ایفا می‌کنند . این شعار و همچنین نتایج بررسی های متخصصان محیط زیست نشان می‌دهد قبل از پرندگان باید نگران حشرات بود . بررسی ها نشان می‌دهد طی 30 سال اخیر جمعیت حشرات دنیا 25 درصد کاهش داشته است . کاهش یا افزایش جمعیت آنها ،تنها بر روی پرندگان تاثیر نخواهد داشت ، بلکه مانند هر عنصری در محیطزیست ، تمام اکوسیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهد . افزایش استفاده از آفت کش ها ، تغییر کاربری زمین ها ، گرمایش جهانی ، آلودگی نوری و.. از جمله مهمترین دلایل کاهش جمعیت حشرات است .

از بین رفتن حشراتی که گاهی اوقات از آنها به عنوان موجودات مزاحم یاد می کنیم ، جهان را دچار تغییراتی جدی خواهد کرد. تقریبا تمامی حشرات در همه زنجیره های غذایی یافت می‌شوند . بسیاری از موجودات مانند پرندگان ، خفاش ها ، دوزیستان و ماهی ها از حشرات تغذیه می‌کنند . توسعه کشاورزی و منابع غذایی نیز به حشرات مربوط است ، این موجودات کوچک، نقش بسیار مهمی در زندگی انسان و دیگر موجودات بازی می‌کنند .

سوسک سرگین غلتان : آنها با تغذیه از مدفوع جانوران به تجزیه و بازگرداندن آنها به عنوان کود، به طبیعت کمک می‌کنند . این حشرات نه تنها بسیار سریع و کارآمد مدفوع را از سطح زمین پاک می‌کنند بلکه تمام مواد مغذی مهم را هم به خاک برمی‌گردانند ، خاک را بارور و مراتع را حاصلخیز می‌کنند.کاهش جمعیت سرگین غلتان ها منجر به باقی ماندن زباله ها و لاشه ها در طبیعت شده و مانع جریان مواد مغذی و بازگرداندن آنها به طبیعت می‌شود.

زندگیِ غیر ممکن در غیاب حشرات

زنبورها : یک زنبور عسل می‌تواند روزانه از 3 هزار گل بازدید کرده و آنها را گرده افشانی کند به همین دلیل تقریبا 90 درصد از گونه های گیاهان گلدار و 75 درصد از گونه های گیاهان زراعی به گرده افشانی حشرات وابسته هستند . این جمله که « از هر سه لقمه غذایی که انسان می‌خورد یک لقمه از آن به گرده افشانی حشرات وابسته است » اهمیت گرده افشانی و حشرات گرده افشان را نشان می‌دهد. بدون این حشرات ، محصولات گیاهی نمی‌توانند تکثیر شوند و انسان ها و جانوران منابع غذایی خود را از دست می‌دهند .

زندگیِ غیر ممکن در غیاب حشرات

موریانه و مورچه : این حشرات تاثیرات مهم و شگرفی در خاک و حاصلخیز کردن آن دارند. آنها می‌توانند خاک را در آب و هوای گرم و خشک تغییر شکل دهند . تونل زنی شان باعث هوادهی زمین های سخت می‌شود و به زمین در نگهداری آب و افزودن مواد غذایی کمک می‌کند. .در برخی مناطق ، وارد کردن موریانه ها طی یک سال زمین های غیر حاصلخیز را به زمین های زراعی تبدیل کرده است . از بین رفتن این دست حشرات منجر به بایر شدن زمین در مناطق خشک شده ، محصولات گیاهی از بین می روند و بیابان ها گسترش می‌یابند .

زندگیِ غیر ممکن در غیاب حشرات

سن شکارگر : عنکبوت و کفشدوزک در زمره حشرات شکارگر است .این دست حشرات با تغذیه از آفاتی مانند شته ، کنه ، هزارپا و.. نقش سموم دفع آفت را بدون تولید مواد شیمیایی انجام می‌دهند و سالانه میلیاردها تومان در صنایع کشاورزی صرفه جویی می‌شود . همچنین میزان باقی مانده سموم در محصولات کاهش می‌یابد. بدون این حشرات آفات زیاد شده ، به محصولات کشاورزی و جنگلها آسیب وارد مِی شود و استفاده از سموم دفع آفات افزایش می‌یابد.

زندگیِ غیر ممکن در غیاب حشرات

گونه های موجود در 5 راسته مهم حشرات ، تلفات جمعیتی را تجربه کرده اند .طبق اعلام اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت از 2200 گونه ای که روند جمعیتی آنها بررسی شده تقریبا نیمی‌شان با کاهش قابل توجه روبرو بوده اند .

85 درصد، کاهش جمعیت راست بالان : جیرجیرک و ملخ از جمله این حشرات هستند . شمار گونه‌های راست‌بال در جهان بیش از ۲۷ هزار گونه است.

61 درصد ،کاهش جمعیت قاب بالان : قاب‌بالان یا سوسک‌ها متنوع‌ترین راسته از حشرات هستند. ۴۰ درصد از همه گونه‌های توصیف‌شده از حشرات در جهان جزو راسته قاب‌بالان هستند. شمار گونه‌های این راسته به ۳۵۰ هزار می‌رسد.

42 درصد، کاهش جمعیت پرده بالان : از بزرگترین راسته‌های حشرات است که شامل مگس‌های اره‌دار، زنبورهای وحشی، زنبورها، و مورچه‌ها می‌شود. تاکنون بیش از ۱۳۰٬۰۰۰ گونه از این راسته شناسایی شده‌اند .

36 درصد، کاهش جمعیت پروانه سانان : شامل پروانه ها و شب پره ها است . تاکنون 180 هزار گونه تشناسایی شده که این رقم ، 10 درصد از کل گونه‌های توصیف‌شده موجودات زنده را تشکیل می‌دهد .

27 درصد ،کاهش جمعیت سنجاقک سانان : نزدیک به ۶۴۰۰ گونه در این راسته شناسایی شده‌اند.

بیشتر بدانید :

مرگ پرندگان در غیاب حشرات

عکس های باورنکردنی از زیبایی حشرات