رگبار باران و رعد و برق در این ۲ روز در شمال کشور | در این مکان ها چادرهای مسافرتی برپا نکنید

رگبار باران و رعد و برق در این ۲ روز در شمال کشور | در این مکان ها چادرهای مسافرتی برپا نکنید

سازمان هواشناسی کشور نسبت به رگبار باران و رعد و برق در نواحی شمالی کشور هشدار داد.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ آورده است: رگبار باران، رعد وبرق و وزش باد شدید موقت پنجشنبه و جمعه (۱۵ و ۱۶ شهریور) در دامنه و ارتفاعات استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات سمنان پیش بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتا شدید،احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهن‌سال اشاره کرد.

به افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱/۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلو‎ل‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکانهای مسقف، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه می‌کند.

همچنین سازمان هواشناسی با توصیف سامانه دوم اعلام کرد: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در نواحی مستعد با گردوخاک و احتمال توفان گردوخاک جمعه و شنبه (۱۶ و ۱۷ شهریور) در شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی پیش بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره می‌توان به وزش باد شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم انجام پروازهای سبک شامل گلایدر، بالگرد و …،ئاحتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زرد رنگ دیگری آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده ۲۲ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱/۵ متر چهارشنبه (۱۴ تا ۱۶ شهریور) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان استان هرمزگان، غرب دریای عمان، شرق خلیج فارس و شنبه (۱۷ شهریور) در شمال خلیج فارس و تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و هرمزگان پیش بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره می‌توان به خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و سبک ، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا، منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا، هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.