روایت فوق تخصص جراح مغز از علت بازگشتش به وطن | دکتر سهیلا سامی: دختران را باید با اعتماد به نفس بزرگ کرد

روایت فوق تخصص جراح مغز از علت بازگشتش به وطن | دکتر سهیلا سامی: دختران را باید با اعتماد به نفس بزرگ کرد

دکتر سهیلا سامی، پزشک فوق تخصص جراح مغز و اعصاب در بیمارستان هانوفر آلمان حضور داشت که گفت: اگر دختران این سرزمین در خانواده و کشورشان درست تربیت شوند، قول می‌دهم که همه‌شان مانند من به ایران بازگردند. دختران نخبه این سرزمین می‌توانند به ایران بازگردند و در رشته و کارشان فعالیت کنند.

همشهری آنلاین_ فرشاد شیرزادی: دومین شب هیئت رسانه زینبیه با حضور دکتر سهیلا سامی، پزشک فوق تخصص جراح مغز و اعصاب در بیمارستان هانوفر آلمان که به تازگی به ایران بازگشته است، برگزار شد. مراسمی که با سخنرانی شیخ علی مهدیان و مداحی …. و حضور جمعی از مردم و اهالی فرهنگ و رسانه ادامه یافت.

دخترانتان را با اعتماد به نفس بالا تربیت کنید

سهیلا سامی از شاگردان پرفسور سمیعی است. او نخبه محجبه ایرانی است که به تازگی از بیمارستان هانوفر آلمان به ایران بازگشته تا به مردم کشورش خدمت کند. در روزگاری که رسانه‌های اپوزیسیون خارج نشین، بر طبل فرار مغزها می‌کوبند، سامی خلاف این موج رسانه‌ای حرکت کرده و به کشورش بازگشته تا به کشورش خدمت کند. او در این مراسم گفت: «در قرآن کریم، خداوند درباره اهمیت علم و دانش بارها صحبت کرده است. من البته چندان سخنران خوبی نیستم و همین قدر می‌دانم که برای حفظ قرآن گفته‌اند بهتر آن است که درباره‌اش صحبت نکنیم. امشب مدح حضرت زینب(س) بر مجلس رفت. نام مادر من هم زینب است. پیامم به زنانی که در مجلس حضور دارند این است که اعتماد به نفس دخترانشان را بالا ببرند و اجازه دهند که آنها در هر رشته‌ای که استعداد و علاقه دارند، درس بخوانند و به جامعه اسلامی‌شان کمک کنند.»

شیخ علی مهدیان اما در این مجلس به تفصیل درباره اهمیت رسانه در دوره تبلیغات دشمن سخن گفت و با استناد به آیاتی از قرآن کریم، اهمیت رسانه و کار رسانه را در عصر حاضر برشمرد. سامی در این مجلس پشت تریبون رفت و گفت: «از زنان حاضر در مجلس می‌خواهم که دخترانشان را به گونه‌ای بزرگ کنند که اعتماد به نفس داشته باشند و با همین اعتماد به نفس در هر رشته‌ای که دوست دارند و در آن استعدادشان را یافته‌اند، درس بخوانند تا به کشور اسلامی‌شان خدمت کنند.» سهیلا سامی نیز می‌گوید: «درست است که در حال حفظ کل قرآن کریم هستم، اما بزرگان دین گفته‌اند که برای این کار بهتر است آن را مانند راز در سینه حفظ کنی و به زبان در نیاید.»

دکتر سامی دوست دارد آخرین وسایل به روز جراحی مغز و اعصاب را به ایران بیاورد، اما در این بین مسئولان و وزارت بهداشت باید به این کار همت بگمارند. او می‌گوید: «اگر دختران این سرزمین در خانواده و کشورشان درست تربیت شوند، قول می‌دهم که همه‌شان مانند من به ایران بازگردند. دختران نخبه این سرزمین می‌توانند به ایران بازگردند و در رشته و کار و تخصصشان خدمت کنند.» او به آیه ۷ سوره آل‌عمران اشاره کرد و ادامه داد: «برای امثال ما داشتن صدق مهم‌ترین موضوع است. اگر نورالهی بر قلب ما بتابد، پیروان ایمان می‌آورند. از خدا می‌خواهم که من و زنان و دختران این سرزمین را از مسیر اصلی خارج نکند و همواره در رسیدن به صراط مستقیم یاری دهد.»

تعریف رسانه از نگاه قرآن کریم

در ادامه مراسم، حجت الاسلام علی مهدیان به ایراد سخنرانی پرداخت. او با آیه‌هایی از قرآن کریم، اهمیت تبلیغ و کار رسانه را به طور تفضیلی بیان کرد. او گفت: «خداوند در قرآن به تبلیغ و رساندن پیام اهمیت وافری می‌دهد. اگر به آیات قرآن توجه ویژه داشته باشیم، در خواهیم یافت که مهم‌تر از تبلیغ، اتفاقی است که رخ خواهد داد. اگر اتفاقی نباشد تا رخ بدهد، امر تبلیغ بی فایده است. بعضی وقت‌ها مفهوم تبلیغ به فرایندی گفته می‌شود که در کار رساندن است. سخن من اما در حال حاضر تبلیغ نیست. اگر این میکروفن الآن کار نکند، صدای من به گوش مخاطبان نخواهد رسید و در صورتی هم که به گوش مخاطبان می‌رسد باید به قلب آنها هم برسد. در واقع بر قلب نشستن اهمیت دارد تا مخاطبان را به حرکت وادارد. اگر چنین شود کار رسانه به درستی انجام شده است. اگر حرکتی انجام نشود، کار رسانه بی ثمر خواهد بود. ما همچنین در این راستا به وسایل رسانه قوی هم احتیاج داریم. در این بین باید معنایی به ذهن برسد و در صورت نرسیدن معنا به ذهن، اتفاقی رخ نخواهد داد.»

عادت ما حجاب کار ماست

حجت الاسلام مهدیان توضیح داد: «مهم حرکت انسان‌ها و کسانی است که مفهوم رسانه و معنا را دریافت می‌کنند. ما انسان‌ها اسیر عادت‌هایمان هستیم و به آنها خو گرفته‌ایم و همین اجازه نمی‌دهند که کاری جدید و تازه، بر خلاف عادتمان انجام دهیم. در واقع عادات ما حجاب کار و مفهوم حرکت ماست. در این بین اگر سختی رسانده شود اما مخاطب با توجه به عادتی که به آن خو گرفته، کار قبلی خودش را انجام دهد، باز هم اتفاقی نیفتاده است. خیلی‌ها ممکن است در این جلسه حضور داشته باشند اما سخن من به ذهنشان نرسد و بر قلبشان نفوذ نکند یا بشنوند اما کار خودشان را انجام دهند. اگر معنا به ذهن نرسد، مانند سیمی است که صوت را عبور نمی‌دهد. پس پرسش اینجاست که در امر تبلیغ مخاطبمان کیست و برای مخاطب چه حرف تازه‌ای برای گفتن داریم؟ کلمه «رسالات الله» در قرآن کریم مشخص می‌کند که باید پیام خدا را رساند. این پیام برای همه انسان‌ها در نظر گرفته شده و بنا به تأکید قرآن، پیام آور، محمد(ص) است.»

گاه شئون اجتماعی مانع تغییر عادات است

مهدیان در فرازی دیگر از سخنانش افزود: «پس از اینکه مانع اول مشخص شد که عادات انسانی است، گاه شئون اجتماعی و خود مردم هم مانع دیگر تغییر عادات است. گاه به پیامبر دستور داده شده که چیزی خلاف آنچه مردم می‌پسندد، انجام دهند. رسولان گاه باید به گونه‌ای رفتار کنند که خلاف میل و شئون دیگران است. گاه آنها باید یک شأن اجتماعی را از بین ببرند. در این بین قرآن به پیامبر فرموده است که کاری را انجام بده که از جانب خدا به تو دستور داده شده است. این نوع درخواست و روشنگری خداوند، در داستان موسی(ع) وقتی که فرعون ساحران را نزد خود جمع کرد، مصداق دارد.

ظلمت حتی نمی‌تواند نور کرم شب‌تاب را بپوشاند!

حجت السلام مهدیان گفت: «پس از رساندن تبلیغ و بر قلب نشستنش و ایجاد حرکت کردن، مانع بعدی پس از عرف اجتماعی و سخن عامه مردم، رسانه‌های دشمن است. دشمن حق را به گونه‌ای که دست دارد، نشان می‌دهد. او می‌خواهد ما به گونه‌ای بیندیشیم که او می‌پسندد. بنابراین حق را دستمایه قرار می‌دهد و سخن خودش را می‌گوید. دشمن از وضعی که ما به آن دچار می‌شویم، خوشحال است. اما چون طرف باطل است، انسانیّت و ارزش‌های انسانی می‌گوید که حق پیروز می‌شود. خداوند هم در قرآن می‌فرماید که نترس! چون حق با توست. یعنی کسی که حق دارد نباید از مردم و کارش بترسد. رسانه‌های دشمن معمولاً سخنی می‌گویند تا با آن سخن، مردم کج بروند اما حرکت حق به سمت کمال و درجات والای انسانی است. در این بین شاید کسی حرف خوب بزند اما تا حرفش به فعلیت نرسیده فایده‌ای ندارد. در روزگار ما بسیاری از مردم با تکیه بر علم و دانش حرف‌های خوب می‌زنند اما این در کار رساندن پیام بی‌فایده است. اگر حرکت به سمت درجات بالای انسانی نباشد، ما کاری انجام نداده‌ایم. ظلمت با تمام تاریکی‌اش نخواهد توانست روشنایی یک کرم شب‌تاب را از بین ببرد. به همین جهت مشخص است که حق پیروز خواهد شد.

گاهی سخن مردم مانع می شود تا حرف حق بزنید

مهدیان تأکید کرد: «انسان‌های خوب، نور کامل نیستند. آنها در هر نقطه و مقطعی اسیر موانع می‎شوند. مردم دوست دارند که در جامعه دارای شأن باشند و همین موانع راه را برای تغییر سنت‌های اجتماعی گذشته می‌بندد. از بین بردن یک سنت بسیار سخت است. در این بین اگر حرفی بزنی جامعه ربروی تو می‌ایستد. کسانی که اهل رسانه‌اند باید تجربه این کار را داشته باشند. من درس طلبگی خوانده‌ام و می‌توانم سخنان زیادی برای شما بگویم. اما مجاهدی را سراغ داشتم که وقتی از او که پر دانش بود، چیزی می‌پرسیدند، می‌گفت نمی‌دانم! او در حقیقت آنچه را خودش تجربه نکرده بود، عنوان نمی‌کرد. یک‌بار در محفلی بودم که دهه ۹۰ را با دهه ۶۰ مقایسه می‌کردند. متدینان آنها در قیاس این دهه و پیشرفت‌های کشور، دارای لکنت ذهنی و زبانی بودند. به همین دلیل سخن گفتن در چنین جمعی و دفاع از پیشرفت کشور که به گمانم در دهه ۹۰ جهش داشتیم، بسیار سخت بود. سخن مردم اینجاست که مانع می شود تا شما حرف حق بزنید.

در سومین شب هیئت رسانه زینبیه از خانواده شهید محمدجعفر حسینی، شهید مدافع حرم که در تیپ فاطمیون می‌جنگید، تجلیل و قدردانی خواهد شد.

هیئت رسانه زینبیه دهه نخست ماه صفر در خیابان هفدهم شهریور برگزار می شود.