راهنمای خرید دستگاه تست قند خون و نکات مهم در انتخاب آن

راهنمای خرید دستگاه تست قند خون و نکات مهم در انتخاب آن

به نقل از دیجیکالا:

کنترل قند خون یا سطح گلوکز آن کلید مدیریت دیابت است، چراکه نتایج دقیق حاصل از آزمایش‌های مرتب برای افراد مبتلا به دیابت از این جهت ضروری است که به کنترل و تنظیم رژیم غذایی، برنامه ورزشی و برنامه‌ی درمانی کمک شایانی می‌کند و طی آن پیشگیری از عوارض و کاهش خطر تشنج، بیماری‌های کلیوی، آسیب‌های عصبی و نابینایی دیده می‌شود. در همین راستا استفاده از دستگاه تست قند خون خانگی راهکاری موثر برای کسانی است که انسولین یا سایر داروهای دیابت مصرف می‌کنند، همچنین وجود چنین دستگاهی برای زنان مبتلا به دیابت بارداری و افرادی که در کنترل قند خون خود مشکل دارند، هم کاربردی است.

امروزه دستگاه‌های اندازه‌گیری‌ قند خون کوچک‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر از مدل‌های قدیمی‌تر هستند و حتی با ویژگی‌های بیشتری هم همراه شده‌اند. بنابراین در این مقاله از سری راهنماهای خرید دیجی‌کالا مگ این بار انواع دستگاه‌های تست قند خون را بررسی و نکات لازم برای خریدی مطمئن را بازگو می‌کنیم.

انواع مدل‌های دستگاه تست قند خون

مرکز فروش دستگاه تست قند خون رایگان

از آنجایی که اندازه‌گیری قند خون برای افراد درگیر با دیابت بسیار مهم است، انتخاب کالایی مناسب که بتواند اطلاعاتی دقیق به کاربر بدهد هم به همان اندازه با اهمیت است. به طور کلی دو نوع اصلی دستگاه اندازه‌گیری قند در بازار وجود دارد که شامل دستگاه‌های استاندارد و دستگاه CGM می‌شود.

در سیستم‌های اندازه‌گیری استاندارد از یک قطره خون برای بررسی سطح قند در لحظه استفاده می‌شود. در حالی که دستگاه تست قند خون به شکل مداوم (CGM) سطح قند خون را به طور منظم در روز یا شب بررسی می‌کند. در این میان برای هر کدام از این دستگاه‌ها انواع مدل‌های پیشرفته‌تر و ساده‌تر وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود و میزان هزینه‌ای که قصد دارید پرداخت کنید مدلی مناسب با خود را انتخاب کنید.

دستگاه CGM چیست؟

البته اگر قصد دارید قند خون (گلوکز خون) خود را بهتر مدیریت کنید، سیستم‌های دسته‌ی دوم یا CGM گزینه‌هایی بهتر هستند. CGM ها سطوح گلوکز خون را به صورت لحظه‌ای گزارش می‌کنند (به عنوان مثال هر پنج دقیقه در طول روز) و زمانی که قند خون به حد بالا یا پایینی می‌رسد به شما هشدار می‌دهند. در حالت کلی دستگاه CGM از طریق حسگری که روی پوست شما قرار می‌گیرد کار می‌کند و نتایج لحظه به لحظه را به یک دستگاه ضبط کوچک منتقل می‌کند.

بنابراین چه دیابت را با پمپ انسولین کنترل می‌کنید و چه تزریق روزانه یا داروهای خوراکی، CGM می‌تواند به شما در مدیریت قند خون به شکلی بهینه‌تر کمک کند. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که اگر دیابت خود را بدون استفاده از CGM به خوبی مدیریت می‌کنید، ممکن است بیمه خرید این نوع دستگاه را پوشش ندهد.

۷ نکته‌ی مهم قبل از خرید دستگاه تست قند خون

همه مانیتورهای گلوکز به روشی مشابه کار می‌کنند، اما برخی از آنها ویژگی ها و گزینه هایی دارند که ممکن است با نیازهای خاص شما مطابقت بیشتری داشته باشند. در همین راستا توصیه می‌کنیم به منظور شناسایی دقیق‌تر اینکه کدام مدل دستگاه تست قند خون با نیازهای نظارتی، سبک زندگی و بودجه شما مطابقت دارد، با پزشک خود صحبت کنید.

۱. قیمت دستگاه تست قند خون

در زمان خرید دستگاه تست قند خون این قیمت خود دستگاه نیست که چالش هزینه دارد بلکه نوارهای آن نقش مهم‌تری در هزینه‌ی خرید این دسته از کالاها دارند، چراکه ممکن است با توجه به شرایط فرد بارها در روز از آن‌ها استفاده شود. به منظور درک این مساله در نظر داشته باشید که هزینه‌ی نوار برای افرادی که چهار بار در روز قند خون خود را تست می‌کنند، ۱۸ تا ۱۸۴ دلار (در ایران حدودا ۵۰۰ هزار تومان در بهار ۱۴۰۲) به ازای هر ۱۰۰ نوار تست، است. بنابراین این مقدار می‌تواند بین ۲۶۵ تا ۲۶۸۵ دلار در سال برسد.

۲. پوشش‌دهی دستگاه و نوارهای آن توسط بیمه

در زمان خرید دستگاه تست قند خون این قیمت خود دستگاه نیست که چالش هزینه دارد بلکه نوارهای آن نقش مهم‌تری در هزینه‌ی خرید این دسته از کالاها دارند، چراکه ممکن است با توجه به شرایط فرد بارها در روز از آن‌ها استفاده شود.

قبل از خرید چنین دستگاهی بررسی کنید که آیا برندهای خاصی خاصی از دستگاه و نوار تست آن در بازار وجود دارد که بیمه‌ی شما آن را پوشش دهد. همچنین لازم است بررسی کنید که چه تعداد نوارهای تست قند خون، در صورت وجود، در ماه توسط بیمه پوشش داده می‌شود. لازم به ذکر است که پوشش نوارهای تست قند خون ممکن است به عنوان مثال به میزان استفاده از انسولین بستگی داشته باشد.

۳. کدگذاری خودکار سیستم

به طور کلی دستگاه تست قند خون باید برای هر دسته از نوارهای تست کالیبره شود. در همین راستا برخی از دستگاه‌ها با فناوری چیپ ست کار می‌کنند و نیاز به وارد کردن کد ویژه یا دانلود اپلیکیشنی خاص دارند. طبیعتا اگر کد نوار تست قند خون شما با کد بسته‌ی نوار متفاوت باشد، عدد قند شما بسیار غیر قابل اعتماد خواهد بود. خطاهای کدگذاری باعث می‌شود که عدد گزارش شده در تست تا ۴۳% خطا داشته باشد، بنابراین چنین میزان خطایی نمی‌تواند منجر به تصمیم درستی در جهت کنترل قند خون شود.

البته در بازار مدل‌های دیگر هم وجود دارد که نیازی به کدگذاری ندارند یا از یک تراشه‌ی قابل جابه‌جایی به منظور نگه داشتن همه‌ی کدها در حافظه برخوردار هستند. این دسته از کالاها جزو تست‌هایی با کدگذاری خودکار طبقه‌بندی می‌شوند و برای استفاده از آن‌ها تنها کافیست، نوار را داخل دستگاه وارد کنید. در چنین حالتی دستگاه تست قند خون به شکل خودکار روشن می‌شود. سپس شما می‌توانید با فشار دادن دکمه های بالا و پایین روی سیستم، کدها را بر روی نمایشگر دستگاه ببینید و با توجه به کد درج شده بر روی قوطی نوار تست قند خون خریداری شده، کد مدنظر خود را انتخاب کنید.

اگر کد نوار تست قند شما با کد بسته‌ی نوار متفاوت باشد، عدد قند شما بسیار غیر قابل اعتماد خواهد بود. خطاهای کدگذاری باعث می‌شود که عدد گزارش شده در تست تا ۴۳% خطا داشته باشد، بنابراین چنین میزان خطایی نمی‌تواند منجر به تصمیم درستی در جهت کنترل قند خون شود.

۴. امکان ذخیره‌سازی داده‌ها در دستگاه

ساده‌ترین دستگاه‌های اندازه گیری قند خون حداقل ۳۶۰ نتیجه‌ی آزمایش را در خود ذخیره می‌کنند. برخی مدل‌ها هم میانگین خوانش‌های شما در طول هفته را تا، ۱۴ یا ۳۰ روز نشان می‌دهند تا به شما نمایشی از کنترل کلی قند خون در طول بازه‌ای مشخص را می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود که اگر مرتباً قند خون خود را چک می‌کنید، مدلی با حافظه‌ی بیشتر خریداری کنید.

۵. زمان پاسخ‌گویی و نشانگرهای دستگاه تست قند خون

شاید تفاوت چند ثانیه‌ای در پاسخگویی بین دستگاه‌های مختلف بازار در نگاه اول چندان به چشم نیاید اما زمانی که از یک دستگاه سه تا پنج بار در روز استفاده می‌کنید، زمان تست طولانی‌تر می‌تواند تا حدی آزاردهنده باشد. بنابراین بهتر است در زمان خرید این نوع سیستم‌ها به دنبال گزینه‌هایی با مدت زمان پاسخگویی ۵ ثانیه یا کمتر باشید. همچنین وجود نشانگرها و پرچم‌ها در سیستم کلی این محصول به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا اندازه‌گیری قند را قبل یا بعد از غذا خوردن یا ورزش انجام داده‌اید.

۶. اندازه‌ی دستگاه تست قند خون

اگر عادت دارید که در سفر یا حین جابه‌جایی از مکانی به مکان دیگر تست قند خون خود را اندازه‌گیری کنید بهتر است به دنبال یک دستگاه جمع و جور باشید. برخی از مدل‌های بزرگ‌تر چندین نوار را ذخیره می‌کنند تا نیازی به بارگیری یک نوار برای هر آزمایش نداشته باشید، اما این دسته از کالاها مسلما سنگین‌تر و حجیم‌تر از مدل‌های تک نوار هستند.

با این حال، دستگاه‌های کوچک اندازه‌ی گیری قند خون ممکن است تست‌های خانگی را به‌ویژه برای افرادی که مهارت کافی ندارند یا مشکلات بینایی دارند، راحت‌تر کنند. لازم به ذکر است که بیشتر دستگاه‌های بازار به یک باتری ساعتی یا سکه‌ای نیاز دارند، اما اگر مدلی را انتخاب کنید که از باتری‌های AAA (باتری‌های قلمی یا نیم قلمی) استفاده می‌کند در تعویض باتری‌ها راحت‌تر خواهید بود.

۷. میزان نمونه خون

اگر عادت دارید که در سفر یا حین جابه‌جایی از مکانی به مکان دیگر تست قند خون خود را اندازه‌گیری کنید بهتر است به دنبال یک دستگاه جمع و جور باشید.

دستگاه‌های اندازه‌گیری قند خون امروزی به نمونه‌های خون کوچک‌تری نسبت به مدل‌های قدیمی نیاز دارند. طبیعتا حجم کم نمونه باعث می‌شود که فرد در حین آزمایش درد کمتری را تجربه کند. البته اگر جزو افراد حساس هستید، پیشنهاد می‌کنیم به دنبال سیستمی باشید که کمتر از ۱ میکرولیتر خون برای انجام تست قند نیاز دارد.

پمپ انسولین چیست و آیا همه‌ی افراد دیابتی می‌توانند از آن استفاده کنند؟

دستگاه تست قند خون بدون سوزن دیجی کالا

پمپ انسولین وسیله‌ای است که با لوله‌ای به بدن وصل شده و جریان مداومی از انسولین را آزاد می‌کند. این پمپ معمولا روی شکم، ران یا باسن وصل می‌شود و لوله‌ و پد آن باید هر ۲ الی ۳روز یک‌بار تعویض شود. این دسته از سیستم‌ها همراه با یک قطعه‌ی سخت افزاری اضافی هستند و طوری برنامه‌ریزی می‌شوند که انسولین را به طور مداوم (پایه)، یا به صورت دوز افزایشی به بدن وارد کنند. درواقع به نوعی این سیستم‌ها به تقلید از ترشح طبیعی انسولین در بدن کار می‌کنند.

اگر پزشک معالج تشخیص دهد که استفاده از پمپ برای شما مطلوب است، مهم است که قبل از خرید آن با ارائه دهنده‌ی بیمه‌ی خود مشورت کنید. در حالت کلی اکثر بیمه‌ها خرید پمپ انسولین را پوشش می‌دهند، اما گاهی ممکن است پوشش داده نشوند و خرید آن برای شما گران تمام شود. علاوه بر هزینه، برخی از ملاحظات در هنگام تهیه‌ی پمپ انسولین شامل سبک زندگی و اینکه دوست داشته باشید از وسیله‌ای استفاده کنید که همه متوجه‌ی بیماری دیابت شما شوند، هم وجود دارد. البته به یاد داشته باشید، استفاده از پمپ به این معنی نیست که دیگر نیازی به بررسی قند خون ندارید.

نکته: گاهی ممکن است پمپ انسولین از کار بیفتد یا دچار اختلال شود. در چنین شرایطی همیشه باید انسولین تزریقی معمولی در دسترس داشته باشید.

مزایا:

  • به دلیل ایجاد جریان ثابت و مداوم انسولین کنترل و مدیریت دیابت دقیق‌تر می‌شود.
  • افت قند خون کمتر رخ می‌دهد و اگر بیشتر مواقع هیپوگلیسمی دارید، این مزیتی مهم برای شما است.
  • تنظیم دوز انسولین برای وعده‌های غذایی و میان‌وعده آسان‌تر است.
  • برنامه‌ریزی برای ورزش و هر نوع فعالیت بدنی به کمک این نوع از پمپ‌ها آسان‌تر است.
  • تنظیم بولوس (مقدار دوز اضافی قبل از غذا) راحت‌تر است.
  • با استفاده از پمپ انسولین مدیریت قند خون در صبح زود راحت‌تر است.

معایب

  • هر چند روز یک‌بار ست تزریق باید عوض شود.
  • برای استفاده از این دستگاه نیاز به آموزش وجود دارد و معمولا منبع پمپ نسبتا گران است.
  • لازم است هر چند وقت یکبار قند خون را چک کنید تا مطمئن شوید، پمپ به‌درستی کار می‌کند. همچنین اگر پمپ دچار مشکل شود، خطر کتواسیدوز دیابتی (مشکلی که تهدیدکننده زندگی است) وجود خواهد داشت.

پرفروش‌ترین مدل‌های دستگاه تست قند خون در دیجی‌کالا

در این بخش مرور بر انواع مدل‌های دستگاه تست قند خون خواهیم داشت و پرفروش‌ترین گزینه‌ها را به استناد نظر کاربران در سایت دیجی‌کالا به شما معرفی می‌کنیم.

دستگاه تست قند خون دیابان مدل SMM 1000 به همراه نوار تست قند خون بسته ۵۰ عددی

یکی از مدل‌های ایرانی اندازه‌گیری تست قند خون که رضایت بالا و قیمت مناسبی هم دارد، تست قند خون دیابان مدل SMM 1000 است. این محصول سلامتی دارای نمایشگر تعویض باتری است و در کنار آن از مشخصه‌هایی همچون حافظه ذخیره تا ۳۰۰ نتیجه، وزن ۴۰ گرمی، زمان پاسخگویی در ۵ ثانیه، حداقل خون مورد نیاز تا ۰.۵ میکرو لیتر همراه با باتری سه ولتی از نوع سکه‌ای برخوردار است. در زمان خرید این کالا همراه با سیستم ۵۰ عدد نوار تست قند خون بدون نیاز به کدگذاری هم به خریدار ارائه می‌شود.

همچنین سایر ویژگی‌ها همچون ثبت نتایج قند خون در اپلیکیشن فارسی به صورت دستی و نیز از طریق اسکن صفحه نمایشگر (OCR)، دارای گواهینامه‌ی ISO، قابلیت خاموش شدن خودکار بعد از خروج نوار و امکان کالیبراسیون پلاسما در این نوع تست قند خون قابل توجه است. لازم به ذکر است که نوع نوار مناسب این دستگاه، نوار تست دیابان مدل MS-2 است.

دستگاه تست قند خون دیابان مدل SMM 1000 به همراه نوار تست قند خون بسته 50 عددی

تست قند خون فریسنس مدل TAG به همراه قلم و ۱۰ عدد سوزن و ۱۰ عدد نوار تست قند خون

تست قند خون فریسنس مدل TAG کالایی با قیمت کاملا اقتصادی و همراه با مشخصه‌هایی همچون قلم لنست فریسنس، مجهز به بسته‌ی ۱۰ عددی سوزن مخصوص و ۱۰ عددی نوار، قابل کار با باتری سکه‌ای، بدون نیاز به کدگذاری و کالیبراسیون با حداقل خون مورد نیاز تا ۰.۶ میکرو لیتر است. نمایشگر LCD این سیستم با ابعاد ۲۸×۲۹ میلی‌متر طراحی شده است و سوزن‌زن آن قابلیت تنظیم شدت ضربه از عدد ۱ تا ۹ را دارد. همچنین قابلیت هماهنگ‌سازی دستگاه تست قند با اپلیکیشن، اماکن ارائه‌ی نمودارهای تحلیلی از وضعیت قند خون به پزشک، قابلیت به اشتراک‌گذاری نتایج تست و اماکن ثبت قند خون به صورت قبل یا بعد از غذا همراه با تکنولوژی اصلاح خودکار تاریخ و ساعتِ نتایج تست از دیگر مشخصه‌های جذاب این کالای خوش قیمت است.

دستگاه تست قند خون فریسنس مدل TAG به همراه قلم و 10 عدد سوزن و 10 عدد نوار تست قند خون

دستگاه تست قند خون آوان مدل AGM01 به همراه ۱۰ عدد نوار تست قند خون

تست قند خون آوان مدل AGM01 یکی دیگر از محصولات ساخت ایران و بسیار خوش‌ قیمت است که به همراه ۱۰ عدد نوار تست قند به بازار عرضه شده است. این کالای سلامتی با امکان انجام تست در بازه هماتوکریت ۲۰ تا ۷۰ درصد که در دوران بارداری کاراست، دارای مشخصه‌هایی همچون امکان تنظیم هشدار، زمان پاسخگویی در حد ۵ ثانیه، حداقل میزان خود ۰.۵ میکرولیتر برای تست، قابل کار با باتری سکه‌ای و نمایشگر تعویض باتری است و در کنار آن سنجش دقیق، امکان ذخیره ۹۰۰ تست، کاربری آسان با صفحه نمایش بزرگ و خوانا همراه با قابلیت خاموشی خودکار را به کاربر ارائه می‌دهد.

دستگاه تست قند خون آوان مدل  AGM01 به همراه 10 عدد نوار تست قند خون

تست قند خون اکیو چک مدل اینستنت

تست قند خون اکیو چک مدل اینستنت گزینه‌ای آلمانی، دقیق و حرفه‌ای برای سخت‌پسندان است که مشخصات آن شامل امکان ذخیره‌سازی حداقل ۷۲۰ نتیجه، خاموشی خودکار دستگاه ۹۰ ثانیه بعد از اجرای تست، اماکن نمایش نتیجه‌ی قند و میانگین هفت روزه، ۳۰ روزه و ۹۰ روزه‌ی آن، نمایش نتیجه در ۵ ثانیه و با قابلیت اتصال بی‌سیم از طریق بلوتوث به برنامه‌ی ویژه‌ی خود است. لازم به تاکید است که این محصول همراه با کیف لنست زن مخصوص و ۱۰ عدد نوار تست به خریدار ارائه می‌شود.

دستگاه تست قند خون اکیو چک مدل اینستنت

تست قندخون مدل prodigy به همراه نوار تست قند خون بسته ۵۰ عددی و سوزن بسته ۱۰ عددی

دستگاه تست قندخون مدل prodigy کالایی با نمایشگر تعویض باتری است که همراه با یک بسته‌ی ۱۰ عددی سوزن و بسته‌ی ۵۰ عددی نوار به خریدار ارائه می‌شود. این محصول خانگی حدودا ۲۱۰ گرم وزن دارد و امکان تنظیم هشدار را هم به کاربر می‌دهد. در مورد قدرت و سرعت عمل این محصول هم باید بدانید که برای استفاده‌های عمومی و نیمه حرفه‌ای کاملا کاراست.

دستگاه تست قندخون مدل prodigy به همراه نوار تست قند خون بسته 50 عددی و سوزن بسته 10 عددی

دستگاه تست قندخون کلور چک مدل TD-4230 به همراه یک بسته نوار تست و سوزن

تست قندخون کلور چک مدل TD-4230 به همراه یک بسته نوار تست و سوزن در سایت دیجی‌کالا موجود است و مشخصه‌های کلی آن شامل نمایشگر تعویض باتری، امکان تنظیم شدت پرتاب سوزن را از ۰ تا ۵، امکان تنظیم هشدار، زمان پاسخگویی در حدود ۷ ثانیه و حداقل خون مورد نیاز برای تست ۰.۷ میکرولیتر می‌شود.

دستگاه تست قندخون کلور چک مدل TD-4230 به همراه یک بسته نوار تست و سوزن

تست قند خون کرسنس مدل آی‌سنس

تست قند خون کرسنس مدل آی‌سنس گزینه‌ای سبک، خوش‌ساخت با قیمتی مناسب است که که همراه با ۲۵ عدد لانست و ۲۵ عدد نوار تست قند در سایت موجود است. این گزینه‌ی خرید خانگی یکی از مدل‌های ساده‌ی بازار است بنابراین نباید انتظار دقت بسیار بالایی از آن داشته باشید.

دستگاه تست قند خون اکیو چک مدل Active

یکی از مدل‌های دقیق و بالارده‌ی بازار انواع دستگاه‌های اندازه‌گیری قند خون دستگاه تست قند اکیو چک مدل Active است. این محصول دارای مشخصاتی همچون وزن ۱۵۰ گرمی، قابلیت نمایش داده‌ها به صورت نموداری در اپلیکیشن، ذخیره‌سازی اطلاعات، سرعت پاسخگویی تا ۵ ثانیه و قابل کار با نوار و سوزن است. جالب است بدانید که این محصول قابلیت کارکرد با برق و باتری معمولی را دارد و جزو گزینه‌های دقیق و حرفه‌ای بازار به شمار می‌رود.

دستگاه تست قند خون اکیو چک مدل Active

دستگاه تست قند خون کلور چک مدل TD-4230

به طور کلی تست قند خون کلورچک Clever Check کالایی با قابلیت نمونه‌گیری از قسمت‌های مختلف بدن است و امکان نگه داشتن ۴۵۰ تست در حافظه را دارد. سرعت پاسخگویی این سیستم کوتاه و در حد ۷ ثانیه است و به شما این امکان را می‌دهد که ۴ نوبت یادآوری تست را روی آن تنظیم کنید. همچنین طراحی هشدار میزان غیرطبیعی کتون خون همک از دیگر مشخصه‌های این محصول خانگی است.

دستگاه تست قندخون آگاماتریکس مدل Jazz Wireless 2

دستگاه تست قندخون آگاماتریکس مدل Jazz Wireless 2

یکی ارزان‌ترین تست‌های قند خونی که می‌توان در بازار یافت دستگاه تست قندخون آگاماتریکس مدل Jazz Wireless 2 است که در همین ابتدا باید اشاره کرد این کالا قابلیت اندازه‌گیری قند به شکل حرفه‌ای و کاملا دقیق را ندارد. البته این مورد باعث نمی‌شود که Jazz Wireless برای کاربری‌های عمومی مناسب نباشد! تست قندخون آگاماتریکس علاوه بر ابعاد کوچک و قابل حملی که دارد همراه با ویژگی‌هایی همچون پاسخگویی در ۵ ثانیه، میزان خون لازم برای تست در حد ۰.۵ میکرو لیتر، با کدگذاری خودکار، حفظ ۳۰۰ نتیجه در حافظه، سوزن لانست با طراحی ۰.۲ میلی‌متری و پشتیبانی از بلوتوث به بازار عرضه شده است و انتخابی مناسب برای سفر است.

دستگاه تست قندخون آگاماتریکس مدل Jazz Wireless 2

منبع: Consumer Reports

پاسخ به سوالات متدوال
قیمت دستگاه قند خون در دیجی‌کالا چقدر است؟
رنج قیمتی این دسته از کالاها بسته به ایرانی یا خارجی بودن و ویژگی‌های آن‌ها تعیین می‌شود اما در حالت کلی در سال ۱۴۰۲ شما می‌توانید با هزینه کردن مبلغی در بازه‌ی ۲۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان، دستگاه اندازه‌گیری قند خون مناسبی تهیه کنید.
بهترین مارک دستگاه تست قند خون چیست؟