دیوید هیلمرز و مارشا ایونس به تالار مشاهیر فضانوردان راه یافتند

دیوید هیلمرز و مارشا ایونس به تالار مشاهیر فضانوردان راه یافتند

این دو فضانورد (David Carl Hilmers و marsha ivins) جزء بیست و پنجمین گروه فضانوردانی هستند که به تالار مشاهیر وارد شده‌اند. مراسم معرفی امسال در تالار مشاهیر فضانوردان آمریکا نوعی گردهمایی نیز بود، زیرا دو نفر مورد تقدیر، روی صحنه زیر همان فضاپیمایی قرار گرفتند که زمانی با آن در ارتباط بودند. مراسم در […]

این دو فضانورد (David Carl Hilmers و marsha ivins) جزء بیست و پنجمین گروه فضانوردانی هستند که به تالار مشاهیر وارد شده‌اند. مراسم معرفی امسال در تالار مشاهیر فضانوردان آمریکا نوعی گردهمایی نیز بود، زیرا دو نفر مورد تقدیر، روی صحنه زیر همان فضاپیمایی قرار گرفتند که زمانی با آن در ارتباط بودند. مراسم در مجتمع بازدیدکنندگان مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا و زیر نمایش شاتل فضایی بازنشسته آتلانتیس در روز شنبه (۱ ژوئن) برگزار شد. گروهی از فضانوردان سابق، مقامات برنامه فضایی و عموم مردم برای دیدن اضافه شدن دیوید هیلمرز و مارشا ایونس به رده‌های تالار مشاهیر حضور داشتند.

به گزارش سرویس نجوم و هوافضا رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، جان زرلا خبرنگار سابق فضایی CNN که مجری مراسم بود، گفت: “ما اینجا هستیم تا دو کاوشگر برجسته فضایی را تقدیر کنیم که هرکدام کارنامه‌ای برجسته دارند و سهم‌های فوق‌العاده مهمی به ناسا و جهان ارائه کرده‌اند. آن‌ها با هم بیست و پنجمین گروه فضانوردانی را تشکیل می‌دهند که به تالار مشاهیر وارد شده‌اند و تعداد کل فضانوردان در این جامعه معتبر را به ۱۰۹ نفر رسانده‌اند.”

هیلمرز و ایونس چهار سال تفاوت زمانی برای فضانورد شدن داشتند و هرگز با هم پرواز نکردند، اما هر دو زمانی در ناسا بودند که چهارمین مدارگرد بالدار این آژانس اولین پرواز خود را انجام داد.  هیلمرز گفت: “این که در زیر آتلانتیس این تقدیر را دریافت می‌کنم، بسیار خوشایند است. من در آتلانتیس بودم زمانی که برای اولین بار در یک روز زیبای اکتبر ۱۹۸۵ به آسمان پرتاب شد.” هیلمرز اولین پرواز خود را به عنوان متخصص ماموریت STS-51J انجام داد. “وقتی به سکوی پرتاب رسیدیم، ‘کپ کروزیدرز’ و مارشا آنجا بودند و به ما کمک کردند تا در جلیقه‌های نجات خود قرار بگیریم و به صندلی‌هایمان برویم.”

ایونس گفت: “این واقعاً یک افتخار است که با کسی که او را یکی از بهترین انسان‌های روی زمین یا خارج از آن می‌دانم، در یک صحنه باشم.” او خطاب به هیلمرز و سپس به آتلانتیس و مخاطبان زیر آن گفت: “اگر تا به حال این کار را نکرده‌اید، لطفاً به بالا نگاه کنید و این بخش از تاریخ بشری را که زیر آن نشسته‌اید، تصدیق کنید.”

هیلمرز پس از ترک ناسا در سال ۱۹۹۲، دکترای پزشکی (M.D.) و مدرک کارشناسی ارشد دوم در بهداشت عمومی را دریافت کرد. او در حال حاضر استاد پزشکی داخلی و کودکان در کالج پزشکی بیلور است و علاوه بر کارهای داوطلبانه خود در زمینه امداد در بلایا و کشورهای کم‌منابع، به ناسا در تعیین نیازهای تخصص پزشکی در ماموریت‌های به ماه و مریخ کمک می‌کند.

ایونس نیز تاثیر قابل‌توجهی در ناسا داشت، هرچند خودش ممکن است به آن اذعان نکند. او گفت: “مارشا به دنبال توجه نیست. در واقع، وقتی [تماس برای اعلام انتخاب او به تالار مشاهیر فضانوردان آمد] فکر می‌کنم کمی تردید داشت.” اولین پرواز ایونس در فضا اولین از دو پروازش با شاتل فضایی کلمبیا بود. در STS-32 در سال ۱۹۹۰، او و همکارانش پلتفرم علمی مواد آزاد شناور (LDEF) را بازیابی کردند. چهار سال بعد در STS-62، او و چهار همکارش به مطالعه اثرات بی‌وزنی بر علوم مواد و فناوری‌های پرواز فضایی پرداختند.

سه ماموریت دیگر ایونس با آتلانتیس بود و او یکی از سه پروازکننده پرتکرار این مدارگرد بود. در STS-46 در سال ۱۹۹۲، او در اولین تلاش برای استقرار سیستم ماهواره‌ی طنابی کمک کرد. در STS-81 در سال ۱۹۹۷، ایونس به ایستگاه فضایی میر رفت. در نهایت، در STS-98 در سال ۲۰۰۱، او به نصب آزمایشگاه “سرنوشت” ایالات متحده برای ایستگاه فضایی بین‌المللی کمک کرد.

ایونس پس از ترک ناسا به عنوان مشاور در “یک سیاره زیبا”، آخرین مستند IMAX که در فضا فیلمبرداری شد، خدمت کرد و در کارهای پیشنهادی برای یک وسیله نقلیه فرود انسانی بر ماه حمایت کرد. او اکنون مدیر یک شرکت طراحی مشاوره‌ای مستقر در هیوستون است که از تلاش‌های اکتشاف فضایی انسانی حمایت می‌کند. همانند گروه‌های قبلی منتخب، هیلمرز و ایونس توسط کمیته‌ای از اعضای تالار مشاهیر فضانوردان، مقامات سابق ناسا، مورخان و خبرنگاران انتخاب شدند. این فرایند توسط بنیاد بورسیه فضانوردان مدیریت می‌شود.

برای نامزدی، یک فضانورد باید اولین پرواز خود را حداقل ۱۵ سال پیش انجام داده باشد. نامزدها باید شهروند ایالات متحده و یا فرمانده، خلبان شاتل فضایی، متخصص ماموریت یا فرمانده یا مهندس پرواز ایستگاه فضایی بین‌المللی باشند که حداقل یک بار به دور زمین مدار زده باشند و آخرین روز واجد شرایط برای ماموریت به عنوان فضانورد ناسا حداقل پنج سال پیش باشد.

مراسم روز شنبه با رونمایی از حکاکی‌های شیشه‌ای که نماینده هیلمرز و ایونس خواهند بود، به پایان رسید. این پلاک‌ها که تصاویر هیلمرز و ایونس و نشان‌های ماموریت‌های فضایی آن‌ها را در بر دارند، در تالار مشاهیر فضانوردان آمریکا به نمایش گذاشته خواهند شد که از سال ۲۰۱۶ بخشی از جاذبه قهرمانان و افسانه‌ها در مجتمع بازدیدکنندگان مرکز فضایی کندی بوده است.