دردسرهای جدید برای معلولان | مستمری و استخدام معلولان به کجا رسید؟

دردسرهای جدید برای معلولان | مستمری و استخدام معلولان به کجا رسید؟

این روزها جامعه معلولان با چند حاشیه‌ جدی دست و پنجه نرم می‌کنند، نه تنها قطع مستمری، زندگی روزمره آنها را مختل کرده، بلکه در چند قدمی نهایی شدن استخدام معلولان، ناهماهنگی‌ها به چالش جدید آنها تبدیل شد.

همشهری آنلاین-لیلا شریف: «قانون معلولان اجرا باید شود.»، برخی از اعضای جامعه معلولان این نوشته را بر روی پلاکاردهای کاغذی چاپ کرده بودند تا شاید از این طریق بتوانند حق خود را پیگیری کنند.

ماجرا از این قرار است که تا سال گذشته مستمری مددجویان از سوی سازمان بهزیستی واریز می‌شد اما از ابتدای سال جاری مسئولیت پرداخت مستمری معلولان به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واگذار شد، این تغییر روال، معلولان را با مشکل روبرو کرد.

در ماه‌های اخیر با وجود اینکه سازمان بهزیستی لیست مددجویان مشمول دریافت مستمری را به صورت کامل و با درج کدملی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال کرد، مستمری مددجویان پرداخت نشد.

بهروز مروتی فعال حقوق معلولان در این رابطه توضیح داد: «با وجود برگزاری جلسه مسئولان ارشد سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و بهزیستی برای حل این مشکل، همچنان ۱۳ هزار نفر از مددجویان بدون اطلاع از قطع مستمری خود، با بحران معیشتی مواجه شده‌اند.»

مستمری خانوارهای یک‌ نفره ماهیانه یک میلیون تومان، دو نفره یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، سه نفره ۲ میلیون تومان، چهار نفره ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و خانواده پنج نفره و بالاتر ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است.

پاس‌کاری مشکل بین سازمان هدفمندسازی و بهزیستی

مشکل معلولان پس از گذشت چند هفته از اعتراض‌ها، هنوز هم در میان سازمان‌های مربوطه در حال رفت و برگشت است. هر چند علیرضا انجلاسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با بیان این جملات«در مردادماه مطابق پرداختی تیرماه، آمار مددجویان تقدیم سازمان هدفمندی شد، اما تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه تکافوی پرداخت مستمری را نمی‌کرد.»، او موضوع پرداخت نشدن مستمری را تأیید کرد اما سازمان هدفمندسازی این موضوع را تکذیب می‌کند.

سازمان هدفمندی یارانه ها با صدور اطلاعیه‌ای تلاش کرد تا بار سنگین اعتراض معلولان را از روی دوش خود بردارد. در اطلاعیه آمده است:« نشر اخبار در خصوص قطع پرداخت مستمری مددجویان واجد شرایط که توسط سازمان بهزیستی کشور به سازمان هدفمندی معرفی می شوند، بی اساس است.»

با وجود این اطلاعیه،‌ مروتی فعال حقوق معلولان تکذیب را قبول ندارد و تأکید کرد:«بودجه اختصاص پیدا کرده برای پرداخت مستمری کافی نبوده و سازمان هدفمندی۱۳ هزار نفر را حذف کرده‌اند.»

وعده وزیر رفاه برای رفع مشکل مستمری‌ها

احمدی میدری پس از آنکه از مجلس رأی اعتماد گرفت و راهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد،‌ اولین گفتگو خود را به موضوع معلولان اختصاص داد.

چند روز بعد هم در یادداشتی به مسئله قطع مستمری معلولان پرداخت و نوشت:« با حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه در مورد عدم پرداخت یارانه حدود ۱۳ هزار نفر از افراد دارای معلولیت صحبت کردم. از ایشان خواستم با توجه به انتظاری که شکل گرفته، کمک کنند که هرچه زودتر پرداخت انجام شود. به وزارتخانه هم که برگشتم با رئیس بهزیستی علی‌محمد قادری، صحبت کردم که با سازمان هدفمندی یارانه‌ها رایزنی کنند و نتیجه آن را اطلاع دهند.»

چالش معلولان در چند قدمی استخدام

بعد از گذشت ۱۰ سال از تصویب قانون حمایت از معلولان که دستگاه‌های اجرایی را موظف کرده بود باید سه درصد از ظرفیت استخدامی خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص بدهند، در آخرین روزهای دولت شهید رئیسی، آزمون استخدامی ویژه افراد معلولیت در خردادماه برگزار شد.

چالش از آنجا آغاز شد که اداره کل سرمایه انسانی وزارت کشور با انتشار اطلاعیه‌ای از داوطلبان معرفی شده مرحله نخستین آزمون استخدامی اختصاصی معلولان درخواست کرد تا ۷ شهریور برای ارائه و بررسی مدرک به وزارت کشور مراجعه کنند و عدم حضور به معنای انصراف است، این اطلاعیه با توجه به محدودیت حرکتی معلولان با اعتراض مواجه شد.

این اعتراض‌ها موجب شد تا وزارت رفاه در اطلاعیه‌ای اعلام کند، مشمولان می‌توانند مدارک خود را در بازه زمانی هفتم تا ۲۱ شهریورماه به اداره کل رفاه هر استان تحویل بدهند.

باید دید در دولت جدید این دو مشکل اصلی معلولان و مددجویان بهزیستی توسط تیم جدید وزارت رفاه حل می‌شود یا نه.