دانشمندان می‌گویند مریخ در قدیم گذشته سرد و یخبندانی داشته است

دانشمندان می‌گویند مریخ در قدیم گذشته سرد و یخبندانی داشته است

تحقیقات محققان نشان می‌دهد این سیاره در گذشته در وضعیت یخبندان و سرمای شدید بوده است. مطالعات انجام شده روی خاک مریخ شواهدی از آب و هوای این سیاره بین ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش ارائه می‌کند. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان از چندین دهه پیش تاکنون به دنبال این […]

تحقیقات محققان نشان می‌دهد این سیاره در گذشته در وضعیت یخبندان و سرمای شدید بوده است. مطالعات انجام شده روی خاک مریخ شواهدی از آب و هوای این سیاره بین ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش ارائه می‌کند.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان از چندین دهه پیش تاکنون به دنبال این سوال بودند که آیا مریخ میزبان حیات بوده یا خیر. برای دریافت پاسخ و کشف این موضوع به دست آوردن اطلاعات در زمینه آب و هوای گذشته این سیاره بسیار مهم است. مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد به دلیل وجود شباهت‌های بین خاک‌های موجود در سطح مریخ و منطقه نیوفاندلند در کانادا، می‌توان دریافت که این سیاره در گذشته هوای سرد و یخبندان داشته و کمتر مستعد میزبانی از زندگی بوده است.

دانشمندان در این مطالعه به دنبال خاک‌هایی روی زمین بودند که شباهت زیادی با موارد مشابه در دهانه گیل مریخ داشته است. به گفته دانشمندان می‌توان از خاک برای نشان دادن تاریخ محیط استفاده کرد. زیرا مواد معدنی موجود در خاک می‌تواند تکامل سرزمین را در طول زمان بیان کند. هدف اصلی در مورد بررسی شکل‌گیری این مواد درک بهتر در مورد شرایط تاریخی سیاره مریخ بوده است.

مطالعات اخیر که در آن خاک‌ها و سنگ‌های دهانه گیل مورد بررسی قرار گرفت نشان می‌دهد در این منابع شواهدی مربوط به آب و هوای مریخ در گذشته ای بین ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش وجود دارد. طبق این منابع، شواهد موجود به زمانی که آب در سیاره مریخ فراوان بوده تعلق دارد. در همان زمان برای نخستین بار زندگی روی زمین ظاهر شده بود. به گفته دانشمندان با بررسی خاک و تجزیه و تحلیل مواد موجود در آن مشخص شد موادی که در این خاک‌ها وجود داشته شباهت زیادی به شرایط زیر قطبی نیوفاندلند دارد.