خواص گلیسیرین برای مراقبت از پوست چیست؟

خواص گلیسیرین برای مراقبت از پوست چیست؟

به نقل از دیجیکالا:

گلیسیرین چیست؟ گلیسیرین یا گلیسرول یک ماده‌ی گیاهی است که حتما در ترکیبات مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌ها یا لوسیون‌ها آن را دیده‌اید. فایده‌ی اصلی گلیسیرین جذب و حفظ رطوبت بیشتر پوست است. هنگامی که گلیسیرین را به پوست خود می‌زنید، هیدراته می‌شود و ظاهر پوست شما را احیا می‌کند و به آن احساس نرمی و لطافت می‌دهد. گلیسیرین در اکثر کرم‌های مراقبتی و آرایشی وجود دارد. گلیسیرین خالص بافتی شفاف و چسبناک دارد و ممکن است بر روی پوست شما لیز و چرب باشد. به دلیل فواید و خواص گلیسیرین مانند آبرسانی عمیق قرار دادن آن در روتین پوستی می‌تواند فواید زیادی برای پوست شما داشته باشد. به طور کلی گلیسیرین برای احیای پوست مؤثر است و حتی حساس‌ترین افراد نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

منابع گلیسیرین

گلیسیرین معمولاً از منابع طبیعی مانند روغن‌های گیاهی یا چربی‌های حیوانی به دست می‌آید و با استفاده از یک روغن گیاهی طبیعی هیدروژنه می‌شود تا اسید‌های چرب و‌ تری‌گلیسیرید ایجاد کند. سپس گلیسیرین استخراج و خالص می‌شود تا محصول نهایی تولید شود. گلیسیرین در صنایع مختلف از جمله لوازم آرایشی، بهداشتی، مراقبتی، مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و داروسازی استفاده می‌شود. گلیسیرین را می‌توان به صورت مصنوعی تولید کرد، اما اکثر محصولات مراقبتی و پوست معمولاً گلیسیرین خود را به طور طبیعی تأمین می‌کنند.

فواید گلیسیرین در مراقبت از پوست

گلیسرین برای صورت

گلیسیرین ماده‌ای است که در محصولات پوستی مانند مرطوب‌کننده‌ها، ماسک‌ها، پاک‌کننده‌ها و سرم‌ها وجود دارد. به پنج دلیل گلیسیرین برای پوست مفید است و می‌تواند در روتین پوستی شما قرار بگیرد.

گلیسیرین پوست و مو ویولت کد 60 حجم 60 میلی لیتر

۱. آبرسان و مرطوب کننده

گلیسیرین به عنوان یک مرطوب‌کننده، رطوبت را از هوا می‌گیرد و به پوست منتقل می‌کند. بنابراین به حفظ رطوبت و سلامت پوست کمک می‌کند. از دیگر خواص گلیسیرین اثر نرم کنندگی و سفت کنندگی پوست است.

۲. تسکین دهنده پوست

گلیسیرین تسکین دهنده و تقویت‌کننده پوست است. این ماده التهاب و قرمزی پوست را سریع کاهش می‌دهد و برای انواع پوست‌های حساس نیز مناسب است.

۳. پاکسازی

گلیسیرین در بیشتر پاک‌کننده‌ها وجود دارد و به آرامی آلودگی‌ها را بدون از بین بردن چربی‌های طبیعی پوست پاک می‌کند و به پوست احساس طراوت و شادابی می‌دهد.

۴. تقویت سد دفاعی پوست

گلیسیرین با جذب و قفل کردن رطوبت به افزایش عملکرد سد طبیعی پوست و محافظت از آن در برابر عوامل استرس‌زای محیطی و آلاینده‌ها کمک می‌کند.

۵. بهبود بافت پوست

از دیگر خواص گلیسیرین می‌توان به آبرسانی قوی، صاف کردن خطوط صورت و بهبود بافت کلی پوست اشاره کرد.

آیا گلیسیرین برای انواع پوست مفید است؟

فواید گلیسیرین برای پوست صورت

گلیسیرین ملایم و غیرسمی است و به طور مؤثر هر نوع پوستی از جمله پوست‌های حساس را آبرسانی و تغذیه می‌کند. اما اینکه گلیسیرین برای پوست شما مناسب است یا خیر، بستگی به مشکلات پوستی و روتین شما دارد. گلیسیرین خالص یا غلظت بالای گلیسیرین می‌تواند روی پوست احساس سنگینی و چسبندگی ایجاد کند. اما هنگامی که با سایر مواد استفاده شود، احساس سبکی و چربی کمتری ایجاد می‌کند. همه چیز به فرمول مواد بستگی دارد.

پوست خشک

یکی از فواید گلیسیرین خاصیت مرطوب کنندگی آن است، بنابراین برای افرادی که پوست خشک دارند عالی است. این ماده رطوبت را از هوا می‌گیرد و آن را به پوست منتقل می‌کند. در این صورت پوست نرم، لطیف و تغذیه می‌شود. گلیسیرین با تقویت سد طبیعی پوست به محافظت از پوست در برابر آلودگی‌ها نیز کمک می‌کند و باعث کاهش خشکی، پوسته پوسته شدن و پیری پوست می‌شود. استفاده مداوم از گلیسیرین منجر به درخشندگی و جوانی پوست می‌شود.

پوست چرب

گلیسیرین حتی با وجود حس چسبناک و چرب خود، جوش‌زا نیست  و منافذ پوست را مسدود نمی‌کند. بنابراین برای پوست‌های چرب نیز مناسب است. گلیسیرین به دلیل خواص آبرسانی که دارد می‌تواند به تعادل چربی طبیعی پوست نیز کمک کند. این ماده‌ی طبیعی در غلظت‌های سبک‌تر می‌تواند به آبرسانی پوست شما کمک کند و آن را شاداب و متعادل نگه دارد. بسته به نیاز پوستی خود بهتر است از غلظت سبک استفاده کنید تا حس چربی روی پوست را تجربه نکنید.

سرم آبرسان و ضدچروک بالانس مدل HYALURONIC INTENSE HYDRATION حجم 30 میلی لیتر

پوست مختلط

گلیسیرین به عنوان یک مرطوب‌کننده، فواید بسیار زیادی برای پوست مختلط دارد. پوست مختلط ترکیبی از پوست چرب و خشک است. گلیسیرین رطوبت را در پوست جذب و حفظ می‌کند، در نتیجه به آبرسانی و رفع بخش‌های خشک پوست کمک می‌کند. از طرفی جوش‌زا نیست و منافذ پوست را مسدود نمی‌کند. در نتیجه برای بخش چرب پوست نیز مناسب است. اضافه کردن گلیسیرین به روتین پوستی می‌تواند به تسکین، آبرسانی، تعادل و تغذیه پوست مختلط کمک کند و پوستی سالم، یکنواخت و درخشانی را ایجاد کند.

پوست حساس

گلیسیرین سمی و تحریک کننده نیست، بنابراین برای پوست‌های حساس نیز مناسب است. این ماده به آبرسانی، تسکین و تغذیه‌ی پوست‌های حساس کمک می‌کند و باعث حساسیت نمی‌شود. همچنین از دیگر خواص گلیسیرین می‌توان به کاهش التهاب و قرمزی پوست اشاره کرد. اما از آنجایی که پوست هر فردی منحصر به فرد است و واکنش متفاوتی به انواع مواد دارد، قبل از استفاده از گلیسیرین آن را روی پوست خود تست کنید.

نحوه‌ی استفاده از گلیسیرین

استفاده از گلیسیرین برای پوست و مو

از گلیسیرین گیاهی خالص می‌توانید روی پوست خود استفاده کنید یا از فرمولاسیون‌های حاوی گلیسیرین (مانند مرطوب کننده‌ها) در غلظت‌های مختلف استفاده کنید. از آنجایی که گلیسیرین حالتی چسبناک دارد، ممکن است کمی احساس چربی ایجاد کند. نحوه‌ی استفاده از این ماده به ترجیح شما بستگی دارد. گلیسیرین وزن مولکولی کمتری نسبت به سایر مرطوب‌کننده‌های قوی مانند اسید هیالورونیک دارد. بنابراین برای مرطوب کردن پوست فوق‌العاده است. همان طور که گفته شد از خواص گلیسیرین خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی بالای آن است.

عوارض جانبی گلیسیرین برای پوست

فواید گلیسیرین خیلی بیشتر از عوارض آن است و به عنوان یک محصول ملایم و غیرسمی، عموماً هیچ عارضه‌ی جانبی روی پوست ندارد. با این حال پوست هر فردی متفاوت است و واکنش آلرژیک ممکن است اتفاق بیفتد. قبل از استفاده از هر محصولی آن را تست کنید. بعد از تست با مقدار کمی شروع به استفاده کنید و بعد مقدار آن را افزایش دهید. در صورت بروز هر گونه واکنش استفاده از آن را متوقف کنید و با یک متخصص پوست مشورت کنید.

کلام آخر

گلیسیرین یک ماده‌ی مرطوب کننده همه کاره و ضروری برای پوست است. از فواید گلیسیرین می‌توان به اثر آبرسانی، مرطوب کنندگی و متعادل کردن چربی طبیعی پوست اشاره کرد. اگر به دنبال یک آبرسان قوی برای روتین پوستی خود هستید، از گلیسیرین در کنار سایر کرم‌های آبرسان استفاده کنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: annmariegianni

روتین پوستی