خواص جادویی دمنوش زنجبیل! + طرز تهیه و مصرف

استفاده از زنجبیل به عنوان یک درمان سنتی به ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. یکی از راه‌های محبوب مصرف زنجبیل به صورت دمنوش است که با ریشه تازه درست می‌شود. نوشیدن دمنوش زنجبیل ممکن است برای هضم غذا، التهاب و سرماخوردگی مفید باشد.

دمنوش زنجبیل

به گزارش همشهری آنلاین،‌ استفاده از زنجبیل به عنوان یک درمان سنتی به ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. یکی از راه‌های محبوب مصرف زنجبیل به صورت دمنوش است که با ریشه تازه درست می‌شود. نوشیدن دمنوش زنجبیل ممکن است برای هضم غذا، التهاب و سرماخوردگی مفید باشد.

علاوه بر این، طعم خوبی دارد و احساس نشاط و سرزندگی به شما می‌دهد.

شما راحتی می‌توانید این دمنوش را در خانه تهیه کنید؛ اما قبل از توصیه می‌کنیم خواص دمنوش زنجبیل را بشناسید تا از هر جرعه نوشیدن آن لذت بسیار ببرید. در این مقاله از «همشهری آنلاین» به مزایای جادویی دمنوش زنجبیل می‌پردازیم.

دمنوش زنجبیل چیست؟

دمنوش زنجبیل یک نوشیدنی گیاهی تسکین دهنده است که از ریشه گیاه زنجبیل (Zingiber Officinale) تهیه می‌شود. چای زنجبیل که به خاطر طعم تند و گرمش شناخته می‌شود، برای قرن‌هاست که در فرهنگ‌های مختلف به دلیل فواید سلامتی و خواص دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: با این ۵ دمنوش به استقبال پاییزی بدون دردسر بروید

این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان است و به کاهش علائم سرماخوردگی، بهبود گردش خون و کاهش درد عضلانی کمک می‌کند. شما می‌توانید دمنوش زنجبیل را به صورت گرم یا سرد و با اضافه کردن لیمو یا عسل برای افزایش طعم و مزایای سلامتی بیشتر میل کنید. بدون شک، با شناخت خواص دمنوش زنجبیل بهتر می‌توانید از این نوشیدنی برای بهبود سلامتی خود استفاده کنید.

خواص جادویی دمنوش زنجبیل! + طرز تهیه و مصرف

خواص دمنوش زنجبیل

زنجبیل حاوی ترکیباتی مانند شوگاول و جینجرول است که برای سلامتی مفید هستند. طبق یک بررسی در سال 2015 میلادی، شوگاول و جینجرول هر دو فعالیت‌های ضد سرطانی، ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد حساسیت دارند. یک مقاله در سال 2019 میلادی بیان می‌کند که زنجبیل تازه حاوی سطوح بالاتری از جینجرول نسبت به زنجبیل خشک است. به همین دلیل، نوشیدن چای زنجبیل به شدت توصیه می‌شود. در ادامه به خواص دمنوش زنجبیل اشاره می‌کنیم:

مبازره با سرطان

زنجبیل با مهار رشد سلول‌های سرطانی خاص و کاهش التهاب در بدن، پتانسیل تکمیل درمان‌های سنتی سرطان را افزایش می‌دهد. مطالعات روی زنجبیل نشان داده‌اند که جینجرول ممکن است از برخی سرطان‌ها مانند سرطان تخمدان، روده بزرگ و پانکراس جلوگیری کند. در حالی که نوشیدن دمنوش زنجبیل یک درمان نیست، اما خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن می‌تواند به محافظت از بدن شما کمک کند.

زنجبیل همچنین یک گزینه بی‌خطر برای کاهش علائم تهوع و درد است. این نشانه‌ها اغلب با درمان سرطان همراه هستند. هنگامی که تحت شیمی درمانی هستید، افزودن زنجبیل به رژیم غذایی به مبارزه با عوارض جانبی درمان تهوع یا سرگیجه کمک می‌کند. در حالی که زنجبیل نباید به عنوان یک درمان مستقل برای سرطان در نظر گرفته شود، ترکیب آن در یک رژیم غذایی متعادل ممکن است حمایت بیشتری از شما برای مقابله با سرطان ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: چند توصیه به عاشقان دمنوش ها این نوشیدنی باعث تنبلی روده می شود

افزایش سلامت قلب و کنترل فشار خون

خواص دمنوش زنجبیل در ویژگی‌های ضد التهابی آن نهفته است. زنجبیل علاوه بر کمک به سلامت قلب، به عنوان یک رقیق کننده خون عمل می‌کند که می‌تواند در پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی مفید باشد. رقیق‌کننده‌های خون خطر لخته شدن خون را کاهش می‌دهند تا خطر حمله قلبی یا سکته کم شود.

یکی دیگر از راه‌هایی که زنجبیل از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند، کاهش فشار خون و کلسترول است. انباشته شدن کلسترول می‌تواند شریان‌ها را مسدود کند و خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد. علاوه بر این، نشان داده شده است که زنجبیل به طور مثبتی بر متابولیسم لیپیدها تأثیر می‌گذارد و باعث تجزیه چربی‌ها در جریان خون می‌شود. این به نوبه خود می‌تواند به حفظ سطح کلسترول سالم و جلوگیری از تجمع پلاک در شریان‌ها کمک کند. زنجبیل همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد و قند خون را کاهش می‌دهد.

خواص جادویی دمنوش زنجبیل! + طرز تهیه و مصرف

کاهش درد و تورم

زنجبیل یک مسکن طبیعی است که انواع دردها از جمله درد عضلانی و ناراحتی ناشی از درد قاعدگی را کاهش می‌دهد. با بررسی خواص دمنوش زنجبیل متوجه می‌شوید که این نوشیدنی جایگزین بسیار خوبی برای داروهای مسکن بدون نسخه است، زیرا جینجرول‌ها به عنوان یک ضد التهاب عمل می‌کنند. همچنین جینجرول‌ها برای از بین بردن ترکیباتی که باعث درد می‌شوند، اثرات مفیدی زیادی ارائه می‌دهند.

خواص ضد التهابی زنجبیل باعث کاهش درد مرتبط با آرتریت و افزایش تحرک مفاصل می‌شود. مبتلایان به آرتریت اغلب برای کاهش علائم خود داروهای ضد التهابی تجویز می‌کنند، اما زنجبیل به عنوان یک جایگزین طبیعی عمل می‌کند. همچنین با انتقال دهنده‌های عصبی تعامل دارد و حتی می‌تواند سیگنال‌های درد را در مغز مهار کند. این عمل دوگانه، زنجبیل را به یک داروی همه کاره و جامع برای درمان‌های معمولی مدیریت درد تبدیل می‌کند.

کاهش حالت تهوع

یکی از شناخته شده‌ترین خواص دمنوش زنجبیل، توانایی آن در تسکین حالت تهوع است. درحقیقت، زنجبیل به آرام کردن ناراحتی معده کمک می‌کند. ترکیبات زیست فعال آن اثرات ضد تهوع دارد که با سیگنال‌هایی مغز و روده که باعث تهوع و استفراغ می‌شود را مسدود می‌کند. این کار را از طریق خواص ضد التهابی، واکنش بهتر گوارشی و هورمون‌هایی که فشار خون را برای آرام کردن بدن تنظیم می‌کنند، انجام می‌دهد. چه آن را از طریق ریشه زنجبیل تازه یا دمنوش زنجبیل مصرف کنید، این امکان را دارید از تمام فواید تسکین دهنده این گیاه مغذی استفاده کنید.

خواص جادویی دمنوش زنجبیل! + طرز تهیه و مصرف

کاهش وزن

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زنجبیل به کاهش وزن کمک می‌کند. خواص ترموژنیک زنجبیل به آن اجازه می‌دهد تا دمای بدن را افزایش داده و به کالری سوزی کمک کند. زنجبیل همچنین سطح انسولین را کنترل کرده و به ریکاوری بعد از تمرین کمک می‌کند. وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، زنجبیل می‌تواند متابولیسم شما را تقویت کند و برای جلوگیری از پرخوری باعث احساس سیری در شما شود.

به عبارتی، دمنوش زنجبیل این یک راه حل نیست، اما وقتی با سایر راهکارهای کاهش وزن ترکیب شود، می‌تواند نتایج موثرتری داشته باشد. اگر مبتلا به بیماری زمینه‌ای هستید. مشاوره با یک متخصص تغذیه قبل از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی توصیه می‌شود.

حفاظت از مغز

بهبود عملکرد مغز از خواص دمنوش زنجبیل است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم زنجبیل ممکن است در محافظت از سیستم عصبی نیز نقش داشته باشد و از کاهش عملکرد مغز ناشی از افزایش سن جلوگیری کند. التهاب مزمن به مرور زمان بر مغز شما تأثیر می‌گذارد و ممکن است باعث کاهش عملکرد مغز شود. این موضوع ممکن است منجر به شرایط شناختی، مبارزات سلامت روان یا بیماری آلزایمر شود.

زنجبیل به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی، التهاب را کاهش می‌دهد و از مغز در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین با افزایش انتقال دهنده‌های عصبی در مغز ما که مسئول حافظه، تمرکز و زمان واکنش هستند، عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد. زنجبیل حتی دوپامین و سروتونین را آزاد می‌کند تا به مبارزه با بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب کمک کند.

بیشتر بخوانید: چرا نباید زیاد دمنوش بخوریم؟ عارضه جایگزینی شیر گیاهی به جای شیر گاو

کمک به کنترل قند خون

ثابت شده است که چای زنجبیل به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند و برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا کسانی که سعی در حفظ سطح گلوکز ثابت دارند مفید است. ترکیبات فعال موجود در زنجبیل مانند جینجرول می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد. مصرف منظم دمنوش زنجبیل ممکن است به بهبود توانایی بدن در متابولیسم گلوکز کمک کند و در نتیجه خطر افزایش ناگهانی و سقوط در سطح قند خون را کاهش دهد.

خواص جادویی دمنوش زنجبیل! + طرز تهیه و مصرف

کمک به سلامت پوست

از خواص دمنوش زنجبیل می‌توان بهبود سلامت پوست اشاره کرد. این نوشیدنی می‌تواند با افزایش گردش خون و خواص ضد عفونی کننده، سلامت پوست را بهبود بخشد. ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری زنجبیل به طور مستقیم به آبرسانی و تغذیه پوست کمک می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های زنجبیل حتی می‌توانند از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند و تجزیه کلاژن را کاهش دهند و پوست را جوان‌تر و انعطاف پذیرتر نشان دهند.

دمنوش زنجبیل همچنین می‌تواند رنگ چهره را روشن کند، زیرا با افزایش گردش خون، درخشندگی طبیعی پوست را افزایش می‌دهد. خواص ضد عفونی کننده این نوشیدنی می‌تواند علائم آکنه را بهبود بخشد. از طرفی، چای زنجبیل می‌تواند زخم‌های ناشی از آکنه را بهبود دهد.

آیا مصرف دمنوش زنجبیل عوارض دارد؟

خواص دمنوش زنجبیل بسیار بیشتر از عوارض آن است، اما توصیه می‌شود که اگر شرایط زیر را دارید، از نوشیدن آن خودداری کنید:

  • اگر تب بالا، پوست ملتهب، زخم یا سنگ کیسه صفرا دارید، زنجبیل مصرف نکنید.
  • به نظر می‌رسد هیچ مشکل ایمنی در استفاده کوتاه مدت از زنجبیل برای درمان تهوع و استفراغ در طول دوره بارداری وجود ندارد. در عین حال، استفاده طولانی مدت از زنجبیل به عنوان یک داروی گیاهی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا مصرف منظم آن می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی در زنان شود. زنجبیل ممکن است انقباضات رحمی را تحریک کند.
  • نوشیدن چای زنجبیل را به مدت 5 تا 7 روز قبل از روز عمل جراحی متوقف کنید، زیرا زنجبیل یک عامل ضد انعقاد است.
  • اگر از داروهای رقیق کننده خون، باربیتورات‌ها، بتابلوکرها استفاده می‌کنید، باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید، زیرا زنجبیل ممکن است با این داروها تضاد داشته باشد.
  • اگر سابقه سنگ کیسه صفرا دارید، تنها پس از مشورت دقیق با پزشک متخصص تغذیه می‌توانید زنجبیل را مصرف کنید، زیرا احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد.
  • نکته منفی زنجبیل این است که در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند معده شما را ناراحت کند، بنابراین مراقب مقدار مصرفی خود باشید.

خواص جادویی دمنوش زنجبیل! + طرز تهیه و مصرف

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

برای برخورداری از همه خواص دمنوش زنجبیل، بهتر است این نوشیدنی را در خانه به دو روش زیر درست کنید:

روش تهیه با آب

مواد تشکیل دهنده:

  • ریشه زنجبیل تازه (به مقدار لازم)
  • آب (2 فنجان)
  • عسل یا شکر (اختیاری)
  • برش لیمو (اختیاری)

روش تهیه:

  1. زنجبیل را پوست بگیرید و برش دهید. برای پاک کردن پوست ریشه زنجبیل از یک لایه بردار سبزیجات استفاده کنید.
  2. زنجبیل را نازک برش دهید یا آن را به قطعات کوچک خرد کنید تا عطر و طعم خود را آزاد کند.
  3. در یک قابلمه، 2 فنجان آب را روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید تا بجوشد. هنگامی که آب به جوش آمد، زنجبیل ورقه شده یا خرد شده را به تابه اضافه کنید.
  4. حرارت را کم کنید و زنجبیل را حدود 10 تا 15 دقیقه در آب جوش بگذارید. هرچه بیشتر بپزید، طعم آن قوی‌تر می‌شود.
  5. بعد از جوشیدن، قابلمه را از روی حرارت بردارید. از یک صافی خوب برای ریختن چای در فنجان استفاده کنید و تکه‌های زنجبیل را دور بریزید.
  6. عسل یا شکر را به عنوان مزه اضافه کنید، هم بزنید تا حل شود. برای طعم بیشتر می‌توانید یک تکه لیمو به نوشیدنی خود اضافه کنید.

روش تهیه با شیر

مواد تشکیل دهنده:

  • ریشه زنجبیل تازه (به مقدار لازم)
  • آب (یک فنجان)
  • شیر (یک فنجان)
  • عسل یا شکر (اختیاری)
  • هل یا دارچین (اختیاری)

روش تهیه:

  1. درست مانند روش زنجبیل با آب، در این روش نیز ابتدا ریشه زنجبیل را پوست بگیرید و آن را به قطعات کوچک برش دهید یا خرد کنید.
  2. در یک قابلمه یک فنجان آب را روی حرارت متوسط رو به بالا بجوشانید. وقتی آب به جوش آمد، تکه‌های زنجبیل را به آب اضافه کنید.
  3. 3.حرارت را کم کنید و اجازه دهید زنجبیل حدود 10 تا 15 دقیقه بجوشد و طعم آن در آب دم بکشد.
  4. بعد از دم کشیدن، یک لیوان شیر را در آن بریزید. اجازه دهید مخلوط روی حرارت داغ شود اما به جوش نیاید. هر از گاهی هم بزنید تا طعم زنجبیل به طور یکنواخت در سراسر شیر مخلوط شود.
  5. چای را از روی حرارت بردارید و با استفاده از یک صافی خوب در یک فنجان صاف کنید و تکه‌های زنجبیل را دور بریزید.
  6. عسل یا شکر را به عنوان مزه اضافه کنید و خوب هم بزنید. برای گرما و طعم بیشتر می‌توانید هل یا دارچین روی دمنوش بپاشید.

خواص جادویی دمنوش زنجبیل! + طرز تهیه و مصرف

بهترین زمان مصرف دمنوش زنجبیل

اگر می‌خواهید از خواص دمنوش زنجبیل بهره مند شوید، بهترین زمان را برای نوشیدن این دمنوش انتخاب کنید. بهترین زمان برای مصرف چای زنجبیل به فوایدی که به دنبال آن هستید بستگی دارد. نوشیدن این دمنوش در صبح با معده خالی می‌تواند باعث شروع هضم بهتر، افزایش متابولیسم و افزایش انرژی شود. همچنین به رفع حالت تهوع کمک می‌کند و ناراحتی معده را تسکین می‌دهد و برای کسانی که مستعد ناراحتی صبحگاهی هستند ایده آل است.

اگر قبل از غذا مصرف شود، دمنوش زنجبیل می‌تواند اشتها را تحریک کرده و هضم بهتری داشته باشد. در شب نیز به ویژه برای کسانی که از سوء هاضمه یا نفخ رنج می‌برند، می‌تواند به آرامش بدن، کاهش تنش عضلانی و بهبود کیفیت خواب کمک کند.

کلام آخر

چای زنجبیل یک نوشیدنی گرم و تسکین دهنده است که به لطف ترکیب غنی از ترکیبات زیست فعال، به ویژه جینجرول و شوگاول، فواید زیادی برای سلامتی دارد. این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی هستند و چای زنجبیل را برای کاهش مشکلات گوارشی، کاهش حالت تهوع و تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا موثر می‌سازند. علاوه بر این، ممکن است به بهبود گردش خون، حمایت از سیستم ایمنی و افزایش سلامت کلی بدن کمک می‌کند. با شناخت خواص دمنوش زنجبیل می‌توانید از این نوشیدنی در تمامی فصول به ویژه پاییز و زمستان نهایت استفاده را ببرید.