حواشی تمام‌نشدنی فیلم «نگران نباش عزیزم»؛ جنجالی‌ترین اثر سینمایی سال

به نقل از دیجیکالا:

فیلم نگران نباش عزیزم

نارضایتی بازیگران، عشق‌بازی در پشت‌صحنه و یک فیلم‌ساز تازه‌وارد با جنجال‌های فراوان، «نگران نباش عزیزم» (Don’t Worry Darling) پیش از اکران، به بزرگ‌ترین ملودرام سینمایی سال ۲۰۲۲ تبدیل شده است.

برای فیلم‌های بزرگی که می‌خواهند در گیشه به موفقیت برسند، یک تور تبلیغاتی بی‌نقص ضروری است. تهیه‌کنندگان می‌دانند که هر شایعه و هر مشکل کوچکی می‌تواند باعث شود تا اثر پرخرج و پرهیاهویی که تولید کرده‌اند به یک شکست تبدیل شود، بنابراین همه‌چیز را با وسواس ویژه‌ای مدیریت می‌کنند. اما برای ساخته‌ی جدید «اولیویا وایلد» شرایط برعکس شده و این فیلم درام-تریلرِ روان‌شناختی همانند «فلش» دیگر محصول پرماجرای استودیوی «برادران وارنر»، در موقعیتی قرار گرفته است که دیگر کاری از دست سرمایه‌گذاران برنمی‌آید جز اینکه برای موفقیت آن دعا کنند.

اولین مقصد نگران نباش عزیزم، نمایش در «جشنواره‌ی فیلم ونیز» خواهد بود و همه بی‌صبرانه منتظر هستند تا ببینند در کنفرانس خبری آن چه کسی حضور خواهد داشت اما چرا این کنفرانس به‌یک‌باره اهمیت پیدا کرده است؟ اولیویا وایلد که پس از اکران «بوک اسمارت»، برای تولید این فیلم و دریافت حق امتیاز آن تلاش فراوانی کرد و در نهایت موفق شد یک تیم بازیگری درجه‌یک را در اختیار بگیرد، حالا با نقش اصلی فیلم، «فلورنس پیو» صحبت هم نمی‌کند و او در ونیز حضور ندارد! شاید به این دلیل که با پیو صادق نبوده و با بازیگر نقش مقابل وی، «هری استالز» وارد رابطه‌ی عاشقانه شده است.

و تعجب‌آور نیست اگر «شایا لباف» که خودش استاد بلامنازع جنجال‌سازی است، در ونیز ظاهر شود و همان پاکت کاغذی قهوه‌ای را برسرش بگذارد که همراه با آن در «جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم برلین» سال ۲۰۱۴ ظاهر شده بود یا شوهر سابق اولیویا وایلد، «جیسون سودیکیس» که به‌تازگی جنگ حقوقی برای گرفتن حضانت فرزندانش را به وایلد باخته است، بی‌خبر در کنفرانس خبری ظاهر شود و بر سر همگان فریاد بکشد.

اگر اخبار را دنبال کرده باشید، احتمالا از حادثه‌ی ماه آوریل که در «سینماکان» رخ داد آگاهی دارید، جایی که وایلد روی صحنه رفته بود تا فیلم نگران نباش عزیزم را معرفی کند و در همان لحظات یک پاکت نامه‌ی مرموز به دستش رسید که حاوی ابلاغیه دادگاه پیرامون حضانت فرزندانش بود. «آنتونی دی‌آلساندرو» نویسنده‌ی وب‌سایت «ددلاین» این اتفاق را «حرکتی زننده» توصیف کرد که با هدف «خراب کردن لحظه‌ی درخشان یک ستاره در مقابل چشمان ۴۱۰۰ نفر» انجام شده است. سودیکیس بعدها گفت که از این ماجرا هیچ اطلاعی نداشته است اما نمی‌توان حرف‌های او را باور کرد، بی‌گمان تیم حقوقی سودیکیس می‌توانست این نامه را در زمان مناسب‌تری به دست همسر سابق وی برساند یا آن را به محل زندگی‌اش بفرستد. اگرچه وایلد با خواندن نامه غافل‌گیر نشد، کنترل خود را حفظ کرد و بدون اینکه واکنشی نشان دهد، به تشریح و معرفی فیلم جدیدش پرداخت. او مدتی بعد در یک مصاحبه گفت «به دلیل همین رفتارها آن رابطه را ترک کردم».

اما چه شد که تیم رسانه‌ای فلورنس پیو او را از تور تبلیغاتی فیلم نگران نباش عزیزم کنار کشید؟ او پیش از این قرار بود تا حداقل در جشنواره‌ی فیلم ونیز حضور پیدا کند اما حتی این یک مورد هم در نهایت لغو شد. دلایل غیبت وی روی کاغذ قانع‌کننده است، او باید به‌زودی فیلم‌برداری «تل‌ماسه ۲» را آغاز کند و فرصت تبلیغ دیگر فیلم موردانتظارش را ندارد اما شاید حقیقت چیز دیگری باشد. به همین منوال، سکوت محض او در شبکه‌های مجازی در ماه‌های اخیر هم نمی‌تواند بدون دلیل باشد (او حتی برای فیلم «اوپنهایمر» که سال ۲۰۲۳ اکران خواهد شد، تبلیغ کرده است اما برای نگران نباش عزیزم؟ هیچ). در همین بازه‌ی زمانی، وایلد همه‌ی انرژی خود را صرف این کرد تا همکاری‌اش با پیو را در کانون توجه قرار دهد اما این تعریف‌وتمجیدها برای دخترک بازیگر بی‌معنا بود، او نه آن‌ها را بازنشر می‌کرد و نه پاسخ می‌داد.

شایا لباف را باید باعث‌وبانی خراب شدن رابطه‌ی پیو و وایلد بدانیم اما در حقیقت این وایلد بود که با «تحریف حقایق» و «دروغ‌گویی» به حواشی دامن زد. او در مصاحبه با وب‌سایت «ورایتی»، از «اخراج» لباف سخت گفت (که انتخاب اولش برای نقش اصلی مرد فیلم بود). وایلد «گرایش به ستیزه‌جویی» را دلیل کنار گذاشتن لباف اعلام کرد و به این نکته اشاره داشت که قصد داشته است تا یک «محیط امن و آکنده از اعتماد» ایجاد کند که با حضور لباف میسر نمی‌شد. بدیهی بود که لباف ساکت نماند و جواب این انتقادات را بدهد اما جواب‌های او حقایق تازه‌ای را فاش کرد، از جمله اینکه او اصلا اخراج نشده بلکه خودش از پروژه کنار رفته است.

فیلم نگران نباش عزیزم

با فاش شدن محتویات ایمیلی که لباف با وایلد ردوبدل کرده بود، مشخص شد که لباف دست‌کم در این یک مورد، آدم بد قصه نیست: «من و تو هر دو دلایل خروج من را می‌دانیم. فیلم را ترک کردم چون بازیگران تو و من زمان کافی برای تمرین نداشتیم». این تمام ماجرا نبود، به نظر می‌رسد که فلورنس پیو با لباف مشاجره داشته است، از حضور این بازیگر در پروژه به هر دلیلی رضایت نداشت یا علاقه‌مند نبود تا با او همکاری کند و این مسائل را با وایلد نیز در میان گذاشته بود. احتمالا وایلد به‌شکلی رفتار کرده که پیو فکر کند با یکدیگر هم‌نظر هستند (شاید هم با پیو مخالفت کرده و ناراحتی پیو از حضور در فیلم از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد) اما در هر صورت، خواسته‌ی قلبی کارگردان چیز دیگری بود: اینکه لباف حتما به عنوان بازیگر در فیلم حضور داشته باشد اما این مسئله را از کجا می‌دانیم؟ لباف برای اینکه حرف‌های وایلد پیرامون اخراج را نقض کند، ویدیویی را هم منتشر کرد که به سرعت در همه‌ی رسانه‌ها پخش شد. در این ویدیو، وایلد با «قلبی شکسته» از لباف خواهش می‌کند تا «مشکلاتش با پیو را حل کرده و به فیلم‌برداری بازگردد». او همچنین می‌گوید که «هنوز حاضر نیست تسلیم شود» و خروج لباف را یک «زنگ هشدار برای خانم فلو» می‌داند. پس صحبت‌های وایلد در مورد اخراج لباف حقیقت نداشت و فکرش را نمی‌کرد که لباف در این زمینه اظهارنظر کند یا مدرکی در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

مشکل دیگر اینجا است که فلورنس پیو هم این ویدیو را تماشا کرد و متوجه شد که وایلد با او صادق نبوده است. فراموش نکنیم که همه‌ی این اتفاقات پیش از شکایت خواننده‌ی انگلیسی، «اف‌کی‌اِی توئیگز» از لباف رخ داده است. توئیگز که میان سال‌های ۲۰۱۸ الی ۲۰۱۹ با لباف وارد رابطه‌ی عاشقانه‌ شده بود، مدتی قبل از او برای ضرب‌وجرح و تعرض به دادگاه شکایت کرد. لباف که ابتدا این اتهامات را پذیرفته بود و گفت که «خجالت‌زده» است، مدتی بعد تمامی آن‌ها را انکار کرد. با وجود این، با توجه به پیشینه‌ی وی، می‌توان درک کرد که چرا فلورنس پیو علاقه‌ای به این همکاری نداشت اما رفتارهای دوگانه‌ی وایلد برایش ناامیدکننده بود، زیرا احساس می‌کرد که این کارگردان، آن‌قدرها که ادعا می‌کند، حامی او نیست؛ دستِ‌کم ویدیوی فاش‌ شده چنین چیزی را نشان می‌داد. و البته وایلد باید خوشحال باشد که مشکلات حل و لباف راضی به بازگشت نشد، در غیر این صورت، حواشی فیلم با حضور بازیگری که به دلیل تعرض باید به دادگاه برود، چند برابر می‌شد.

جنجال‌ها ممکن بود به اتمام برسد (یا حداقل برای مدتی کوتاه آرامش در محل فیلم‌برداری حکم‌فرما باشد) اگر به جای لباف، هری استایلز برای نقش اصلی انتخاب نمی‌شد. کشمکش‌ها با حضور استایلز ادامه پیدا کرد، زیرا وقتی میان کارگردان و بازیگر رابطه‌ی عاشقانه شکل بگیرد، منطقی است که همه‌ی رسانه‌ها و مجلات زرد بخواهند روی آن مانور دهند. وایلد و استایلز در مرکز توجه قرار گرفتند و پیو، دیگر ستاره‌ی بزرگ فیلم به حاشیه رفت. اگر این‌ها کافی نیست، نارضایتی پیو از کارگردانی و رویکرد وایلد به فیلم را هم اضافه کنید.

پیو که به مرحله‌ی سرد شدن و بی‌اعتنایی رسیده بود، در گفتگو با مجله‌ی «بازار»، نگرش وایلد به بعضی از بخش‌های فیلم را مورد انتقاد قرار داد، از جمله‌ اینکه در بعضی از سکانس‌ها، تمرکز فیلم‌ساز روی «لذت زنانه» قرار دارد که باعث شده فیلم به اثری سطحی تبدیل شود، او همچنین مانور فیلم روی «نماهای جنسی» را محکوم کرد: «من برای این کارها به صنعت سینما نیامده‌ام». علاوه‌بر این‌ها، مدتی قبل یک ویدیوی کوتاه از هنرمایی هری استایلز در فیلم منتشر شد که به دلایل نامربوط همانند لهجه‌ی ضعیف بریتانیایی‌‌ِ شمال غربی‌اش موردانتقاد قرار گرفت. از آن بدتر اینکه مهارت‌های بازیگری وی زیر سوال رفت و مخاطبان از این مسئله صحبت می‌کردند که قرار گرفتن او در مقابل بازیگر درجه‌یکی همچون فلورنس پیو همانند یک شوخی بزرگ است؛ استایلز نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

با این تفاصیل، واضح است که فیلم نگران نباش عزیزم فارغ از کیفیتی که دارد، بیشتر برای حواشی‌اش به یاد خواهد ماند. در این میان شاید نگران‌ترین افراد، اعضای استودیوی برادران وارنر باشند که اگر «بلک آدام» را کنار بگذاریم، این فیلم قرار بود بزرگ‌ترین اثر سینمایی امسال آن‌ها باشد. نمی‌توان انتظار داشت که منتقدان این جنجال‌ها را در هنگام نقد فیلم فراموش کنند و سازندگان باید خوش‌بین باشند که فیلم نقدهای مثبت فراوانی دریافت کند. مقصر اصلی همچنان وایلد است، از دروغ‌هایی که درباره‌ی لباف گفت و در پشت پرده با او طور دیگری رفتار می‌کرد تا حرف‌های سوال‌برانگیزی که درباره‌ی فیلم زد. به هر حال فیلمی که راجع به سوءاستفاده از همسر و تعرض است را نباید «سیروسلوک عرفانیِ اغراق‌آمیزِ زنانه» توصیف کنید، خصوصا اگر در جایگاه کارگردان قرار دارید. ضمن اینکه شایعاتی پیرامون رفتارهای نامتعارف این فیلم‌ساز در صحنه‌ی فیلم‌برداری شنیده می‌شود، اینکه رفتار مناسبی ندارد و دیگران را تنبیه می‌کند.

از طرف دیگر، هنگامی که با یکی از مشهورترین سلبریتی‌های چند سال اخیر وارد رابطه‌ی عاشقانه می‌شوید و ۱۰ سال هم از او بزرگ‌تر هستید، باید انتظار بازخوردهای منفی را داشته باشید. اگرچه این حملات به وایلد عادلانه نبوده است و تبعیض‌گرایانه جلوه می‌کند. وایلد اولین فیلم‌سازی نیست که با یکی از بازیگران فیلمش وارد رابطه‌ شده است. اگر تاریخ سینما را مرور کنید، با صدها فیلم‌ساز مولف مرد روبه‌رو می‌شوید که این کار را انجام داده‌اند و هرگز مورد انتقاد قرار نگرفته‌اند.

در هالیوود دیدگاهی وجود دارد که می‌گوید: «هر جَوسازی، تبلیغ و بازخوردی حتی منفی، در نهایت می‌تواند مثبت باشد» و حالا برادران وارنر امیدوار است که این نوع نگاه در رابطه با نگران نباش عزیزم صدق کند و این جنجال‌ها باعث شود تا مخاطبانِ کنجکاو برای تماشای فیلم به سینماها بروند. آمارها هم همین را نشان می‌دهد. مدتی قبل، پیش از آنکه تبلیغات تلویزیونی اثر آغاز شود، یک نظرسنجی مشخص کرد که ۷۰ درصد مخاطبان به دلیل جنجال‌های پشت‌صحنه، علاقه‌مند شده‌اند تا این فیلم را تماشا کنند.

البته فیلم‌های زیادی وجود داشته‌اند که از حواشی و اخبار منفی سودی نبرده‌اند و در نهایت شکست مطلق را تجربه کرده‌اند، از «دروازه‌ی بهشت» (۱۹۸۰) تا «گربه‌ها» (۲۰۱۹). در مقابل، آثاری را هم پیدا می‌کنید که اگر حواشی نداشتند، به‌راحتی فراموش می‌شدند اما زیر ذره‌بین همگان قرار گرفتند تا بفروشند. همانند دعواهای بی‌پایان «جوآن کراوفورد» و «بت دیویس» در پشت‌صحنه‌ی فیلم‌برداری «چه بر سر بیبی جین آمد؟» (۱۹۶۲) که نه تنها جایگاه اثر را به عنوان یک «فیلم کالت» تثبیت کرد بلکه باعث شد تا هر دو بازیگر، بزرگ‌ترین موفقیت تجاری کارنامه‌ی هنری‌شان را تجربه کنند.

پروسه‌ی ساخت فیلم «جنگ جهانی زد» (۲۰۱۳) به حدی بحرانی بود که کمابیش همه مطمئن بودند به یک شکست تجاری بزرگ تبدیل می‌شود اما در نهایت ۵۴۱ میلیون دلار فروخت. یک فیلم جنجالی کوچک به نام «تایتانیک» (۱۹۹۷) را به یاد دارید؟ یا «بوهمین راپسودی» (۲۰۱۸) چطور؟ آن فیلم مسیری را طی کرد که کابوس هر استودیویی است، از کارگردانی که همه از او نفرت داشتند تا فیلم‌نامه‌ای آشفته که مشخص نبود قرار است چگونه تمام شود تا بازیگرانی که از فیلم خارج شدند و ویدیوهای تبلیغاتی احمقانه‌ای که مورد تمسخر قرار گرفتند. این فیلم در پایان ۹۱۱ میلیون دلار فروخت و چهار جایزه‌ی اسکار را هم به خانه برد.

بنابراین همچنان می‌توان به عملکرد نگران نباش عزیزم امیدوار بود، فیلم می‌تواند پایین‌ترین امتیازات ممکن را دریافت کند اما گیشه را به تسخیر خود درآورد. ولو اینکه نقدها مثبت باشد، اوضاع به مراتب بهتر خواهد بود و برای سینمادوستان تماشای فیلم جذابیت بیشتری پیدا می‌کند؛ اثری که از جهنم عبور کرده است اما کیفیت خوبی دارد. چه کسی می‌داند، شاید شایا لباف و جیسون سودیکیس هم در خلوت بنشینند آن را تماشا کنند و اولویا وایلد را به‌عنوان یک فیلم‌ساز مستعد مورد تحسین قرار دهند.

منبع: Telegraph