حقایق جالب مصر؛ از باورهای غلط ما تا اختراعات عجیب مصری ها

حقایق جالب مصر؛ از باورهای غلط ما تا اختراعات عجیب مصری ها
مصر و آنچه درباره‌اش نمی‌دانید!

اگر از طرفداران بازدید از جاذبه‌های باستانی باشید، کشورهای زیادی از جمله ایران یک مقصد فوق العاده برای شما به شمار می‌روند. اما بدون‌ تردید مصر در این میان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. کشور راز آلودی که با تاریخچه منحصر به فردش برای هر فردی جذابیت دارد. سرزمین فرعون ها بیشتر به خاطر داشتن اهرام بزرگ، مومیایی‌ها و جواهرات پنهان مشهور است، اما واقعا چقدر درباره این ‏کشور پر رمز و راز می‌دانیم؟ ‏با لست سکند همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره مصر باستان کسب کنید و با دانستنی‌های جالبی از مصر آشنا شوید.

 

1. مصریان باستان بیش از 1400 خدا را پرستش می‌کردند

موجوداتی که در سنت باستانی مصر به عنوان خدا شناخته می‌شوند به سختی قابل شمارش‌اند. در نوشته‌های مصری نام بسیاری از ‏خدایان فهرست شده است، در حالی که سرشت‌شان ناشناخته است و حتی به سختی در متون دیگر نامی از آن‌ها برده می‌شود. جیمز پیتر آلن، مصرشناس تخمین ‏می‌زند که ۱۴۰۰ خدا در نوشته‌های مصری نام برده شده است در حالی که همکارش کریستین لیتز می‌گوید هزاران هزاران خدا ‏وجود دارد.‏ ‏‏

عکس خدایان مصری
عکس خدایان مصری

2.‏ قدیمی‌ترین لباس جهان با قدمت 5000 سال

قدیمی ترین لباس دینا در مقبره‌ای در 50 کیلومتری قاهره کشف شده است، آزمایشات انجام شده این لباس را قدیمی‌ترین لباس بشر ‏معرفی کرده که قدمت آن به 5000 سال پیش باز می گردد. محققان این لباس را متعلق به زنی لاغر اندام یا یک نوجوان دانسته‌اند. در ‏حال حاضر قدیمی ترین لباس جهان در موزه آثار باستانی مصر در لندن به نمایش گذاشته می‌شود.

قدیمی‌ترین لباس دنیا
قدیمی‌ترین لباس دنیا

 

3.‏ سرزمینی که به هیچ کس تعلق ندارد

این سرزمین را بیر طویل یا بئر طویل می‌گویند. ناحیه‌ای به مساحت ۲۰۶۰ کیلومتر مربع که بین مرز سودان و مصر است اما تحت قیومیت ‏هیچ کشوری نیست. با وجود شکل چهار ضلعی این ناحیه، گاهی مثلث بیر طویل نامیده می‌شود. ناحیه بیر طویل از معدود مناطق ‏جهان است که تحت قیومیت هیچ کشوری نیست.‏ ‏ ‏‏‏

 

منطقه بیر طویل
منطقه بیر طویل

 

4.‏ کشور سودان اهرام بیشتری نسبت به مصر دارد ‏‏‏‏ ‏

اگرچه بیشتر افراد، کشور مصر را کشور اهرام می‌دانند و البته که مشهورترین هرم نیز در این کشور قرار دارد، ‏اما این کشور سودان است که با وجود 220 هرم، بیشترین اهرام را در دنیا دارد. ‏ ‏‏‏

 

 

اهرام سودان
اهرام سودان

 

5.‏ اهرام مصر توسط برده‌ها ساخته نشده است

نظر عموم مردم این است که اهرام مصر توسط صدها هزار برده که در سخت‌ترین شرایط ممکن کار می‌کردند، ساخته شده است؛ امّا مدارک باستان شناسی نشان می‌دهد این اهرام توسط 5000 کارگر دائمی و 20000 کارگر موقتی که به آنها حقوق هم می‌دادند‏‏ ساخته شده است. محققان معتقدند این کارگران از مردمان آزاد بوده‌اند و به بردگی گرفته نمی‌شدند.‏ ‏‏‏‏

 

اهرام مصر
اهرام سه گانه مصر

 

6.‏ ‏مصریان باستان روی بالشت‌های سنگی می‌خوابیدند

مصریان باستان از بالش‌هایی از جنس چوب یا سنگ برای بالاتر نگه داشتن سر از سطح زمین استفاده می‌کردند. همچنین از این بالش‌ها برای ثابت نگه داشتن سر اجساد هم استفاده می‌شد چرا که مصری‌ها معتقد بودند این کار باعث می‌شود شیاطین از این اجساد دور ‏بمانند. ‏ ‏ ‏‏‏

 

بالشت‌های مصری
بالشت‌های مصری

 

7.‏ مصریان باستان برای گربه‌هایشان عزاداری می‌کردند‏‏‏ ‏

گربه‌ها در مصر باستان بسیار مهم بودند، مردمان آن دوره این حیوانات را مقدس می‌شمردند، به طوری که اگر ‏گربه‌ای میمرد، صاحب آن برای او همانند یک عضو از خانواده‌اش عزاداری می‌کرد. این عزاداری معمولا با تراشیدن ‏ابروها همراه بود. ‏ ‏ ‏‏‏

 

مومیایی گربه در مصر باستان
مومیایی گربه در مصر باستان

 

8.‏ ‏همه مردگان مصر مومیایی نمی‌شدند‏

مومیایی کردن مردگان از جمله کارهایی‌ است که در مصر باستان بسیار شهرت داشت، اما از آنجایی که این عملیات هزینه‌بر و زمان‌بر بود، معمولا افراد ثروتمند مصر جامعه مومیایی می‌شدند. بیشتر مردمان مصر باستان پس از مرگ در چاله‌های ساده و ‏کوچکی در صحرا رها می‌شدند. دلیل مومیایی کردن مردگان این بود که مصریان معتقد بودند این مردگان فرصتی برای بازگشت ‏به زندگی خواهند داشت و این مهم است که تا جای ممکن بدن آنها به صورت فیزیکی سالم بماند و در وضعیت خوبی قرار داشته ‏باشد.‏‏ ‏‏‏

 

مومیایی مصر
مومیایی مصر

 

9.‏ مردم مصر غذایشان را با مردگان به اشتراک می‌گذاشتند

مقبره‌ها به عنوان خانه ابدی مردگان مومیایی شده مصر در نظر گرفته می‌شد و طوری طراحی شده بود که اعضای خانواده یا مریدان آن ‏شخص می‌توانستند به قسمت‌هایی از داخل مقبره بروند. آن‌ها معمولا داخل مقبره برای این مومیایی‌ها غذا و آب می‌گذاشتند.

 

غذا دادن به مردگان در مصر
غذا دادن به مردگان در مصر

 

10. از اهرام ثلاثه مصر بزرگتر هم وجود دارد!

شاید اهرام ثلاثه جیزه معروف‌ترین و بلندترین هرم در جهان باشد، اما بهتر است بدانید که بزرگ‌ترین هرم جهان در کشور مکزیک یافت شده است. این هرم که چولولا بزرگ نام دارد، دو برابر اهرام ثلاثه مصر وسعت دارد. هرم چولولا برای سالیان درازی از دید انسان‌ها مخفی بود که علت آن، پنهان شدن این هرم زیر گیاهان عنوان می‌شد.

چولولا بزرگ‌ترین هرم جهان
چولولا بزرگ‌ترین هرم جهان
بزرگ‌ترین هرم جهان
بزرگ‌ترین هرم جهان در مصر نیست 

 

11. تقویم 365 روزه را مصری‌ها ابداع کردند

یکی از چرخه‌های طبیعی در مصر، طغیان رود نیل بود که تاثیر منفی در زندگی کشاورزان ایجاد کرده بود. این علت باعث شد با اندازه گیری دقیق بالا آمدن سطح آب، میزان برداشت محصولات و طغیان‌های نیل، مصری‌ها دست به اختراع تقویمی بزنند که بتوانند از این فاجعه آگاه شوند. همچنین تقویم 365 روزه را هم مصری‌ها برای نخستین بار ابداع کردند.

تقویم مصری
تقویم مصری

 

12. زنان در مصر باستان از امتیازات ویژه برخوردار بودند

زنان مصر باستان بر خلاف سایر زنان در جهان باستان از امتیازات بالایی در جامعه برخوردار بودند و می‌توانستند مالک یک کسب و کار یا خانه شوند، معامله انجام بدهند و حتی این حق را داشتند که در طلاق گرفتن پیشگام باشند و حضانت فرزند خود را برعهده بگیرند. به نظر می‌رسد در مصر باستان زنان و مردان از امتیازات اجتماعی برابری برخوردار بودند که از دید قانون هم این قضیه مستثنی نبود.

 

آزادی زنان در مصر
آزادی زنان در مصر

 

13. مصریان مومیایی کردن اجساد را اختراع نکردند

زمانی که نام مومیایی به گوش می‌رسد ذهن آدم به سمت پادشاه و فرعون‌های مصری می‌رود که پس از مرگشان به صورت مومیایی شده در قبرهایشان دفن می‌شدند. اما بهتر است بدانید که پروسه مومیایی کردن اجساد نخستین بار توسط یک قبیله در آمریکای جنوبی انجام شد. این اقدام که چینچورو نام داشت نوعی مراسم مذهبی محسوب می‌شد و 2000 سال قبل‌تر از نخستین مومیایی در مصر به ثبت رسید. نکات جالب درباره مومیایی کردن را می‌توانید در این لینک بخوانید.

 

منطقه چینچورو
منطقه چینچورو 

 

14. اسب آبی نماد بدیمنی در مصر باستان

خرافات و قدیس‌گرایی یکی از ویژگی‌های انسان‌های زمان باستان بوده و امکان نفرت یا محبوبیت بی‌دلیل از یک موجود، جسم و هر پدیده‌ای در زمان گذشته بسیار شایع بود. در مصر باستان اسب آبی نماد بد یمنی شناخته می‌شد و نامش در کنار سِت، خدای هرج و مرج در مصر باستان آورده می‌شد. یکی از دلایلی که سبب شده بود این حیوان در مصر شوم خوانده شود احتمال کشته شدن توت‌عنخ‌آمون، فرعون پرآوازه مصری‌ها به دست اسب آبی است.

 

اسب آبی
اسب آبی، حیوان منفور مصر باستان

 

15. خمیردندان در مصر باستان کشف شد

با وجود اینکه در زمان باستان چیزی به عنوان دندان پزشک وجود نداشت، مصری‌ها با اختراع خمیردندان نقش پررنگی در بهداشت دهان و دندان به جهانیان دیکته کردند. مواد تشیکل دهنده خمیر دندان در مصر باستان عبارت بود از پودر سم گاو نر، خاکستر و پوست تخم مرغ سوخته شده.
همچنین جالب است بدانید که به دلیل اعتقاد مصریان باستان به زندگی بعد از مرگ، آن‌ها در کنار اجساد مومیایی شده، خلال دندان می‌گذاشتند تا مردگان بتوانند پس از هر وعده‌ غذایی دندان‌های خود را تمیز کنند.

 

خلال دندان مصری
خلال دندان مصری 

 

16. بزرگ‌ترین شهر آفریقا و خاورمیانه

قاهره، پایتخت مصر، بزرگ‌ترین شهر قاره آفریقا و منطقه خاورمیانه است. این شهر حدودا 21 میلیون نفر جمعیت دارد و وسعت آن به بیش از 3085 کیلومتر مربع می‌رسد. قاهره از قدیم یکی از شهرهای مهم مصر محسوب میشد و بسیاری از بناهای باستانی مصر در قاهره دیده می‌شود.

عکس شهر قاهره
عکس شهر قاهره 

17. تمدن بلند مدت مصر باستان

درباره اینکه مصر یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جهان است شکی نیست، اما جالب است بدانید مصریان باستان یکی از بلند مدت‌ترین تمدن‌های جهان را دارند که مدت آن به بیش از 3000 سال می‌رسد؛ هرچند مصر کشور شکست ناپذیری نبوده و در بازه‌های مختلفی از زمان به دست حکومت‌های مختلفی فتح شده است. تمدن و حکومت مصر باستان پس از 3000 سال توسط اسکندر مقدونی به پایان رسید.

 

مجسمه ابوالهول
 مجسمه ابوالهول از معروف ترین مجسمه های جهان

 

18. بدون نیل، مصر بیابانی بیش نبود

از تقدس و اهمیت نیل برای مصریان باستان اطلاع داریم، اما آیا می‌دانستید اگر رود بزرگ نیل در مصر وجود نداشت، این کشور هیچ جنگل و طبیعت سبزی هم نداشت؟ مصر غالبا به دو بخش «مصر پایینی» و «مصر بالایی» تقسیم می‌شود. مصر بالایی در جنوب کشور قرار دارد و مصر پایینی در شمال مصر. دلیل این نام‌گذاری به دلیل جریان رود نیل است از جنوب به شمال جریان دارد.

 

طبیعت مصر
طبیعت مصر 

 

19. نخستین حضور انسان‌ها در مصر

پیش از اینکه تمدن مصر باستان شکل گرفته باشد، حدود 8000 سال پیش نخستین انسان‌هایی که در مصر ساکن شدند، شکارچیان و ماهی‌‍‌گیرانی بودند که برای زندگی یکجانشینی در اطراف رود نیل مستقر شدند.

 

رود نیل در مصر
رود نیل در مصر

 

20. تنوع زیستی و جانوری بالا در مصر

مصر زیستگاه تعداد قابل توجهی از گیاهان و حیوانات است. برخی از مهم‌ترین حیواناتی که در مصر زندگی می‌کنند شامل: یوزپلنگ، کفتار، مار کبری و تمساح می‌شود. برای تماشای طبیعت و حیات وحش مصر واحه‌ها، صحراها، کوهستان‌، اطراف ساحل و تالاب‌ بهترین مناطق هستند.

 

تندیسی از شکار تمساح نیل
تندیسی از شکار تمساح نیل 

 

سخن آخر 

در این مطلب شما را با 20 دانستنی جالب از مصر آشنا کردیم. اما قطعا حقایق بسیار دیگری هم در تاریخچه مصر وجود دارد که دانستن آن‌ها موجب شگفتی هر کسی می‌شود. بنابراین اگر شما هم به مصر باستان و تاریخچه خارق العاده‌اش علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه نگاهی هم به مطلب حقایقی جالب از کلئوپاترا، قدرتمندترین ملکه مصر بیندازید. در آخر اگر شما هم دانستنی از مصر می‌دانید که در این مطلب به آن اشاره نشده، خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگر کاربران لست سکند به اشتراک بگذارید.

 

 

منابع : nationalgeographic ,factslides و annaeverywhere