معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به بیان جزئیات از تغییرات احتمالی ۲ طرح ترافیک و آلودگی هوا پرداخت و گفت: در طرح ترافیک جدید، طرحهای ترافیک اصلی و کاهش آلودگی هوا در هم ادغام میشود.
محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت تصویب و زمان اجرای طرح ترافیک جدید شهر تهران توضیح داد: واقعیت این است که اجرای ۲ طرح کنونی ترافیک و کاهش آلودگی هوا منجر به شب مردگی در مناطق مرکزی تهران شده و از سوی دیگر منطقه مرکزی پایتخت را شبیه شهر ارواح و خالی از سکنه کرده است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه وقوع این پدیده به دلیل برخوردی بوده که ما با این منطقه طی سالیان متوالی داشتهایم، گفت: بیشتر شرکتها و مراکز اداری پایتخت در این قسمت و بیشتر در ساعات اداری روز فعال هستند اما تغییر در گستره طرحهای ترافیکی الزامی است.
هرمزی لازمه اجرای طرح ترافیک جدید را برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی دانست و تاکید کرد: تا سال آینده حتما برقی سازی انجام میشود و البته سنگ اندازی زیادی در این راه شده است.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران با بیان اینکه مدل خودروهای برقی وارداتی را انتخاب و قرارداد را با چینیها نهایی کردهایم، گفت: خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری، ۱۰ هزار تاکسی، ۱۰ هزار ون و ۱۰۰ هزار موتور سیکلت برقی با چینیها نهایی شده و امیدواریم که تا شب عید، یک رقم قابل توجهی از آنها را در خیابانهای شهر داشته باشیم.
او یادآور شد: با این سرعت برقی سازی، یکی از الزامات ما تغییر طرح ترافیک است و باید مثل پاریس و پکن در حلقه محدوده طرح ترافیک، خودروهای برقی تردد کنند و خودروهای عادی نیز با یک ضریب پرداخت مضاعفی اجازه تردد داشته باشند.
هرمزی گفت: در طرح ترافیک جدید، طرحهای ترافیک اصلی و کاهش آلودگی هوا در هم ادغام میشود و ممکن است وسعت آن کاهش پیدا کند چرا که هر چه گستره این طرح را توسعه دهیم باعث شب مردگی و خالی شدن بیشتر مرکز تهران از سکنه می شود.
او افزود: البته طرح ترافیک جدید فعلا در حد یک طرح کارشناسی است؛ ما در منطقه هفت تهران طرح پایلوت تی. او. دی به صورت هوشمند را در حال اجرا داریم که نتایج و برداشت آمار ترافیکی آن برای ما مهم است اما از یاد نبریم که مهمترین شاخصه طرح ترافیک جدید، برقی سازی خودروها است.