جاهای دیدنی تهران با مترو؛ تهرانگردی سریع و ارزان

جاهای دیدنی تهران با مترو؛ تهرانگردی سریع و ارزان
با مترو از جاهای دیدنی تهران بازدید کنید!

آیا از مترو فقط برای رفت و آمدهای ضروری استفاده می‌کنید یا اینکه می‌دانید جاهای دیدنی تهران با مترو کجاست؟ با توسعه و گسترش خطوط مترو تهران، امکان رفت‌وآمد در نقاط مختلف پایتخت بسیار راحت‌تر شده و به آسانی می‌توان از یک سر شهر به سمت دیگر آن رفت و برگشت. برخی از ایستگاه‌های مترو با قرارگیری در کنار یا نزدیکی برخی از اماکن تاریخی، فرهنگی و… این امکان را برای مسافران ایجاد کرده‌اند تا آن‌ها بتوانند با یک برنامه‌ریزی خوب و دقیق، یک تهرانگردی خوب را برای خود با استفاده از مترو ترتیب دهند.

رفتن به جاهای دیدنی تهران با مترو بسیار کم‌هزینه‌تر خواهد شد، ضمن اینکه برخی از این ایستگاه‌ها درست کنار یک جاذبه یا سایت گردشگری قرار گرفته‌اند. اگر برایتان سوال شده که «جاهای دیدنی تهران که با مترو میشه رفت کجاست؟» با ما همراه باشید تا در این متن از مجله لست‌سکند، خطوط مترو تهران را ایستگاه به ایستگاه بررسی و جاهای دیدنی اطراف مترو را در یک لیست معرفی کنیم.

 

نقشه خطوط مترو تهران
نقشه خطوط مترو تهران

تهرانگردی با مترو | خط 1

ابتدا خط یک متروی تهران را از سمت جنوب به شمال طی خواهیم کرد و ایستگاه‌هایی را که در اطراف آن‌ها جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و… وجود دارند، با ذکر جاذبه معرفی می‌کنیم. بد نیست بدانید که این خط مترو، اولین خط تهران بوده و به نوعی شناخته شده‌ترین مسیر متروی تهران است که شمال شهر یعنی میدان قدس را به نقاط جنوبی یعنی کهریزک متصل می کند. در ادامه، به سراغ مکان های دیدنی تهران با مترو خط یک می رویم. پیش از این که با این جاذبه‌ها آشنا شوید، خوب است بدانید که این خط، یکی از پرجاذبه‌ترین خطوط مترو تهران است که جاذبه‌های مهمی در مسیرش قرار گرفته است.

لیست بهترین جاهای دیدنی تهران

 ایستگاه جوانمرد قصاب

از این ایستگاه که به سمت خیابان دستواره پیاده شوید، حدود 500 متر (7-8 دقیقه پیاده‌روی) تا بوستانی فاصله دارید که یکی از مکان های دیدنی تهران با مترو یعنی بقعه جوانمرد قصاب در آن قرار دارد. در این محل می‌توانید از تاریخچه و داستان‌هایی که از گذشته برای «جوانمرد قصاب» وجود داشته است، تا حدودی باخبر شوید.

اگر دوست دارید کمی بیشتر قدم بزنید، آرامگاه بی‌بی زبیده در دو کیلومتری مترو و سمت خیابان دیلمان و ابیضی قرار گرفته است. یک شهربازی نیز با عنوان «شهربازی خانواده» در 850 متری ایستگاه مترو جوانمرد قصاب و در حوالی میدان مادر واقع شده که اگر دوست داشتید، می‌توانید سری هم به آن بزنید.

بقعه جوانمرد قصاب
بقعه جوانمرد قصاب، عکس از آرشیو لست سکند

موقعیت دقیق مترو جوانمرد قصاب

ایستگاه ترمینال جنوب

این ایستگاه معمولا از شلوغ‌ترین و پر رفت و آمدترین ایستگاه‌های خط یک به حساب می‌آید. شاید براتان جالب باشد که بدانید یکی از جاهای گردشگری تهران با مترو در نزدیکی همین ایستگاه است. محل قرارگیری ترمینال جنوب در مجاورت بوستان و شهربازی بعثت بوده و بین آن‌ها خیابان بخارایی (خزانه) قرار گرفته است. اگر دوست دارید نفسی تازه کنید، این بوستان مناسب است، توجه داشته باشید که شهربازی آن موقتا بسته است.

بوستان بعثت
بوستان بعثت

موقعیت دقیق ایستگاه ترمینال جنوب

ایستگاه میدان محمدیه

اگر رستوران وکیل‌التجار را از جاذبه‌های تهران ندانیم، بازدید از جاهای دیدنی تهران با مترو را ناقص گذاشته‌ایم! این رستوران که در ضلع شمال غربی میدان محمدیه قرار گرفته، از حیث معماری بنا، طراحی و منوی جذابی که دارد، بسیاری از افراد را به سمت خود می‌کشاند. فاصله این رستوران با مترو، بسیار کم است و با چند قدم راه رفتن، می‌توانید خود را به رستوران برسانید.

کاروانسرای خانات هم به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران با مترو در نزدیکی مترو میدان محمدیه قرار دارد، این کاروانسرا که مربوط به دوران صفویه است و پس از مرمت به غیر از زمان‌هایی که در آن مراسم یا جشنواره خاصی برگزار می‌شود، به یک مجموعه تاریخی و محل فروش آجیل و خشکبار تبدیل شده است، گرچه بسیاری از افراد هم به منظور استفاده از رستوران سنتی این مجموعه به کاروانسرای خانات می‌روند. البته ایستگاه محمدیه به خیابان مولوی هم بسیار نزدیک است و اگر قصد خرید پارچه دارید می‌توانید سری هم به مراکز خرید پارچه بزنید.

رستوران وکیل‌التجار تهران
رستوران وکیل‌التجار، عکس از آرشیو لست سکند، رامین عبدی

موقعیت دقیق ایستگاه میدان محمدیه

ایستگاه خیام

از ایستگاه مترو خیام می‌توانید خود را به امامزاده سید ناصرالدین برسانید که یکی از مکان های دیدنی تهران با مترو است، از طرفی می‌توانید با رفتن به کوچه پس کوچه‌های اطراف ایستگاه مترو خیام، قسمت‌های جدیدی از بازار 15 خرداد را کشف کنید. البته باید کاملا به نقشه و موقعیت جغرافیایی خود احاطه داشته باشید، چراکه گم شدن در این کوچه‌ها از آب خوردن هم راحت‌تر است!

بقعه سید ناصرالدین
بقعه سید ناصرالدین، عکس از آرشیو لست سکند، Ehsantrips

موقعیت دقیق ایستگاه خیام

ایستگاه 15 خرداد

هرچند شمال شهر جاهای دیدنی نزدیک مترو تجریش کم نیستند؛ اما اینجا در مرکز شهر شما عملا می‌توانید به قلب تاریخی تهران قدم بگذارید. در ابتدا می‌توانید کمی بازارگردی کنید، سپس خود را به کاخ گلستان برسانید و از عمارت‌های مختلف آن بازدیدی داشته باشید. بازارگردی خود پروسه‌ای زمان‌بر خواهد بود، پس پیشنهاد می‌شود که زمانی مجزا را به آن اختصاص دهید.

در نهایت اگر خسته شدید و نیاز به نهار داشتید، می‌توانید خود را به رستوران مسلم یا رستوران شمشیری رسانده و دلی از عزا دربیاورید. البته در بازار 15 خرداد تعداد زیادی رستوران وجود دارد، اما این دو رستوران از مشهورترین مجموعه‌های داخل بازار و البته بهترین رستوران های تهران هستند.

لیست بهترین رستوران های تهران

کاخ گلستان
کاخ گلستان، نمایی از موزه اختصاصی

موقعیت دقیق ایستگاه 15 خرداد

ایستگاه امام خمینی

با پیاده شدن در این ایستگاه، خود را بین جاذبه‌های مختلفی خواهید دید! اینجا پر از  مکان های دیدنی تهران با مترو است. یک درِ این ایستگاه در خیابان خیام است که اگر آن را به سمت جنوب بروید، به پارک شهر می‌رسید، اگر خیابان را به سمت شمال بروید، وارد خیابان امام خمینی خواهید شد و روبه‌روی خود موزه پست را خواهید دید. حال اگر به سمت شرق بروید، با موزه بانک سپه مواجه می‌شوید و اگر به سمت غرب بروید، می‌توانید خود را به سردر باغ ملی برسانید. سردری که با عبور از آن به مجموعه‌ای دیگر از موزه‌ها و جاذبه‌ها از جمله موزه ملک، موزه ایران باستان، ساختمان وزارت امور خارجه، میدان مشق و… دست پیدا خواهید کرد. این ایستگاه بازدید از جاهای دیدنی تهران با مترو را برای شما کامل‌تر می‌کند.

درِ دیگر ایستگاه مترو امام خمینی، در نزدیکی باب همایون قرار دارد؛ این خیابان به تنهایی از جاهای دیدنی تهران با مترو به شمار می‌رود که حاوی چند جای دیدنی دیگر هم هست که یکی از آن‌ها آرامگاه روح‌ا… است. باب همایون به موازات خیابان ناصرخسرو قرار گرفته، اگر از این خیابان صرف‌نظر کنید و از ساختمان مخابرات بگذرید، به ابتدای خیابان ناصرخسرو خواهید رسید که دبیرستان دارالفنون در آن قرار گرفته است. بخشی از کاخ گلستان و چند بنای تاریخی دیگر نیز از این خیابان به چشم می‌خورند. توجه شما را به ضلع شمال شرقی میدان امام خمینی (میدان توپخانه) نیز جلب می‌کنیم که یکی از زیباترین شعب بانک تجارت در آنجا ساخته شده و معماری جذابی دارد، حتی فضای داخل این بانک نیز زیباست.

میدان امام خمینی را که به سمت شمال بروید، در سمت شمال غربی میدان، موزه علی اکبر صنعتی را خواهید دید، اگر راه خود را که ادامه دهید، وارد خیابان فردوسی می‌شوید و می‌توانید از فرعی‌های غربی آن، خود را به موزه عبرت و باغ ملی برسانید.

موزه علی اکبر صنعتی
موزه علی اکبر صنعتی، عکس از آرشیو لست سکند

موقعیت دقیق ایستگاه امام خمینی

ایستگاه سعدی

این ایستگاه برای آن‌هایی که قصد خرید دارند شناخته شده است، چراکه در چند متری خیابان سپه‌سالار قرار گرفته که مرکز خرید کفش و… است و با کمی پیاده‌روی هم می‌توانید به پاساژ پروانه و کوچه برلن برسید. امّا از آنجایی که خیابان سعدی از محله‌های قدیمی تهران محسوب می‌شود، با پیاده‌روی در آن حس تهران قدیم درونتان زنده می‌شود؛ مخصوصا دیدن شیرینی فروشی و کافه‌های قدیمی تهران مثل کافه نادری!

نمایی از خیابان سپه‌سالار
نمایی از خیابان سپه‌سالار، عکس از آرشیو لست سکند

موقعیت دقیق ایستگاه سعدی

ایستگاه دروازه دولت

از دیگر جاهای گردشگری تهران با مترو که در اطراف خود، جاذبه‌هایی هم دارد، ایستگاه دروازه دولت است. اگر از این ایستگاه خارج شوید و به سمت خیابان سعدی (سمت جنوب خیابان) بروید، می‌توانید موزه‌ای را با عنوان «موزه پمپ بنزین» مشاهده کنید. در این موزه می‌توانید علاوه‌بر مشاهده اتومبیل‌های قدیمی، اطلاعاتی نیز در رابطه با پمپ بنزین‌های قدیمی و… به‌دست آورید.

جاذبه دیگری که می‌توانید در نزدیکی ایستگاه مترو دروازه دولت پیدا کنید، گالری آب آنبار است که در 220 متری ایستگاه قرار گرفته و آثار زیبا و فضای دلنشینی را برای مخاطبان فراهم آورده است.

موزه پمپ بنزین
موزه پمپ بنزین، عکس از آرشیو لست سکند، عکاس: نادر مزرعه شادی

موقعیت دقیق ایستگاه دروازه دولت

ایستگاه طالقانی

سفارت آمریکا (باغ موزه استکبار شناسی) دقیقا کنار در مترو طالقانی قرار گرفته و از مکان های دیدنی تهران با مترو محسوب می‌شود که در سمت شمال غربی تقاطع طالقانی و مفتح جنوبی واقع شده است. این سفارت در حال حاضر به یک موزه تبدیل شده که علاقه‌مندان می‌توانند از آن بازدید کنند. اگر خیابان طالقانی را به سمت غرب بروید، می‌توانید خود را به خیابان پانزده خرداد، موسوی یا ایرانشهر برسانید و سپس از طریق هر کدام از آن‌ها به پارک و خانه هنرمندان بروید و از آنجا هم بازدید کنید. فراموش نکنید که نرسیده به تقاطق موسوی، می‌توانید از موزه شهدا نیز که در خیابان طالقانی قرار دارد، بازدید کنید.

سفارت آمریکا
سفارت آمریکا، عکس از آرشیو لست سکند

موقعیت دقیق ایستگاه طالقانی

ایستگاه شهید بهشتی و ایستگاه مصلی

این دو ایستگاه به مصلی نزدیک هستند، معمولا غیر از برگزاری نماز، نمایشگاه‌هایی هم در مصلی بر قرار می‌شود که می‌توانید از طریق این دو ایستگاه، به راحتی خود را به آن‌ها برسانید. یکی از مشهورترین مواردی که در مصلی برگزار می‌شود نمایشگاه بین‌المللی کتاب است و هر سال عده زیادی را به تهران و مصلی می‌کشاند.

مصلی امام
مصلی امام، عکس از تابناک

موقعیت دقیق ایستگاه مصلی

ایستگاه شهید همت

ایستگاه مترو شهید همت به تعدادی از جاذبه‌های تهران نزدیک است. موزه دفاع مقدس و گنبد دفاع مقدس، دو جاذبه‌ای هستند که از سمت مترو همت به سادگی می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. البته اگر اهل پیاده‌روی باشید، با طی کردن مسیری نسبتا کوتاه، می‌توانید خود را به باغ کتاب برسانید. گفتنی است که از طریق ایستگاه مترو حقانی هم به تمامی این نقاط دسترسی دارید، ضمن اینکه چند سایت گردشگری دیگر نیز از ایستگاه مترو حقانی در دسترس خواهند بود.

Lastsecond-Metro-Sightseeing-Baghe-ketab-tina-azimi.jpg
تصویری از باغ کتاب، عکس از آرشیو لست سکند، عکاس: Tina Azimi

موقعیت دقیق مترو همّت

ایستگاه شهید حقانی

از جاهای گردشگری تهران با مترو می‌توان به تپه عباس‌آباد اشاره کرد. از این ایستگاه علاوه‌بر مکان‌هایی که پیش‌تر در رابطه با ایستگاه همت مطرح شد، می‌توانید به پارک طالقانی، پل طبیعت و پارک آب و آتش نیز دسترسی پیدا کنید. تنها نکته این است که باید اهل پیاده‌روی باشید.

حال که تا پارک آب و آتش آمده‌اید، باید بگوییم که اتاق فرار مرکزی، کمی آن‌ طرف‌تر انتظار شما را می‌کشد. با حرکت به سمت غرب اتوبان حقانی و بعد از رد کردن خیابان دیدار، می‌توانید خود را به اتاق فرار مرکزی برسانید. به این ترتیب روز خود را هیجانی‌تر کنید.

پل طبیعت تهران
پل طبیعت تهران

موقعیت دقیق مترو حقانی

ایستگاه صدر

پیش از رسیدن به ایستگاه صدر، ایستگاه‌های شریعتی و قلهک را خواهید گذراند؛ اما خود ایستگاه صدر چند قدمی بولینگ عبدو است که یکی از قدیمی‌ترین و تکمیل‌ترین جاهایی به حساب می‌آید که می‌توان چند ساعتی را به تفریح و خوش‌گذرانی در آن پرداخت.

بولینگ عبدو
بولینگ عبدو

موقعیت دقیق ایستگاه صدر

ایستگاه قیطریه

از این ایستگاه، حدود 900 متر که به سمت شرق بلوار صبا بروید، سپس از خیابان یخچال وارد خیابان احمدی شوید، خانه موزه استاد انتظامی را خواهید یافت. از خانه موزه استاد انتظامی که به سمت خیابان کریمی بروید، می‌توانید با طی کردن مسیری (سربالایی) حدودا 1.2 کیلومتری و سپس وارد شدن به خیابان سلیمی، خود را به باغ علاء برسانید و از وقت گذراندن در گالری‌ها و کافه‌های اطراف آن لذت ببرید.

باغ علاء یا انجمن خوشنویسان ایران
باغ علاء یا انجمن خوشنویسان ایران

موقعیت دقیق ایستگاه قیطریه

ایستگاه تجریش

برای جاهای دیدنی نزدیک مترو تجریش، میدان قدس و میدان تجریش می‌توانند مبدأ بسیاری از تهرانگردی‌ها باشند. بازار تجریش و امام‌زاده صالح نزدیک‌ترین اماکنی هستند که می‌توان از طریق ایستگاه مترو تجریش به آن‌ها رسید. از دیگر نقاطی که جزو جاهای دیدنی نزدیک مترو تجریش هستند و با پیاده‌روی یا گرفتن تاکسی می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید، خانه موزه سیمین و جلال، آرامگاه ظهیرالدوله، کاخ موزه سعدآباد، دربند، کوچه زغالی‌ها، باغ فردوس، موزه زمان، موزه موسیقی و… است.

نمایی خارجی
نمایی خارجی از خانه موزه سیمین و جلال، عکس از آرشیو لست سکند

موقعیت دقیق ایستگاه تجریش

تهرانگردی با مترو | خط 2

در خط دو مترو تهران، از سمت غرب به شرق حرکت می‌کنیم و به بررسی جاذبه‌ های اطراف ایستگاه‌ های مترو خواهیم پرداخت. این خط مترو در نقشه‌ها با رنگ آبی تیره نشان داده شده است. ابتدا و انتهای این خط در حال حاضر فرهنگسرا و فلکه دوم صادقیه است که غرب و شرق تهران را به هم وصل می‌کند.

ایستگاه نواب

شروع جاهای دیدنی تهران با مترو از سمت غرب، ایستگاه نواب و مرکز خرید گردون است. مرکز خرید گردون بسیاری از ساکنین این منطقه را برای خرید به خود جذب می‌کند. هرچند که این محله به خودی‌خود هم می‌تواند جایی دیدنی باشد، به‌خصوص برای علاقه‌مندان به عکاسی از فضای شهری که اغلب تونل نواب را به عنوان یکی از سوژه‌هایشان می‌شناسند.

نمایی از برج گردون خیابان نواب
نمایی از برج گردون خیابان نواب، عکاس: وحید مجیدی

موقعیت دقیق مرکز خرید نواب

ایستگاه دانشگاه امام علی

در امتداد خیابان امام خمینی، ایستگاه مترو دانشگاه امام علی قرار گرفته است. در نزدیکی این ایستگاه چند جاذبه هم وجود دارد که یکی از آن‌ها موزه قرآن است. این موزه در فاصله 350 متری از ایستگاه مترو است و پیاده‌روی تا آنجا حدود 4 دقیقه از شما زمان خواهد برد. حال که موزه قرآن رفته‌اید، بهتر است که از موزه مرمر هم که در مجاورت آن قرار گرفته دیدن کنید. بازدید از موزه مرمر با شرایط خاصی انجام می‌شود و بهتر است پیش از حرکت به قصد بازدید از آن، تماس گرفته و اطلاعات لازم جهت بازدید از موزه را دریافت کنید. خانه دکتر عدل هم با آن معماری جالبی که دارد، روبه‌روی موزه مرمر قرار دارد.

گفتنی است که فاصله شما از ایستگاه مترو دانشگاه امام علی تا خانه موزه مقدم، حدود 500 متر است که تقریبا در 6 دقیقه می‌شود، در نتیجه به هیچ عنوان از دیدن این موزه غافل نشوید و فرصت کافی را برای بازدید آن کنار بگذارید.

نمایی از خانه موزه مقدم
نمایی از خانه موزه مقدم، عکس از آرشیو لست سکند، Ehsantrips

موقعیت دقیق ایستگاه امام علی

ایستگاه حسن‌آباد

این ایستگاه دقیقا در زیر میدان حسن‌آباد قرار داشته که با بیرون آمدن از آن می‌توانید خود میدان و معماری جذاب آن را مشاهده کنید. با حرکت به سمت شرق (شرق خیابان امام خمینی) و طی کردن مسیری حدودا 550 متری در تقریبا 7 یا 8 دقیقه، می‌توانید خود را به خیابان سی‌تیر برسانید که محلی برای تفریحات شبانه تهران است و از آن‌جا هم به موزه ایران باستان بروید. البته پیش‌تر گفته شد که از ایستگاه مترو امام خمینی نیز می‌توانید خود را به این موزه و خیابان برسانید.

سردر باغ ملی
سردر باغ ملی، عکس از آرشیو لست سکند، مائده فرهوش

موقعیت دقیق ایستگاه حسن آباد

ایستگاه ملت

ایستگاه ملت، ایستگاه بعدی است که فاصله کمی با یکی از زیباترین جاذبه‌ های تاریخی تهران دارد. عمارت مسعودیه در فاصله 150 متری این ایستگاه قرار گرفته و با حدودا 2 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید از مترو خود را به این عمارت برسانید. این منطقه، جاذبه‌های دیگری هم دارد که در قسمت بعدی به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عمارت مسعودیه تهران
تصویری از عمارت مسعودیه تهران، عکس از آرشیو لست سکند، عکاس: محسن خرمایی پور

موقعیت دقیق ایستگاه ملت

ایستگاه بهارستان

یکی دیگر از ایستگاه‌هایی که جاذبه‌های فراوانی را در اطراف آن شاهد هستیم، این ایستگاه است. مجلس ملی ایران (مشروطه) یکی از این جاذبه‌هاست. موزه هنرهای ملی دیگر مکانی است که دیدن از آن بسیار جذاب خواهد بود. خیلی‌ها از وجود این موزه بی‌خبر هستند، چرا که درون حیاط ساختمان وزارت ارشاد قرار گرفته است، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از آثار نفیس این موزه دیدن کنید.

باغ نگارستان هم که در 450 متری از ایستگاه بهارستان و در خیابان شریعت‌مدار قرار دارد، بسیار دیدنی است و از جاهای دیدنی تهران اطراف مترو محسوب می‌شود. کمی آن‌طرف‌تر از باغ نگارستان، خانقاه صفی علیشاه هم قرار گرفته که بسیار جذاب است.

باغ نگارستان تهران
بخشی از سردیس‌های باغ نگارستان، عکس از آرشیو لست سکند، Ehsantrips

موقعیت دقیق ایستگاه بهارستان

ایستگاه گلبرگ یا جانبازان

دیدن جاذبه‌های ایران در مقیاسی کوچک می‌تواند برای خیلی‌ها جذاب باشد، فرصت دیدن ایرانی مینیاتوری در باغ موزه مینیاتور برای شما مهیاست. برای رسیدن به آن کافی است که از ایستگاه گلبرگ یا جانبازان خارج شده، خیابان مدنی را به سمت خیابان گلبرگ (جنوب خیابان مدنی) رفته و سپس خیابان گلبرگ را به سمت غرب طی کنید تا به موزه مینیاتور برسید. کل این مسیر حدود 600 متر طول دارد.

پارک مینیاتور
پارک مینیاتور

موقعیت دقیق ایستگاه گلبرگ

تهرانگردی با مترو | خط 3

در تشریح خط یک مترو، از سمت جنوب تهران به شمال حرکت کردیم، برای خط سه مترو، از شمالی‌ترین ایستگاه‌ها به پایین حرکت می‌کنیم و ایستگاه‌ها را بررسی خواهیم کرد. این خط مترو با رنگ آبی فیروزه‌ای نمایش داده می‌شود.

ایستگاه مترو حسین آباد

بسیاری از بناهای تاریخی تهران به‌دلیل دورماندن از قلب تاریخی تهران (مرکز شهر) آنقدرها که باید توسط مردم شناخته شده نیست، اما دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست، یکی از این بناها عمارت عین الدوله در نزدیکی مترو حسین آباد است. این عمارت که در محدوده خیابان وفامنش واقع شده است، متعلق به عین الدوله مشهور، وزیر مظفرالدین شاه بوده است و امروز تبدیل به یکی از جاهای دیدنی نزدیک مترو شده است.

عین الدوله.png
عمارت عین الدوله از جمله جاهای دیدنی تهران با مترو

 

موقعیت دقیق مترو حسین آباد

ایستگاه مترو شهید قدوسی

مترو شهید قدوسی در خط 3 در ابتدای خیابان شهید بهشتی و نزدیک به تقاطع شریعتی قرار دارد. این این ایستگاه مترو به شما امکان دسترسی به بسیاری از نقاط مرکز شهر را می‌دهد. همچنین می‌توانید به سراغ خیابان سهرودی و پالیزی بروید، از رستوران‌های متعدد و هم از پاساژ اندیشه استفاده کنید، اما یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تهران هم در همین نزدیکی است، موزه رضا عباسی آثار تاریخی مهمی را حتی از هزاره اول پیش از میلاد در خود جای داده است.

بهترین مراکز خرید تهران کجاست؟

61d1f2e1-3ecc-4a80-8f85-4144c8ff0e96.jpg
ورودی موزه رضا عباسی در خیابان شریعتی 

موقعیت دقیق ایستگاه شهید قدوسی

ایستگاه میدان ولی‌عصر

از مرکزی‌ترین نقاط شهر، میدان ولیعصر است که طبیعتا در اطراف آن جاذبه‌های مختلف تهران وجود دارد. با دنبال کردن تابلوهای درون ایستگاه مترو ولیعصر، می‌توان بلوار کشاورز را پیدا کرد و پیاده‌روی جانانه‌ای در آن داشت. اگر حدود 1.1 کیلومتر به پیاده‌روی خود ادامه دهید، به پارک لاله می‌رسید. گفتنی است که در ضلع شمال غربی پارک، دو موزه قرار دارند، موزه فرش و موزه هنرهای معاصر که می‌توانید در صورت تمایل از آن‌ها نیز بازدید داشته باشید.

بلوار کشاورز
بلوار کشاورز

موقعیت دقیق مترو میدان ولیعصر

ایستگاه مهدیه

خانه فروغ فرخزاد ثبت ملی شد! این خانه جایی است که به راحتی می‌توانید از طریق مترو به آن برسید. اگر از ایستگاه مهدیه مترو خارج شوید، باید خیابان ولیعصر را به سمت جنوب حرکت کنید و سپس وارد خیابان خادم آزاد شوید. به این ترتیب، با طی کردن حدود 210 متر به این خانه خواهید رسید. گفتنی است که مزار فروغ فرخزاد نیز در آرامگاه ظهیرالدوله قرار دارد.

خانه پدری فروغ فرخزاد
خانه پدری فروغ فرخزاد، عکس از آرشیو لست سکند

موقعیت دقیق ایستگاه مهدیه

تهرانگردی با مترو | خط 4

برای تشریح خط چهار مترو، از شرقی‌ترین ایستگاه به سمت غربی‌ترین آن حرکت می‌کنیم و به بررسی جاذبه‌هایی که در اطراف هر ایستگاه قرار دارد می‌پردازیم. این خط مترو با رنگ زرد مشخص است. در این خط شما می‌توانید به‌سراغ برخی از مهم‌ترین بناهای شهری تهران سر بزنید و از آن‌ها دیدن کنید.

ایستگاه ابن سینا

ایستگاهی که یک خانه موزه در نزدیکی آن قرار گرفته، ایستگاه ابن سینا است. خانه موزه معین حدودا در 400 متری این ایستگاه قرار گرفته است، احتمالا شما نامش را با فرهنگ معین به خاطر دارید و بد نیست بدانید خانه شخصی امیر جاهد و دکتر معین امروز با هم ادغام و تبدیل به موزه‌ای زیبا شده است که با حرکت به سمت شرق خیابان پیروزی و سپس ورود به خیابان بسطامی می‌توانید به این خانه موزه راه پیدا کنید.

خانه موزه معین
خانه موزه معین

موقعیت دقیق ایستگاه ابن سینا

ایستگاه فردوسی

اگر از خروجی جنوب غربی مترو فردوسی خارج شوید و خیابان فردوسی را چند قدمی به سمت جنوب حرکت کنید، به کوچه تمدن می‌رسید که خود کوچه بسیار جذاب است و تزییناتی که دارد، اتمسفر و حال و هوای خوبی را برای شما ایجاد خواهد کرد. این کوچه برای عکس گرفتن بسیار مناسب بوده و همچنین گفتنی است که در اطراف آن مراکز خرید مختلفی نیز وجود دارد. این منطقه هم چون از مناطق قدیم تهران است برای پیاده‌روی و یافتن کافه‌های قدیمی مناسب است.

نمایی از دیوارهای کوچه تمدن
نمایی از دیوارهای کوچه تمدن، عکس از آرشیو لست سکند، روزبه شهنواز

موقعیت دقیق ایستگاه فردوسی

ایستگاه تئاتر شهر

از اسم این ایستگاه نیز مشخص است که چه چیزی در انتظار شما خواهد بود. بنای زیبای تئاتر شهر و کافه‌های متعدد و جذابی که در این منطقه وجود دارد، چند ساعتی از وقت شما را به خود اختصاص خواهند داد.

تئاتر شهر
تئاتر شهر در شب، عکس از آرشیو لست سکند، عکاس: می‌ناز

موقعیت دقیق ایستگاه تئاتر شهر

ایستگاه میدان آزادی

احتمالا یکی از شلوغ‌ترین میدان‌های شهر تهران این میدان است. بنای جذاب برج آزادی واقع در میدان کندو مانند آزادی، در خود موزه‌ از اشیایی حتی مربوط به دوران پیش از هخامنشی را قرار داده که بازدید از آن خالی از لطف نیست، از طرف دیگر محیط اطراف برج دیدن یک‌باره آن برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود.

برج آزادی تهران
برج آزادی تهران، عکس از آرشیو لست سکند، عکاس: محسن خرمایی پور

موقعیت دقیق ایستگاه آزادی

ایستگاه ارم سبز

اگر تصمیم دارید به شهربازی، باغ وحش یا پارک ارم بروید، این ایستگاه، نزدیک‌ترین ایستگاه به این دو جاذبه است و می‌توانید خود را از طریق آن به مقاصد مورد نظر برسانید. پارک ارم یکی از بهترین شهربازی‌های تهران است. پس اگر بخواهید به شهربازی ارم سبز بروید، این ایستگاه کارتان را راحت می‌کند.

شهربازی ارم
نمایی از شهربازی ارم، عکس از آرشیو لست سکند

موقعیت دقیق ایستگاه ارم سبز

تهرانگردی با مترو | خط 6

خط 6 متروی تهران تازه تاسیس‌ترین خط تهران است. هرچند که هنوز همه ایستگاه‌های آن افتتاح نشده است؛ اما با افتتاح آن بخش مهمی از شرق و غرب شهر به هم متصل می‌شود، با آغاز سال 1402 برخی از ایستگاه‌های مرکز شهر این خط هم افتتاح شد که دسترسی به مرکز شهر را برای بسیاری از پایتخت‌نشینان ساده کرده است.

ایستگاه دولت آباد

ایستگاه دولت‌آباد شاید به یک جاذبه فرهنگی یا تاریخی مشخصی منتهی نشود؛ اما جای خوبی برای گشت و گذار است. برای دیدن محله عرب‌های تهران چه جایی بهتر از دولت آباد؟ امتحان کردن شاورما، فلافل و خوردن خوراکی‌هایی به سبک عراقی‌های ساکن ایران همگی در دولت آباد ممکن است. در واقع این محله جای خوبی برای گشت و گذار در یک فرهنگ تازه و شناخت آنهاست. محله دولت آباد در جنوب شرقی تهران قرار گرفته و برای گشت و گذار در این محله از مترو دولت آباد کافی است 10 دقیقه پیاده روی کنید.

491247719414439121156234237219119311410761.jpg
فلافلی در حاشیه خیابان در دولت آباد

موقعیت دقیق ایستگاه مترو دولت آباد

ایستگاه پارک لاله

پارک لاله یکی از معروف‌ترین پارک‌های تهران در مرکز شهر است که به دلیل قرار گیری در کنار بلوار کشاورز و همینطور سابقه تاریخی که در تهران داشته است برای بسیاری یادآور خاطرات شیرین دوران جوانی‌شان است! اما شلوغی مرکز شهر و قرار گیری آن در محدوده طرح ترافیک باعث می‌شود تا بسیاری فرصت استفاده از این پارک را از دست دهند. حالا با افتتاح ایستگاه پارک لاله دسترسی به بلوار کشاورز و پارک لاله از همیشه ساده‌تر شده است.

سید-محمدعلی-دیانت.jpeg
نمایی از پارک لاله

موقعیت دقیق مترو پارک لاله

تهرانگردی با مترو | خط 7

خط 7 مترو تهران جزو خطوط تازه تاسیس است که بخشی از غرب تهران را به شرق آن وصل می کند در واقع به شکلی جنوب شرق تهران به شمال غرب این شهر پیوند می‌خورد. در ادامه به سراغ تعدادی از جاهای دیدنی نزدیک ایستگاه‌های فعال این خط می‌رویم.

ایستگاه برج میلاد

این ایستگاه مترو به بهانه نزدیکی به برج میلاد نام‌گذاری شده است، برج میلاد با ارتفاع 435 متر یکی از مهم‌ترین نمادهای شهری تهران است و شما می‌توانید از برخی طبقات بالایی آن از جمله سکوی دید باز و گالری هنری دیدن کنید به غیر از خود برج هم می‌توانید به سراغ شهربازی جذاب نزدیک برج و همینطور پارک پردیسان در همان حوالی بروید.

Untitled.png
نمای برج میدان از جاهای دیدنی تهران با مترو 

موقعیت دقیق ایستگاه مترو برج میلاد

ایستگاه پارک گفت‌وگو

در نزدیکی بسیاری از پارک‌های تهران، ایستگاه مترویی قرار دارد اما ما تنها به‌دلیل وجود مترو در حوالی پارک به سراغش نرفته‌ایم چرا که پارک گفت‌وگو به جز ماهیت تفریحی خود صاحب مجموعه نمایشگاه تخصصی شهرداری است که هر سال علاوه‌بر نمایشگاه تخصصی گل و گیاه، چندین جشنواره و نمایشگاه دیگر را برگزار می‌کند و شما می‌توانید برای بازدید از جاهای دیدنی تهران با مترو به سراغش بروید.

Untitled.png
پارک گفت‌و‌گو از جاهای دیدنی تهران با مترو

موقعیت دقیق مترو بوستان گفت‌وگو

سخن آخر

دیگر با این لیست می‌توانید به راحتی فضاهای گردشگری و جاذبه‌های مختلفی را در اطراف ایستگاه‌های مترو پیدا کنید و به راحتی سیاحت خود را شروع کنید. رفتن به جاهای دیدنی تهران با مترو علاوه‌بر اینکه هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد، محدودیت‌های کمتری نیز ایجاد می‌کند، برای مثال دیگر دنبال جای پارک نمی‌گردید و در ترافیک نمی‌مانید.

با نظر به این که خطوط دیگر مترو نیز در حال تکمیل شدن هستند، باید گفت که قطعا به ایستگاه‌ها و جاذبه‌های اطراف آن‌ها افزوه خواهد شد و این لیست هم کامل‌تر می‌شود؛ با این حال اگر جاذبه‌ای را می‌شناسید که در نزدیکی یکی از ایستگاه‌های مترو قرار گرفته و از این لیست جا مانده است، حتما آن را با ما در میان بگذارید. تجربه تهرانگردی با مترو را تا به حال داشته‌اید؟

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند