تدارک یونیورسال برای اکران عظیم «اوپنهایمر» نولان و موفقیت در گیشه

به نقل از دیجیکالا:

موفقیت کلی آثار یونیورسال در گیشه در سال ۲۰۲۲ ثابت می‌کند که کریستوفر نولان استودیوی درستی را برای ساخت فیلم جدید خود، «اوپنهایمر» انتخاب کرده است. کریستوفر نولان جدای از مهارت سینمایی خود، به خاطر فروش آثارش در گیشه و اولویت‌ دادن تجربیات سینمایی شناخته می‌شود و به همین دلیل استراتژی انتشار استریم وارنر برادرز برای «تنت» برای نولان بسیار ناامیدکننده بود. او پس از یک همکاری ۲۰ ساله، وارنر برادرز را ترک و قرارداد جدیدی را با یونیورسال و برای فیلم جدید خود، «اوپنهایمر» منعقد کرد.

پس «اوپنهایمر» تحت نظارت یک استودیوی جدید تولید می‌شود و کریستوفر نولان موضوعی جدید (نسبت به فیلم‌های قبلی خود) را برای این اثر انتخاب کرده است. نولان در این فیلم هم‌چنان با مضامین متافیزیکی و زمانی معمول خود سر و کار خواهد داشت اما «اوپنهایمر» در درجه اول اثری در ژانر درام و بیوگرافی است.

این فیلم جدید که دارای بازیگرانی ستاره مانند کیلین مورفی، امیلی بلانت، رابرت داونی جونیور، مت دیمون، فلورانس پیو و رامی مالک است، اقدامات علمی فیزیک‌دان نظری، رابرت اوپنهایمر (با بازی مورفی) را بررسی می‌کند. اوپنهایمر در بحبوحه جنگ جهانی دوم، آزمایشگاه لوس‌آلاموس را در طول پروژه منهتن مدیریت کرد و به عنوان پدر بمب اتمی شناخته می‌شود.

«تاپ گان: ماوریک» توانست در گیشه سال ۲۰۲۲ از فیلم‌های مارول و دی‌سی پیشی بگیرد و رکورد فروش داخلی «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» را شکست. بنابراین کریستوفر نولان باید فرمول جدیدی را برای موفقیت امتحان کند، چرا که حالا رقبایی جدید دارد. این مسئله به نوعی احتمال موفقیت «اوپنهایمر» را در تابستان ۲۰۲۳ بیشتر می‌کند. فیلم کریستوفر نولان با انبوهی از بازیگران درجه یک در بین آثار اخیر، پتانسیل بسیار زیادی برای فروش بالا و رکوردشکنی در گیشه دارد و نباید آن را دست کم گرفت. ناگفته نماند که یونیورسال پیکچرز اولین استودیویی است که در گیشه ۲۰۲۲ به مرز ۳ میلیارد دلار فروش رسیده اما وارنر برادرز، هنوز موفق به رسیدن به مرز میلیارد دلاری نشده است. «اوپنهایمر» با وجود تابستان پرفروش یونیورسال، بازگشت فیلم‌های غیر مارول به صدر گیشه و قدرت ستارگان خود، شانس بالایی برای درخشش در سال ۲۰۲۳ دارد.

چرا کریستوفر نولان وارنر برادرز را به مقصد یونیورسال ترک کرد؟

اوپنهایمر

همه‌گیری کرونا همه استودیوهای فیلم‌سازی را با شکست‌های بزرگ در فیلم‌هایی که قرار بود بعد از مارس ۲۰۲۰ اکران شوند، مواجه کرد اما وارنر برادرز این معضل جدید را به شیوه‌ای منحصر به فرد مدیریت کرد که اتفاقا راهبردی بود و البته مستقیما با فلسفه نمایشی کریستوفر نولان تضاد داشت. دیزنی فیلم‌های خود را به صورت دوگانه و در قالب سینمایی و اکانت ویژه سرویس استریم خود پخش کرد اما در نهایت سینما را اولویت داد. به طور مشابه، یونیورسال پخش‌ دوگانه و پخش‌ سینمایی را برای فیلم‌های جدید خود آزمایش کرد اما این روند ادامه نیافت. با این حال، وارنر برادرز تصمیم گرفت از مدل پخش دوگانه و پخش استریم اچ‌بی‌او مکس برای همه آثار خود در سال ۲۰۲۱ استفاده کند و «بتمن» اولین فیلم این استودیو در دوران همه‌گیری پس از تنت بود که فقط در سینما اکران شد.

فیلم «تنت» کریستوفر نولان (که در سپتامبر ۲۰۲۰ اکران شد) اولین اثر مهم و تاثیرگذار هالیوودی بود که در طول همه‌گیری کرونا در سینماها به نمایش درآمد. بنابراین تحت تاثیر ایده پخش همزمان در سرویس‌های استریم قرار نگرفت. با این حال، وارنر برادرز مدت کوتاهی پس از اکران اولیه سینمایی «تنت» تصمیم گرفت که استراتژی اکران سینمایی‌ و پخش استریم در یک روز و تاریخ را اجرایی کند که کریستوفر نولان به شدت با آن مخالف بود. نولان با وارنر برادرز قطع همکاری و ادعا کرد که این استودیو با عدم اطلاع‌رسانی درست مبنی بر این که فیلم‌های سال ۲۰۲۱ هم‌زمان از اچ‌بی‌او مکس و سینما اکران خواهند شد، به فیلم‌سازان بی‌احترامی کرده است.

کریستوفر نولان در کنار تام کروز که لابی‌هایش برای اکران‌های بزرگ سینمایی‌ بر موفقیت عظیم «تاپ گان ۲» تاثیرگذار بود، یکی از سرشناس‌ترین افراد سینمایی هالیوود است. او پس از نزدیک به ۲۰ سال همکاری با وارنر برادرز، به دنبال استودیوی جدیدی بود که نیازهای او را برآورده کند. یونیورسال پیکچرز در نهایت آزادی مدنظر نولان برای «اوپنهایمر» را به او داد و شاید در این بین، به نوعی شهرت وارنر برادرز به عنوان یک استودیوی کارگردان‌محور را خدشه‌دار کرد. یونیورسال اکنون با جردن پیل، ام.‌نایت شیامالان و کریستوفر نولان همکاری دارد و مطمئنا در آینده خود را بیشتر به عنوان استودیوی محبوب کارگردانان مطرح خواهد کرد.

شرح تاریخچه فروش چشم‌گیر آثار کریستوفر نولان در گیشه (از جمله تنت)

اوپنهایمر

اگر کارگردان مدرنی بتواند تنها با ذکر نام خود صندلی‌های سینما را پر کند، او کریستوفر نولان است. کریستوفر نولان جدا از «تنت» که اکرانش در سال ۲۰۲۰ به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا مختل شد (اما هم‌چنان توانست بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بفروشد) همیشه فیلم‌هایی پرفروش داشته است. این رکورد برای کارگردانی که از سال ۲۰۰۰ مشغول به کار است، یک شاهکار چشم‌گیر محسوب می‌شود، زیرا حتی استیون اسپیلبرگ نیز در طی دوران کاری خود در سال‌های اخیر آثار ناموفق (از نظر فروش) قابل توجهی را کارگردانی کرده است.

اولین فیلم مستقل نولان در سال ۱۹۹۸ با بودجه ۶۰۰۰ دلاری خود نزدیک به ۵۰ هزار دلار درآمد داشت. پروژه بعدی نولان، «یادگاری» با بودجه متوسط ​​۹ میلیون دلاری، ۴۰ میلیون دلار فروش داشت و اولین اثر پرفروش بزرگ او، «بی‌خوابی» در سال ۲۰۰۲ بیش از ۱۱۴ میلیون دلار در گیشه درآمدزایی کرد. فیلم بعدی او تحت نظر وارنر برادرز، «بتمن آغاز می‌کند»، اولین فیلم از سه‌گانه شوالیه تاریکی نیز ۳۷۳.۳ میلیون دلار فروش داشت. نولان در سال ۲۰۰۸، جایگاه خود را به عنوان یک کارگردان پرفروش تثبیت کرد و با دنباله بتمن، «شوالیه تاریکی» (با بودجه ۱۸۵ میلیونی)، به ۱.۰۰۶ میلیارد دلار درآمد رسید. این کارگردان موفق روند خود را ادامه داد و «تلقین» وی به عنوان یک فیلم بدون فرانچایز ۸۳۶.۸ میلیون دلار به دست آورد.

نولان با بازگشت به سه‌گانه ابرقهرمانی خود، یکی از پردرآمدترین فیلم‌های تاریخ را کارگردانی کرد و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» ۱.۰۸۱ میلیارد دلار (بالاترین فروش او تا به امروز) فروش داشت. فیلم «میان‌ستاره‌ای» به عنوان برنده جایزه اسکار، پس از آن ۷۰۹.۸ میلیون دلار در سینماها به دست آورد و فیلم جنگی «دانکرک» در سال ۲۰۱۷ با فروش ۵۲۷ میلیون دلاری در گیشه همراه شد. فیلم «تنت» نیز با فروش ۳۶۵ میلیون دلاری در مقابل بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری خود از نظر فنی در گیشه شکست خورد اما هم‌چنان در میان آثار ۲۰۲۰ پنجمین فیلم پرفروش بود. «اوپنهایمر» مصادف با بازگشت مخاطبان به سینما است و نیازی به گفتن نیست که مطمئنا از عملکرد گیشه «تنت» پیشی خواهد گرفت.

یونیورسال و وارنر برادرز در تابستان ۲۰۲۲ چقدر درآمد داشته‌اند

اوپنهایمر

یونیورسال پیکچرز در تاریخ ۱۳ آگوست، رسما از مرز ۳ میلیارد دلار درآمد در گیشه جهانی ۲۰۲۲ عبور کرد و به اولین استودیویی تبدیل شد که از سال ۲۰۱۹ چنین رکوردی زده است. مجموع فروش بین‌المللی یونیورسال پیکچرز تا ۱۴ آگوست بیش از ۱.۷۴ میلیارد دلار و مجموع فروش داخلی آن بیش از ۱.۲۸ میلیارد دلار بود. با این حال، مورد چشم‌گیرتر، روند پرفروش تابستانی یونیورسال به حساب می‌آید که به طور معجزه‌آسایی از مجموع فروش اکران‌های تابستانی دیزنی پیشی گرفته است. اوپنهایمر در ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ اکران می‌شود و بنابراین میزان فروش تابستان ۲۰۲۲ برای این استودیو به دلیل فراهم کردن شرایط برای موفقیت فیلم آینده خود ضروری است.

فصل پرفروش‌ تابستانی معمولا از اواخر ماه مه تا اوایل سپتامبر طول می‌کشد و بدین ترتیب «تاپ گان: ماوریک» با بیش از ۱.۳۵۷ میلیارد دلار فروش در سرتاسر جهان برنده واضح تابستان است. با این حال، یونیورسال پیکچرز چندین فیلم پرفروش از جمله «دنیای ژوراسیک: قلمرو» (۹۷۵ میلیون دلار)، «مینیون‌ها: ظهور گرو» (۷۹۱ میلیون دلار)، «تلفن سیاه» (۱۵۳ میلیون دلار) و «پاسخ منفی» (۱۱۴ میلیون دلار) را در این مدت اکران کرده و تنها در تابستان ۲۰۲۲، تقریبا ۲.۰۳۳ میلیارد دلار در گیشه جهانی درآمدزایی کرده است. در طرف دیگر، استودیوی قبلی کریستوفر نولان، وارنر برادرز، تنها «الویس» (۲۶۲ میلیون دلار) و «لیگ ابرحیوانات دی‌سی» (۱۰۹ میلیون دلار) را منتشر کرده که مجموع فروش تابستانی آن‌ها تاکنون به حدود ۳۷۱ میلیون دلار می‌رسد. اگر در حال حاضر یک استودیو باشد که برای فیلم‌های پرفروش تابستانی مناسب‌تر به نظر برسد، آن استودیو یونیورسال پیکچرز است.

«اوپنهایمر» می‌تواند بزرگ‌ترین فیلم نولان از زمان سه‌گانه شوالیه تاریکی باشد

اوپنهایمر

اگر «تاپ گان: ماوریک» را معیار بازار قرار دهیم باید گفت که «اوپنهایمر» کریستوفر نولان شانس بالایی برای رسیدن به فروش یک میلیارد دلاری در تابستان ۲۰۲۳ دارد. «اوپنهایمر» فیلمی کاملا متفاوت از «تاپ گان ۲» است اما این آثار مخاطبان هدف و زیربنای مشابهی دارند: داستانی مهیج، ستارگان تاثیرگذار و ماموریت‌های علمی و جنگی. مخاطبانی که فیلم «تاپ گان: ماوریک» را تماشا کردند، تا حد زیادی همان بینندگانی هستند که «اوپنهایمر» برای آن‌ها به بازار عرضه خواهد شد. بنابراین همین که فیلم اکشن تام کروز توانست فروش بالایی داشته باشد، تحول و امیدی تازه برای زندگی حرفه‌ای و کاری نولان محسوب می‌شود.

«اوپنهایمر» در تاریخ ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ و هم‌زمان با فیلم «باربی» گرتا گرویگ که لزوما مخاطبان یکسانی را هدف قرار نمی‌دهد اکران‌ می‌شود. البته «باربی» هم‌چنان رقابت قابل توجهی را با «اوپنهایمر» رقم خواهد زد. در هر صورت، تابستان ۲۰۲۳ می‌تواند هفته‌های پررونقی داشته باشد، زیرا مخاطبان پس از «اوپنهایمر» نیز برای تماشای یک فیلم متفاوت راهی سینماها می‌شوند. «مارول‌ها» از دنیای سینمایی مارول در هفته پس از انتشار «اوپنهایمر» اکران خواهد شد و می‌تواند برخی از مخاطبان اوپنهایمر را از آن خود کند. به هر حال به احتمال زیاد این دو فیلم هفته‌های جذاب و موفقیت‌آمیزی را در طول تابستان بعدی رقم می‌زنند.

آخرین باری که یکی از آثار کریستوفر نولان از مرز یک میلیارد دلار فروش عبور کرد، در زمان اکران «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» در سال ۲۰۱۲ بود و سه فیلم بعدی او به ترتیب کاهش فروش داشتند. با این حال، هیچ‌کدام از آن‌ها از تعدد ستارگان «اوپنهایمر» برخوردار نبودند و با توجه به موفقیت‌های اخیر یونیورسال پیکچرز، فیلم نولان این بار از طرف استودیویی مطمئن اکران‌ خواهد شد. «اوپنهایمر» برای کسب سود تنها به ۴۰۰ میلیون دلار فروش در سطح جهانی نیاز دارد اما می‌توان انتظار داشت که درآمد بسیار بیشتری به دست آورد که شاید یادآور دوران اوج میلیارد دلاری نولان با سه‌گانه شوالیه تاریکی باشد.

منبع: screenrant