مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به استفاده از کارت الکترونیکی هوشمند بهعنوان یک تکنولوژی نوین در حوزه حمل و نقل، تاکید کرد که هدف اصلی از الکترونیکی کردن پرداختها، صرفهجویی در هزینه و بازگشت سرمایه است.
به گزارش همشهری آنلاین، شهریار افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر درخصوص استفاده از کارت الکترونیکی هوشمند بهعنوان یک تکنولوژی نوین در حوزه حمل و نق، گفت: «هدف اصلی از الکترونیکی کردن پرداختها، صرفهجویی در هزینه و بازگشت سرمایه است. همچنین این سیستمها میتوانند اطلاعات دقیقتری را از عملکرد سامانههای حمل و نقل عمومی نیز ارائه کنند. این قابلیت برای مجریان خدمات حمل و نقل عمومی، مفید بوده و در طراحی برنامه های روزانه و همچنین برنامهریزی برای دورههای بلندمدت مورداستفاده قرار میگیرد. همچنین استفاده از کارتهای هوشمند شبکه حمل و نقل، مسیر را به سوی استفاده از استانداردهایی هدایت میکند که سازگار بودن با آنها، خود به خود، سازمان و ساختار آن را به سوی نظمی خاص هدایت میکند.»
افندی زاده با بیان اینکه کارت الکترونیکی هوشمند بهعنوان یک تکنولوژی نوین در حوزه حمل و نقل نقطه عطفی در عملکرد آن است، که علاوه بر مزیتهایی که برای کاربران شبکه حمل و نقل دارد، میتواند با سایر صنایع نیز تعامل داشته باشد تصریح کرد: «این تکنولوژی میتواند گامی به سوی فرهنگسازی در جهت استفاده از شبکههای پرداخت باشد و در توسعه این نوع خدمات در کشور نیز مفید واقع شود. تطبیق با چنین استانداردهایی باعث میشود که اپراتورهای مختلف حمل و نقل بتوانند از سرویسهای یکدیگر نیز بهرهمند گردند که با اجرای درست و استفاده کارشناسی از تجربیات کشورهای پیشرفته، میتوان کشور را به سمت و سوی فناوری جدید در راستای کاهش اتلاف وقت و هوشمند شدن ناوگان حمل و نقل و عمومی پیش برد.»
افندی زاده در ادامه تاکید کرد: «مفهوم پرداختهای الکترونیکی از زمانی شکل گرفت که امکان پرداخت فیزیکی هزینههای پول خرد در مراودات مالی روزانه مخصوصاً خریدهای خُرد و حمل و نقل شهری کمرنگتر و باعث شکلگیری این موضوع از طریق ابزارهای جدید بانکی شد. براساس برنامه جامع شهرداریها، تقریباً تمامی اتوبوسها به تجهیزات بلیت الکترونیک مجهز شده و درآینده نزدیک نیز تمامی تاکسیها ملزم به استفاده از آن خواهند بود.»
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران با تشاره بر اینکه یکی از مسائل مهمی که باعث رشد استفاده از کارتهای شهروندی میشود، هماهنگی بیشتر بین ارگانهای دولتی، خصوصی و شهرداری است، گفت: «نباید هر ارگانی برای خود یک کارت جدا صادر کند بلکه باید یک کارت واحد صادر شده و در همه خدمات مربوط به ارگانها مورد قبول واقع شود. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق برنامههای جامع در قالب شهرهای الکترونیکی و هوشمند دنبال می شود.»
افندی زاده با اشاره به اینکه سیستمهای پیشرفته پرداختی حمل و نقل با هدف متناسبسازی هزینههای سفرهای ترکیبی، کاهش زمان، دستیابی به عدالت اجتماعی و توسعه بستر لازم برای استفاده از پول الکترونیکی در شهر الکترونیکی از سالهای قبل در کشورهای پیشرفته جهان وجود دارد افزود: «این سیستمها با استقبال شرکتهای متعدد بخش خصوصی از حوزههای حمل و نقل هوشمند نیز در ایران راه اندازی شد و در کلانشهرهایی از جمله تهران، مشهد، اهواز، قزوین، اصفهان، کرمان و کیش اجرا شد»
او در ادامه خاطرنشان کرد: «امیدواریم در آیندهای نزدیک، شاهد تجمیع تمامی کارتهای هوشمند در یک کارت باشیم چرا که هدف اصلی این است که از طریق یک ابزار یا سامانه پشتیبان، هم پرداختهای آنلاین و هم پرداختهای آفلاین را مدیریت و پرداختهای خُرد را هم در یک بستر آفلاین انجام دهیم.»
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران با اشاره به اینکه برخی از سامانههای پیشرفته از جمله کارتبلیت الکترونیک، اپلیکیشن ایزیپی، کارتخوان مایفر، کارتهای شهروندی (City Pay )، کیف پول همراه (کیپاد) در ایران مورد استفاده قرار گفته اند گفت: «عدم نیاز به خرید کارت شهروندی، استفاده از کارتهای شتابی جهت خرید شارژ، عدم نیاز به حمل کارتهای شهروندی یا پول نقد، عدم نیاز به مراجعه به مراکز شارژ و فروش در سطح شهر، امکان مشاهده ساعت و تاریخ تراکنشهای پرداخت در نرمافزار از مزایای استفاده از کیف پول همراه (کیپاد) است. گفتنی است این پروژه نوید افزایش استفاده موفق این فناوری را میدهد، اما فراگیری کامل آن، همکاری چندجانبهای میان اپراتورهای تلفن همراه، ارائهدهندگان خدمات و حضور پُر رنگتر نهادهای مالی، بانکها و تنظیمکنندگان مقررات را نیاز دارد.