تبلیغات کلیکی یا PPC چیست + انواع و کاربردها

تبلیغات کلیکی یا PPC چیست + انواع و کاربردها

اگر به حوزه دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید و قصد دارید در آینده به یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای تبدیل شوید، ابتدا باید با مفاهیم دنیای تبلیغات آنلاین آشنایی پیدا کنید. یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که هر دیجیتال مارکتری باید تسلط کافی روی آن داشته باشید، انواع تبلیغات دیجیتال مخصوصاً تبلیغات کلیکی یا ppc است. آمارها نشان داده‌اند که 45 درصد کسب و کارهای نوپا و کوچک، از سیستم تبلیغات کلیکی استفاده می‌کنند.

با توجه به تمامی این موارد، آشنایی با تبلیغات کلیکی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در این مقاله از بلاگ آپارات قصد داریم به طور کامل با این نوع تبلیغات آشنا شویم و سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات PPC را نیز به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالبی که در ادامه می‌خوانید  نمایش بده 

تبلیغات کلیکی PPC چیست؟

آیا می‌دانید PPC مخفف چیست؟ PPC در حقیقت مخفف عبارت Pay Per Click است که به معنی پرداخت به ازای هر کلیک است.

تبلیغات کلیکی یا PPC نوعی از تبلیغات آنلاین است که به ازای هر کلیکی که توسط کاربران روی تبلیغ شما انجام می‌شود، باید هزینه‌ای را پرداخت کنید. در حقیقت در این نوع تبلیغات، تنها وقتی که کاربران روی تبلیغ شما کلیک کنند، باید هزینه بپردازید و صرفاً با نمایش تبلیغ، نیازی به هزینه کردن نخواهید داشت.می‌توان گفت که تبلیغات کلیکی نوعی روش برای «خرید بازدید» برای سایت است.

یکی از محبوب‌ترین شکل‌های PPC، تبلیغات در موتورهای جستجو مثل گوگل (google ads) است که به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد برای یک سری کلمات کلیدی خاص، تبلیغات خود را در نتایج موتور جستجوی گوگل نشان دهند.

به عنوان مثال اگر شما سایت فروش گوشی موبایل داشته باشید، می‌توانید برای کلمات کلیدی حوزه خودتان مانند خرید گوشی موبایل، خرید لوازم جانبی موبایل و… از تبلیغات کلیکی (مثل گوگل ادز) استفاده کنید و وقتی کاربر، این عبارات را جستجو می‌کند، در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوید.

مطلب مرتبط: تبلیغات دیجیتال چیست؟

اصطلاحات مهمی که باید درباره تبلیغات کلیکی بدانید

قبل از آن‌که در حوزه تبلیغات کلیکی عمیق‌تر شویم، باید با یک سری اصطلاحات آن آشنا شوید. در ادامه آن‌ها را نام برده و هرکدام را توضیح می‌دهیم.

CPC یا Cost Per Click

CPC یا هزینه به ازای هر کلیک، به معنی قیمت هر کلیکی است که کاربر روی تبلیغ شما انجام می‌دهد. در حقیقت CPC قیمتی است که شما برای هر کلیک روی یک تبلیغ پرداخت می‌کنید.

برای پرداخت این هزینه می‌توانید بر سر قیمت ثابت برای هر کلیک با پلتفرمی که تبلیغ شما را انجام می‌دهد، توافق کنید یا قیمت را از طریق مزایده تعیین کنید. با مزایده، تبلیغ‌کننده حداکثر قیمتی را که حاضر است برای هر کلیک بپردازد، تعیین می‌کند. سپس این قیمت با قیمت و کیفیت آگهی‌های مشابه شما مقایسه می‌شود. (کیفیت در اینجا به معنی کسب بالاترین نرخ کلیک از تبلیغات است.) به همین دلیل هرچه قدر تبلیغات موفق‌تری از نظر بالا بودن نرخ کلیک داشته باشید، هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد.

اما تفاوت cpc و ppc چیست؟

در حقیقت PPC یک روش تبلیغات آنلاین است که تبلیغ‌کنندگان به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ خود، مبلغ مشخصی را پرداخت می‌کنند، اما CPC یک معیار اندازه‌گیری برای سنجش هزینه کلی هر کلیک است.

دیجیتال مارکترها باید قبل از استفاده از روش PPC، هزینه هر کلیک یا همان CPC را حساب کنند تا هزینه‌ای را که قرار است به ازای هر کلیک در این روش بپردازند، مشخص شود.

Impression

impression به معنی هر بار نمایشِ تبلیغ شما در صفحه نتایج جستجو است؛ حتی اگر کاربران به دلیل اسکرول نکردن صفحه، آن را نبینند یا روی آن کلیک نکنند.

CTR یا Click Through Rate

CTR یا همان نرخ کلیک، میزان درصد کاربرانی را نشان می‌دهد که تبلیغ شما را دیده‌اند و روی آن کلیک کرده‌اند. در حقیقت درصد نرخ کلیک از تقسیم کل کلیک‌ها بر تعداد Impression ضربدر 100 به دست می‌آید. به طور کلی، هرچه یک تبلیغ بهتر باشد، CTR آن بالاتر خواهد بود.

در برخی از سیستم‌های تبلیغات PPC، نرخ کلیک یک معیار تعیین‌کننده برای تعیین قیمت یک تبلیغ است.

Segmentation یا بخش‌بندی

با استفاده از تبلیغات آنلاین می‌توانید کنترل زیادی بر مخاطبانی که با تبلیغات خود هدف قرار می‌دهید، داشته باشید. به این صورت که می‌توانید مخاطبانی را که کمپین‌های PPC شما را می‌بینند، بر اساس عواملی مانند سن، جنسیت، محل زندگی، علایق و غیره تقسیم‌بندی کنید.

با این کار می‌توانید یک دید کلی نسبت به کاربرانی که قابلیت تبدیل‌شدن به مشتری بالقوه را دارند، داشته باشید و در پلتفرم‌های ارائه‌دهنده تبلیغات کلیکی، فقط برای کلیک کاربرانی که شانس خوبی برای تبدیل‌شدن به مشتریان شما را دارند، هزینه پرداخت کنید.

Landing page

Landing page یا صفحه فرود، صفحه‌ای از وب‌سایت شما است که کاربر پس از کلیک بر روی تبلیغ، به آن هدایت می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم است که landing page شما برای کاربران بهینه باشد و تجربه کاربری خوبی داشته باشد؛ زیرا در غیر این صورت کاربرانی که روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند و برای شما هزینه داشته‌اند، خیلی زود بدون انجام هیچ کاری، سایت شما را ترک می‌کنند.

ویژگی‌های اصلی یک landing page خوب شامل تجربه کاربری خوشایند، سادگی و مرتبط بودن با تبلیغات است.

Conversion rate یا نرخ تبدیل

می‌توان گفت که نرخ تبدیل مهم‌ترین معیار یک کمپین PPC است؛ زیرا عملکرد تبلیغ شما را اندازه‌گیری می‌کند. اصطلاح نرخ تبدیل یا Conversion rate به معنی هر خریدی است که کاربر پس از کلیک روی یک تبلیغ انجام می‌دهد.

برای محاسبه نرخ تبدیل باید کاربرانی را که توسط تبلیغ شما به سایت هدایت شده و خرید کرده‌اند، بر کل کاربرانی که روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند، تقسیم کنید.

Frequency

تعدد یا فریکوئنسی به معنای تعداد دفعاتی است که هر تبلیغ در یک بازه زمانی معین به یک کاربر خاص نشان داده می‌شود. برای محاسبه فرکانس، باید تعداد impression را بر تعداد کاربران منحصربه‌فرد تقسیم کنید. به این ترتیب:

فریکوئنسی: تعداد ایمپرشن / تعداد کاربر یونیک

بسیاری از اوقات پیش می‌آید که تبلیغ شما در یک بازه زمانی خاص، چندین بار به کاربران نمایش داده شوند تا بازدهی بیشتری داشته باشد. با اینحال، توجه داشته باشید که نمایش بیش از حد و آزاردهنده تبلیغات به کاربران می‌تواند نتیجه عکس دهد.

حال که با اصطلاحات مهم این حوزه آشنا شدیم، بهتر است سراغ آشنایی با انواع تبلیغات کلیکی برویم.

انواع تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی انواع مختلفی دارد که با توجه به نیاز کسب و کارتان و بودجه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید از یک یا چند نوع آن استفاده کنید. در ادامه انواع آن‌ را نام خواهیم برد و هرکدام را توضیح می‌دهیم.

تبلیغات در موتور جستجو

همان‌طور که قبل از این گفتیم، این نوع تبلیغ، محبوب‌ترین و رایج‌ترین شکل تبلیغات کلیکی است. ارائه‌دهندگان این نوع تبلیغ بسته به مرورگر شامل Google AdWords یا Bing Ads هستند که تبلیغ شما را به کاربرانی که کلمات کلیدی خاصی را جستجو می‌کنند، نشان می‌دهند.

برای استفاده از این نوع تبلیغ، با انتخاب کلمات کلیدی مرتبط و یک landing page مناسب، می‌توانید یک کمپین تبلیغاتی موفق راه‌اندازی کنید.

معمولاً تبلیغات موتور جستجو یا Paid Search Ads در بالا و پایین نتایج جستجو در گوگل ظاهر می‌شوند و با کلمه “Ads” از سایر نتایج متمایز شده‌اند.

هزینه تبلیغات کلیکی گوگل بسته به معیارها و Segmentationهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی یکی دیگر از انواع تبلیغات PPC است که می‌توانید از آن برای دسترسی به افرادی که به کسب و کار شما علاقه‌مند هستند، استفاده کنید.

تبلیغات نمایشی در حقیقت تبلیغات بنری، تصویری یا متنی هستند که در وب‌سایت‌های مختلف ظاهر می‌شوند. همچنین تبلیغات بنری خود به دو دسته تبلیغات بنری استاندارد و تبلیغات بنری همسان تقسیم می‌شوند.

تفاوت تبلیغات بنری استاندارد با همسان در این است که در مدل استاندارد، ممکن است بنر با سایز و مدل وب‌سایت تطابق نداشته باشد و بیشتر جلب توجه کند؛ اما در تبلیغات بنری همسان، بنرها با سایز و مدل وب‌سایت هماهنگ هستند و کمتر به چشم می‌آیند.

با استفاده از تبلیغات نمایشی می‌توانید بازار هدف خود را تعیین کنید یا روی هدف قرار دادن افرادی تمرکز کنید که از وب‌سایت‌های مشابه وب‌سایت شما بازدید می‌کنند. این نوع تبلیغات به طور کلی نرخ کلیک کمتری نسبت به تبلیغات در موتور جستجو دارند؛ اما می‌توانند برای ایجاد آگاهی از برند مفید باشند.

تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی

Social media ads یا تبلیغات رسانه‌های اجتماعی یکی از محبوب‌ترین انواع تبلیغات کلیکی است. این تبلیغات در فیدهای رسانه‌های اجتماعی در پلتفرم‌های مختلف ظاهر می‌شوند و یک راه عالی برای ارتباط با کاربران در صفحه‌های مجازی مختلف است.

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک یا اینستاگرام تعداد زیادی کاربر دارند که می‌توانند تبدیل به مشتریان بالقوه کسب و کار شما شوند. به همین دلیل تبلیغات PPC در این پلتفرم‌ها می‌تواند در دستیابی به نرخ کلیک بالاتر کمک کند و به افزایش آگاهی از محصول یا خدمات منجر شود.

البته این سرویس در حال حاضر در ایران قابل دسترس نیست و برندهای ایرانی اغلب از اینفلوئنسرمارکتینگ برای تبلیغات و معرفی محصولات خود استفاده می‌کنند.

هدف‌گیری مجدد یا Retargeting

تبلیغات ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد از کوکی‌های مرورگر کاربران استفاده می‌کند تا تبلیغات خاصی را بر اساس جستجوهای قبلی‌شان به آن‌ها نشان دهد. به همین دلیل به آن هدف‌گیری مجدد می‌گویند؛

زیرا با این نوع تبلیغات به دنبال کاربرانی می‌روید که قبلاً از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند؛ اما به هر دلیلی خریدی از آن انجام نداده‌اند و تبدیل به مشتری بالفعل نشده‌اند.

 

در حقیقت با این نوع تبلیغ فرصتی برای شما فراهم می‌شود تا این افراد را دوباره به سمت کسب و کار و برند خود بکشانید.

تبلیغات وب‌سایت‌های مقایسه قیمت

وب‌سایت‌های مقایسه قیمت، قیمت‌ها و پیشنهادات ویژه کسب و کارهای مختلف را جمع‌آوری کرده و کنار یکدیگر برای کاربران نمایش می‌دهند. سپس کاربران می‌توانند پیشنهادها و قیمت‌های مختلف را مشاهده کرده و بعد از کلیک روی هرکدام از آن‌ها، مستقیم به وب‌سایت آن برند هدایت شود.

این نوع تبلیغ، می‌تواند برای خرج کردن بودجه PPC به روشی هدفمند مفید باشد؛ زیرا وب‌سایت‌های مقایسه قیمت به شما امکان دسترسی به مشتریانی را می‌دهند که فعالانه به دنبال محصول یا خدماتی مانند شما هستند. با این حال توجه داشته باشید که در این نوع تبلیغات در کنار سایر رقبای خود قرار خواهید گرفت.

در ایران وبسایت‌هایی مثل ترب، ایمالز، زومیت و…چنین خدماتی را به ارائه می‌دهند.

تبلیغات Gmail

با استفاده از تبلیغات Gmail، می‌توانید مستقیماً در بالاترین قسمت inbox مشتریان خود نمایش داده شوید. در تبلیغات Gmail، تبلیغ شما به صورت پررنگ و با استفاده از تگ “ad” از سایر پیام‌ها متمایز شده است. کاربران می‌توانند این ایمیل‌ها را روی دسکتاپ و موبایل مشاهده کنند.

اگرچه تبلیغات gmail یکی از پربازده‌‌ترین روش‌های تبلیغات در بسیاری از کشورهای دنیاست، اما در حال حاضر، این نوع تبلیغ در ایران چندان متداول نیست و برندهای مطرح ایرانی استفاده زیادی از آن نمی‌کنند.

سایت‌های ارائه‌دهنده تبلیغات PPC

حال که تا اینجا با تبلیغات PPC و انواع آن آشنا شدیم، در ادامه سایت‌های ارائه‌دهنده این نوع تبلیغ را به شما معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید بر اساس قیمت‌ها و مزایایی که هرکدام از سایتهای ppc در اختیار شما قرار می‌دهند، یکی از آن‌ها را برای تبلیغات کلیکی کسب و کار خود انتخاب کنید.

صباویژن

آژانس تبلیغاتی صباویژن توسط هلدینگ صباایده در سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی شد و هم اکنون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تبلیغاتی آنلاین به کسب و کارهای ایرانی و خارجی خدمات خود را ارائه می‌دهد.

انواع تبلیغات آنلاین در صباویژن شامل موارد زیر است:

برای اطلاعات بیشتر، مشاهده قیمت و سفارش تبلیغ به سایت صباویژن مراجعه کنید.

یکتانت

یکتانت بزرگ‌ترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در ایران است که کسب و کارهای زیادی از خدمات تبلیغات دیجیتال آن استفاده می‌کنند. انواع تبلیغاتی که یکتانت در اختیار کسب و کار شما قرار می‌دهد، شامل موارد زیر هستند:

  • تبلیغات همسان (پرداخت کلیکی)
  • تبلیغات بنری (پرداخت کلیکی)
  • تبلیغات ویدیویی (پرداخت کلیکی و پرداخت نمایشی)
  • پوش نوتیفیکیشن (پرداخت کلیکی و پرداخت ارسالی)

برای اطلاعات بیشتر، مشاهده قیمت و سفارش تبلیغ به سایت یکتانت مراجعه کنید.

مدیااد

یکی دیگر از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده تبلیغات کلیکی، مدیااد است. مدیااد بر اساس سیستم مزایده عمل می‌کند و تعرفه ثابتی به ازای هر کلیک وجود ندارد. در این سیستم، تبلیغات هر کسب و کاری بر اساس دو امتیاز کمی (قیمت) و کیفی (جذابیت محتوای تبلیغاتی) سنجیده می‌شود.

انواع تبلیغات کلیکی در مدیااد شامل موارد زیر است:

  • تبلیغات همسان
  • تبلیغات پرداخت به ازای اکشن (CPA)
  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات ریتارگتینگ
  • تبلیغات ریتارگتینگ محصول

برای اطلاعات بیشتر، مشاهده قیمت و سفارش تبلیغ به سایت مدیااد مراجعه کنید.

جمع‌بندی

یکی از انواع تبلیغات آنلاین که توسط بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ استفاده می‌شود، تبلیغات کلیکی یا PPC است. PPC انواع مختلفی دارد که بر اساس نیاز و میزان بودجه هر کسب و کاری، می‌توان از یک یا چند روش آن استفاده کرد.

در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با این نوع تبلیغ و اصطلاحات مهم آن آشنا کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید از این پس کمپین تبلیغات کلیکی موفقی را برای کسب و کار خود راه‌اندازی کنید.