تاثیر برقی سازی خودروها بر کاهش آلودگی هوا

رئیس گروه مطالعات حمل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از تاثیر برقی سازی خودروها بر کاهش آلودگی هوا خبر داد.

برقی سازی

به گزارش همشهری آنلاین، پیام معینی، رئیس گروه مطالعات حمل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه استفاده از وسایل ‌نقلیه برقی به عنوان یک راهکار مناسب برای کاهش آلودگی هوا و پایداری محیط زیست مطرح است، گفت: تجربیات موفق سایر کلانشهرهای جهان در استفاده از خودروها و اتوبوس‌های برقی این ایده را تقویت می‌کند.

او با تاکید بر اینکه برقی‌سازی خودروها یکی از راه‌حل‌های موثر در کاهش آلودگی هوا است، اظهار داشت: خودروهای برقی به دلیل عدم تولید آلاینده‌های مضر، نقش قابل توجهی در بهبود کیفیت هوا دارند. تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان می‌دهد که استفاده از خودروهای برقی می‌تواند منجر به کاهش ۳۰ درصدی انتشار CO۲ تا سال ۲۰۴۰ شود. همچنین، استفاده از خودروهای برقی می‌تواند به کاهش ۲۵ درصدی انتشار ذرات معلق (PM) منجر شود که این مسئله در بهبود سلامت عمومی نیز تأثیرگذار است.

برقی سازی وسایل حمل و نقل مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

رئیس گروه مطالعات حمل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با استناد به مطالعات دانشگاه هاروارد در زمینه برقی‌سازی حمل و نقل بیان داشت: برقی‌سازی حمل و نقل می تواند سالانه باعث کاهش ۱۷۰,۰۰۰ مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوا در سراسر جهان شود. با توجه به این آمار و مزایا، توسعه و گسترش زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودروهای برقی و حمل و نقل عمومی در کلانشهرهایی مانند تهران، یکی از اولویت‌های کلیدی برای بهبود کیفیت هوا و حفظ محیط زیست است.

معینی ضمن بیان این مطلب که نخستین و مهمترین هدف از برقی سازی حمل‌ونقل، چه شخصی و چه همگانی، حذف آلاینده‌های ناشی از موتورهای احتراقی فعلی است، خاطرنشان کرد: با سوزاندن سوخت های فسیلی علاوه بر تولید آلاینده‌های هوا و گازهای گلخانه‌ای، آلودگی صوتی و گرما ایجاد می‌کنند. حذف موتورهای احتراقی سبب می‌شود که میزان آلاینده تولید شده در حمل‌ونقل کالا و مسافر در محیط شهرها کم شود، گرمای فضای شهر به واسطه‌ی حذف احتراق نسبت به قبل کاهش یابد و آلودگی صوتی ناشی از انفجار سوخت در موتور ماشین و خروج آن از اگزوز بسیار محدود شود.

امروزه امکان تبدیل بسیاری از انرژی‌ها به انرژی الکتریکی وجود دارد

او در خصوص جایگزین کردن موتورهای احتراقی با موتورهای برقی گفت: این روند نیازمند تکنولوژی‌هایی نظیر تکنولوژی ذخیره برق، تکنولوژی شارژ باتری و البته تأمین برق برای وسایل برقی است. روش‌های تأمین برق تنوع قابل توجهی دارد و امروزه امکان تبدیل بسیاری از انرژی‌ها به انرژی الکتریکی وجود دارد.

معینی در ادامه سخنانش تاکید کرد: نکته‌ اساسی که کارآمدی برقی سازی ناوگان برای کاهش آلاینده‌های هوا را به چالش می‌کشد، تامین انرژی برق برای خودروهای برقی و توسعه این نوع از وسایل نقلیه است. در سال‌های اخیر، با افزایش تعداد خودروهای برقی، نیاز به زیرساخت‌های شارژ کارآمد و منابع انرژی تجدیدپذیر نیز افزایش یافته است.

رئیس گروه مطالعات حمل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر، حدود ۲۵ درصد از انرژی مصرفی در برخی از کشورهای پیشرفته از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود، گفت: بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تا سال ۲۰۳۰، انتظار می‌رود که تعداد خودروهای برقی به ۱۴۵ میلیون واحد برسد. این افزایش نیازمند توسعه شبکه‌های برق قوی‌تر و استفاده بیشتر از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی است. وی یکی از راهکارهای پیشنهادی برای تأمین انرژی خودروهای برقی را استفاده از سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی مانند باتری‌های بزرگ دانست که می‌توانند در زمان‌های کم‌باری شبکه برق، انرژی را ذخیره کرده و در زمان‌های پیک مصرف، آن را تأمین کنند. این روش‌ها می‌توانند به کاهش فشار بر شبکه برق و افزایش پایداری تأمین انرژی نیز کمک کنند.