مستر بیست یکی از مشهورترین، بهترین و پرطرفدارترین یوتیوبرهای جهان است که با انجام چالشهای خلاقانه و نیکوکارانه، میلیونها دنبالکننده و بازدیدکننده را به خود جذب کرده است. اما آیا میدانید که این شخصیت اینترنتی چگونه به این موفقیت رسیده است؟ در این مقاله، ما به بررسی تاریخچه مستر بیست و فعالیتهای او در یوتیوب خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
از کودکی تا بزرگسالی مستربیست
جیمی دونالدسون، معروف به مستربیست، در تاریخ ۷ مه ۱۹۹۸ در شهر ویچیتا، ایالت کانزاس آمریکا به دنیا آمد. او عمدتاً در شهر گرینویل، ایالت کارولینای شمالی بزرگ شد و در سال ۲۰۱۶ از دبیرستان مسیحی گرینویل فارغالتحصیل شد. او در دوران دبیرستان به بیماری کرون مبتلا شد که باعث تغییر رفتار و شخصیت او شد. مستربیست بعد از فارغالتحصیلی برای مدت کوتاهی در دانشگاه کارولینای شمالی تحصیل کرد، اما زودی تحصیلات خود را رها کرد تا به صورت تمام وقت به فعالیت در یوتیوب بپردازد.
مستربیست در سال ۲۰۱۲، در سن ۱۳ سالگی، شروع به ساخت ویدئو برای یوتیوب کرد. اولین ویدئوهای او شامل بازگو کردن ثروت سایر یوتیوبرها، نقد بازیهای ویدئویی و تقلید از سلبریتیها بود. این ویدئوها بازخورد چندان خوبی نداشتند و مستربیست تصمیم گرفت سبک خود را عوض کند. او شروع به ساخت ویدئوهای چالشبرانگیر کرد که در آنها خود را به آزمایشهای سخت و عجیب مثل شمارش تا صدهزار، نشستن در وان آب، خوردن هزاران قطعه پلاستیک و… میگذاشت. این ویدئوها باعث جذب تعداد زیادی از بازدیدکنندهها شدند و محبوبيت مستربيست را بيش از پيش افزایش دادند.
اما آنچه که مستربيست را به چشم چیرگی درآورد، ویدئوهای نيكوكارانهای بود كه در آنها پول، هديه و جایزه به ديگران ميداد. این ویدئوها نشان داد كه مستربيست فقط یک يوتيوبر ساده نيست، بلكه يک فعال خيريه و مردمدوست هم هست. او با اهدای پول به فقیران، خرید خانه و ماشین برای دوستانش، حمایت از کسب و کارهای کوچک، برگزاری مسابقات با جوایز بزرگ و حتی ایجاد رستوران خودش با نام مستربیست برگر، نشان داد که چگونه میتوان با استفاده از یوتیوب، تفاوت مثبتی در جامعه ایجاد کرد.
مستربيست همچنين یک كارآفرين و بنيانگذار چندين شركت و بنياد خيريه است. او در سال ۲۰۱۹، شركت Feastables را راهاندازی كرد كه به توليد و فروش محصولات غذايی ميپردازد. او در سال ۲۰۲۰، بنياد تيم تريز را به همراه ديگر یوتیوبرها تاسيس كرد كه هدف آن جمعآوری پول برای كاشت درخت است. این بنیاد توانست بیش از ۲۳ میلیون دلار کمک مالی جمعآوری کند و بیش از ۲۰ میلیون درخت را در سراسر جهان بکارد. در سال ۲۰۲۱، او بنیاد تیم سبز را به همراه دیگر یوتیوبرها تشکیل داد که هدف آن جمعآوری پول برای حفاظت از اقیانوسها است. این بنیاد نیز موفق شد بیش از ۳۰ میلیون دلار کمک مالی جذب کند و به حفظ و نگهداری محیط زیست دریایی کمک کند.
درآمد مستربیست از یوتیوب چقدر است؟
براساس لیست پردرآمدترین یوتبرهای سال ۲۰۲۱، مستر بیست با درآمد حدود ۵۰ مليون دلار در صدر قرار دارد. این درآمد عظيم نشاندهنده رشد فوقالعاده این چالشگر است که تنها در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۴ مليون دلار درآمد داشت. مستر بیست از چندین منبع مختلف درآمد کسب میکند. اولین و مهمترین منبع، درآمد از تبلیغات یوتیوب است. براساس گزارشها، مستر بیست به ازای هر هزار بازدید ویدئو، حدود ۳ دلار درآمد دارد. با توجه به اینکه کانال او بیش از ۶۰ میليون دنبالکننده و بیش از ۱۰ مليارد بازدید دارد، میتوان تخمین زد که درآمد او از تبلیغات یوتیوب حدود ۳۰ مليون دلار در سال است.
دومین منبع درآمد مستر بیست، حمایتهای مالی از سایر شرکتها و برندها است. مستر بیست با همکاری با شرکتهای معروفی همچون هانی، کوئیرا، کشاپ و نورد وی پی ان، تبلیغات آنها را در ویدئوهای خود قرار داده و در ازای آن پول دریافت میکند. برخی از این شرکتها همچنین به او کمک مالی میکنند تا بتواند چالشهای نیکوکارانه خود را اجرا کند. براساس تخمینها، درآمد مستر بیست از حمایتهای مالی حدود ۱۵ مليون دلار در سال است.
سومین منبع درآمد مستر بیست، فروش کالاهای جانبی با نام تجاری «بیست» است. این کالاهای جانبی شامل لباس، کلاه، کوله پشتی، جوراب، لوازم التحریر و… هستند که با طرحهای خاص و جذاب طراحی شدهاند. قسمت عظيمی از فروش این کالاهای جانبی به فقیران اختصاص داده شده است.
عمده فعالیت مستر بیست در یوتیوب در چه زمینهای است؟
در سال ۲۰۱۷، مستر بیست با انجام چالش «شمارش تا ۱۰۰۰۰۰» شهرت پیدا کرد. این ویدئو که نشان میداد که او چگونه به مدت ۴۰ ساعت بدون توقف عددها را میشمارد، در عرض چند روز به بیش از ۲۰ میلیون بازدید رسید. پس از آن، مستر بیست سبک محتوای خود را تغییر داد و شروع به انجام چالشهای عجیب و غیرعادی کرد.
مستر بیست همچنین با تولید محتوای جذاب و خلاقانه، سبک جدیدی را در صنعت یوتوب پدید آورده است. او با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، ایدههای ناب و همکاری با سایر یوتوبرها، ویدئوهای منحصر به فرد و متنوعی را ساخته است. بعضی از این ویدئوها شامل ساخت گلدان آبشار با لگو، ساخت خانه با کاغذ و… است.
مستر بیست در حال حاضر بیش از ۱۳۴ میلیون دنبالکننده در چندین کانال یوتوب دارد و به عنوان سومین چهره پرطرفدار در جهان شناخته میشود. او همچنین برنده سه جایزه Streamy و سه جایزه Shorty شده است. او در سال ۲۰۲۳ به عنوان فرد سال توسط مجله Time انتخاب شد. همچنین او در ليست ۱۰۰ نفر تاثيرگذار جهان توسط همين مجله قرار گرفت.
مستر بيست يكی از آدمهایی است كه نشان میدهد كه هيچ كاری غيرممكن نيست و هيچ رويايی دور از دسترس نیست. او با خلاقيت، شجاعت، مهربانی و انگيزهاش، دنيا را تغيير داده و ميليونها نفر را الهام بخشيده است. او يک الگوي برای نسل جديد است كه میخواهد با استفاده از ابزارهای ديجيتال، تفاوتهای مثبتی را در جامعه ايجاد كند.
رکوردها
بیشترین سابسکرایبر در یوتیوب: مستربیست در فوریه ۲۰۲۳ تعداد سابسکرایبرهای خود را به بیش از ۱۳۴ میلیون نفر رساند و به عنوان دومین کانال یوتیوب با بالاترین تعداد سابسکرایبر شناخته شد. این رکورد را فقط کانال T-Series که یک شرکت هندی تولید محتوای موسیقی است، با ۱۸۵ میلیون مشترک شکسته است.
بالاترین درآمد در یوتیوب: مستربیست در سال ۲۰۲۱ از طریق ویدئوهای خود در یوتیوب ۵۴ میلیون دلار درآمد کسب کرد و به عنوان پردرآمدترین یوتیوبر سال شد. این درآمد بخش عمدهای از آن از طرف حامیان و تبلیغکنندگان او تأمین شده است.
پربازدیدترین ویدئو در ۲۴ ساعت: مستربیست در آوریل ۲۰۲۳ ویدئوی «I Spent $50,000,000 On The World’s Biggest Firework» را منتشر کرد که در آن با هزینه ۵۰ میلیون دلار، بزرگترین آتشبازی جهان را راهاندازی کرد. این ویدئو در ۲۴ ساعت اول پس از انتشار ۱۰۹ میلیون بازدید داشت و به عنوان پربازدیدترین ویدئو در ۲۴ ساعت در تاریخ یوتیوب شناخته شد.
پرهزینهترین چالش در یوتیوب: مستربیست در دسامبر ۲۰۲۱ ویدئو «Last To Leave $800,000 Island Keeps It» را منتشر کرد که در آن به هفت نفر از دنبالکنندگان خود فرصت داد تا در جزیرهای به قیمت ۸۰۰ هزار دلار به رقابت بپردازند. قانون بازی این بود که آخرین نفر که جزیره را ترک کند، صاحب آن خواهد شد. این ویدئو با بودجه بالای خود، پرهزینهترین چالشی بود که تاکنون در یوتیوب انجام شده است.
اینها فقط برخی از رکوردهای مستربیست در یوتیوب بودند. او همچنین با ایجاد کانالهای دیگری مانند MrBeast Gaming ،MrBeast Shorts و با راهاندازی شرکتها و بنیادهای خیریهای مانند MrBeast Burger و Team Trees، فعالیتهای گوناگون و مفید دیگری را نیز انجام داده است. مستربیست یک الگو برای جوانان است که نشان میدهد با خلاقیت، انگیزه و کمک به دیگران میتوان موفق شد.
سخن آخر
خواندن بایوگرافی آدمهای موفق میتواند به شما یک دید عالی درباره نوع فعالیت و نحوه اجرا بدهد تا بتوانید با الگوبرداری از آنها یک محتوای ویدیویی جذاب و کاربرپسند برای کاربرانتان تولید کنید. ما در این مقاله به بررسی کانال مستر بیست پرداختیم و سعی کردیم یک زندگینامه کامل از او به شما ارائه دهیم.
امیدواریم با خواندن این مقاله با شخصیت محبوب یوتیوب، یعنی مستربیست، بیشتر آشنا شده باشید. برای ما حتما در کامنتها بنویسید که دوست دارید، کدام تولیدکننده محتوا در آپارات یا یوتیوب را به شما معرفی کنیم؟