چیزهای کوچک اغلب میتوانند اهمیت زیادی داشته باشند و وقتی نوبت به بهتر کردن استفادهی بازی از حافظهی کارت گرافیک میشود، هر گیگابایت اهمیت دارد. استودیوی لاریان (Larian)، سازندهی بازی موفق Baldur’s Gate 3، به تازگی نشان داده است که کار سخت اخیر تیم آن منجر به کاهش ۳۴ درصدی استفاده از VRAM برای نسخهی ایکسباکس سری اس بازی شده است.
این خبر را سوئن وینکه (Swen Vincke) موسس و رئیس استودیو لارین در توییتر از طریق یک توییت کوتاه به اشتراک گذاشته که با دو نمودار نشان میدهد که چگونه استفاده از RAM و VRAM پورت ایکسباکس سری اس در هفتههای اخیر به میزان قابلتوجهی کاهش یافته است. گفتنی است است که از میان تمامی پلتفرمهایی که لاریان شاهکار خود را برای آنها ساخته است، ایکسباکس سری اس احتمالا محدودکنندهترین بوده و چالشهای زیادی برای سازنده ایجاد کرده است. دلیل آن این است که این کنسول فقط ۸ گیگابایت حافظه با پهنای باند بالا برای ذخیرهی بازی در حین اجرا و استفاده به عنوان VRAM دارد و ۲ گیگابایت باقی مانده برای عملکردهای مختلف سیستم استفاده میشود.
نمودارها از ابتدای سپتامبر شروع میشوند و بازی در آن زمان ظاهرا ۵.۲ گیگابایت از RAM و حدود ۳.۵ گیگابایت برای VRAM استفاده کرده است. با این حال، تا نوامبر، لاریان این مقدار را به ترتیب به ۴.۷ و ۲.۳ گیگابایت کاهش داده است. کاهش ده درصدی استفاده از RAM بسیار مناسب است اما کاهش استفاده از VRAM به میزان ۳۴ درصد شگفتانگیز است.
مشخص نیست که لاریان دقیقا چه کاری برای این بهبودها انجام داده اما بعید است که فقط مربوط به یک مورد رندر با وضوح کمتر یا استفاده از بافتهای کوچکتر باشد. شواهد این امر این است که آزمایشهای مربوط به حافظه فقط پیشرفتهای جزئی را در ماههای سپتامبر و اکتبر نشان میدهد. در واقع اگر صرفاً کاهش کیفیت گرافیکی تنها موضوع مورد نیاز بود، توسعهدهندگان این کار را خیلی زودتر انجام میدادند.
جالب است بدانید که نسخهی رایانههای شخصی Baldur’s Gate 3 از مقدار زیادی VRAM کارت گرافیک استفاده نمیکند. طبق گزارشها بازی به طور متوسط ۴ گیگابایت در تنظیمات گرافیکی پایین و رزولوشن ۱۰۸۰p و ۵.۶ گیگابایت در تنظیمات گرافیکی اولترا و رزولوشن ۴K، هنگام قدم زدن در شهر از حافظهی کارت گرافیک استفاده کرده است. بنابراین ظاهرا توسعهدهندگان از ترفند خاصی استفاده کردهاند تا آن را به ۲.۳ گیگابایت برای سری اس کاهش دهند.
استودیوی لاریان از زمان انتشار، به طور مداوم روی بهبود عملکرد بازی خود کار کرده است. به عنوان مثال، بهروزرسانی اخیر بازی چند میلی ثانیه زمان رندر را کاهش داده است. از طرفی گزارش شده که بازی در Act III چندان نرخ فریم خوبی را تجربه نمیکند و با توجه به تعهد نشان داده شده در اجرای بازی روی ضعیفترین کنسول نسل نهم از سوی سازندگان، بازیکنان رایانههای شخصی احتمالا با آپدیتهای بعدی با بهبود بیشتری در این زمینه مواجه خواهند شد.
بازی Baldur’s Gate 3 هم اکنون روی رایانههای شخصی و پلیاستیشن ۵ در دسترس است. این بازی در اواخر سال جاری میلادی برای ایکسباکس سری ایکس/اس منتشر میشود.
منبع: PCGamer