بهره برداری از فاز اول بزرگترین تصفیه‌خانه شرق کشور

بهره برداری از فاز اول بزرگترین تصفیه‌خانه شرق کشور

مرحله نخست بزرگترین تصفیه‌خانه فاضلاب در حال ارتقای کشور در قالب طرح‌های یادگار ابراهیم در کلانشهر مشهد به بهره‌برداری رسید.به گزارش همشهری ‌آنلاین، عملیات بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب پرکندآباد 2 برای نجات رودخانه کشف‌رود در مشهد آغاز شد. این تصفیه خانه بزرگترین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور محسوب می‌شود که قرار است در 4 بخش به بهره‌برداری کامل برسد.
پیش از شروع این پروژه عظیم، پنج تصفیه‌خانه فاضلاب در مشهد با ظرفیت اسمی ۲۶۳ هزار مترمکعب در شبانه‌روز دایر بود که روزانه ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار مترمکعب فاضلاب در این شهر جمع‌آوری می‌کرد. حالا با بهره‌برداری از مرحله نخست تصفیه خانه فاضلاب پرکندآباد 2 قرار است ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر مشهد افزایش یابد.
مرحله اول بزرگترین تصفیه‌خانه فاضلاب در حال ارتقای کشور با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری در مشهد جمعه (24 خرداد) به بهره‌برداری رسید. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در حاشیه این مراسم گفت: «مرحله اول تصفیه‌خانه فاضلاب پرکندآباد ۲ به عنوان بزرگترین تصفیه‌خانه فاضلاب در حال ارتقا در کشور، با ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و ظرفیت نهایی ۲۰۰ هزار متر مکعب وارد مدار شد.»
حسین اسماعیلیان عنوان کرد: «همچنین در این مراسم بخشی از شبکه جمع‌آوری فاضلاب حاشیه شهر مشهد به طول ۴۶ کیلومتر و با اعتبار سه هزار میلیارد ریال بهره‌برداری شد.» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: «در عین حال، عملیات اجرایی سه تصفیه‌خانه جدید فاضلاب با مجموع ظرفیت ۱۶۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به ارزش ۳۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در این کلانشهر آغاز شد.»
اسماعیلیان اضافه کرد: «بهره‌برداری از ۴۱ کیلومتر خط انتقال، سه مخزن با ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب، حفر ۷۰ حلقه چاه و اجرای یک ایستگاه پمپاژ با ظرفیت انتقال ۸۰۰ لیتر از دیگر طرح‌هایی است که با حضور سرپرست ریاست جمهوری بهره‌برداری شد.»
ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد با تکمیل این تصفیه‌خانه‌ها به ۲ برابر افزایش خواهد یافت. ارائه خدمات آب و فاضلاب در کلانشهر سه و پنج میلیون نفری مشهد و روستاهای این شهرستان بر عهده شرکت آب و فاضلاب مشهد است که به صورت مستقل از شرکت آبفای خراسان رضوی مدیریت می شود.