برنامه‌هایی که قرار نیست روی زمین بماند | کدام برنامه های محیط زیستی دولت سیزدهم نهایی می شود؟

برنامه‌هایی که قرار نیست روی زمین بماند | کدام برنامه های محیط زیستی دولت سیزدهم نهایی می شود؟

­­­­­­دولت سیزدهم روزهای پایانی خود را می‌گذراند. بسیاری از برنامه‌های زیست محیطی که این دولت وعده‌ی به پایان رساندن آن را داده بود به دلیل سانحه هوایی که برای ریاست جمهوری رخ داد، نیمه تمام باقی خواهد ماند اما برخی پیش از تحویل دولت سیزدهم به تیم بعدی نهایی شود.

همشهری آنلاین– زهرا رفیعی: سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان نهادی ناظر تا پیش از پایان دولت سیزدهم اقداماتی را به انجام خواهد رساند و برخی را نیز در هفته ملی محیط زیست افتتاح خواهد کرد. البته خصیصه عمده پروژه‌های محیط زیستی این است که شروع دارد ولی پایان ندارد. اقدامات به صورت مستمر تداوم خواهد یافت.

۱- تفاهمنامه‌های حفاظت مشارکتی

در دولت سیزدهم لایحه‌ «حفاظت و مدیریت پایدار حیات وحش» توسط سازمان محیط‌زیست تدوین و به هیات دولت ارسال شد. این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی دولت نهایی شده است و به زودی در دستور کار هیات دولت قرار خواهد گرفت. هفت تفاهم‌نامه با بخش خصوصی امضا شده که در آن‌ها هم به بخش خصوصی اجازه داده شده است که در تکثیر و احیای گونه‌های در خطر انقراض ورود پیدا کنند. حفاظت مشارکتی از حیات وحش و زیستگاه‌ها، هم به تنوع‌بخشی شیوه‌های حفاظت از تنوع زیستی در سطح کشور کمک می‌کند و هم بخشی از بار مالی و اجرایی حفاظت از گونه‌های جانوری را از روی دوش دولت برمی‌دارد.

۷ تفاهمنامه حفاظت مشارکتی

۴۵۰ هزار هکتار: سطح اجرای برنامه‌های حفاظت مشارکتی

۲-تغییر مسیر در اسقاط خودرو

الزام خودروسازان داخلی به ارائه گواهی اسقاط خودروهای فرسوده در ماده۱۰ «قانون ساماندهی صنعت خودرو» به تصویب مجلس رسید و آیین‌نامه اجرایی آن در دولت سیزدهم تصویب شد. اسقاط خودرو تا پیش از این وابسته به منابع مالی دولتی بود، تغییر مسیر قانونی اسقاط خودرو، ظرفیت بسیار خوبی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی ها در کلانشهرها ایجاد خواهد کرد. به گفته داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست اگر این توان در خودروسازان داخلی به کار گرفته شود می توانیم در مدت ۲ سال تمام تاکسی های تهران را با سن بالای ۱۲ سال نوسازی کنیم.

۳۷ میلیون وسیله نقلیه در کشور تردد می‌کند

۶.۵ میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده‌اند

۳-تسهیلگری برای توسعه تاکسی برقی

توسعه خودروی برقی، سالهاست مورد نظر دولتها در ایران است. حمایت از طرح‌هایی که در آن وسایل نقلیه برقی از اتوبوس، تاکسی، موتورسیکلت تولید و یا وارد شوند از جمله اقدامات دولت سیزدهم بوده است. سازمان حفاظت محیط زیست بارها اعلام کرده است این سازمان مجوزهای لازم برای واردات خودروهای برقی را صادر می کند و همچنین مقابل هرگونه فناوری که موجب افزایش شاخص‌های آلایندگی شود می‌ایستد. در هفته جاری یک هزار دستگاه تاکسی برقی به ناوگان حمل و نقل تهران خواهند پیوست. بخشی از هزینه خرید تاکسی‌های برقی از طریق دولت و از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و بخشی دیگر از طریق اسقاط خودورهای فرسوده تأمین می‌شود.

۱۰۰ هزار تاکسی، ۲۰ هزار سواری، ۴ هزار اتوبوس و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی: هدف‌ دولت در فاز اول

۲ میلیارد دلار صرف واردات بنزین

۴- تصفیه‌خانه‌ای برای نجات کشف‌رود

چرمشهر مشهد و چرمشهر تبریز از دغدغه‌های رئیس جمهور بود. در روزهای اخیر پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه کشور در مشهد مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با بهره برداری از این طرح که در نقطه انتهایی رودخانه کشف رود مشهد قرار دارد، ظرفیت تصفیه فاضلاب از هزار متر مکعب در شبانه‌روز به سه هزار متر مکعب خواهد رسید. طرح توسعه تصفیه خانه چرمشهر مشهد در سال ۱۳۹۶ آغاز اما در جریان کار به دلایلی متوقف شد. در دولت سیزدهم این طرح پس از هفت سال توقف وارد مرحله اجرایی شد و ظرف یک سال به بهره‌برداری رسید.

۲۴۰ هزار متر مکعب تولید پساب در روز

۱۱۲ واحد صنعتی: در ۱۵۰ هکتار شهرک صنعتی

۵- آموزش از بدو استخدام

هم‌اکنون ۳ هزار و ۸۰۰ نیروی محیط‌بان در سطح کشورمان فعالیت می‌کنند که البته با پیگیری‌های انجام‌شده در دولت مردمی، ۷۰۰ محیط‌بان جدید به استخدام یگان حفاظت محیط‌زیست کشور درآمده‌اند. تا پایان دولت سیزدهم ۳۰۰ نفر از محیطبانان در بدو استخدام آموزش خواهند دید. در نتیجه ۱۷ هزار ساعت آموزش محیطبانان باعث شده است که در سال گذشته حادثه منجر به شهادت و یا جانبازی محیط‌بان نداشته باشیم ولی در عین حال کشفیات به شکل چشمگیری افزایش یابد.

۵۰۱ مورد تخلفات محیط‌زیستی از سال ۱۴۰۰ تا کنون

۷۰۰ محیط‌بان: استخدام در دولت سیزدهم