این هنر چوبی هنوز زده است | قصه یکی از بازماندگان یک هنر سنتی شمالی

این هنر چوبی هنوز زده است | قصه یکی از بازماندگان یک هنر سنتی شمالی

اصل و نسب هنر لاک‌تراشی یا همان ساخت وسایل و ابزار زندگی با چوب به خطه شمال می‌رسد. در بین استان‌های شمالی هم مازندرانی‌ها طلایه‌دار این هنر کهن هستند.

به گزارش همشهری ‌آنلاین برای پیدا کردن پیشکسوتی که هنوز دست و دلش به لاک‌تراشی برود، باید روستاهای مازندران را زیرپا بگذاریم و از روستاییان بشنویم که بازار دست چینی‌هاست و هنر لاک‌تراشی روزگار خاموشی را می‌گذراند. در روستای میرنا از توابع چمستان شهرستان نور صدای لاک‌تراشی علی توکل‌زاده هنوز شنیده می‌شود؛ هنرمندی که آثارش نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و مهر تأیید یونسکو را دریافت گرفته، اما هیچ شاگردی ندارد و می‌گوید که جوانان تمایلی به این هنر ندارند، اما تا زنده است از این هنر دست‌بردار نیست، شاید بتواند یک نفر را علاقه‌مند کند که این هنر را ادامه بدهد.

ابتکار همسایگان جنگل

علی‌ توکل‌زاده درباره هنر لاک‌تراشی که عمرش در مازندران به ۱۱هزار سال می‌رسد و حالا اسمش هم برای خیلی‌ها غریبه است، به همشهری می‌گوید: «لاک در مازندران ظرفی بزرگ بوده که برای سابیدن کشک یا تهیه خمیر نان استفاده می‌شده است. ظروف و ابزار دیگر هم با چوب ساخته می‌شده، اما این هنر به لاک‌تراشی معروف است.»
توکل‌زاده درباره علت پا گرفتن این هنر در خطه شمال اینطور می‌گوید: «لاک‌تراشی، هنر ابتکاری همزیستی با جنگل‌ است.»
توکل‌زاده که حالا ۶۲سالگی را می‌گذراند، از زمانی که به یاد دارد کنار دست پدر بوده و زیر و بم هنر لاک‌تراشی را تجربه کرده و ظروف لاک‌تراشی او به کنده‌کاری‌های چشم‌نواز و منحصربه‌فردی آراسته است. یک دهه پیش هم نشان ملی مرغوبیت را به‌دلیل اصالت و نوآوری در طرح، قابلیت حضور در بازار و سازگاری با محیط‌ ‌زیست دریافت کرد.

بازار خاموش لاک‌تراشی

توکل‌زاده سال‌ها لاک‌تراشی را کنار کشاورزی ادامه داده، اما چند سالی است که دیگر تمام وقت لاک‌تراشی می‌کند. می‌گوید: «عشق و علاقه‌ام همین هنر است، نه اینکه بازاری داشته باشد. تک و توک مشتری سفارش کار می‌دهد. چند سال پیش یک شاگرد داشتم که وقتی سختی کار با چوب را دید، عطای لاک‌تراشی را به لقایش بخشید.»
۲ پسر و یک دختر او هم سررشته‌ای از شغل آباء و اجدادی‌شان ندارند. توکل‌زاده می‌گوید: «بازار را اجناس چینی و پلاستیکی پر کرده و دیگر برای وسایل و ابزاری که با چوب تولید و هنر دست تولید می‌شود، جایی ندارد: «در مازندران لاک (تشت)، جوله (پارچ آب) و کلز (ملاقه) که از قدیم بوده، هنوز هم کماکان طرفدار دارد، ولی برای دکور، نه استفاده کاربردی. برخی مشتری‌ها که بیشتر تازه‌عروسان هستند، آجیل‌خوری و میوه‌خوری سفارش می‌دهند.»

احیای لاک‌تراشی با برگزاری دوره‌های آموزشی در مازندران

برای نجات هنر لاک‌تراشی در مازندران فعالیت‌هایی از سوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان انجام شده ‌است.
سمانه هوشمندی، کارشناس صنایع‌دستی به همشهری می‌گوید: «علاوه بر برگزاری دوره‌های طراحی و آموزش لاک‌تراشی برای علاقه‌مندان، پژوهش‌های کاربردی ازجمله بازاریابی و ارائه طرح‌های جدید نیز انجام شده‌ است تا راهی برای اشتغال‌زایی و احیای این هنر کهن مازندران باشد.»

بیشتر بخوانید:
اهالی این روستا ۳۳سال است به سیگار و قلیان لب نزده اند
تکنولوژی این کاشی را هم خانه نشین کرد | روزگار تنها بازمانده کاشی هفت رنگ