مغازه به مغازه می گردند و یکی یکی لباس ها را وارسی می کنند تا مارک مورد نظر خود را پیدا کنند. حاضرند چند برابر هزینه معقول بپردازند و اما شلوار یا پیراهنی بپوشند که اتیکت آن مربوط به یک برند معروف خارجی است.درد مدگرایی و خرید لباس های مارک دار خارجی سال هاست به جان جامعه ما افتاده و اگر با همین رویه پیش رود در آینده نزدیک هیچ کس رغبتی به تهیه محصولات وطنی نخواهد داشت. متاسفانه با بازارگرمی بعضی از کاسبان سودجو، کار به جایی رسیده که نسل جوان ما پوشاک خارجی را به لباس ایرانی ترجیح می دهد بدون آنکه خبر داشته باشد، بیشتر محصولات خارجی مارک دار، در ایران تولید شده و با اتیکت های جعلی به مردم قالب می شوند. زنگ خطری که علاوه بر به خطر انداختن اقتصاد ملی، هویت اصیل ایرانی را هم از بین خواهد برد. شورای فرهنگی عمومی کشور در 2 سال اخیر اقداماتی در زمینه فرهنگ سازی و تولید محصولات باکیفیت وطنی انجام داده که درباره آنها با سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت و گو می کنیم.
تب برند پوشی
تب برند پوشی سال هاست جامعه ما را درگیر کرده است. از زمانی که تولیدکنندگان ایرانی برای ایجاد محصولات با کیفیت کم کاری کردند و اجازه دادند اجناس خارجی مارک دار جای لباس های ایرانی را بگیرند. البته اگر منصف باشیم، ظرافت، تنوع رنگ و طراحی پوشاک خارجی آن قدر جذابیت داشت که بتواند ذائقه جوانان را تامین کند. با واردات کالاهای خارجی، بسیاری از کسبه ورشکسته شدند و ناگزیر تن به اتفاقی تلخ دادند؛ و آن فروش لباس های مارک دار خارجی بود. کم کم این فرهنگ در بین مردم جای خود را باز کرد و حالا کار به جایی رسیده که اغلب دختر و پسرهای جوان ما به جز خرید پوشاک خارجی برند به چیز دیگری راضی نمی شوند. مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی درباره این معضل اجتماعی به نکته مهمی اشاره می کند: «از مدت ها پیش واردات پوشاک خارجی به کشور ممنوع شده است. بنابراین محصولاتی که امروز در بازار به اسم جنس ترک تبلیغ و عرضه می شود فیک یا تقلبی است. در حال حاضر 30 درصد از بازار محصولات در اختیار تولید کننده های داخلی است. باقی بازار را اجناس فیک یا جعلی تامین می کنند. اغلب لباس هایی که به اسم برند به مردم فروخته می شود در واقع در ایران تولید و مارک تقلبی روی آن نصب می شود. متاسفانه نهادهای نظارتی در این زمینه خوب عمل نمی کنند.»
تولید لباس های قومیتی
انتقاد شورای فرهنگ عمومی بر تولیدکنندگان و عرضه کنندگان پوشاک وارد است. اما جای سوال دارد، خود این نهاد چه اقدامی برای نهادینه کردن فرهنگ ملی پوشاک انجام داده است؟ دکتر امامی در این باره می گوید: «دولت سیزدهم یعنی دولت خانواده. اجرای هویت اسلامی – ایرانی را در اولویت کارهای خود دارد. برای همین از 2 سال پیش کارگروه مد و لباس را تشکیل دادیم تا برای اشاعه فرهنگ ملی کشورمان در زمینه پوشاک اقدامی اساسی کنیم. هدف ما زنده نگه داشتن میراث پوشش ایرانی و تربیت طراحان لباس در این حوزه هستیم. برای همین قرار است مدارسی را برای ترویج رشته طراحی لباس ملی – اسلامی ایجاد کنیم. البته تسهیلاتی هم در این زمینه در نظر گرفته ایم. فعالیت این مدارس در استان های فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و آذربایجان شرقی و قزوین که از نظر فرهنگ لباس غنی هستند، چشمگیرتر خواهد بود.»
برند ایرانی از لباس های مارک دار خارجی کم ندارد
به گفته امامی طراحی پوشاک می تواند 30 درصد بازار را رونق دهد. از این رو واحد رصد کارگروه مد و لباس، با نهادهای فراجا، وزارت صمت، شبکه بانکی، شبکه آموزشی و وزارت کار رایزنی کرده و از متولیان امر خواسته تا برای زنده کردن صنعت مد و لباس پای کار بیایند. او می گوید: «این مهم رخ داده و به زودی شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.» این مسئول در ادامه با دلخوری به کیفیت بالای اجناس ایرانی اشاره می کند و ادامه می دهد: «شاید در برهه ای کیفیت محصولات ما کمتر از اجناس خارجی بود اما حالا از برندهای خارجی چیزی کم نداریم. بعضی از افراد سودجو برای درآمدزایی بیشتر ذهن جوانان ما را نسبت به تولیدات ایرانی منفی می کنند. آقا پسر یا دختر خانم جوان هم با خود می گوید چرا پول زیاد بدهم ایرانی بخرم؟ خارجی می خرم پز هم می دهم.»
سکوهای فروش برای محصولات ایرانی
قیمت بالا، دسترسی سخت و تولید مواد اصلی از جمله موانعی است که اگر برطرف شود می توان گفت صنعت پوشاک ایران با برندهای خارجی به مرحله رقابت می رسد. شورای فرهنگ عمومی برای عرضه تسهیل خرید محصولات ایرانی دست به ابتکار جالبی زده است. امامی در این باره می گوید: «در حال رایزنی برای ایجاد سکوهای فروش در جای جای شهر هستیم. در این مورد شهرداری می تواند همراه خوبی برای ما باشد. مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول مساعدت داده 10 سکوی فروش کالای حجاب ایجاد کند. کلیات کار تمام شده اما هنوز غرفه ها به بهره برداری نرسیده است. همچنین اواخر دی ماه جشنواره مد و لباس برگزار می کنیم. در فروشگاه های اتکا و شهروند هم امکان عرضه لباس اسلامی – ایرانی فراهم خواهد شد.» این مسئول معتقد است، اگر در این مسیر تبلیغات خوبی انجام شود و برنامه ها در چارچوب ارزشی قرار گیرد، دیگر وابستگی به صنعت مد غربی نخواهیم داشت.