این استان‌ها رکورددار مصرف برق شدند

این استان‌ها رکورددار مصرف برق شدند

در حالی که هنوز دو هفته به آغاز فصل تابستان مانده، افزایش دمای هوا و استفاده از وسایل سرمایشی برقی سبب شده تا رکورد مصرف برق در مقایسه با همین روزهای سال گذشته در ۳ استان هرمزگان، کرمان و سمنان شکسته شود و این استان‌ها نقطه اوج مصرف برق سال گذشته را پشت سر بگذارند.

به گزارش همشهری ‌آنلاین استان سمنان جمعیتی معادل ۷۰۲۳۶۰ نفر، ۲۷۹ هزار مشترک خانگی برق، استان هرمزگان با ۱۷۷۶ نفر جمعیت تعداد ۶۲۱ هزار مشترک خانگی برق و استان کرمان با ۳۱۶۵ نفر جمعیت معادل ۹۳۵ هزار مشترک خانگی برق دارد.
این‌طور که مدیر عامل شرکت توانیر خبر داده، شکستن رکورد تقاضای مصرف برق در این موقع از سال نشان دهنده جهش مصرف برق به دلیل افزایش استفاده از وسایل سرمایشی است. به گفته مصطفی رجبی مشهدی، اوج تقاضای برق اکنون به ۶۸۰۹۵ مگاوات رسیده است که نسبت به روز مشابه سال گذشته ٨.٣٨ درصد افزایش نشان می‌دهد.مصرف برق منطقه تهران شامل استان‌های تهران، قم و البرز نیز به نقطه اوج سال گذشته نزدیک شده است.
آمار نشان می‌دهد ۸۰ درصد مصرف برق این ۳ استان در اوج پیک در فصل تابستان مربوط به بخش خانگی است.
امسال نیز طبق اعلام شرکت توانیر، نرخ برق مشترکانی که کمتر از الگو مصرف داشته باشند، هیچ تغییری نمی‌کند. ولی مشترکان با مصرف بیشتر از الگو، تعرفه آنها به‌صورت پلکانی افزایش خواهد داشت. مشترکانی نیز که در فصل گرم در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، معادل ۲۰ برابر هزینه فروش برق پاداش نقدی می‌گیرند.
تعرفه برق در نیمه نخست سال از ساعت ۲۴ تا ۶ با تخفیف و از ساعت ۱۳ تا ۱۷ با تعریفه دو برابر محاسبه می‌شود. مصرف برق کولرهای گازی که در روزهای گرم سال حسابی پرطرفدار است، بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ وات در هر ساعت است که میزان مصرف برق کولر گازی نسبت به مصرف کولر آبی ۵ برابر بیشتر برآورد شده است.

بیشتر بخوانید:
وزارت نیرو جایزه می‌ دهد!
مصرف برق در نخستین روز تغییر ساعات کاری چقدر کاهش یافت؟