ایجاد خطوط سیار معاینه فنی موتورسیکلت

ایجاد خطوط سیار معاینه فنی موتورسیکلت

با وجود این که از سال‌ها امکان معاینه فنی موتورسیکلت‌ها فراهم است اما تعداد مالکانی که اقدام به انجام معاینه فنی کرده‌اند در مقایسه با تعداد کل موتورسیکلت‌های تهران بسیار ناچیز است.

به گزارش همشهری آنلاین، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها به این مراکز در حد صفر است و طی ۲ ماهه امسال تنها ۱۶۷ موتورسیکلت سوار به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، گفت: به هر حال الزام انجام معاینه فنی موتورسیکلت بایستی از یک نقطه‌ آغاز شود. حتی این اعمال قانون می‌تواند در محدوده خاص و یا برای موتورسیکلت‌هایی در محدوده سنی مشخص انجام شود.

سید محمد مهدی میرزایی قمی ابراز امیدواری کرد: بر اساس توافقی با شهرداری منطقه ۱۲ و پلیس راهور فاتب انجام شده؛ به‌زودی برنامه‌ای برای استقرار خطوط سیار معاینه فنی موتورسیکلت و انجام معاینه فنی این وسایل نقلیه در محدوده‌ای خاص داریم که در وهله نخست به صورت ایجابی و تشویقی خواهد بود و فازهای بعدی الزامات مربوطه اعمال خواهد شد. البته قبل از اجرای هر طرح و برنامه‌ای، اطلاع رسانی‌های لازم به صورت کامل انجام می شود.

وی درباره معاینه فنی خودروها اعلام کرد: از ابتدای سال تا اول اردیبهشت ماه ۳۳۸ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که از این میان ۲۷ درصد خودروها به علت نقص فنی موفق به دریافت معاینه فنی در مراجعه اول نشدند.

میرزایی قمی گفت: با توجه به آمار مراجعه به مراکز معاینه فنی شهر تهران از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است؛ اما از این میان ۲۶۷ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده که نقص مربوط به آلایندگی ۳۲ هزار مورد، عدم همراستایی چرخ ها ۱۸ هزار مورد، کمک فنر ۹۰۰۰، تست ترمز ۲۲ هزار مورد و وضعیت ظاهری ۳۲ هزار دستگاه خودروی مراجعه کننده شناسایی و رفع ایراد شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۷ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده اند، ادامه داد: در دو ماهه نخست امسال همچنین حدود ۲۵۵ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، در حدود ۳۸ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود ۱۴ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران معاینه فنی برتر دارند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر روزانه ۶۰۰۰ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌کند که با توجه به توسعه خطوط معاینه فنی، افزایش ساعت کاری مراکز و همچنین پذیرش اینترنتی و حضوری در چند ماه اخیر؛ خوشبختانه در هیچ کدام از مراکز صف نداریم. شهروندان در صورت سلامت خودرو می‌توانند در کمتر از نیم ساعت برای دریافت دریافت معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند؛ به‌طوریکه پذیرش در مراکز سراج، دماوند و نیایش صرفا اینترنتی و در مراکز دیگر علاوه بر اینترنتی، حضوری نیز انجام می شود. البته توصیه می شود شهروندان حدالامکان از مراجعه اینترنتی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: وقتی موتورسیکلت ها زیر بار قانون نمی روند | مراجعه ۷۰۰ موتور از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار موتور به معاینه فنی!