اگر این داروها را خودسرانه مصرف کنید راهی بیمارستان می شوید

سرپرست دفتر نظارت و پایش سازمان غذا و دارو زهرا جهانگرد به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها، یکی از مهم‌ترین علل مراجعه به بیمارستان‌ها را مسمومیت‌های دارویی نام برد.

داروی اعصاب و روان - داروهای روانپزشکی

به گزارش همشهری آنلاین،‌ دکتر سید علی فاطمی، نایب‌رئیس سابق انجمن داروسازان ایران می گوید: «مردم استامینوفن را به‌عنوان یک داروی بی‌ضرر می‌شناسند، درحالی‌که اگر فردی ۴ استامینوفن ۵۰۰ میلی‌گرمی در روز استفاده کند دچار مسمومیت کبدی یا کما خواهد شد.»

درعین‌حال سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو زهرا جهانگرد امروز گفت که مسمومیت‌های «دارویی» از مهم‌ترین علل مراجعه به بیمارستان‌هاست.
از ابتدای امسال بیش از ۱۰ هزار نفر بر اثر مسمومیت بر اثر مصرف مواد اعتیادآور و مسکن‌ها به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

هزار و ۸۲۳ نفر در اثر مسمومیت دارویی و ۴۵۶ مورد مرگ با داروی مخدر و محرک بوده است که متادون بیشترین مسمومیت را در پی داشته است.

طبق اعلام سازمان غذا و دارو، بسیاری از افراد به دلیل مصرف اشتباه یا خودسرانه مُسَکن‌ها و مخدرهایی همچون ترامادول و متادون، دچار مشکلات تنفسی یا حتی مرگ می‌شوند.

مدیرکل سابق دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور نوشین محمدحسینی مشکلات اقتصادی را دلیل مصرف خودسرانه دارو در کشور می‌داند و می‌گوید که «افراد به دلیل مشکلات مالی، توان رفتن به پزشک را ندارند» و همین موضوع سبب شده تا دارو را به‌صورت خودسرانه مصرف کنند.

اما در مقابل کارشناس دفتر پایش و مصرف فراورده‌های سلامت خراسان شمالی مهسا فخر زراعی می‌گوید که «ایران جزء ۲۰ کشور اول دنیا از نظر مصرف خودسرانه دارو، مسکن و آنتی‌بیوتیک‌هاست» و این ربطی به مشکلات اقتصادی ندارد، بلکه به فرهنگ خوددرمانی ما ایرانی‌ها برمی‌گردد که افراد با مشاهده اولین علائم سرماخوردگی و تنفسی، سردرد و معده درد و… خودسرانه اقدام به مصرف دارو می‌کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل دکتر محسن رضازاده معتقد است که برای جلوگیری از مسمومیت دارویی، بیماران می‌بایست «داروها را مطابق با توصیه پزشک یا داروساز مصرف کنند» و همه افراد به‌خصوص سالمندان باید هنگام مراجعه به پزشک، نام تمامی داروهای مصرفی خود را به همراه داشته باشند تا از تجویز تکراری داروها و مصرف هم‌زمان چندین دارو جلوگیری شود و قرص‌ها در خانه تلنبار نشود که موجب مصرف خودسرانه شود.