به نقل از دیجیکالا:
انیمیشن فانتزی جدید پیکسار و دیزنی، لوکا، پر از پیامهای مخفی است که از زمان انیمیشن داستان اسباب بازی به پای ثابت انیمیشنهای پیکسار تبدیل شد و همچنین پر از ارجاعات به کلاسیکهای دیزنی و آثار فیلمسازانی مانند هایائو میازاکی و فدریکو فلینی است.
لوکا به کارگردانی انریکو کازاروسا داستانی در دههی ۵۰ میلادی را روایت میکند که در آن هیولای دریایی به نام لوکا برای اولین بار با کمک دوست جدیدش آلبرتو اسکورفانو دنیای روی آب را کشف میکند. این دو موجود دریایی که تغییر شکل نیز میدهند، با هم در شهر مجاور پورتوروسو گشت و گذار میکنند، با دختری غرغرو به نام جولیا دوست میشوند و در مسابقات سهگانه سالانه زورآزمایی شهر شرکت میکنند. همهی اینها در حالی اتفاق میافتد که والدین لوکا ناامیدانه تلاش میکنند تا او را به خانه برگردانند.
- ۸ انیمیشن برتر پیکسار بر اساس امتیاز منتقدان
- از انیمیشنهای برتر پیکسار تا کمدیهای احمقانه؛ بهترینهای هنر و سینما
- ۱۵ شخصیت شرور کارتونهای پیکسار به ترتیب شرارت
کازاروسا گفته که لوکا پر از پیامهای مخفیانه است که شامل اشارهای به انیمیشن آینده پیکسار به نام قرمز شدن (Turning Red) است و به گفته این کارگردان، این ارجاعات بسیار خوب پنهان شده و ممکن است بخشی از افشاگریهای بعدی باشد.
توپ لوکسو
اولین پروژه پیکسار، لوکسو جونیور بود، انیمیشنی کوتاه به مدت دو دقیقه به نویسندگی و کارگردانی جان لستر در سال ۱۹۸۶. این انیمیشن کوتاه یک چراغ میز زاویهدار بزرگ را هنگام تماشای یک لامپ کوچک در زمان توپ بازی نشان میدهد و سپس تصادفا با محکم پریدن روی توپ آن را پنچر میکند. لوکسو جونیور از آن زمان به رسم پیکسار تبدیل شده است و در ابتدای هر فیلم تولید شده توسط این استدیو، میتوان او را مشاهده کرد که حرف آی در کلمه پیکسار را له میکند. توپ اصلی لوکسو به عنوان پیغام مخفی به طور منظم در فیلمهای پیکسار ظاهر میشود و هنگامی که لوکا در مسابقات جام پورتوروسو در حال پیشی گرفتن از سایر رقباست، روی پشت بام دیده میشود.
A113
یکی دیگر از پیغامهای مخفی قدیمی که در بسیاری از فیلمهای دیزنی و پیکسار وجود دارد، شماره آ۱۱۳ است. این یک شماره کلاس در موسسه هنر کالیفرنیا است، جایی که فیلمسازانی مانند تیم برتون و جان لستر در حوزه انیمیشن و کاراکترسازی تحصیل کردهاند. شماره آ۱۱۳ روی بلیط قطاری که آلبرتو در پایان فیلم به لوکا میدهد، نوشته شده است.
ماشین فست فود سیاره پیتزا
فست فود سیاره پیتزا یکی از مکانهای اصلی نمایش داده شده در اولین فیلم بلند پیکسار، داستان اسباب بازی بود. از آن زمان به بعد نسخهای از ماشین دلیوری این فست فود، تقریبا در هر فیلم پیکسار به طرز موذیانهای پنهان شده است. گنجاندن این پیام در فیلم لوکا یک چالش بود، زیرا این مدل ماشین با دهه ۵۰ میلادی ناهمخوانی دارد. برای حل این مشکل، ماشین به نوعی با یک پیاجو آپ بازسازی شد که یک وسیله حمل و نقل سه چرخ است که توسط همان شرکت تولیدکننده وسپا ساخته شده است. این مدل از سه چرخه، در آخرین مرحله مسابقات جام پورتوروسو، پس از شروع باران، دیده میشود و به واسطه کشتی موشکی بالای آن قابل تشخیص است.
۲۰۰۰۰ فرسنگ زیر دریا
مردم پورتوروسو شاید از هیولاهای دریایی متنفر باشند اما عاشق فیلمهای مربوط به آنها هستند. پوسترهای فیلمها سطح شهر را پوشانده است، از جمله پوستر یک فیلم به نام اتکو دل موسترو مارینو که پدر لوکا را متحیر میکند، زیرا هیولای موجود در پوستر دقیقا شبیه عمو اوگو است. یکی از فیلمهای واقعی به نمایش درآمده در این پوسترها ۲۰۰۰۰ فرسنگ زیر دریا است که در سال ۱۹۵۴ توسط دیزنی تولید شد. در این فیلم، هیچ هیولای دریایی تغییر شکل نمیدهد اما در صحنههایی از آن، یک ماهی مرکب غولپیکر حضور دارد.
مادربزرگ کوکو
در حالی که آلبرتو و لوکا در تلاشند تا از طریق دریا، مخفیانه به سمت پورتوروسو حرکت کنند، یک زن که در قایق است، آنها را در ظاهر دریایی میبیند. این قایق النا نام دارد که نام مادربزرگ میگل در انیمیشن کوکو نیز بود. النا یک نام رایج در دو زبان اسپانیایی و ایتالیایی است، بنابراین این مسئله بیشتر از اینکه یک کد مخفی باشد، یک اتفاق است. هر چند این تصور بسیار جالب است که مادربزرگ کوکو در جوانی مدتی را در ریورای ایتالیا گذرانده باشد و این قایق به نام او نامگذاری شده است.
پینوکیو
بسیاری از ارجاعات لوکا به هنر و فرهنگ ایتالیا شامل ساختههای دیزنی است. یکی از کتابهای اتاق جولیا، کتاب ماجراهای پینوکیو، به قلم نویسنده ایتالیایی، کارلو کولودی است که در سال ۱۹۴۰، دیزنی یک انیمیشن با اقتباس از آن ساخت. در این کتاب، پینوکیو بارها و بارها توسط دو شیاد فریب میخورد، گربهای که وانمود میکند کور است و روباهی که وانمود میکند لنگ است. روی جلد کتاب و در سکانس رویای لوکا که کتاب را زنده میکند، گربه کاملا شبیه به گربهی داستان پینوکیو است.
دونالد داک
پینوکیو تنها شخصیت کلاسیک دیزنی نیست که در اتاق جولیا حضور دارد. او همچنین یک اسباب بازی دونالد داک دارد که به پایه تخت تکیه داده است. دونالد داک توسط دیزنی در سال ۱۹۳۴ خلق شده، بنابراین در زمان داستان لوکا بسیار محبوب بوده است. شاید جولیا با او ارتباط برقرار کند، زیرا هر دو تمایل به غر زدن دارند و سریع از کوره در میروند.
فدریکو فلینی
یکی از بزرگترین تاثیرات انریکو کازاروسا هنگام ساخت لوکا، فدریکو فلینی، فیلمساز تحسین شدهی ایتالیایی بود. به ویژه که در این انیمیشن، چندین اشاره به فیلم جاده فلینی محصول ۱۹۵۴ وجود دارد. پوستر آن در میدان اصلی و در همان قسمت دیواری که پوستر ۲۰۰۰۰ فرسنگ زیر دریا بود، قرار دارد و قایق ماهیگیری ابتدای فیلم گلسومینا نام دارد که نام قهرمان فیلم جاده است.
اشارهای به هایائو میازاکی
مضمون داستان لوکا دربارهی یک موجود دریایی که در مورد زندگی در خشکی کنجکاو میشود و به انسان تبدیل میگردد، شباهتهای زیادی با فیلم پری دریایی کوچک دیزنی دارد اما طرفداران فیلمهای استودیو جیبلی، به احتمال زیاد لوکا را به فیلم پونیو هایائو میازاکی شبیه میدانند. کازاروسا گفته است که میازاکی یکی دیگر از تاثیرات اصلی او بود، چرا که بنیانگذار جیبلی به خاطر فیلمهایش در مورد کودکان در جستجوی جهانهای جادویی شناخته شده است. نام پورتوروسو اشارهای به فیلم پورکو روسو ساخته میازاکی دارد.
سفری به پیکسار
هنگامی که در پایان انیمیشن، لوکا از خانواده خود و آلبرتو خداحافظی میکند، جلوی قطاری که او و جینا سوار میشوند شماره ۹۴۶۰۸ نوشته شده است. این کد پستی استودیوی انیمیشن پیکسار در کالیفرنیا است. این یک ارجاع خاص و بینظیر است، از آنجا که لوکا در حال رفتن به مدرسه برای دنبال کردن رویاهای خود است و پیکسار یک مقصد رویایی برای انیماتورهایی است که میخواهند هنر و مهارت خود را در یکی از بهترین استودیوهای انیمیشن هالیوود ادامه دهند.
منبع: Screenrant