انتشار نظرسنجی‌ غیر رسمی درباره انتخابات ممنوع | تخریب، تهمت، توهین و افترا به نامزدها جرم است

انتشار نظرسنجی‌ غیر رسمی درباره انتخابات ممنوع | تخریب، تهمت، توهین و افترا به نامزدها جرم است

 

رئیس پلیس فتا فراجا گفت: انتشار و بازنشر یکسری نظرسنجی‌ها یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدا آن مشخص نیست، در خصوص انتخابات یا نامزدهای انتخاباتی جرم است.

به گزارش همشهری آنلاین، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا اظهار کرد: ما یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای جمهوری اسلامی را پیش رو داریم. این حماسه مکمل حماسه پرشور و بی‌نظیر در بدرقه شهدای خدمت خواهد بود.

تحریک در جهت کاهش و تحریم مشارکت در انتخابات جرم است‌

وی تصریح کرد: فعالیت کاربران فضای مجازی باید بر مبنای قوانین باشد. کاربران باید دقت کنند که انتشار و بازنشر هرگونه محتوا به منظور تشویق، تحریک و یا ترغیب در جهت کاهش و تحریم مشارکت دارای معاذیر قانونی و جرم است‌. همچنین، دعوت به تجمع و تحصن و یا هر اقدامی که اخلال در انتخابات را به همراه داشته باشد و در فضای سایبر انجام شود، جرم محسوب می‌شود.

انتشار و بازنشر نظرسنجی‌ها یا نظرسازی های کاذب جرم است

سردار مجید افزود: انتشار و بازنشر یکسری نظرسنجی‌ها و یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدا آن مشخص نیست، در خصوص انتخابات یا نامزدهای انتخاباتی یا انتشار مطالب علیه نامزدهای انتخاباتی تخریب، تهمت، توهین، افترا و بیان مطالب غیرواقع و یا غیراخلاقی‌هایی که در خصوص حریم شخصی نامزدها می‌تواند اتفاق بیفتد جرم است.

ترغیب افراد به خرید و فروش آرا یا تهدید آنها جرم است

رئیس پلیس فتا گفت: انتشار محتوا در خصوص تطمیع، ترغیب یا تهدید افراد به خرید و فروش آرا و یا انتشار محتوا برای ایجاد رعب و وحشت برای کسانی که می‌خواهند رأی بدهند. همچنین انتشار محتوا درخصوص نتایج آرا، شمارش آرا و نتایج انتخابات خارج از مراجع صلاحیت‌دار، این محورهای اصلی است که کاربران در مواجه با اخبار و مطالب گفته شده دقت لازم را انجام دهند و به مراجع اصلی خبر توجه کنند.

نقدهای سازنده برای یک انتخابات سالم همراه با مشارکت لازم است

رئیس پلیس فتا فراجا عنوان کرد: نقدهای سازنده برای یک انتخابات که باید با رقابت سالم و مشارکت برگزار شود، لازم است. البته قانون اعلام کرده که یکسری شبکه‌های اجتماعی توسط قانون فیلتر شده که باید این موارد رعایت شود. البته در حال حاضر فضای انتخابات خوب و آرام است و تاکنون شکایت زیادی در این رابطه نداشتیم چون در این سال‌ها چندین انتخابات داشتیم و قوانین تعریف شده و کاربران هم آگاه شدند که اخبار دروغ و صحیح را تشخیص دهند.

لزوم افزایش سواد رسانه‌ای حتمی است

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه حوزه فضای سایبر در تمامی سطوح اجتماعی و حوزه‌های دولتی و خصوصی ما نفوذ پیدا کرده، لزوم افزایش سواد رسانه‌ای حتمی است. هر وزارتخانه‌ای دارای شرح وظایفی است که در فضای سایبر هم آن وظایف را برعهده دارد و افزایش سواد رسانه مردم در آن حوزه نیز به عهده همان دستگاه است. یعنی توزیع امنیت در فضای سایبر باید بین تمام حوزه‌های دارای مسؤولیت انجام شود و به همان ترتیب نیز افزایش سواد رسانه مردم انجام شود.