پس از فراز و نشیبهای زیاد بالاخره واردات خودروی دستدوم برای همه ایرانیها آزاد شد با این حال واردات خودروهای کارکرده دارای ۳ شرط اساسی است که واردکنندهها باید آن را رعایت کنند.
به گزارش همشهری آنلاین، پس از بازگشایی درهای واردات خودروهای نو به کشور از دیماه ۱۴۰۱، زمزمههای آزادسازی واردات خودروهای کارکرده هم آغاز شد. اما طرح واردات خودروهای دستدوم مدتها بود بلاتکلیف مانده بود، با این حال روز گذشته علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت از تصویب نهایی آییننامه واردات خودروهای دستدوم خبر داد و اعلام کرد ازاین پس همه ایرانیها میتوانند خودروی دستدوم واردکنند.
شروط سهگانه واردات خودرو
به زعم کارشناسان آزادسازی واردات خودرو تأثیر مثبتی بر شرایط بازار خودرو خواهد داشت چرا که خودروسازان بزرگ پس از اعمال تحریمهای اقتصادی، توانایی پاسخگویی کامل به نیاز بازار را ندارند. با این حال ورود خودروهای کارکرده ۳ شرط اساسی دارد. آنطورکه سخنگوی دولت اعلام کرده افرادی که قصد دارند از کشورهای خارجی خودروی دستدوم وارد کنند باید ۳ شرط اصلی را رعایت کنند.
شرط اول- این افراد مجاز نیستند خودروهای قدیمیتر از سال ۲۰۱۹را وارد کشور کنند.
شرط دوم- باید خودرویی را از بازارهای خارجی خریداری کنند که استانداردهای روز اروپا را داشته باشد.
شرط سوم- مشخص بودن منشأ تامین ارز واردات از مهمترین شروط برای واردات خودروهای کارکرده درنظر گرفته شده است.
سایر شروط احتمالی
با وجود تعیین شروط سهگانه برای واردات خودروهای کارکرده بهنظر نمیرسد این موارد شامل همه شروط باشد و باید ظرف روزهای آینده منتظر انتشار جزئیات کامل آییننامه واردات خودروهای دستدوم توسط دولت باشیم.
بیشتر بخوانید
رئیس کل گمرک خبر داد؛ ۵۲۰۰ خودرو وارداتی در راه است
تعویق در صدور مجوز افزایش سرمایه ایران خودرو و سایپا
طبق برخی مفاد این آییننامه که قبلا مطرح شده بود علاوه بر شروط سهگانه، این خودروها نباید حجم موتورشان بیش از ۲۵۰۰سیسی باشد و حداقل کارکرد آنها نیز باید ۱۰۰کیلومتر باشد. همچنین این خودروها باید مجوز سازمان ملی استاندارد را نیز دریافت کنند و قبل از ورود به کشور ثبت سفارش شوند. ضمن اینکه برخی شروط دیگر مانند داشتن کارت بازرگانی برای افراد حقیقی نیز در آییننامه اولیه درنظر گرفته شده بود که مشخص نیست در مصوبه روز گذشته هیأت دولت اصلاح شده است یا خیر؟
بازار خودرو به ثبات میرسد؟
پیش از این بحثهایی مطرح بود مبنی بر اینکه منشا ارز برای واردات خودروهای دستدوم نباید شخصی باشد و باید از محل صادرات تامین شده باشد با این حال بهنظر میرسد براساس تصمیم جدید هیأت دولت چنین شرطی دیگر وجود ندارد و ارز مورد نیاز برای واردات خودروی دستدوم فقط باید به تأیید بانک مرکزی برسد. این بهمعنای آن است که شرایطی همانند واردات کشندههای دستدوم اروپایی را در مورد خودروهای سواری نیز شاهد هستیم. واردات کشندههای دستدوم اروپایی در سالهای گذشته باعث شد تا بازار خودروهای سنگین تا حدی به ثبات برسد.
کارکردهها از کجا میآیند؟
آنطور که آمارها نشان میدهد ۵ منطقه شامل اروپا، ژاپن، چین، هند و ایالات متحده بهدلیل تیراژ بالای تولید ازجمله مناطق مستعد برای واردات خودروهای دستدوم هستند و برآورد میشود بخش مهمی از خودروهای دستدوم از این مناطق وارد کشور شود.
آخرین اطلاعات نشان میدهد بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، ایالات متحده، ژاپن و اتحادیه اروپا ۱۴میلیون خودروی سواری کارکرده صادر کردهاند که مقصد ۷۰درصد آنها به اروپای شرقی، آسیا، خاورمیانه، کشورهای در حال توسعه آفریقا و آمریکای لاتین بوده است.
این روند فزاینده فروش خودروهای دستدوم به سایرکشورها منجر به رشد قیمت خودروهای دستدوم بهویژه خودروهای سال ۲۰۱۹ به بعد در این مناطق شده است بهطور مثال در شرایطی که قیمت مدلهای یکساله در سال ۲۰۱۹ بهطور متوسط حدود۲۸هزاردلاربود سال ۲۰۲۳ این رقم با ۶۶درصد رشد به ۴۶هزار و ۴۰۳ دلار افزایش یافت. بهطور کلی میتوان گفت میانگین قیمت مدلهای قدیمی در طول چند سال گذشته ۳۳درصد افزایش یافته است. در چنین شرایطی برآورد میشود بازارهای چین و هند از قیمتهای ارزانتری برای واردات برخودار باشند که البته مشخص نیست با استانداردهای داخلی تطابق دارند یا خیر؟